Het "wat is/doet dit onderdeel" topic.

Dit topic is gesloten

Wat besteld bij pollin waaronder een assortiment smd condensatoren. Een rol condensatoren met volgende gegevens:

Vitramon (Vishay)
Type: VJ1812X274MFA-T
Los: 29499*0720/935

Ik denk zelf dat het 27pF is maar ben niet zeker kan iemand dit bevestigen?

En nog iets, een assortiment smd diodes, het zijn gewoon zwarte blokjes in verschillende grootten die met 3 of 2 'pinnetjes' vast hangen aan de strip, nergens iets van opdruk of dergelijke, aan wat mag ik mij verwachten?

En wat hebben we geleerd vandaag: bestel geen assortimenten bij pollin waar niet duidelijk bij staat hoeveel verschillende waarden of welke waarden oid ;). Wat krijg je voor een assortiment van 4000 stuks C's: 3 rolletjes. 1mF (das wel goed) en dan 39pF en die onbekende in 3 verschillende maten dan nog ik denk de kleinste 0402 en dan die 1812 als grootste. Nuja een assortiment is het wel ...
En de doos was ook helemaal opengescheurd:(. Gelukkig zat alles er in.

[Bericht gewijzigd door ej_on_line op vrijdag 4 juli 2008 11:11:35 (23%)

maartenbakker

Golden Member

Op 29 mei 2008 22:36:15 schreef Dominic:
Heb nu weer een IC waar niks over te vinden is.

Plastic behuizing 40 pens uit de jaren 70 waarin ingegoten staat :

AMI en met witte opdruk :

7926EZ
C2875
'KOREA'

AMI maakte custom IC's. Het typenummer is C2875, datum 1979. Mogelijk heb je een chip uit de bediening van een Philips TV te pakken. De bekendste AMI chips zijn de SONG1 en SONG2 zoals vooral bekend uit de K12, maar ook eerdere televisies hadden al dergelijke custom chips.

Op 4 juli 2008 11:08:47 schreef ej_on_line:
Wat besteld bij pollin waaronder een assortiment smd condensatoren. Een rol condensatoren met volgende gegevens:

Vitramon (Vishay)
Type: VJ1812X274MFA-T
Los: 29499*0720/935

Ik denk zelf dat het 27pF is maar ben niet zeker kan iemand dit bevestigen?

274 klinkt voor mij als 270nF. Dat kunnen de meeste capaciteitsmeters ook nog wel aan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 8 augustus 2008 18:27:21 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat doen die SONG chips eigenlijk? Ik heb er twee op een printje zitten, maar ben er nooit achter gekomen wat ze hebben gedaan / moeten doen...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Henry S.

Moderator

IR codecs. Pre-RC5.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 8 augustus 2008 21:53:01 (62%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Bijna goed. Die 2 kleine SONG's op een printje zijn de geheugens. De grote 40 pens SONG doet de complete besturing van de TV. 29 kanaals RC4 decoder, aansturing van tuner, analoge functies en display, zelfs de interfacing naar de teletextdecoder. Veel gebruikt in de K12, maar ik herinner me vaag ook nog zoiets tegengekomen te zijn in een K30 (in combinatie met teletext en RC5 geloof ik zelfs).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 8 augustus 2008 22:38:30 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 8 augustus 2008 22:33:09 schreef maartenbakker:
Bijna goed. Die 2 kleine SONG's op een printje zijn de geheugens.

Dat is idd zo, ff vergeten.

De grote 40 pens SONG doet de complete besturing van de TV. 29 kanaals RC4 decoder, aansturing van tuner, analoge functies en display. Veel gebruikt in de K12, maar ik herinner me vaag ook nog zoiets tegengekomen te zijn in een eerder of later model (K11, K30).

Mijn setje komt uit een K12, ik had voor het posten het schema kunnen pakken als ik thuis zou zijn. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Robin F.

Golden Member

Dit is een oude 8-bits ISA (XT-) insteekkaart, full length zoals destijds gebruikelijk was. Aan het bracket zit een 9 pins sub-D female connector. Wat het ding doet is me een raadsel, maar dat is niet wat ik me het meeste afvraag.

http://www.uploadarchief.net/files/download/gatenkaas1.jpg

De printplaat is over het hele oppervlak geperforeerd met een raster van 2,54 mm. Alle onderdelen zitten netjes uitgelijnd, maar dit is géén gaatjesprint! De onderdelen zijn namelijk verbonden met geëtste sporen, in meerdere layers zelfs.

http://www.uploadarchief.net/files/download/gatenkaas2.jpg

Op de achterkant zitten wat gesoldeerde draden, maar verder is alles verbonden als op een gewone printplaat.

http://www.uploadarchief.net/files/download/gatenkaas3.jpg

Een printplaat dus met 4675 gaten! Enig idee wat de gedachte achter deze constructie is?

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Dit soort printen werd veel door IBM gebruikt in de jaren 70 en eerste helft van de jaren 80. Vaak gaat het hier om spul uit de professionele of industriele markt.

Mooie printen om te zien, zelf heb ik 2 platen met geheugen uit een ibm 6340 mainframe. Bij elkaar 16 KB.

Ik snap die gedachtengang ook niet want op deze manier blijft er veel minder plaats over om traces te routen en vias te steken. Alhoewel die 4675 gaten wel als via kunnen doorgaan. Eigenlijk is die print één grote via aaneen!

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 8 augustus 2008 18:24:58 schreef maartenbakker:
[...]AMI maakte custom IC's. Het typenummer is C2875, datum 1979. Mogelijk heb je een chip uit de bediening van een Philips TV te pakken. De bekendste AMI chips zijn de SONG1 en SONG2 zoals vooral bekend uit de K12, maar ook eerdere televisies hadden al dergelijke custom chips.

Maarten bedankt. Ik ben de afgelopen tijd nog aan het zoeken geweest en het blijkt een LED Klok/Timer IC te zijn speciaal voor de N1700 en N1702 videorecorders van Philips.

Robin F.

Golden Member

Deze kaart is inderdaad van IBM (hun naam staat op die vierkante metalen chips), en ik ben er inmiddels vrij zeker van dat het een Token Ring kaart is. En die gaten worden inderdaad volop gebruikt als via's, maar nemen natuurlijk wel een enorme hoop ruimte in. Je zou toch zeggen dat ze de ongebruikte gaten gewoon weg hadden kunnen laten...

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
free_electron

Silicon Member

die borden zijn getekend met een van de eerste versies van pcad (wat toen van IBM was. IBM had hun eigen bord layout systeem ... )
men plugde gewoon overal doormetallisaties. al wat de router moest doen is spoortjes 'snaken'
die borden zijn heel vaak 10 of meer lagen en peperduur.

ibm is dan ook niet voor niks Ik Betaal Meer ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Je moet je toch diep schamen als engineer als je zo'n print ontwerpt :X

Wel makkelijk patchen later :)

[Bericht gewijzigd door Jochem op woensdag 1 oktober 2008 07:23:28 (11%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik ben zeer benieuwd wat het volgende IC doet / kan.

http://www.uploadarchief.net/files/download/ba3896kv.jpg
Ik weet dat ie van Rohm is, maar hoe ik ook zoek op de site van Rohm, ik kan er maar geen datasheet, laat staan een link bij ze over vinden. Ook op alldatasheets.com heb ik al vergeefs gezocht naar de term "BA3896KV".

Ik vermoed dat het chippie iets met LC-displays te maken heeft, maar..... het blijft bij een vermoeden.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
maartenbakker

Golden Member

BA betekent bij mijn weten dat het een overwegend analoog IC is. Het nummer UY70092A zou wel eens een artikelnummer van een afnemer kunnen zijn, in welk geval ROhm deze IC's speciaal voor een bepaalde toepassing van een andere fabrikant heeft gemaakt of aangepast.

Aanvulling: gevonden, UY70092A lijkt bij Panasonic voor te komen. Ik weet niet in wat voor apparaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 1 oktober 2008 15:30:51 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Robin F.

Golden Member

Misschien de Panasonic G600? Volgens deze site wordt de BA3896 daarin gebruikt in het power-circuit.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

BA IC's worden ook gebruikt als servo processor tevens motor driver, oa. in DVD en video.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Het is in mijn geval niet echt een 'onderdeel'. Meer een apparaat.

Het is een (zeer)oude Onkyo Integra Integrated Stereo Amplifier. Model: A-8190.

En ik was benieuwd of er misschien iemand een handleiding oid er van heeft? Ik gebruik hem op dit moment puur alleen om mijn mooie boxies aan te sturen. Maar er zitten bijvoorbeeld ook video aansluitingen op en selectie knoppen voor video in/out.

Ook zit er een mooie 'Contrabass' draaiknop en 2knopes genaamd 'Muting - ( on(20dB) off(10dB) ) - Contrabass Max Range' op.

Het enige wat ik merk (hoorbaar) is dat er een (veel) diepere bass geproduceerd word maar ben o.a. ook wel benieuwd wat het precies doet :).

Oh, en is het normaal dat zo een versterker 2 trafo's heeft?

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)
Henry S.

Moderator

-Topickaap! Niet weer doen.
-Vragen stel je dus in een eigen topic
-Vragen om manuals ed via http://www.circuitsonline.net/aanbod/

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Om een stappenmotor aan te sturen, heb ik mijn oog laten vallen op volgend ICtje:
L6230A
Ik weet dus al wat het doet, maar kan iemand mij misschien helpen aan een datasheet? Bedankt!

Henry S.

Moderator

Op 3 oktober 2008 12:42:40 schreef Stijn S:
Ik weet dus al wat het doet

Wat doe je dan in dit topic? |:(
Post ik net dat topickapen niet gewenst is...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Robin F.

Golden Member

Alweer een onbekend ding :-) Dit komt uit een oude spoelen-datarecorder (zoals die ouderwetse bandrecorders, maar dan voor data ipv audio) van Sony.

http://www.uploadarchief.net/files/download/ding7a.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/ding7b.jpg

Hele simpele aansluiting: twee draadjes. Aan de voorkant is een soort tijdsaanduiding die tot 5000 uur loopt, dus waarschijnlijk om een service-interval ofzo aan te geven. Weet iemand hoe dit werkt?

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
Thevel

Golden Member

Hoe ze werken weet ik niet, maar ze werden ook gebruikt in time-lapse video recorders, en inderdaad om te zien of er een service nodig was.
Je hebt types welke na een service vervangen moesten worden, maar er zijn ook types welke je weer op nul kunt zetten, maar ik heb geen idee hoe dat moest.

bjokal

Golden Member

Dat is een bedrijf uren meter. Er zit een buisje in met kwik. Op de plek waar je een onderbreking in het kwik kan zien zit een andere vloeistof (weet niet welke).
Als er een spanning op het buisje gezet wordt, gaan er langzaam kwik-moleculen van de ene kant naar de andere. De snelheid waarmee dat gaat is volgens mij afhankelijk van de spanning.
Deze is niet te resetten, maar je kan hem wel omdraaien.

De werking :
http://www.uploadarchief.net/files/download/how%20they%20work.gif

Edit : wel grappig, ze worden niet meer gemaakt, maar voor diegene die nog apparatuur hebben waar ze in gebruikt worden is er een LCD uitvoering gemaakt

[Bericht gewijzigd door bjokal op vrijdag 17 oktober 2008 00:36:24 (10%)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Dit topic is gesloten