Wounded in Action Part 3.

Dit topic is gesloten

Anoniem

Druk met mijn EL84 versterker. Er is een probleem dat ik wil oplossen. De concentratie gaat dan net even meer naar het probleem dan naar de veiligheid. Resultaat: Mijn linkerhand raakt even de + van de voedingselco en detecteert een slordige 300V DC. Een samentrekking van mijn linkerarm en enkele pittige krachttermen doorbreken de stilte.

Ben wel weer even wakker geschud.

ik was bezig met een printje te solderen, 2 week nadat mijn gebroken rechterhand uit het gips gehaald was. ik dus die onderdelen er in prikken (zonder na te denken) en het solderen ging zo lastig. ik dacht oh dat is mijn hand:P dan moet ik het solderen opnieuw leren. maar nee: me vader komt binnen en zegt: slim bezig de onderdelen op de verkeerde kant van de print te solderen:lol:

oeps:P

Een ongeluk komt nooit alleen...

Net een hele bak vol weerstandjes, ic's en ander frut zitten sorteren.
Net als ik die bak veilig wil wegzetten beslist de zwaartekracht iets anders...
Na het nodige gevloek maar beginnen met het oprapen, stap je toch net met je blote voeten in zo'n 24-potig onding...

Sine

Moderator

Op 30 januari 2009 17:46:31 schreef jarrefan:
Ben wel weer even wakker geschud.

"Resetten" noemde een oud leraar van me dat ;)

schiet me weer iets te binnen, paar weken geleden bezig met een ne555. aan de voedingsspanning hangt direct een elco van 100uF. die had ik per ongeluk verkeerd om gesoldeerd. dus ik gewoon voeding eraan en testen. opeens begon de Ampere teller op te lopen... ik denk, ''huh, hoe kan dat nou weer?''

mijn moeder was in de voortuin aan het werken, en kon de knal nog horen. de stukken elco lagen door de hele kamer. vanaf dat moment wil ze dus een brandblusser gaan aanschaffen:)

gelukkig heb ik er niks aan over gehouden.

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

`

stap je toch net met je blote voeten in zo'n 24-potig onding...

of er een op je burostoel tegenkomen.. daar werd ik nou niet bepaald vrolijker op...:P

Tijdje terug hadden ze op een beurs bij ons een groep uit de meterkast losgetrokken en een krachtstopkontact erop aangesloten (ja krachtgroep).
Hadden ze dus niet teruggehangen, dus dat ging ik wel even doen. Bij het erin drukken van de nieuwe draden even erlangs gekeken dat die groep ernaast open fases had liggen.

Vandaag even schakelaar vervangen.
Mhh.. Die lampen zaten toch op een andere groep.

Tja ik heb zo'n geluk in meterkasten. Begin het 50Hz brommetje al gewend te raken. Bah

Lucky Luke

Golden Member

ik heb zojuist ontdekt dat meetpennen misschien niet scherp genoeg zijn om door de isolatie van een draadje te prikken, maar dan ter compensatie nog wel kunnen doorschieten naar een vingertop...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

Auwww. Niet alleen meetpennen maar ook die proeflampjes ( spanningzoeker) die je in auto's gebruikt zit ook zo'n punt aan die meer zin heeft om je vingertoppen binnen te dringen dan door de isolatie van een draad te steken. Heb ik al menig keer aan den lijve ondervonden.

klein is fijn

Moderator

En als ze je vinger induiken, zoeken ze altijd de meest pijnlijke plek op. Auw.

Henry S.

Moderator

Vingertoppen... zitten daar niet de meeste zenuwuiteinden?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

die komen er op die manier wel. doorprikken op je vinger is een nieuw uiteinde daar.. ;)
op NAT heb ik een setje van deze gekocht ter voorkoming van. 8euro voor een setje.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
High met Henk

Special Member

Op 7 februari 2009 14:37:36 schreef Henry S.:
Vingertoppen... zitten daar niet de meeste zenuwuiteinden?

Hmm 1x wegschieten met het uien snijden en je voelt ze helemaal niet meer. Spreek uit ervaring......

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ooit eens vor een euro of 10 een nog werkend crt sherm gekocht ik nieuwschierig als altijd open geveezen maar ik was de stekker vergeeten uit het stopkontact te halen en ik kwam ergens tegen en knal 29k volt plus ik had geen schoenen aan

later een computer in een logo technic behuizing gestoken en ik wou een gat maken voor de ventilator maar ik vond zo niet meteen een geschikt werktuig om harde plastiek te snijden en dan heb ik een kabel stripper genomen en al snijden vlieg ik uit knal in mijn hand. Dit gat is er nog altijd niet

ooit toen ik nog een jaar of 7 was zoiets was ik aan het solderen onder de tafel en omdat het soldeersel niet wou smelten dacht ik als ik nu is harder duw uitgevloogen in het midden van mijn hand ik spring van het verschieten recht met mijn rug tegen de tafel. Hiervan heb ik nog altijd een liteken op mijn hand

ik was aan het prutsen met een motortje met een cd er op draaide goed ik dacht. zou dat vliegen als ik dat snel genoeg zou laaten draaien effe mijn voeding gebruikt verkeert om aan gesloten (wist ik niet) dan de voeding 35V gezet. ik had ook niet gezien dat er een condensator op zat die een bedrijfsspannig had van heel wat minder eerst ging alles goed maar dan ineens knal tegen de cd de cd in duizenden stukken uiteen en een ongelofelijke stank

Op 7 februari 2009 14:37:36 schreef Henry S.:
Vingertoppen... zitten daar niet de meeste zenuwuiteinden?

Zenuwuiteinden vooral, :-)
Ik heb er wel eens ene gezien op het werk die zichzelf een "screwdriver"piercing gezet had. Nukkige schroef, platte schroevendraaier erin, goed aandrukken en voor de zekerheid de linkerhand nog eens achter het werkstuk om het nog wat steviger tegen de schroevendraaier te trekken. Na wat draaien, een uitschuivertje en knal, het gereedschap stak door het vlees tussen duim en wijsvinger. Gewoon erdoor. Die is wel even moeten gaan zitten. Het uitzicht alleen al.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

ah, nu de groffere gereedschap.
hab ooit eens met een sandvik handzaag( die zijn extra scherp) hout aan het zagen. daar is het een houtzaag voor.
(weer iets geleerd, he?) maar hij bleek ook chirurgische gaven te hebben, mijn pink moest weer worden aangenaaid.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Nou mijn wijsvinger en duimtoppen zijn erg gevoellig op dit moment.
Zonet de geheledag bezig geweest met het solderen van kleine draadjes aan pennetjes (zowel man/vrouw). Als daarna bezig geweest om een stuk of 15meter snoer vast te zetten met een hetelijm pistool. Zo, en je dan af en toe vergissen in de tijd dat het er al op zit om het nog ffies aan te duwen met je vinger. Kheb twee keer echt staan tollen van F-F-F-F-F. En het ergste is dan, dat dat spul gewoon aan je toppen blijft kleven dus er snel af gaat ook neit :P :(

Ohwell, zit er nu allemaal op, morgen hopelijk alles werkend, daarna filmpje/foto's in het show your project ^_^

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)
Henry S.

Moderator

Ik ben tijdelijk in het bezit van een 'mooie' brandblaar. Bout op m'n hand laten zakken terwijl ik wat aan het controleren was.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Op 7 februari 2009 20:34:14 schreef Henry S.:
Ik ben tijdelijk in het bezit van een 'mooie' brandblaar. Bout op m'n hand laten zakken terwijl ik wat aan het controleren was.

Ach hoe herkenbaar. Niet meer te tellen hoe vaak ik mezelf met de soldeerbout heb toegetakeld.

maartenbakker

Golden Member

Naarmate ik "meer ervaren" ben, lijken de blaren ook steeds sneller weg te trekken. Of mijn pijndrempel past zich aan. Wel handig in elk geval.

@Daantimmer: Lijmresten snel stevig platdrukken tussen je vingertoppen. Spreiden over een grotere oppervlakte helpt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik was bezig een poging tot herstel van een digitale camera te doen.
Na het voor de zoveelste keer plaatsen van de batterijen, vaststellen dat het nog niet na behoren werkt, batterijen eruit en weer verder zoeken, eens vergeten de flitser-elco te ontladen die dat dus op een zeker onoplettend moment over je vinger doet..
t was maar een klein cameratje (powershot) met een hele kleine flitser, maar dat jeukte behoorlijk..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Bah.

De fietscomputer van de spinningbike hier hield er mee op, volgens m'n moeder gingen de cijfers achterstevoren en hield ie er toen mee op.. Batterij klepje opengemaakt, kwam wat vocht uit. Zal wel zweet zijn ofzo, klepje open laten staan. Vervolgens kwam ik met m'n hand tegen m'n mond..

Bah, wat smaakt dat zuur toch smerig.

Lekkende batterijen maar even aan de kant gedaan en morgen maar eens goed schoonmaken.. :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)
Anoniem

Op 7 februari 2009 21:44:13 schreef RoelA:

Bah, wat smaakt dat zuur toch smerig.

Lekkende batterijen maar even aan de kant gedaan en morgen maar eens goed schoonmaken.. :)

En goed je tanden poetsen. Wel eens benzine of olie in je mond gehad? Die smaak blijft uren in je mond hangen.

Ik heb geloof ik alle vloeistoffen die zich in een auto kunnen bevinden al wel eens geproefd. Alleen koelvloeistof smaakt naar ranja, de rest ( ATF, remvloeistof, diesel, schokdemperolie, accuzuur.....) ronduit smerig. Een wonder dat ik nog leef.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 7 februari 2009 22:11:03 (27%)

ong. 2 jaar terug kregen wij een boot dus leuk en aardig ik wil een radio inbouwen getest op tafel doet t ok demonteren en inbouwen maar.

ik zit rustig in de boot alles exact het zelfde aansluiten komt er in een keer flinke rook van de draden mijn moeder roept mijn vader en die trekt die draden er met blote hand uit. en nu heeft me vader nog littekens.

En ook een keer even kijken of de soldeerbout afgekoelt is glij ik uit bam soldeer bout tegen mijn neus nog paar weken las van gehad:p

[Bericht gewijzigd door RoboticPro op zaterdag 7 februari 2009 22:20:27 (16%)

Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl
High met Henk

Special Member

Op 7 februari 2009 22:01:50 schreef jarrefan:
[...]

Ik heb geloof ik alle vloeistoffen die zich in een auto kunnen bevinden al wel eens geproefd. Alleen koelvloeistof smaakt naar ranja, de rest ( ATF, remvloeistof, diesel, schokdemperolie, accuzuur.....) ronduit smerig. [...]

ook al eens gedouched met 80 W 90 transmissieolie? Das pas smerig: het liep recht mijn overal in!!!!
Maar met schokdemperolie en diesel heb ik nog geen ervaring, de rest klinkt bekend.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dit topic is gesloten