Over "rechtuitontvanger" gesproken!

Dit topic is gesloten

Schimanski

Golden Member

@fred:
Als ik in de html code kijk dan zie ik <FONT face="Symbol">W</FONT> om het omega teken te maken. Dit wordt blijkbaar niet goed afgehandeld door verschillende systemen.

Wat betreft vraag 17 zie ik dat ik te onzorgvuldig ben geweest. Ik geef aan dat dat een weerstand lineair is, dit klopt voor U en I. Voor temp. is een PTC of NTC juist zeer niet-linear. Aangezien op de Y-as "R" staat vallen tor en zener al af. blijft NTC of PTC over. Als ik de grafiek lees dan zie ik dat als er meer stroom loopt de weerstand hoger wordt. Dit is volgens wet van Ohm onmogelijk. De enige, enigszins kromme, verklaring die ik kan bedenken: Stroom en temperatuur zijn everedig. Als er meer stroom loopt, wordt weerstand warmer en stijgt zijn waarde dus een PTC. Bij een NTC zou je bij meer stroom minder weerstand hebben en dus een dalende grafiek. Het zou mooier zijn geweest als ze I in de grafiek hadden vervangen door Co een grafiek met R en I zou een rechte lijn moeten zijn. Ik vindt deze vraagstelling dus dubieus.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Henry S.

Moderator

Op 29 maart 2007 10:02:38 schreef Frithjof Sterrenburg:
[...]
@Henry S.: meenemen die litze! Schimanski krijgt een kaal vormpje van de 402N van me, kan hij meteen wikkelen.

Doe ik zeker. :)

@Henry S.: hangt Lovecraft met je muzieksmaak samen??? Dat moet dan een soort Gothic Death Metal zijn, zeker niet de Matthaeus passie...!!

... Metal (en de ... staat voor alle metalstromen behalve Grunge, Nu en NS black metal).

Op 29 maart 2007 19:42:26 schreef Frithjof Sterrenburg:
@radioasm: EF89 ervoor is prima. Gevoeligheid wordt duidelijk veel hoger en straling van de detector wordt minder. Dat laatste is echter irrelevant vind ik, je laat dat ding toch niet voortdurend genereren - tenzij je CW wilt horen natuurlijk. De extra preselectie is ook de moeite waard, doorslaan van de zeer sterke zenders kan met één kring lastig zijn.

Gelijkloopproblemen komen dan ook om de hoek kijken... Of niet?

@ALLEMAAL: rond 25 april ontving ik graag van iedereen die komt een definitieve bevestiging. Stuur nog wel even een reminder rond tegen die tijd. Hangt samen met de reserveringskosten.

De centjeskwestie moet natuurlijk met duidelijke afspraken.

Op 30 maart 2007 09:30:38 schreef Frithjof Sterrenburg:
Mijn oorspronkelijke vermoeden van "temmen van de terugkoppeling" lijkt dus jullie instemming te hebben. Maar merk op dat de heren auteurs van de MK in het oorspronkelijke artikel (dank, Hugo!) er met geen woord over reppen, het hele C'tje wordt niet genoemd... Over dat terugkoppelcircuit is trouwens nog meer te zeggen, dat komt wel op de meeting...

Ook in mijn setje komt deze C (100pF) voor, het enige wat er in het Elektuurartikel gezegt wordt is dat het voor HF-onderdrukking gebruikt wordt.

Op 30 maart 2007 20:35:26 schreef fzwart:
Nou, hier eindelijk ook geluid uit de doos. Ik heb net een nieuwe camera en GPS ontvanger gekocht dus was dit op de achtergrond geraakt.
Schema is deze: http://www.b-kainka.de/kosmos/radiomannpcl86.htm

Bereik: geen idee ..... niet erg veel in ieder geval en signaal valt regelmatig weg. Moet dus nog een hoop aan gebeuren om het stabiel te krijgen. Zou de onderdelen opstelling kritisch zijn? Met name de spoel ten opzichte van de rest?

Foto's: Zijaanzicht, Bovenaanzicht
Korte MP3 opname

Kunstig!

Op 30 maart 2007 22:35:52 schreef fred101:
[...]
Ik luister altijd naar arrow maar de gemiddelde omroepdoos klinkt voor geen meter op AM.

Arrow komt echt tot z'n recht met een buizenontvanger :)

Op 30 maart 2007 23:09:29 schreef Hugo Welther:
Wat voor type buisvoetjes heb je nodig?
De UN-42 (zie mijn eerdere post) geeft luidspreker sterkte.

voor de belangstellende de UN-10:
ARTIKEL

@Frithjof. Het 100pF C-tje is bedoeld als HF ontkoppeling zodat dit niet de "eindtrap" in verdwijnt, volgens het verhaal bij de UN-10.
De versterkingruimte van de eindtrap wordt anders volledig voor HF gebruikt ipv LF.

Kleine zusje ook maar onder scanner, de UN9:
ARTIKEL

Bedankt voor dit mooie leesvoer, en de 100pF verklaring komt overeen met die van Elektuur.

Op 31 maart 2007 00:05:10 schreef Schimanski:
[...]
Als het c'tje dient voor HF ontkoppeling, zoals uit de tekst blijkt, dan zou ik persoonlijk een C'tje van 1nF nemen en dan 100K tussen Anode en C'tje zetten om wel HF op de anode te houden.

Dat is idd beter dan een enkele 100pF C, morgen eens kijken wat het uitmaakt.

Beneden de 3Mhz maak je spoelen eigenlijk het liefst met litzedraad, maar dat heeft niet iedereen meer liggen tegenwoordig ;(

Komt goed ;)

Ik hanteer zelf altijd de volgende vuistregeltjes voor parallel capaciteit. Als je deze capaciteit aanhoudt en hierbij een spoel fabriekt voor de genoemde frequentie zit je altijd goed.

< 1,8 Mhz 300 á 500 pF
  1,8 Mhz 200 á 300 pF
  3,5 Mhz 150 á 200 pF
  7   Mhz  60 á 100 pF
 14   Mhz  50 pF
 21   Mhz  30 pF
 28   Mhz  20 pF

Realistisch lijstje :)

Op 31 maart 2007 10:30:57 schreef Frithjof Sterrenburg:
Zat ik lekker te antwoorden, klik ik m'n hele tekst weg. Dan maar opnieuw.

Ai, ik ben al een half uur met deze post bezig...

@fzwart: misschien komt die PCL86 uit een TV en heeft ie iets vreselijks met pulsen enzo gedaan. Gewoon rot?

IRC, een audiobuisje in de z/w TV.

Heb daar ook nog een bak vol van liggen, ik zal de boel eens op speakernivo brengen, heb hier ook nog veel hoogohmige speakers :)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

@velen: zo'n examenvraag als waarmee Fred worstelt is natuurlijk een ramp. Blij dat ik dat niet meer hoef te doen!
@Henry S.: Een keuze uit je waslijst van antwoorden!
1) Als diep-Fries en op redelijk rijpe leeftijd nog verslingerd aan Metal ??!! Dat is vast op een jeugdtrauma terug te voeren :-)
2) Nee, GEEN echte gelijkloopproblemen bij een rechtuit. Je L's en afstembereik zijn immers identiek voor beide kringen. Dat is dus gewoon de L's met de kerntjes pieken op laag en de trimmers pieken op hoog. Er komen ook geen padders aan te pas!
3) nog even over litzedraad: de bedoeling daarvan is het verminderen van HF verliezen wanneer je nogal veel windingen gebruikt, dus onder de 2 MHz of zo. Maar als je met moderne ferrieten werkt, bijvoorbeeld een MG ferrietstaaf, zitten er maar een paar windingen op, zoiets van 20. In dat geval maakt litze bijna niks meer uit. Onder de 500 kHz wel weer litze, hoewel ik in een gesloopt MF trafo'tje voor torren, met zo'n potkerntje, ook wel gewoon draad heb aangetroffen. Maar die dingetjes hebben natuurlijk een Q van Naatje Pet.

De Grote Hellehond Zelve.

Heerlijk weer wat! Maar:

< 1,8 Mhz 300 á 500 pF
  1,8 Mhz 200 á 300 pF
  3,5 Mhz 150 á 200 pF
  7   Mhz  60 á 100 pF
 14   Mhz  50 pF
 21   Mhz  30 pF
 28   Mhz  20 pF

Ik gebruik meestal, soms, de volgende (drijf) natte vinger regel:

Aantal pf is ongeveer twee maal de golflengte in meters.

Snel weer naar buiten, in de zon.

Op 1 april 2007 04:13:01 schreef Henry S.:

... Metal (en de ... staat voor alle metalstromen behalve Grunge, Nu en NS black metal).

Ik heb ook nog genoeg andere black metal die je wel mooi vind... Pagan-,folk-,suïcidal-,progressive-,avant-garde-,-viking-,necrokvlt-,progressive-,melodic- blackmetal. Ik zal naar de meeting wel een AM-bugje en een paar MD's meenemen >:)

@Frithjof&Fred: Waarom zouden ze dat dan met een 100pF condensator dempen i.p.v. met een spanningsdeler? Nouja, het kan natuurlijk allebei, maar een spanningsdeler lijkt me goedkoper, is niet (erg) temperatuurafhankelijk, en vooral minder frequentieafhankelijk. Ik probeer zelf dat soort dingen vooral met weerstanden te doen, want dat werkt vaak veel beter.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

@(Z)weetvoetje: ik begrijp geen hol van de overwegingen van de heren van de Muiderkring destijds. Dat ene rot C'tje van de anode verziekt volgens mij de leuke "Ohmse" spanningsdeling voor de terugkoppeling en als HF filter werkt het ook niet lekker... Maar je ziet wel meer dat dingen een eeuwig leven hebben ook al zijn ze gewoon niet OK. Na-apen is wijd verspreid... Dat hele gedoe met die 47 kOhm terugkoppeling vereist ook nog verdere opmerkingen, komen nog wel.
Flip Zwart kan gerust zijn: ik zit nu met een leuke maar niet zo gebruikelijke 6AW8 triode-pentode waarvan de triode in de schakeling niks doet hoewel hij OK leek te zijn. Ik heb er nog één, anders moet de zaak maar gemodificeerd worden naar iets anders, maar ik vond die 6AW8 zo leuk omdat ik hem nergens gebruikt heb gezien.
Wat een hobby...

De Grote Hellehond Zelve.
fzwart

Golden Member

Ik heb de PCL86 er uit gekieperd en een ECC82 gepakt. Die wordt in de originele "Radiomann" gebruikt. Schema is iets anders maar niet veel. Wat andere weerstandjes en klaar. Morgen maar eens kijken of ik tijd er voor heb...

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
fred101

Golden Member

Op 1 april 2007 18:32:10 schreef (Z)weetvoetje:
[...]

@Frithjof&Fred: Waarom zouden ze dat dan met een 100pF condensator dempen i.p.v. met een spanningsdeler? Nouja, het kan natuurlijk allebei, maar een spanningsdeler lijkt me goedkoper, is niet (erg) temperatuurafhankelijk, en vooral minder frequentieafhankelijk. Ik probeer zelf dat soort dingen vooral met weerstanden te doen, want dat werkt vaak veel beter.

Als je daar een spanningsdeler voor gebruikt bestaande uit weerstanden dan leg je de gelijkstroom toch aan aarde ? Nu loopt de gelijkstroom naar dat glazen geval en het signaal kan teruggekoppeld worden.
Alleen vraag ik me af of je dat bv ook zonder de potmeter zou kunnen en in plaats daarvan een draaicondensator kan gebruiken of een varicap aansturen met een pic die de terugkoppeling regelt :-) of een transitor, wordt het signaal te hard (oscilleren) dan knijpt hij de terugkoppeling is het te hard dan laat hij meer signaal door. Of wordt ik nu iets te enthausiast.

fred

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

Nu iedereen zo bezig is, kan ik niet achterblijven.
Vanmiddag de junkbox eens open getrokken.

Op basis van een DF91 en DL92 zijn de eerste resultaten bemoedigend.

http://welther.nl/hugo/Rechtuit%20experimenten/DSCN0011%20small.jpg
http://welther.nl/hugo/Rechtuit%20experimenten/DSCN0006%20small.jpg
http://welther.nl/hugo/Rechtuit%20experimenten/DSCN0008%20small.jpg
http://welther.nl/hugo/Rechtuit%20experimenten/DSCN0013%20small.jpg

Als afstem-C een micadraaicondensator. Dit stemt niet lekker af. Wordt nog veranderd in een normale.

Arrow en 10 Gold komen in ieder geval binnen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
fred101

Golden Member

mooi hoor, ik heb naar een junk box gezocht maar kan er geen vinden, wel jammer want als ik dat zo zie moeten er mooie dingen in zo'n box zitten. :-) Ik heb er echt wel spijt van dat ik al die buizen uit oude buizenradios heb weggegooit toen ik het huis uitging. (ook van het slopen van die radio's achteraf)

Ik durf mijn mexicaantje bijna niet meer mee te nemen bij het zien van al dat moois. Toen ik thuis begon over het bouwen van een buizen ontvangertje werd er direct benauwd richting philips erfstuk gekeken met de opmerking "als je daar maar afblijft" ik mocht er niet eens een buisje uit lenen, flouw he.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 1 april 2007 09:33:31 schreef Frithjof Sterrenburg:
[...]
@Henry S.: Een keuze uit je waslijst van antwoorden!
1) Als diep-Fries en op redelijk rijpe leeftijd nog verslingerd aan Metal ??!! Dat is vast op een jeugdtrauma terug te voeren :-)

Ik ben niet de enige :P

2) Nee, GEEN echte gelijkloopproblemen bij een rechtuit. Je L's en afstembereik zijn immers identiek voor beide kringen. Dat is dus gewoon de L's met de kerntjes pieken op laag en de trimmers pieken op hoog. Er komen ook geen padders aan te pas!

Zo simpel... dat is wel heel erg simpel...

3) nog even over litzedraad: de bedoeling daarvan is het verminderen van HF verliezen wanneer je nogal veel windingen gebruikt, dus onder de 2 MHz of zo. Maar als je met moderne ferrieten werkt, bijvoorbeeld een MG ferrietstaaf, zitten er maar een paar windingen op, zoiets van 20. In dat geval maakt litze bijna niks meer uit. Onder de 500 kHz wel weer litze, hoewel ik in een gesloopt MF trafo'tje voor torren, met zo'n potkerntje, ook wel gewoon draad heb aangetroffen. Maar die dingetjes hebben natuurlijk een Q van Naatje Pet.

Ja, die ben ik wel tegengekomen in japans schroot.
Ik heb hier MG/LG-staafjes liggen waarbij voor de MG ongeveer 80 windingen gebruikt worden. Gewoon draad èn litze. Heb hier zelfs een LG-spoel met massief draad, dat bereik is dan echt voor kat z'n K.

Op 1 april 2007 22:00:10 schreef Hugo Welther:
Nu iedereen zo bezig is, kan ik niet achterblijven.
Vanmiddag de junkbox eens open getrokken.
[...]

Ja hoor... 'junkbox', eerder een goudkist, Uniframe, 402, andere Amroh trafo...

Hugo noemt zijn gekoesterde Amroh vitrine blijkbaar 'junkbox'.
Dat die mica draai condensators zo goed zijn, zit blijkbaar (nog) tussen de oren? Ik heb er vroeger een gehad die microfonisch was, je hoorde duidelijk de micaplaatjes slepen in de luidspreker.

Hugo, het ziet er toch zeer mooi en nostalgisch uit. :)

Dan zal ik binnerkort proberen of ik een goede HF versterker met een EF 89 voor de ECC 85 kan maken, gelijkloop moet dan niet z'on probleem zijn, aangezien toch beide kringen gelijk moeten zijn. Maar helaas heb ik aankomende weken weinig tijd.. veel in het buitenland i.v.m werk.

Gr, Andre

@Henry: Mooi hoor, precies zoals Dr. Blan het gewild zou hebben...

Op 1 april 2007 20:39:35 schreef fred101:
Als je daar een spanningsdeler voor gebruikt bestaande uit weerstanden dan leg je de gelijkstroom toch aan aarde ? Nu loopt de gelijkstroom naar dat glazen geval en het signaal kan teruggekoppeld worden.
Alleen vraag ik me af of je dat bv ook zonder de potmeter zou kunnen en in plaats daarvan een draaicondensator kan gebruiken of een varicap aansturen met een pic die de terugkoppeling regelt :-) of een transitor, wordt het signaal te hard (oscilleren) dan knijpt hij de terugkoppeling is het te hard dan laat hij meer signaal door. Of wordt ik nu iets te enthausiast.

Om de gelijkstroom niet naar de aarde te laten lopen gebruik je een 1nF condensatortje ofzo. in ieder geval een ding met een capaciteit die groot genoeg is om te zorgen dat al het HF-signaal gelijkmatig doorgelaten wordt.

Dat laatste is in principe wel mogelijk, maar vrij lastig. Het lukt nooit echt helemaal goed, maar met goede spoelen en condensatoren is het met een beetje moeite wel mogelijk om een ontvanger te maken waarbij je voor de middengolf de terugkoppeling 1 keer goed instelt, en dat ie dan voor het hele bereik goed staat. De automatische terugkoppeling zorgt er dan voor dat de terugkoppeling vanzelf al bijna ideaal staat. Maar het probleem is dat die automatische terugkoppeling zeer snel moet reageren op de amplitude van het HF-signaal in de kring. Een pic kan dat niet. Reageert het te sloom, dan kan eerst de amplitude van de trilling flink toenemen, en dan na een tijdje komt de regelkring in actie, en die knijpt dan de oscillator helemaal dicht, waarna de oscillaties helemaal verdwijnen. Daarna wordt de terugkoppeling weer helemaal voluit gezet, en begint het weer langzaam te oscilleren, waarna de terugkoppeling weer helemaal dichtgedraaid wordt. Dit effect heb je bijna altijd, tenzij je het handig aanpakt.

En nu heb ik college, dus de rest van het verhaal komt misschien nog wel. Nouja, misschien ook niet, tis eigenlijk vrij complexe materie. Nogal erg onhandig om dit te gaan uitleggen zonder makkelijk plaatjes erbij te kunnen tekenen.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Omdat het gelijkloop topic misschien wat wegzakt, hier nogmaals de mededeling:

Hier de link naar het basic programma van Frithjof om aan ontvanger kringen te rekenen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/frithjofsrevenge.zip

Het draait ook onder Xp, volg de bijgevoegde gebruiksaanwijzing op.

Ziet er prima uit Frithjof! Bedankt!

Met excuses voor de cross-post.

rob007

Yarr, Matey!

Ik ben geen ontvanger deskundige,
En dan word er gesproken over de De Mexicaanse Hond
Maar dan de vraag wat is nu eigenlijk het schema die het meest standaard is?
Want er word gegooid met 0V1 en UN en Radioman en en en . . . .
Welk schema is goed of is het!

Mooi spul @Hugo!
Ik heb als ik het goed heb ook nog van zulke onderdeeltjes,
Ik denk genoeg voor ook zo een frame.
Es kijken wat ik nog heb.
En als ik dan weet wat het originele schema is
Misschien daar op bouwen misschien. (Als ik tijd heb!)

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Schimanski

Golden Member

Beetje Off Topic, maar er is al een paar keer gevraagd of het boek nog te koop is.
Ik vond deze link. Misschien help er iemand mee. Indien dit soort link's niet gewenst is kan mod deze post verwijderen.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

@rob: De ideale ontvanger bestaat niet. Maar op de meeting straks zullen we in ieder geval wel een beetje een idee hebben van wat er goed en minder goed werkt.
0V1 is de standaardterm voor eenkringers. het eerste cijfer staat voor het aantal HF-trappen, het laatste voor het aantal audiotrappen, en de V wil zeggen dat er een detector in zit. Mijn ontvanger is een 0V3, geen HF trap, slechts een (dual gate fet) detector en 3 audiotrappen daarna.

Er komen zoveel namen uit de oude doos langs, omdat men zich er toen nog niet voor leek te schamen om een eenkringer te maken. Tegenwoordig neemt bijna niemand meer de moeite om zelf te bouwen. Al is het goed te doen. Zelfs een super met een MF op zo'n 30MHz blijkt eigenlijk nog verbazingwekkend eenvoudig. Volgens mij ben je met 6 teruggekoppelde MF trappen klaar. (laatst wat met 3 trappen.)
(zo een hoge MF frequentie maakt het preselectie onnodig, waardoor eigenlijk alle problemen als gelijkloop e.d. wegvallen. Het trimmen wordt wel een wat secuurder werkje dan normaal. Alleen het mechanisch filter is wel jammer om te missen, ik vrees dat dat lastig verkrijgbaar is voor die frequenties...

fred101

Golden Member

Zo, het examen zit erop en als er niks raars gebeurt heb ik volgende week een andere call :-)
Er zit bij onze radioclub een jongen die ook zo'n mooie junkbox heeft en die zou voor mij wat buizenspul verzamelen dus met wat mazzel breng ik een buizen mexicaantje mee. Het bouwen zal met jullie hulp best lukken.

Fred

Henry S.

Moderator

Op 4 april 2007 21:32:24 schreef Schimanski:
Beetje Off Topic, maar er is al een paar keer gevraagd of het boek nog te koop is.
Ik vond deze link. Misschien help er iemand mee. Indien dit soort link's niet gewenst is kan mod deze post verwijderen.

Dat mag zeker, en ik ben iemand die er om vroeg, bedankt voor de tip.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 april 2007 22:21:23 schreef fred101:
Zo, het examen zit erop en als er niks raars gebeurt heb ik volgende week een andere call :-)

Gefeliciteerd Fred! We horen wel van de klap.
Nog even over je examenvragen, want ik zag niet overal de goede uitleg voorbij schuiven. En ik had nu pas tijd :)

21: De microfoon staat via die weerstand op de varicap. Op de varicap staat HF. Dat moet niet belast worden, daarom is 600 ohm beslist veel te laag, 10 en 1 dus ook. 100 k is normaal. Er loopt toch geen audio stroom in die keten, dus spanningsverlies heb je erover niet.
@Schimanski: voor maximale spanningsoverdracht moet juist Rin<Ruit zijn.

17: Iedere weerstand wordt warmer als de stroom groter wordt. Als zoals hier de R óók groter wordt, dan is het dus een PTC.
@Schimanski: niet alle weerstanden zijn lineair. Een NTC en PTC bijv. niet, en een VDR ook niet.

Als ik de grafiek lees dan zie ik dat als er meer stroom loopt de weerstand hoger wordt. Dit is volgens wet van Ohm onmogelijk.

Hoezo? Mijnheer Ohm bepaalt toch niet dat de weerstand niet mag veranderen? Of ga je er van uit dat de spanning constant blijft? Dat staat er niet; trouwens, die stroom wordt niet voor niets hoger. De spanning is gewoon opgedraaid.

@Fred101: De grafiek is getekend uitgaande van stroom. Je leest dus af bij een bepaalde stroom; je zet de voeding zo dat die stroom loopt. Daarna hebben ze de weerstand bepaald (door ook de benodigde spanning te meten, bijvoorbeeld).

28: De spanning over een spoel staat 90 graden voor op de stroom; de spanning op een condensator 90 achter.
De stroom is hier in beide hetzelfde. De spanningen op spoel en condensator staan dus met elkaar in tegenfase.
Als nu de som 300 is, en één van beide is 100, dan zal de andere 400 moeten zijn om - in tegenfase - aan die 300 te komen.

44: Alle halve-golf dipolen zijn hetzelfde wat hun stralingseigenschappen betreft. De gain is dus gelijk, en dus de veldsterkte bij gelijk vermogen ook.
@fred101: er wordt niet "meer" vermogen ingepompt. De vraag geeft aan dat het vermogen juist gelijk is.
Dat de voeding anders gebeurt doet niet terzake. Ze hadden ook bijv. naar een off-centered fed dipole kunnen vragen - hetzelfde liedje, als-ie tenminste een halve golf is op de werkfrequentie.

47: Hier is niets "lulligs" aan, en het is ook geen beentje lichten met instinkers. De vraag is hier of je weet wat verkortingsfactor is, en of je een golflengte kunt uitrekenen (en ook of je kunt delen :)).
Als iemand vindt dat die term verkortingsfactor er niet in mag staan, dan zegt die eigenlijk dat je niet weet of je die nu wel of niet moet gebruiken als naar de elektrische lengte gevraagd wordt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 april 2007 23:44:50 schreef Henry S.:
[...]
Dat mag zeker, en ik ben iemand die er om vroeg, bedankt voor de tip.

Leuke tip inderdaad.
Ik zie dat kanaal 3700 er ook bij staat. Niet om de verkoper te pesten, maar die tekst mag je ook legaal downloaden als pdf op
http://www.veron.nl/amrad/kanaal3700.htm
Zeker de moeite waard om eens te lezen.

Schimanski

Golden Member

Op 5 april 2007 08:10:15 schreef Frederick E. Terman:
[...]
@Schimanski: voor maximale spanningsoverdracht moet juist Rin<Ruit zijn.

Onder Ruit versta ik de uitgangsweerstand van een trap (b.v. een mic.) Onder Rin de ingangsweerstand van de volgende trap. Voor max. spanningsoverdracht moet deze ingangsweerstand toch groter zijn dan de uitgangsweerstand van de mic. dus Rin>Ruit

@Schimanski: niet alle weerstanden zijn lineair. Een NTC en PTC bijv. niet, en een VDR ook niet.

Klopt, ik had dat in een vervolg post al gecorrigeerd.

Bedankt voor de link naar Kanaal 3700. Ik heb het gedownload en uitgeprint. Ga het eens op mijn gemak lezen.

Nee, de uitgangsweerstand moet klein zijn, en de ingangsweerstand groot. In dat geval wordt de spanning het beste overgedragen. Is het andersom, dan is het meer sturing door stroom.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 april 2007 10:36:04 schreef Schimanski:
[...]Onder Ruit versta ik de uitgangsweerstand van een trap (b.v. een mic.) Onder Rin de ingangsweerstand van de volgende trap.

Ja natuurlijk, ik heb toch nog te snel gelezen. Excuus, zoals je het zei was het goed.
[smoes]Ik had ook heel wat in te halen![/smoes]

Dit topic is gesloten