Show your projects! Part 10.

Dit topic is gesloten

Optiglow, on-board apparaatje dat de gloeiplug van mijn R/C vliegtuig laat gloeien.
Het is gebaseerd op een bestaand ontwerp (van internet), waar de ontwerpfoutjes uit zijn gehaald.
Witte 6-DIP is PVN012, en dat heet 'fotovoltaïsch relais', led, zonnepaneeltje en twee mosfets in één huisje.

Boven:
http://img392.imageshack.us/img392/5123/dscn7928ti8.th.jpg

Onder:
http://img99.imageshack.us/img99/7840/dscn7931mx7.th.jpg

Onderkant wordt nog opgeschoond, en dan gaat er krimpkous omheen.

Sine

Moderator

Een avond hobby projectje ..

Men slope een 4-20mA readout, maak het zo energie zuinig mogelijk door wat R-etjes aan te passen, freubel er een LM35 in, en presto ! Een thermometer :)

( ik kwam het doosje en het display tijdens het opruimen tegen, en de combo was gewoon te perfect om er niets mee te doen :) )
http://members.home.nl/guidomennen/temp/thermometer/IMG_1223.JPG

En toen maar gestopt met het opruimen? komt me bekend voor:)

Op 2 september 2008 20:28:14 schreef Pieterjan Vyncke:
Witte 6-DIP is PVN012, en dat heet 'fotovoltaïsch relais', led, zonnepaneeltje en twee mosfets in één huisje.

Hé! Da's een boeiend dingetje! Hoe ben je daar op gekomen?

@Sine en niels: wat jullie allemaal verzinnen om van dat opruimen af te komen... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 2 september 2008 20:28:14 schreef Pieterjan Vyncke:
Optiglow, on-board apparaatje dat de gloeiplug van mijn R/C vliegtuig laat gloeien.
Het is gebaseerd op een bestaand ontwerp (van internet), waar de ontwerpfoutjes uit zijn gehaald.
Witte 6-DIP is PVN012, en dat heet 'fotovoltaïsch relais', led, zonnepaneeltje en twee mosfets in één huisje.

heb het net opgezocht. toen ik de inleiding las (verder dan de eerste 2 zinnen kom ik toch nooit) dacht ik eerst dat het een solid-state was zonder triac, maar met een mechanische relais. blijkt nu dat er een FET in zit. het is dus eigenlijk een optocoupler met een FET. zit ik nog juist?
eigenlijk best wel een interessante combinatie.

EDIT: wat is eigenlijk een gloeiplug?

een soort bougie om je nitro/benzine motortje op te warmen, voordat je het start.
http://www.rc-junkies.nl/images/library/gloeipluggen.jpg

[Bericht gewijzigd door electro_freakz op dinsdag 2 september 2008 21:26:17 (35%)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Op 2 september 2008 21:17:53 schreef snypermann:
het is dus eigenlijk een optocoupler met een FET. zit ik nog juist?
eigenlijk best wel een interessante combinatie.

Ongeveer juist, maar het is geen 'standaard' optocoupler met led en fototransistor, maar led en een 'zonnepaneel' (ivm lage spanningen aan secundaire kant om de mosfet te schakelen (in mijn geval slechts 1,3V)

Het zal wel iets meer zijn dan enkel laten gloeien tot de motor draait, veronderstel ik. Wellicht een meet/regel-systeem.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 2 september 2008 20:52:16 schreef pros:
[...]
Hé! Da's een boeiend dingetje! Hoe ben je daar op gekomen?

Elex 41 voor de inspiratie?? :-)

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

Blikbaar een onderdeel van het oorspronkelijke ontwerp.

Picsels die jarenlang professioneel heeft gewerkt met SAS, Pascal, Delphi, C, Pro*C, C++, PL/SQL, Java en zelfs nog Cobol'85, jaja, en voor de PICjes lekker knutselt met PICBasic, Delphi en Linux/C++ en PHP ook nog gebruikt voor het geinige website spul.

Waarom geen sed, awk, perl, lisp, tcl/tk, ruby...? :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 2 september 2008 21:29:12 schreef pros:
Het zal wel iets meer zijn dan enkel laten gloeien tot de motor draait, veronderstel ik. Wellicht een meet/regel-systeem.

zover ik weet niet hoor, ik heb zelf zon RC nitro auto. je moet er een gloeiplug op zetten, dan gaat die bougie gloeien, (voorverwarming) en dan kun je het motortje starten. zonder zal hij niet starten;)

Op 2 september 2008 20:28:44 schreef Sine:
Een avond hobby projectje ..

Men slope een 4-20mA readout, maak het zo energie zuinig mogelijk door wat R-etjes aan te passen, freubel er een LM35 in, en presto ! Een thermometer :)

( ik kwam het doosje en het display tijdens het opruimen tegen, en de combo was gewoon te perfect om er niets mee te doen :) )
[afbeelding]

is dat een gewone paneelmeter?

[Bericht gewijzigd door electro_freakz op dinsdag 2 september 2008 21:52:55 (39%)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
pa3gws

Golden Member

De Gloeiplug heeft hetzelfde doel als het voorgloeien van een dieselmotor.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

@pros: die ook gebruikt, maar niet jarenlang, dat houdt een mens niet vol ;)

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...
Sine

Moderator

Op 2 september 2008 21:29:27 schreef picsels:
[...]Elex 41 voor de inspiratie?? :-)

Daar stond ooit een thermometer in ja, maar die gebruikte de BE overgang van een transistor ( schakeling kwam direct uit de datasheet )

Deze heeft als bonus een jumbo display aangezien het sloop apparaat bedoeld was om ergens in een fabriek tegen een pijp geschroeft te worden en op enige afstand afleesbaar mag zijn :)

Op 2 september 2008 21:51:19 schreef electro_freakz:
[...]
is dat een gewone paneelmeter?

Niet helemaal, het printje komt uit een PT100 naar 4-20mA transmitter en de meter haalde zijn voeding ook uit die meetspanning stroom.

Er zit een ICL7126 op, en dat is het energie zuinige broertje van de ICL7106 3 1/2 digit voltmeter.

http://www.intersil.com/data/FN/fn3084.pdf

Een paar pagina's eerder heb ik het printje al getoond dat ik wou inbouwen in mijn helm om s'nachts ook links en rechts te kunnen kijken. Nu heb ik het printje en de batterijen ingebouwd in mijn helm. Voor diegene die niet meer weten wat het juist is : Het zijn 10 leds ,per 2 parallel geschakeld op een leddriver, deze leddriver heeft maar 0,9V nodig om de leds aan 40mA te laten branden. Elke driver werkt dus op 1 AA batterij en ze branden een 30 tal uur.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc03693.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc03697.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc03698.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc03702.jpg

Den Dries www.hulens.be

mooi, juist de plaatsing van de batterijen lijkt me niet echt handig.

kijk ook uit dat je led's niet te fel zijn zodat je auto's of fietsers niet verblind..

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Ja ik heb de leds nu wat meer naar beneden gericht zodat ze niet te ver voor me uitschijnen, De batterijen zitten idd wat onhandig maar heb er geen last van :)

Den Dries www.hulens.be

Veilig niet, maar je kunt wel goed zien waar je op land bij een val :-)

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!

ik zou er eerder boven en onder wat zilverpapier tegen kleven of toch in ieder geval die laten "richten". als ze zo schijnen, schijnen ze dan ook niet in de ogen?

Op 2 september 2008 20:28:44 schreef Sine:
Een avond hobby projectje ..

Men slope een 4-20mA readout, maak het zo energie zuinig mogelijk door wat R-etjes aan te passen, freubel er een LM35 in, en presto ! Een thermometer :)

( ik kwam het doosje en het display tijdens het opruimen tegen, en de combo was gewoon te perfect om er niets mee te doen :) )
[afbeelding]

leuk, leuk! van die displays heb ik er ook nog een stuk of 20 liggen. Helaas ben ik er nog niet aan toe gekomen om er wat mee te doen.
Hoe heb je de aansturing gedaan? of zat die al in die andere readout?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Sine

Moderator

Jup, dat is inderdaad het zelfde type display, op rosmalen heb ik er ook nog een stapeltje van ingeslagen ;)

Display en aansturing ( ICL7126 ) zaten al op het printje.

Maar met een standaard ICL7106 zijn ze ook prima te sturen, en als je er BCD naartoe wilt gooien kun je een ICL7211 gebruiken ( geen idee of die nog verkrijgbaar zijn ergens )

Op 2 september 2008 20:36:42 schreef Sine:
Laten we het op even onderbroken houden ;)

Om deze post moest ik wel even lachen, zo herkenbaar is het.

"Hee wat is dat nou weer? Owww daar kan ik iets vets mee bouwen."

Kwam net nog een hoek-schakelaar tegen in een bak troep die ik aan het opruimen was. Nu ligt de inhoud van die bak nog steeds verspreid over de grond.

Vet display trouwens, altijd mooi als je de elektronica kan zien zitten. Lekkere temperatuur daar trouwens.

[afbeelding]

Eng dicht bij de rand die gaatjes.

Weet je trouwens zeker of het wel legaal is? Ik zou zeggen van wel maar je weet maar nooit in Nederland.

[Bericht gewijzigd door Babylon op woensdag 3 september 2008 21:37:29 (18%)

Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!

De displays zelf kan je ook aansturen vanuit een µC, met behulp van enkele schuifregisters. Maar die ICL-dinges zijn nu eenmaal handiger.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten