eneuhmm hij deed het :9
De koelblokken werden wel redelijk warm maar zoals FET me al heeft proberen wijs te maken is dit door het feit dat hij maar stilletjes stond. (de luidspreker was niet zwaar genoeg en de leraren vinden het niet echt prettig als ik hem op vol vermogen test in de klas :p)

Ik ben er wel achter gekomen dat ik mijn volume knop fout heb gesoldeerd ;(

hij heeft het gedaan :p
alleen nog niet op vol vermogen want dit mocht niet in de klas, ik denk dat de knop max 1 vierde is opengeweest door een leukerd die er eens kwam aan draaien en toen klonk het toch ook nog zuiver. Ikzelf nog bezig met een luidsprekerkast te maken, de LS is 300W max(geen verdere gegevens) maar zou het kwaad kunnen als ik hem 5min (evt bijna) volledig opendraai? Of smoort het spoel ervan zo snel op (of toch maar inversteren in een dummy load en een pot olie?)

het probleem is dus enkel bij de simulatie, die ik eigenlijk echt wel nodig heb zodat ik mijn dossier kan maken, want tegen 1mei moeten we een bijna volledig in orde dossier hebben. Nu ben ik vrees dat ik een beetje uit mijn bek aan het lullen ben vermits ik niets kan controleren/bewijzen met scoops. Ook had het extern jurylid tijdens mijn presentatie met kerst gevraagd of ik de schakeling had gesimt, wat ik dus nu aan het proberen ben.

@ de mods: ik ben er in geslaagd om op de edit knop te drukken ipv de quote knop, lukt het om het bericht na dat van rbeckers terug in zijn oorsprongkelijke staat te brengen?

Gebruik de edit dan maar... En wat was het nut van het opnieuw posten van een oude post?

Op 20 april 2009 22:48:14 schreef watchout3:
de oscillatiefilter is voor eventuele storingen weg te nemen die kunnen komen van de draden. Een betere naam kon ik niet echt bedenken en voor mijn mentor was het ok.

Oh heerlijk, een leraar die er ook helemaal geen verstand van heeft. Dat is lokale ontkoppeling van de voeding.

mijn ideeën staan er toch bij?

Kan beter, minder giswerk zou handig zijn.
Maar dat is gebrek aan ervaring en theorie.

En uiteindelijk is het je toch gelukt.

dan het uitgangsfilter, hoe dit juist werkt weet ik niet echt, zo op het zicht geven ze alleen maar vermogen verlies. De spoel zou zoals eerder vermeld kunnen dienen voor capacitieve luidsprekers.

Zoek op Zobel en Boucherot.

Denk je om de 2SK135 en de 2SJ50, kostbaar en worden niet meer gemaakt. Wel hele mooie audio mosfets.

Gebruik de edit dan maar... En wat was het nut van het opnieuw posten van een oude post?

ik wou een stukje ervan quoten( eerst alles op het scherm een dan hetgeen wat ik niet nodig heb deleten) en heb per ongeluk een beetje te veel naar links geklikt en daarna op posten zonder na te denken ...

Denk je om de 2SK135 en de 2SJ50, kostbaar en worden niet meer gemaakt. Wel hele mooie audio mosfets

rs heeft ze nogwel (wel niet de originele toshiba's)
Ze zijn inderdaad nogal kostbaar meer dan €10/stuk en ik heb er 8 nodig (5 van elk besteld)
het jammere is dat er eentje gesneuveld is anders kon ik de (mini)crescendo maken :p
En ik denk dat ik dan nog van geluk mag spreken, ik heb mijn transfo, elco's en mossen via het school kunnen kopen heeft me 270 euries gekost.

Volgens sommige fora zijn de BUZ900/BUZ905 en de 10N16 10P16 goeie vervangers voor de 2SJ50/2SK135

tnx voor de tip

blijkbaar gaat hij in simulatie clippen vanzodra het ingangssignaal groter word dan 400mV amplitude waarom moet ik aan dat soort dingen pas als laatste denken |:(
de verklaring waarom dit gebeurt is me nog beister maar ik denk dat het ligt aan de simulatie mosfets.

Vermits mijn eindwerk momenteel nog thuis staat heb ik ook maar een snel enkele foto's gemaakt.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/gip_boven_aanzicht.jpg
groot

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/gip_zij_aanzicht.jpg
groot

het ingangsfilter heb ik al volledig? uitgewerkt nu nog de rest...
voor diegene die willen weten wat ik er van gemaakt heb, ik heb een stukje omgezet naar pdf en dat is hier te vinden (ca 144kB)

Kantelpunten bij 1Hz en 100kHz? Zoek eens de definitie van 'kantelpunt' op?

En "doorslagen" is geen werkwoord.
Een slag in het gezicht komt van slaan.
Een doorslag van een zener komt van ... ? ;)

Wat is, in je simulatie, de uitgangsspanning waarbij hij gaat clippen?

nja kantelpunten zijn pas vanaf -3dB denk ik, ik bedoelde dat de grafiek bijna plat is tussen dat frequentie bereik, zal het aanpassen.

doorslag van een zener komt door een te hoge spanning op de katode, hoe moet ik dit dan verwoorden, dat hij begint te geleiden?

als het ingangssignaal ong 400mV is dan begint de uitgang alleen op de positieve alternantie de clippen, de negatieve geeft een mooie halve sinus tot ong 25V de positieve op ong 22.5V de overige 2.5V is dus afgeplat.

Op 28 april 2009 07:02:32 schreef watchout3:
doorslag van een zener komt door een te hoge spanning op de katode, hoe moet ik dit dan verwoorden, dat hij begint te geleiden?

Het werkwoord is juist, de vervoeging niet. Lees nog eens goed wat FET zegt.

Jij bent (door)geslagen - voltooid deelwoord. Wat is dan de onvoltooid tegenwoordige tijd?

zelfs op wikipedia spreken ze van doorslagspanning. Wat doe ik dan verkeerd?

Je hebt het toch over het volgende zinnetje of niet?:

Als het aangelegde signaal nu te groot word dan gaan ze "doorslagen" dit wil zeggen dat de spanning over de zenerdiode niet hoger word dan de waarde waarvoor ze gefabriceerd zijn.

Ik zal je wat tijd besparen, want dit is niet essentieel..

Een slag in het gezicht komt van slaan.
Een doorslag van een zener komt van doorslaan.

Ik zal later nog eens naar dat clippen kijken, zien of ik het snap. Hoe ver kun je in het echt komen, weet je dat al?
Want clippen op 22.5V in 4 ohm is ook al 63W, natuurlijk. Dat is een allerverschrikkelijkste bak herrie. :)
Dus best mogelijk dat hij het in het echt ook zou doen, maar dat je gewoon nog niet zo luid hebt laten spelen.

P=U²/R toch?

bij 4 Ohm word het dan 126W, bij 8 Ohm 63W ;)

en ik heb zonet een dummy gevonden van 10 ω in princiepe kan ik er zo'n 250W in wegstoken :+
tis wel een zuivere ohmse

[Bericht gewijzigd door watchout3 op (51%)]

Ja, P is wel U2/R, maar dat is het piekvermogen. Een sinus bestaat uit méér dan alleen de pieken!
Vandaar dat het effectieve vermogen daarvan maar de helft van het piekvermogen is.

Je ziet dan ook vaak de uitdrukking: effectieve spanning. Dat is - bij een sinus - 0,707 maal de piekspanning. Voor de effectieve spanning kun je wèl de gewone vermogensformule gebruiken, die geeft je dan het gemiddelde vermogen voor die sinusspanning.

Een versterker moet goed kunnen werken in een zuivere 10Ω weerstand.
Wil je een 'echtere' luidspreker simuleren, dan komen er onderdelen bij. Zie ook:
http://www.epanorama.net/documents/audio/speaker_impedance.html

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (20%)]

Een versterker moet goed kunnen werken in een zuivere 10Ω weerstand.

daar zit hem het probleem, vanaf een bepaald volume begint hij te oscileren (op 1kHz), en ja ts weer op een positieve alternantie ik denk dat het aan mijn spoeltje ligt. Ik ga zodadelijk iemand zoeken die een foto kan nemen (nee mijn gsm kan dat niet :+)

edit: tis in de werkelijkheid ook bij ong 20V, de foto volgt pas na het school.
gehoord heb ik het nog niet, maar gezond lijkt het me allesinds al niet

Ai, oscillatie is een killer, heel goed uitkijken want daardoor kan de temperatuur heel hard oplopen. Ik ben heel benieuwd naar detailfoto's.
Maar ik zie nu al dat je de modules van de eindtorren in serie hebt aangesloten, het is verstandiger ze allemaal parallel aan te sluiten.

Een 10Ω weerstand als belasting is net wat te hoog, via iemand op CO heb ik een set 2Ω/50W Dale weerstanden gekregen.

Gemonteerd op koelplaat (echt nodig!) kan ik door serie/parallel schakelen zwaar belasten met 2/4/8Ω

Dit is een soortgelijke weerstand: http://www.display.nl/Weerstanden/Weerstand-heatsink-50-Watt-5/MB.5127…

Zolang je versterker niet goed is eigenlijk niet op speakers spelen, of het moeten slopertjes zijn die stuk mogen gaan. Je hebt een beveiliging, maar die is voor DC.

Bij het opvoeren van je vermogen je enthousiasme temperen ;), rustig opvoeren en steeds de temperatuur in de gaten houden. Meer vermogen = meer warmte want dit is een AB ontwerp, en lagere belastingsweerstand is ook meer warmte.

Snelle vermogensberekening mbv de scoop:

(Utt/2)2/(2*R)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]

het is inderdaad klo irritant.

Maar ik zie nu al dat je de modules van de eindtorren in serie hebt aangesloten, het is verstandiger ze allemaal parallel aan te sluiten.

hoe bedoel je, met een sterpunt werken? of wat is de correcte benaming hiervoor. En zou het helpen de bekabeling af te schermen door ze te omwikkelen met zilverfolie en deze mee aan de massa te hangen?

Een 10Ω weerstand als belasting is net wat te hoog, via iemand op CO heb ik een set 2Ω/50W Dale weerstanden gekregen.

ai, ik heb het dus met een 10 Ωer gedaan, zou dat echt de mogelijke dader zijn?
Ik denk dat ik toch maar eens die dummyload van de site ga maken of kan ik evengoed 1 100Watter kopen en die in een pot olie steken?

Bij het opvoeren van je vermogen je enthousiasme temperen , rustig opvoeren en steeds de temperatuur in de gaten houden. Meer vermogen = meer warmte want dit is een AB ontwerp, en lagere belastingsweerstand is ook meer warmte.

ik had de uitgang aan de scoop hangen, op de ingang had ik een mooie sinus van 1kHz gezet en langzaam het volume opgevoerd. Vanzodra ik de vreemde storing zag heb ik alles afgezet en mijn mentor gaan hulp vragen. Die heeft gezegt dat ik het best eens test met een echte speaker vermits die een andere karakteristiek heeft (en 2Ohm lager is).
Ook mocht ik niet hoger gaan van volume voor het geval dat plots beide mosfets in geleiding zouden gaan.

Op 28 april 2009 19:23:52 schreef watchout3:
hoe bedoel je, met een sterpunt werken?

Ja, vanaf de print.

En zou het helpen de bekabeling af te schermen door ze te omwikkelen met zilverfolie en deze mee aan de massa te hangen?

Nee, dat heeft geen nut en kan zelfs tegenwerken, capaciteiten.

ai, ik heb het dus met een 10 ωer gedaan, zou dat echt de mogelijke dader zijn?

Nee, zoals FET al aangaf is dat prima, je maximale vermogen zal alleen stukken lager worden (reken maar uit).

Ik denk dat ik toch maar eens die dummyload van de site ga maken of kan ik evengoed 1 100Watter kopen en die in een pot olie steken?

Dat kan, is wel een gedoe met olie.

ik had de uitgang aan de scoop hangen, op de ingang had ik een mooie sinus van 1kHz gezet en langzaam het volume opgevoerd. Vanzodra ik de vreemde storing zag heb ik alles afgezet en mijn mentor gaan hulp vragen.

Opzich goed, maar ook op de temperatuur gelet? En evenredige verwarming tussen de blokken?

Die heeft gezegt dat ik het best eens test met een echte speaker vermits die een andere karakteristiek heeft (en 2Ohm lager is).
Ook mocht ik niet hoger gaan van volume voor het geval dat plots beide mosfets in geleiding zouden gaan.

Lekkere dropveter is dat, laat hem aub ver weg van je versterker, hij heeft er de ballen verstand van.
Ondanks laag volume had het je de mosfets en speakers kunnen kosten! Testen doe je met een dummy!

http://www.uploadarchief.net/files/download/foto064.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/foto065.jpg
dit zijn mijn scoop beelden, de probe stond op 10x en de scoop op 1V/div.

hij was nog niet tegen zijn voeding aan het clippen dus:
P= (Utt/2)2/(2*R)
P= (50/2)2/(2*R)
P= 31.25W

Dat kan, is wel een gedoe met olie.

blikke potje met 2 banaan aansluitingen op waar de weerstan mooi inblijft, ik wil toch nog een versterker maken maar dan stereo zodat ik een uit de kluiten gewassen 2.1 systeem heb.

Opzich goed, maar ook op de temperatuur gelet? En evenredige verwarming tussen de blokken?

noppe, niet aan gedacht, achteraf wel eens gevoeld of ze warm waren, en ze voelden een beetje lauw. Als ik voor tijdens proeven er een temp. sensor opplaats waar kan ik die het beste zetten? bovenop de tor of op de koelvin (rand of kortbij tor).

Lekkere dropveter is dat, laat hem aub ver weg van je versterker, hij heeft er de ballen verstand van.
Ondanks laag volume had het je de mosfets en speakers kunnen kosten! Testen doe je met een dummy!

mag jij hem (en de technisch adviseur)komen vertellen, jij hebt je diploma al. Ik snap het ook niet, elk jaar zijn er wel enkele die een eindversterker willen maken en toch hebben ze geen dummy (van de juiste waarde)

En blijkbaar kan je hem op een gelijke versterking testen door er witte ruis op te zetten en dan het spectrum ofziets te bekijken klopt dit? (toen hij dat uitlegde was ik er even niet bij)

Witte ruis is een ruissignaal (duh) waarin in iedere Hz bandbreedte evenveel vermogen zit.
Het frequentiespectrum daarvan loopt dus vlak. Al moet je wel een hele tijd middelen voordat het vlak wordt, hoor.

Als je dit als ingangssignaal aanbiedt en de versterker laat werken (SSSSSSSSSSSSS) moet het spectrum van zijn uitgangssignaal dus ook recht zijn; althans, tussen de laag- en hoogfrequent 3dB punten mag niet veel bijzonders te zien zijn.

Maar eerst de oscillatie eruit! Daar heeft Henry S (en vele anderen hier) veel meer verstand van dan ik.

Erg lelijke sinus.
Meet om te beginnen eens de voeding, scoop op AC.
Let op met dergelijke oscillaties, eindtorren sneuvelen zo erg snel.

[edit]
de voeding is toch DC? K'heb hem, storing is AC en die wil ik (niet) zien, dus van zodra er op het scherm iets beweegt zit er iets fout.
[/edit]
of denk je dat er een elco kaduuk is.
waarschijnlijk moeten de eclo's dan belast zijn, hoeveel ampere minimium?
De transfo moet normaal 5.5A zonder probleem kunnen leveren.

nog een edit: Als het aan de voeding zou liggen waarom begint die dan niet eerder te oscilleren? Nu gebeurt het zo te zien pas na het maximum van de sinus.

[Bericht gewijzigd door watchout3 op (19%)]

Ik denk niet dat er een elco defekt is.
Bij storingen/problemen begin je (bijna) altijd met de voeding.
Een verkeerde opbouw van de voeding wekt oscillaties gemakkelijk op. Zie Henry S. zijn posts.
De voeding zelf oscilleert niet. Oscillaties kunnen op diverse plekken ontstaan.

Je moet niet vergeten dat de versterking van dit ding, als er geen tegenkoppeling was, in de tienduizenden zou lopen. Er hoeft dus maar "dat" fout te zijn of hij gaat aan de haal. :)

Grappig genoeg is die 10pF over de tegenkoppelweerstand van 56k verreweg de belangrijkste. Zonder dat ding zou de boel vast gaan gillen op een paar honderd kHz. De 10pF "versnelt" de tegenkoppeling net genoeg.
En de C'tjes van 22pF in het tweede torrenpaartje laten de versterking richting 100kHz rustig afvallen.

Het zijn echt de "kleine" dingen die het hem doen. Dus een verkeerde aarding (waardoor er gemeenschappelijke impedantie ontstaat waarover je een terugkoppeling zou kunnen krijgen) is al eng.
Maar, zoals gezegd, ik heb hierin weinig praktijk. HF is veel makkelijker!

is er bepaalde procedure die gevolgd moet worden om fouten op te sporen?

Het kan inderdaad een een brakke print+bekabeling liggen. (vooral de ontkoppelcondensators)
Tevens is er op het originele schema een ontkoppelcondensator van 33pF voorzien voor de 2SJ50's maar niet voor de 2SK135's, waarom?
En de voeding voor de mosfets moet die via de print gaan zoals ik nu gedaan heb of rechtstreeks van de afvlak elco's naar de torren.

De print heb ik zelf volledig getekent en heeft nog nooit fatsoenlijk (lees: op vol vermogen) gewerkt, ik heb eerst getest met 2 labovoedingen in serie van elk 60V en 1 paar fet's en vanzodra ik geluid heb gehoord heb ik de boel ingebouwd. Hoe de originele eruit ziet weet ik niet.

waarom is HF makkelijker? heb je dan niet juist sneller storingen?

edit:
ik heb even een beetje aangeduid waar wat zit, en hoe de bedrading loopt vermits dit niet al te duidelijk is op de foto's

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/gip_boven_aanzicht_v2.jpg
groot
rood: ingangssignaal (dit is via een coax kabel en geeft zonder de versterker geen problemen)
groen: de netspanning, 230~ 50Hz

Lees Henry S. zijn post nog eens over serieschakeling!
Los dat eerst op.

Fout zoeken begint bij de voeding en is afhankelijk van de soort fout. ;)
Ook de kennis, ervaring, het ontwerp spelen mee.

HF is gemakkelijker omdat het kritischer is.
Je volgt de regels of het werkt niet. Bij LF werkt het dan bijvoorbeeld maar voor de helft.

ok, wordt leuk, 4 dikke siliconen kabels in 1 printkroonsteen rammen :p
Maar ik snap nog steed niet waarom de negatieve alternantie er dan geen last van heeft, die heeft misschien wel kortere kabels maar de netspanning loopt er vlak naast.
lees edit

Ik mag ook niet vergeten naar de elektroboer te gaan voor mijn dummy te bestellen.

edit: toch maar eerst de elco's testen, 1 heeft een deuk (hoe het komt weet ik niet, maar ze zit er al lang in het lijkt alsof die er al inzat want je ziet nergens krassen of andere beschadigingen, wat bij mij meestal wel zo is)

Op 29 april 2009 13:22:39 schreef watchout3:
waarom is HF makkelijker? heb je dan niet juist sneller storingen?

1) om je een beetje te plagen
2) omdat dat mijn vakgebied is.
Zonder gekheid, HF ligt zover van de 50Hz af, dat je die zaken nooit door elkaar krijgt. Lokale ontkoppeling is heel makkelijk. En afschermingen werken zoals ze bedoeld zijn - de indringdiepte is maar klein.