Ik ben bezig met RGB verlichting voor in mijn kamer. Er komt een verlaagd plafond waarachter 16 RGB strips komen. Een van de eisen die ik stelde was dat de boel dimbaar moest worden. In de wanddoos komt een dubbelpolige wissel-pulsdruk contact. (of hoe zoiets word genoemt) naar boven is aan naar beneden uit. Idem dito dimmen.
Elke strip neemt zo'n 300mA aan 12 volt. Dit zorgt voor een aanzienlijke stroom van 4.8 ampere. Een trafo van 2x12V 2x5A zorgt voor deze voorziening. Met trafo en brugcel levert dat bijna 17 volt.
Omdat ik bang ben voor eventuele spannings dalingen/verhoging, dissipeer ik alles weg boven de 12 volt. zodoende blijft de spanning constant als alles "plots' aan gaan. Dit circuit kan je hier vinden.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/33
Het geheel draait op een PIC16F628 op interne kristal. Een powerledje (linksonder het IC) en 3 controleleds naast de MOSFET's zijn ter indicatie en het staat ook nog stoer.
Ik heb een bij een printkroonsteen de pootjes omgebogen, zodoende krijg ik een SMD kroonsteen;) Deze heeft een common en 2 contacten dat naar de schakelaar gaat.
Ik ben nog bezig met de opbouw, het geheel moet nog op een metalen plaat waarop ook een rij met kroonstenen komt, zodat het, als het eenmaal in het plafond zit, makkelijk te monteren.
[Bericht gewijzigd door
VWG3JB
op donderdag 10 juli 2008 21:22:33
(12%)