Deel 13 alweer van Rob's kruistocht naar meer actie op de kg.

Vervolg van http://www.circuitsonline.net/forum/view/44426/31
De sprong naar de US of A is gemaakt!

Wederom verzoek om het chat gehalte laag te houden.

Is dit misschien wat om die te lichte draaicondensatoren in
de Z-match te vervangen?
http://www.eham.net/articles/5217
Ook kan ik deze-ietsje symmetrischer uitvoering-van de Z-match aanbevelen http://www.njqrp.org/mbrproj/zmatch_original.html

@Vaas: Voor lokaal schijnen ze niet geschikt te zijn, maar voor DX schijnen ze bijna net zo goed te presteren als een dipool. Als je de EH-antenne terminste hoog en vrij hebt staan.

Ik ben benieuwd!

@D@nny:

Ik weet niet precies hoe dat zit, maar het schijnt dat je dat je de opstraalhoek kunt beinvloeden met de lengte van de cillinders.
Omdat ik er zelf niet zoveel kaas van gegeten heb, ben ik uitgegaan van een lengte van 3,14 x de doorsnede. Dit kwam ik nl op meerdere plaatsen tegen.

Als ik het allemaal min of meer aan de praat krijg dan wil er wat meer mee gaan experimenteren. Maar nu even liever wat zekerheid. ;)

Op 13 april 2007 15:06:08 schreef Vaas:
Ik weet niet precies hoe dat zit, maar het schijnt dat je dat je de opstraalhoek kunt beinvloeden met de lengte van de cillinders.

Flauwekul. >:) Dit kan alleen met de (effectieve) hoogte van je antenne of eventueel met de hellingshoek als je op een berghelling woont.

@Z-MATCH: Ook al zou een vacuüm-condensator een minder grote capaciteit hebben, dan is dit weer op te vangen door de spoel, volgens mij. Je zou meer windingen moeten maken om toch de juiste inductie te verkrijgen voor de desbetreffende band.
Let er wel op, dat het geen idiote lange spoel wordt, want beter is dan de diameter te vergroten, zodat je minder windingen hoeft te gebruiken voor eenzelfde waarde. Dit geeft ook een beter rendement (Q-factor).
Misschien ook een idee om met tabs te gaan werken als je voor meerdere banden kiest. Met klein vermogen is een meer-polige schakelaar een optie, maar met grof vermogen zou misschien met stekkers beter gaan, gezien de hoeveelheid spanning...
Zoals ik Marcel ken heeft hij vast wel een indicatie van de hoeveelheid inductie, die nodig zou moeten zijn om het soort antenne op de desbetreffende band te kunnen laten resoneren en dan valt het geheel uit te rekenen via http://www.dl5swb.de/html/mini_ring_core_calculator.htm
Misschien zijn (schakelbare) VASTE condensators in combinatie met een spoel en een varco ook nog een optie om de tuner breed in te kunnen zetten, dus om op meerdere banden te kunnen werken...
Let wel: dit kunnen oplossingen zijn wanneer je met één varco wilt tunen. Uiteraard maken twee varco's de boel wel eenvoudiger, als je over een groot bereik praat...

@VAAS: Ziet er puik uit! Ben benieuwd naar de resultaten!

@Vaas: Hoe langer de cilinder (tot max. 10x de diameter?) hoe hoger de opstraalhoek.

De werkzaamheden aan de antenne schieten goed op, met een beetje geluk kan ik morgen wel een keer testdraaien.

Er is wel één ding wat ik niet goed voor elkaar krijg en dat is die draad die precies in het midden van de pijp moet lopen. Ik zal een soort geleiding door het midden moeten maken ofzo ?!? Iemand een ideetje toevallig? :)

Het meest lastige is dat die pijp maar een doorsnede van 100mm heeft. Je kunt er niet lekker met je handen in om zo een beetje de draden strak te trekken en wat te kunnen schroeven.

Vaas je kan vast wel wat met piepschuim. Het komt ook niet op de mm aan hoor.

Signalen zijn hard op 80 mtr dus op 76 mtr zal dit ook zo zijn.

Op 3.930.00 Boemerang S9+45 Db testing modulator pietertje bedankt
op 3.940.00 Radio Whitesnake S9+10 Db

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

@VAAS: Misschien kan ORN je ook wat advies geven. Hij heeft ooit een EH-antenne in elkaar geflanst met goed resultaat. ;)

Dat was een goed idee met dat piepschuim! Het houdt de draad eigenlijk best goed strak in het midden.

Omdat het allemaal zo gladjes verloopt kan ik 'm nu al gaan tunen.

Als ik 'm niet in de buurt van de 6300/6400 krijg, dan ga ik dat kreng samen met Rob007 ritueel verbranden! >:)
http://img105.imageshack.us/img105/4959/eh2cm2.jpg

[Uiteraard na de goede raad van ORN ;)]

Inderdaad Vaas, zo ben je op de goeie weg. Wel is de antenne gevoelig voor alles, lengte coax wat er aan zit, invloed van de omgeving, heeft mij drie weken gekost voor ik hem eindelijk goed had, welliswaar op 11 meter. De 48 meter versie wel eens gebouwd, maar nooit echt getest. swr was goed, ontvangst ook, tl brande ook behoorlijk, maar that's it. suc6

Gaat mooi Vaas ... ben er stil van. ziet er goed uit hoor
gaat vast een glanzend signaal geven.

Bedankt voor de leuke reacties! :)

Nou, ik moet zeggen...het loopt allemaal zeer voorspoedig!!
Net heb ik de Antan-analyzer aangesloten op de antenne en met een beetje prikken in de tuning-spoel had ik 'm al vlug mooi op de 6400kHz.

Uiteraard vlug mijn Corsair erbij gesleept en waarempel, de SWR-meter bleef redelijk liggen.
En....een tl die flink brandt.

Eens kijken of ik het gevaarte al buiten kan plaatsen nu, vindt het niet zo gezond/prettig dat ding binnen.

* OH, ja
Moet er nog een minimale lengte coax aan die antenne, staat me vaag iets van bij namelijk?

Op 13 april 2007 22:02:33 schreef Vaas:
Eens kijken of ik het gevaarte al buiten kan plaatsen nu...

...en ook Vaas sluipt in de donkere nacht met slechts een verlichte TL-buis in zijn hand...

Op 13 april 2007 21:39:11 schreef ORN:
Inderdaad Vaas, zo ben je op de goeie weg. Wel is de antenne gevoelig voor alles, lengte coax wat er aan zit,

Nou, dat bevestigd mijn opvattingen over dat soort antennes. >:)
Het is niet het 'EH-gedeelte' dat straalt, maar de voedingsleiding en alle andere metalen delen e.d. in de buurt die meegekoppeld worden in het veld. Volgens mij kan je met een afgestemd stuk draad of printplaat dezelfde resultaten verkrijgen.
Ben heel benieuwd of je buiten en met gebruik van mantelstroom smoorspoelen dezelfde resultaten krijgt...

Maar goed, als het naar wens werkt, waarom zou je het dan niet gebruiken !

p.s. Whitesnake terug op 3940. Prima signaal S9+20 tot 30 dB. Prima muziek.

Hey Vaas,ziet er zeer goed uit!

Ik lees erg veel dat de buitenmantel van de coax fink mee gaat stralen.
Misschien is een mantelstroomfilter geen overbodige luxe

[edit]
Oh vond net nog een stukje text wat misschien interessant is voor je:

- Daarentegen wordt ook opvallend vaak gemeld dat gebruikers van een EH-antenne nogal eens last hebben van HF in de shack.
Adviseert om de coax een halve golflengte of een veelvoud daarvan lang te maken.

- De ferrietklams voorkomen dat de coax gaat uitstralen. De ondervinding heeft uitgewezen dat de beste plaats is op ca. 1.5m onder de antenne,
Plaats hem op minimaal 8m boven de grond (0dB gain) op ? golf boven de grond levert dit 2 dB gain op zelfs(max.)

[Bericht gewijzigd door EXTREME op ]

Vaas met die halve golflengtes coax ga je gemakkelijk de fout in hoor. Dus pas op de verkortingsfactor van de coax moet je wel mee nemen in de calculatie. Deze is vaak 0.66 voor veel 50 ohms kabel.

Op 13 april 2007 22:12:51 schreef Hans de Swan:
[...]
...en ook Vaas sluipt in de donkere nacht met slechts een verlichte TL-buis in zijn hand...

Dart Vase >:)

Een mantelstroomfilter is geen overbodige luxe bij een EH-antenne. Een metertje onder de antenne is de beste plaats volgens de HAM-knutselaars.

Dart Vase! :P

Nee, ik laat die TL maar binnen liggen, het moet allemaal een beetje stiekum blijven!

Net heb ik nog wat gefinetuned en de SWR op iets boven de 1:1,1 gekregen. Daar blijf ik dus maar af nu!

De rol coax die ik hier nog heb liggen is nog maar een krappe 20 meter, maar daar zal ik het voorlopig even mee moeten doen tot de volgende radiomarkt.
Morgen knoop ik er die hele lengte tussen met een aantal ferriet-clamps erom geklikt en dan zal ik wel zien of iemand het hoort....

++ Zo'n mantelstroomfilter is dat gewoon een aantal wikkelingen coax ofzo? Het wordt hier vaker genoemd maar ik heb het nooit echt goed begrepen.

[Bericht gewijzigd door Vaas op ]

Zelfs een tiental slagen om een pvc-buis is al een mantelstroomfilter.

Bij mijn langdraad heb ik gewoon een rol gemaakt van 10 slagen met een diameter van ong. 20cm en dat met tieraps vast gezet, zelfs dat werkt. Op de 85MB en de 45MB leuke verbindingen gemaakt in SSB met een watt of 30 zonder enige inslag. (wat ik dus wel had zonder filter)

Werkt inderdaad ook prima!
Deze heb ik eens gemaakt na een uitleg van Barres in een eerdere aflevering van
"de KG-uitdaging!" (going back in time with this CO-flashback... back... back...):

( "mantelstroomfilter als volgt gemaakt:
2 ringkernen een 3e1(of 3e25) en een 4c65 allebei 36mm op elkaar
en daardoorheen 7 wikkelingen rg 58 (wel goede kwaliteit).
die tussen de coax en de balun boven.
en tussen de coax en de meter beneden .
en weg was mijn instraling op computer en versterker.

hoop dat jullie hiermee je voordeel kunnen doen.
ringkernen heb ik besteld bij Frans http://home.hetnet.nl/~fbakelaar/ringkernen.htm

groeten henk alpenroos" )

Lees je overigens nog mee, Henk? ;)

Ja ik geloof er ook niet in maar zou het wel waanzinnig vinden
als er een antenne was die en klein is maar toch goed werkt!
Ziet er wel HEEL erg netjes uit @Vaas!
Zonde om dat in de fik te zetten,
al zou die het alleen al voor ontvangst goed doen zou het al leuk zijn!
Maar nogmaals ik heb het hier ook heel goed gemerkt.
Als ik een klein stukje draad hier binnen ophangt -
ontvang ik zeker te weten wat op de grote dipool binnen komt.

Rob007.