Ik zat inderdaad in een groepje met nog twee anderen; waarvan 1 alleen het verslag heeft gemaakt, de ander heeft me vooral geholpen met bouwen van de robot. We hadden een kleine 6 weken (waarvan ma, do, vr project dagen) voor dit project en dan is dat best weinig tijd om C, microcontrollers en de electronica onder de knie te krijgen; de laatste week was dan ook hectisch
De robot werkt qua programeren verder best simpel en werkt kort beschreven als volgt:
-Robot rijdt naar voren
-Detecteert object met IR
-Checked welke kant het meeste ruimte is
-Gaat die kant op
-Mocht de robot botsen...
-Gaat klein stukje terug en draait andere kant op
-Na aantal botsingen Mood omlaag
-Beweegt anders (in het geval van het filmpje waggelt hij)
(dit blijft doorgaan tot de Mood "0" is, waarna de robot stil staat)
-Gedurende dit alles produceert de robot geluid: hoe lager de Mood hoe verveelder hij wordt en hoe vaker hij om aandacht vraagt.
De robot heeft nu 5 stemmingen. Recht vooruit, snel waggelen ("pinguin"), langzamer waggelen ("schildpad"), saai ronddolen ("verzin maar iets" ) en stil staan.
Ik heb ook geprobeerd om met de mood ook de snelheid te laten zakken dmv PWMen. Dit lukte goed, maar uiteindelijk hebben we toch gekozen om alleen voor de verschillende bewegingen en geluid te gaan vanwege de motoren die wel erg zwak werden. Dit werkt achteraf voldoende en gaf de stemming van de robot goed weer.
Oja, de mood-button, bijna vergeten... Door op de achterkant van de robot te drukken wordt er een klein druk-knopje ingedrukt. Hierdoor wordt de robot weer "vrolijker": z'n beweging wordt weer anders en hij is niet meer zo vervelend met aandacht trekken.
We hebben de robot getest bij ons op de "afdeling" en iedereen wilde hem aandacht geven als hij "verdrietiger" werd. Of dit kwam omdat ze de robot ook echt zielig vonden en niet gewoon uit nieuwsgierigheid aandacht gaven is een tweede en zou een leuk onderzoekje waard zijn. Helaas is het project voorbij en zal dit testje er waarschijnlijk niet meer van komen, je weet hoe zoiets gaat