Show your projects! Part 6.

Dit topic is gesloten

klein is fijn

Moderator

Op 5 november 2007 08:23:31 schreef Boeip:
Gadverre de gadver :P wordt die ellende groen?
Wat heeft er voor etsmiddel ingezeten?

Het ziet er groen uit omdat het een mooie mix is van Fe(III)Cl en Cu(II)Cl. Het ene is geel, het andere blauw. Als ik de kristallen voorzichtig even afspoel worden ze gewoon blauw, waarna ze oplossen.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op maandag 5 november 2007 10:14:48 (32%)

Sine

Moderator

Groene kristallen ?

Kryptonite !

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 5 november 2007 10:38:38 (50%)

Laten we hopen dat hier geen leden zitten die bij het ministerie van volksgezondheid werken :p

KIF houdt dus ook van tuinieren!

Koper vormt samen met chloride ionen een groen/geel complex ;)
Met koper kun je verschillende mooie kleurtjes maken :)

Op 5 november 2007 10:38:08 schreef Sine:
Groene kristallen ?

Kryptonite !

Ah, nu weten wij waar Superman zijn kryptonite vandaan haalde.

RES

Hier mijn Sweex router mod, naar aanleiding van Elektuur's februari-nummer (2006), en de erg uitgebreide info op Sunspot.co.uk:

http://img137.imageshack.us/img137/4114/IMG_0653_m1.jpg

Het resultaat is een 175 MHz, 227MIPS Linux-mini-pc met:
* 2 USB1.1 poorten waarvan 1 nodig voor de firmware op USB stick
* 2 Seriële poorten, vrij beschikbaar
* max. 19 digitale I/O poorten
* Web-interface
* Telnet-access
* Samba server
* ...

Momenteel heb ik 1 seriële poort, 2 uitgangen en 1 ingang via optocouplers naar buiten uitgevoerd (alles op de 9-polige Sub-D connector). De Seriële- en USB poorten waren nog niet aanwezig, maar omdat e.e.a. al op de PCB was voorbereid hoeft hier enkel een handje vol (SMD) componenten geplaatst te worden om het bordje uit te breiden.
Softwarematig kun je er erg veel mee, het is praktisch een volwaardige linux-machine.
Leuk om eindelijk mijn linux-kennis eens wat op te krikken! :D

http://img137.imageshack.us/img137/5185/IMG_0651_m1.jpg

klein is fijn

Moderator

Op 5 november 2007 19:26:07 schreef Stijn S:
Koper vormt samen met chloride ionen een groen/geel complex ;)

Nope, azuurblauw. De Fe(II) & Fe(III) maakt het geheel groen.[/quote]

Nog even ter afsluiting, zo ziet ie er nu uit:
http://www.kleinisfijn.nl/co/etsbak%234.jpg

Er zit pas 2 van de 8 liter in, vandaar dat ie er zo leeg uitziet.

Ets jij in de badkamer?
Met die leuke tegeltjes en dat spiegeltje er naast ;)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

@Buzz: mooi gedaan man! Ik wist niet dat er zoveel met dat ding mogelijk was.
Ik heb er hier ook 2 liggen, maar die krijg ik niet aan de praat :(

@KIF: Dat ziet er een stuk schoner uit! :)
Ik ets sinds een jaar of twee met zoutzuur/waterstofperoxide in een plastic (ijs)bakje, dat geeft tot nu toe minder aanslag en troep maar is wellicht een stukje agressiever. Daar staat tegenover dat jij waarschijnlijk wél met luchtbubbels of schuimtechniek kunt werken, wat het etsproces toch positief beïnvloedt.

@ZP: Mja, als je het dingetje op de juiste manier flasht en uitbreidt met USB support, heb je als het ware een 175MHz mini-pc waar je alle kanten mee uit kunt. Lees anders de docs op Graham's site Sunspot site eens door. Het is een redelijk chaotisch geheel, maar ik heb er veel gemak van gehad m.b.t. de software flashen en configureren! Als je meer info m.b.t. de hardwarematige ombouw nodig hebt dan moet je me maar eens een mailtje sturen, dat staat niet heel duidelijk op zijn site.

help

Golden Member

@Buzz: Behuizing netjes bijgewerkt ! Zie toch vrij vaak dat de electronica mensen wat minder handig zijn in het be/bijwerken van behuizngen :D

@Buzz: Ik heb ook zo'n ding liggen die ik niet meer als router gebruik, nadeel is nml dat de afscherming van dat ding enorm brak is. Als ik die gebruik heeft iemand op zolder geen draadloze verbinding meer. En dat draadloze gaat via een Linksys op de 1ste verdieping. Ga maar na hoe erg deze vaste router vanaf de begane grond loopt te storen. Nu hebben we beneden een vaste Asus router liggen en het draaid nu al jaren zonder enige problemen.

Het gebruiken als server wil ik dus ook niet, ik moet van die storingen af...

Maar wat is dat printje en ic'tje dat je erop hebt gedaan?

Misschien een idee om al je gehobby eraan op een eigen site te zetten als die van Graham's zo chaotisch is ;).

@pros: Ik weet niet wat je er in doet maar koper wordt blauw met sulfaat > kopersulfaat

@Eagle666: Mijn exemplaar stoort mijn eigen apparatuur in zijn geheel niet. Heb een SMC router voor bedraad en draadloos en een SMC draadloos kaartje in mn laptop, beiden werken probleemloos. De kans bestaat dat je in jouw situatie e.e.a. niet goed hebt aangesloten of ingesteld rondom LAN/WAN, DHCP of beveiliging, waardoor je softwarematig de boel verstoort en bijvoorbeeld van je netwerk gegooid lijkt te worden. Als 'ie elektronisch (bijv. op HF) zoveel zou storen, zou 'ie in Nederland waarschijnlijk niet eens verkocht mogen worden.

Maargoed, back ontopic. Het printje bevat een MAX3232 en wat condensators voor de seriële poorten. Het printje heb ik met dubbelzijdige tape op de oscillator van het USB gedeelte bevestigd.

@help: Ik hou van een nette afwerking. Zonde om wél je best te doen op het elektrotechnische gedeelte, maar vervolgens de afwerking te laten schieten... Boren en vijlen zijn niet altijd de leukste klusjes, maar ik probeer er wél altijd het beste van te maken! :)

klein is fijn

Moderator

Op 5 november 2007 20:48:32 schreef Buzz:
@KIF: Dat ziet er een stuk schoner uit! :)
Ik ets sinds een jaar of twee met zoutzuur/waterstofperoxide in een plastic (ijs)bakje, dat geeft tot nu toe minder aanslag en troep maar is wellicht een stukje agressiever. Daar staat tegenover dat jij waarschijnlijk wél met luchtbubbels of schuimtechniek kunt werken, wat het etsproces toch positief beïnvloedt.

De bak werkt inderdaad met schuimtechniek. Ondertussen draait ie weer volledig:

http://www.kleinisfijn.nl/co/etsbak%235.jpg

Zoals je snapt zal ie niet lang schoon blijven..

Op 5 november 2007 20:58:19 schreef Eagle666:
@pros: Ik weet niet wat je er in doet maar koper wordt blauw met sulfaat > kopersulfaat

De meeste koperzouten zijn blauw. Koperoxide (rood) is een uitzondering.

@KIF: Ok (@ chemiestuk), Jak (@ werkende etmachine) :P, blijft toch een vies werkje dat etsen. Verder wel goed schoongekregen. Das een hele klus geweest zeg. Waarmee heb je eigenlijk schoongemaakt?

@Buzz: Niets bijzonder aan de instellingen, die zijn gewoon zoals het hoort. Het werkt wel bij andere draadloze verbindingen maar niet bij de laptop van de jongen op zolder. Elke andere vaste router werkte wel. Ligt echt aan die Sweex. Dat ze anders in NL niet verkocht zouden worden is een beetje kort door de bocht. Het blijft een zo'n goedkoop mogelijk gemaakte router. Niet alle routers werken op alle NIC's. Is ook een bekend iets. Trouwens, andere clonen hebben duidelijk betere afscherming die in de Sweex is weggelaten. Ik heb de fotos gezien van andere varianten van deze router. Maar goed, het zij zo...

Ik kijk nu in mijn router en zie dat mijn ADM5120P niet van Infineon is maar van ADMtek. Dus die zijn al verschillend.

De JP1 connector waar jouw printje bovenhangt is bruikbaar als JTAG connector, heb hier een schema liggen om die via printerpoort aan te kunnen sturen.

Ik heb ook een foto liggen van de Edimax waarop de voeding van de USB wel zit, het IC is helaas niet leesbaar. Maar wat zie ik, beide voedingscircuits zien er gelijk uit! U1 is een step-up/step-down regelaar, de 34063. Laat U10 nou gewoon dezelfde zijn dan kan ik adhv de datasheet de weerstanden wel achterhalen voor de 5V usb voeding.

Ik begin nu toch zin te krijgen om mijn Sweex te gaan uitbereiden, maar zoveel mogelijk met smd zodat het echt netjes en bruikbaar blijft :P.

Lol, er is zelfs een hack om van die 16MB flash een 32MB flash te maken. De RAMs vervangen ze door RAMs van een PC133 SDRAM strip (wat er nu op zit is ook SDRAM) en op de uC (SoC) en Q2 daarnaast hebben ze koelribben geplaatst. Misschien idee'tjes voor uitbereidingen.

[Bericht gewijzigd door Eagle666 op dinsdag 6 november 2007 02:45:18 (14%)

klein is fijn

Moderator

Op 6 november 2007 00:39:18 schreef Eagle666:
Das een hele klus geweest zeg. Waarmee heb je eigenlijk schoongemaakt?

Water en een orginele INHolland studentenpas! >:)
Die was net zacht genoeg om niet te krassen, maar hard genoeg om de zooi mee weg te krabben.

Dan hoop ik dat je al van school bent ;). Ik zal mijn studentenpas daar nog niet voor gaan gebruiken. Nou ja, die van de uni niet, van de hbo kan natuurlijk gerust :P.

Op 6 november 2007 00:39:18 schreef Eagle666:
Ik kijk nu in mijn router en zie dat mijn ADM5120P niet van Infineon is maar van ADMtek. Dus die zijn al verschillend.

De JP1 connector waar jouw printje bovenhangt is bruikbaar als JTAG connector, heb hier een schema liggen om die via printerpoort aan te kunnen sturen.

Ik heb ook een foto liggen van de Edimax waarop de voeding van de USB wel zit, het IC is helaas niet leesbaar. Maar wat zie ik, beide voedingscircuits zien er gelijk uit! U1 is een step-up/step-down regelaar, de 34063. Laat U10 nou gewoon dezelfde zijn dan kan ik adhv de datasheet de weerstanden wel achterhalen voor de 5V usb voeding.

Linkje naar Elektuur, stukje naar beneden scrollen. Iemand heeft dat al uitgedokterd... :) Ik heb zelf voor een 7805 gekozen omdat ik de 34063 niet had liggen en toch aan de gang wilde. Omdat 'ie amper warm wordt (koelprofiel is preventief voor als ik eventueel de tweede USB poort ga gebruiken) heb ik hem maar laten zitten.

De ADM5120P wordt inderdaad ook door ADMTek gemaakt, niets om je druk over te maken volgens mij. Lekker bouwen en proberen! :p

KIF:
Hoe werkt die etsbak van jou?
Ik zie zo'n gelijdertje, daar leg je je print op en dan?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

@Buzz: Ja ik heb er ook enorm zin in gekregen. Zoveel dat ik eigenlijk zelf al de boel heb zitten uit te zoeken ;). Wat langer slapen en dan het linkje van jou was makkelijker geweest :P. Ach ja, nu ken ik het ontwerp beter en heb nog meer uitbereidingen gezien. Ik zie ook dat die man dingen uit standaarden en datasheets heeft gehaald, want het komt niet helemaal overeen met de standaard componenten die in de andere cloon zit, de Edimax. Maar ik was ook al zover, dus we komen zo ongeveer overeen. Binnenkort maar es aan de slag gaan... Nog bedankt voor de link, wel een rare plek voor die tekst (bij digitale sinusgenerator??).

Ik zou ook graag zo'n router willen kopen, echter is ie uit de handel genomen... Is ie nog ergens te krijgen dat iemand weet? Het gaat om de LB000021 van Sweex.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 6 november 2007 19:13:17 schreef Henry S.:
Marktplaats? ;)

Yup! Daar heb ik 'm ook gevonden. En anders de Edimax BR6104K, zelfde hardware.

@Eagle666: Succes, en post je resultaat! :)

Dit topic is gesloten