3D ledkubus met alleen een Pic

Ik weet dat dit onderwerp al een aantal keren is langsgekomen, maar ik had toch nog een vraagje.

Ik wil een 4*4 ledkubusje maken, maar heb alleen maar ledjes, weerstandjes en een aantal pic's(16F*** en 18F***).

Hoe kan ik toch met deze onderdelen een leuk kubusje maken met een aantal verschillende loopjes.

Ik gebruik Proton ide(dus Basic taal).

Alvast bedankt.

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Ik denk dat dit niet wil omdat je pic niet een genoeg aantal I/O poorten heeft,
Kun je niet gewoon wat bestellen?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Henry S.

Moderator

Grote PIC: 16F887, genoeg I/O. Maar je hebt wat meer 'juice' nodig om zoveel led's tegelijkertijd aan te hebben.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Maar wat zou ik er dan allemaal bij moeten bestellen dan als ik uitga dat ik ga werken met een pic18F252.

Zou ik heb dan ook groter kunnen maken? en zo ja hoe groot?

Als ik het bij Voti of conrad bestel, is het dan nog dit jaar binnen?

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Het wordt via de post bezorgd en laat dit nou de drukste periode zijn bij de TNT :) Maar goed, ik verwacht wel dat je t dit jaar nog hebt.

Conrad verstuurd zijn pakketten via DHL, dus die zullen sneller zijn dan de TPG

Ik heb vorige week dinsdag bij voti besteld, nog altijd niet hier :(.

Ik denk niet dat je een bestelling bij voti dit jaar nog krijgt, tenminste niet als het zo druk blijft bij TNT.

Je kan denken aan wat I²C I/O expanders, of TTL shift registers.

Wordt wel afreizen naar Amersfoort om het spul snel binnen te hebben...

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Hier een voorbeeld hoe je de 64 leds voor je 4x4x4 3d matrix kunt aansluiten zonder extra ic's
Alleen maar leds en wat weerstandjes.
Om een led te laten branden maak je een uitgang hoog en de andere laag. De rest van de gebruikte "uitgangen" moet je als input zetten, anders gaan de verkeerde leds aan.
Veel plezier met het vullen van de matrix om een leuk effect te verkrijgen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/64_leds.gif

Welke I²C I/O expanders en of TTL shift registers kan ik dan het beste gebruiken?
Hoe werken die dingen eigenlijk?

@missisippi: Ik zal eens gaan uitproberen, bedankt.

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

74HC595, simpel aan te sturen met SHOUT.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

Oke.. Moeten die poorten dat allemaal aangeroepen worden Of is het gewoon 1 signaal sturen en dan maar afwachten wat het doet? Of hoe moet dat?( Dit komt misschien een beetje bijdehand over maar zo bedoel ik het niet;))

Als ik bij voti in de informatie hierover kijk kom ik dit tegen:
"Dit schuifregister kan van pas komen om extra uitgangen te creeeren. Meerdere chips kunnen in serie worden gezet, er zijn dan slechts 3 PIC uitgangs pinnen nodig voor de hele serie."

Ik begrijp dit niet helemaal. Extra uitgangen crieren snap ik. Maar hoe en wat met die schuifregisters? En hoezo in serie zetten?

[Bericht gewijzigd door jorim23 op maandag 24 december 2007 21:24:11 (47%)

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.
Henry S.

Moderator

Je schuift de data er serieel in en het komt er na een aantal pulsen op de uitganen te staan, zie de datasheet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

74HC595 is echt een van de makkelijkste schuifregisters die er zijn! paarkeer pulzen om data in te lezen. een pulsje om de data op de paralelle lijnen te zette :D

eenvoudig component om heel snel meer I/O te krijgen, is meestal ook goedkoper als een grotere microcontroller ;)

enkel moet je er even een routine voor schrijven om de data netjes het schuifregister in te klokken...

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||

Ik ben nu met dit schema bezig om hem uit te tekenen per "niveau", dus 4 stukken van 4*4 leds, maar ik kom er niet uit.|:(

Ik loop al vast op het eerste stukje... Kan iemand mij misschien helpen daarmee? Ik heb nu dit gemaakt maar ik kom niet verder.

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Ik heb de onderdelen besteld. 200 blauwe leds en een aantal 74HC595's.

Ik heb trouwens 16 74HC595's besteld. Is dat genoeg voor 216 leds? of moet ik er meer hebben(216/8=27)?

Nu las ik op Tweakers dat hij mosfet's(???) gebruikt.

Elke LED wordt aangestuurd door twee MOSFET's, een P-type en een N-type. Deze schakelen de LED respectievelijk over de positieve en negatieve kant. Het is niet zo dat er voor elke LED daadwerkelijk twee MOSFET's geplaatst zijn. Omdat we multiplexen kunnen we met minder uit. De P-type MOSFET's zijn voor het selecteren van de Vlakken. Deze transistoren schakelen het gehele vermogen van de kubus, en moeten hierom gekoeld worden (zie warmte huishouding). De N-type MOSFET schakelt 1 led tegelijkertijd. Hierdoor kan er een veel kleiner type gebruikt worden, en is er geen koel element nodig.

Is dat voor mijn projectje ook nodig? Hij gebruikr RGB-leds en ik alleen maar blauwe.
Waar dient zo'n mosfet voor?

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Weet iemand dit toevallig?

Voor de duidelijkheid de vragen op een rijtje:

1. Wat is een mosfet(heb op wikipedia gekeken maar daar word ik niet veel wijzer van)
2. Heb ik dit ook nodig voor mijn kubus?
3. Ik heb 16 74HC595's. Zijn dit er te veel?

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Op 29 december 2007 21:05:07 schreef jorim23:
1. Wat is een mosfet(heb op wikipedia gekeken maar daar word ik niet veel wijzer van)

Lijkt op een bipolaire transistor (voor wat betreft de functie als schakelaar... voor de rest zijn er nauwelijks overeenkomsten)

2. Heb ik dit ook nodig voor mijn kubus?

Je kunt dit gebruiken om de ledjes aan en uit te schakelen, je zou eventueel ook naar een chip uit de ULN serie kunnen kijken, die worden ook veel gebruikt.

3. Ik heb 16 74HC595's. Zijn dit er te veel?

Te veel, je hebt 4 vlakken van 4*4, dan heb je dus 4*4+4 = 20 uitgangen nodig, dit is te doen met 3 schuif registertjes.

Je moet dan de boel wel multiplexen... dus je zet eerst alle data voor 1 vlak in je schuif registers en dan zet je het betreffende vlak aan. Daarna doe je het zelfde maar dan voor een vlak hoger/lager.

Dank je voor de info.
Ik heb het soldeer geleelte bijna af, het wordt een 6*6*6 kubus:D

Ik zou dan voldoende hebben aan 5 schuif registers toch?
Wat gebeurt er als ik geen mosfet gebruik? Gaat de schakeling dan stuk?

Als ik de kubus af heb wil ik er foto's van op t forum plaatsen. Die kan ik dan bij het onderdeel van Show Your Project neerzetten toch?

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Op 30 december 2007 15:57:52 schreef jorim23:
Als ik de kubus af heb wil ik er foto's van op t forum plaatsen. Die kan ik dan bij het onderdeel van Show Your Project neerzetten toch?

ja ik denk van wel;)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Op 30 december 2007 15:57:52 schreef jorim23:
Dank je voor de info.
Ik heb het soldeer geleelte bijna af, het wordt een 6*6*6 kubus:D

Ik zou dan voldoende hebben aan 5 schuif registers toch?

Nee... het is 6*6+6 = 42 jij hebt 5*8 uitgangen = 40.... dus te weinig....

Wat gebeurt er als ik geen mosfet gebruik? Gaat de schakeling dan stuk?

Eh een mosfet is bedoelt om de ledjes aan en uit te zetten, je schuif register kan daarvoor niet genoeg vermogen leveren. Dus als je je schuifregister zo direct aansluit (en je wilt genoeg stroom leveren om de ledjes aan te laten gaan) dan gaat het schuif register dat de vloeren van de kunus aanstuurt stuk.

Je kunt dit gebruiken om de ledjes aan en uit te schakelen, je zou eventueel ook naar een chip uit de ULN serie kunnen kijken, die worden ook veel gebruikt.

Hoe moet ik berekenen hoeveel ik daar voor nodig heb voor mijn kubus(6*6*6)?
Ik wil deze bestellen maar ik weet weet niet hoeveel.

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Kijk dan ook even naar de high-side drivers.
Daar heb je er ook wat van nodig..

Edit : Je hebt me wel geinspireerd.
Mijn volgende project wordt een 10*10*10 kubus, met ragfijne litze draadjes en smd-leds.

[Bericht gewijzigd door ~Galaxy op zondag 30 december 2007 19:12:34 (45%)

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Als ik de kubus af heb wil ik er foto's van op t forum plaatsen. Die kan ik dan bij het onderdeel van Show Your Project neerzetten toch?

Te zien of't hoe lelijk dat beest niet is :D
While you're at it waar heb jij info gevonden over de 74HC595 raak er niet wijs uit met datasheet (ma binnenkort heb ik ze en kan ik proberen ...)

Je bedoeld zoiets als een UDN2981?

Geloof dat ik een beetje verward begin te raken(nog erger dan normaal:+)

Ik heb dus UDN2981's en ULN2803A's nodig toch. Die gelden alleen voor de pluskanten?
Dus dan moet ik van beide: 6*6=25 gedeeld door 8 = afgerond 5 hebben?

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

While you're at it waar heb jij info gevonden over de 74HC595 raak er niet wijs uit met datasheet (ma binnenkort heb ik ze en kan ik proberen ...)

Hier.
Heb er even snel overheen gekeken maar nog niet heel veel aandacht aan besteed(komt vanavond of van de week nog wel). Maar op deze site staat ook nog wel informatie erover.

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.