Op 16 maart 2009 19:48:57 schreef pipootje:
Ik begrijp dat dit dus wel een echte UGT is. Als die uitgang 800 ohm secundair heeft dan is hij toch te beschouwen als een koppeltrafo en ook als zodanig te gebruiken door er nog een versterkingstrap achter te plakken ?
Je transformeert een impedantie naar een andere impedantie, in het kwadraat van de wikkelverhouding. Een interstage trafo waar jij op doelt kent een wikkelverhouding van 1:1 of iets dat daarbij in de buurt ligt.
Of een transformator geschikt is als interstage hangt af van een paar inherente kwalen en eigenschappen. Om een goede laagweergave te bereiken moet de primaire wikkeling over voldoende zelfinductie beschikken. Om een goede hoogweergave te bereiken mag er slechts geringe capaciteit bestaan. Het blikpakket moet de magnetisatie door de primaire wikkeling kunnen opnemen. Bij een single ended versterker wordt daarom een luchtspleet in de kern aangebracht teneinde permanente magnetisatie door gelijkstroom tegen te gaan. Een triode die gering vermogen levert mag je (voor geringe vervorming) ten hoogste belasten met zijn interne weerstand. Bij een triode als 'eindbuis' ligt de optimale belasting (redement versus vervorming) op ongeveer driemaal zijn interne weerstand. Bij penthoden gelden andere belastingswaarden, kijk daar voor in het bijbehorende datablad.
Ik snap overigens nog niet goed hoe dat ontbrommen nu werkt. Wat zit er in de voeding wat precies in tegenfase uit die el84 komt ?
Wat dacht je van voedingsrimpel? Hee, da's knap gevonden van die krullebollen in E'hoven
NB MacIntosh had deze schakeling in 1949 al in zijn versterker.
Heb een vraagje over het schema van de phonodude http://www.triodedick.com/phonodude/PhonoDudeamp.GIF
Bij R20 staat geen condensator overheen... meestal zie je juist dat er wel een condensator overheen staat. Waarom bij de phonodude niet ?
Henry, opmerking met grote toegevoegde waarde;)
De kathode condensator zorgt voor negatieve terugkoppeling en zorgt dus voor een afname van de versterking.
De kwaliteit van deze condensator is zeer bepalend voor het geluidsbeeld.
Tom
Op 23 april 2009 19:53:07 schreef thetris:
Henry, opmerking met grote toegevoegde waarde;)
Maar Dick eigen. 
De kathode condensator zorgt voor negatieve terugkoppeling en zorgt dus voor een afname van de versterking.
Een misverstand:
Op 17 maart 2009 19:28:05 schreef Henry S.:
[...]
Ik zou dat niet doen, die elco ontkoppelt de kathode impedantie (niet de kathodeweerstand maar 2-3 keer lager).Versterking zonder elco: A=μ*(Ra/(Ri+Ra+(û*Rk)))
Versterking met elco: A=μ*(Ra/(Ri+Ra))
Versterking neemt met elco juist toe, meer rendement.
Lagere ruststroom, hogere Ra en Ri en lagere vervorming.
Uit http://www.circuitsonline.net/forum/view/71184/
De kwaliteit van deze condensator is zeer bepalend voor het geluidsbeeld.
En moet niet te klein gekozen worden ivm de roll-off van de lage frequenties.
Doe maar niet. Er blijft dan weinig van de RIAA correctie over in dit geval.
Een kathode C moet je trouwens berekenen. Zo maar wat in proppen werkt niet.
Voor AC staat de Xc van de elko parallel aan de kathode R.
Ook moet de RC tijd van de kathode R+C niet te groot worden in verhouding met de anode R en koppel C van de vorige trap. De laatste buis krijg het dan zwaar om de voortrap te volgen.
Op 27 april 2009 22:57:32 schreef Hugo Welther:
Doe maar niet. Er blijft dan weinig van de RIAA correctie over in dit geval.
Nadeel van deze passieve RIAA (ik had daar niet meer op gelet), die je dan weer moet narekenen.
Als dat nu meteen gedaan was...
Een kathode C moet je trouwens berekenen. Zo maar wat in proppen werkt niet.
Voor AC staat de Xc van de elko parallel aan de kathode R.
Ook moet de RC tijd van de kathode R+C niet te groot worden in verhouding met de anode R en koppel C van de vorige trap. De laatste buis krijg het dan zwaar om de voortrap te volgen.
hoihoi
Ik ben bezig met het ontwerp van een componentenbord voor een buizenversterker. Oude stijl,met turrets dus. Van die ijzeren pinnen die ge in uw bord perst.
Aan de bovenkant van het bord leg ik een HSP en aardings draad langs elkaar van links naar rechts.
Nu is mijn vraag hoe ver ik die draden minimaal van elkaar moet leggen om vonkoverslag te voorkomen?
Is hier een vuistregel voor ofzo?
!HSP gaat tot 500VDC in de eindtrap en 300VDC in de preamp.
alvast bedankt..
De doorslagspanning van droge lucht is 3kV per mm.
Maak je maar niet druk over de afstand tussen de HSP en je aardingsdraad.
bedankt!
Ik heb nog een vraagje.. Ik ben altijd gezegd geweest om dik genoeg draad te nemen voor een buizenversterker; Maar draai eens een geloso open :s Dat is precies bedraad met haren.. ^^ zo dun; Voor preamp kom ik dus dik toe met 0,14mm² ? En eindtrap 0,50mm²..?
Zeker in de pre-amp lopen maar enkele mA's stroom, dik draad is dan helemaal niet nodig.
In de eindtrap is 0,5mm vanwege de iets groter stromen prima bruikbaar.
Bij een buizenversterker haal je het "vermogen" uit een hogespanning met een lage stroom. Dit in tegenstelling tot een transistor versterker waar je een zelfde "vermogen" met een relatief lage spanning en hoge stroom moet zien te bereiken. De draaddiameter neemt dan evenredig toe.
weet iemand trouwens nog die website met die japanner die een restaurant heeft en vol heeft staan met buizen amps ?
edit..
heb um al
Heren van de gloeiende buizen....
Ik heb een buisje waarvan ik graag wil weten van welke fabrikant deze is.
Het gaat om een 5670, ik heb hier een foto:
edit: preview = post of klik ik verkeerd?
Anyway, uit pure interesse wil ik graag weten wie deze buis heeft gemaakt. Het betreft een NOS buis volgens de verkoper op ebay.
Iemand enig idee?
Ik lees al een tijdje mee in een aantal buizen-topics, waaronder deze. Ik sta op het punt om een pre-amp buizenkitje voor m'n gitaar setup de bestellen, om mijn eerste praktijkervaringen met buizenversterkers te gaan opdoen.
Toevallig kwam ik een paar dagen geleden aan een buizenversterker van Siemens en een groot aantal buisjes.
Er zitten een aantal bruikbare buizen tussen, waaronder:
5x Philips Miniwatt ECC81
1x Philips Miniwatt ECC82
4x Philips Miniwatt ECC83
2x Philips Miniwatt ECL86
en een aantal EL84 en PCL86 van telefunken, valvo en lorenz. Redelijk bruikbare vondst dus om ooit iets leuks mee in elkaar te knutselen.
Waar ik een beetje mee zit is die Siemens versterker.
Het gaat hier om een 8 watt 6S ELA 2400.
Het beestje kan gevoed worden met 110, 125, 220 en 250 volt. De ingangen: Microfoon, Tonabnemer(platenspeler), Rundfunk(Radio). Daarnaast een aansluiting met de aanduiding 100V (uitgang?)
De buizen waar die mee bezet is:
AZ12 - Dubbelzijdige gelijkrichter (zichtbaar beschadigd)
EL12 - 18 Watt output pentode
AF7 - HF Pentode (3 stuks)
Verder staat er niks leesbaars op de versterker.
Ik vroeg me af of de trafo's eventueel bruikbaar zijn voor zelfbouwprojecten/experimenten, of dat het de moeite waard is de versterker weer aan de praat te krijgen.
Ik kan tot nog toe geen schema's vinden.
Aantal foto's:
Behuizing
Buizen
Elco's & Trafo's
Onderkant
Ik hoop dat iemand van jullie me iets meer kan vertellen wat te doen met het beestje.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Da's toch een wat zeldzamer ding denk ik... Vroege jaren '50? Vraag er ook eens naar op www.gloeidraad.nl/radioforum/
Het is een mono ding, dus een stereo versterker kan je er nooit van maken. Beter is om 'm op te knappen en/of 'm een mooi plekje op de kast te geven. De uitgangstrafo is voor het 100v audiosysteem, dus je kunt er geen normale luidsprekers op zetten (tenzij er een omschakelmogelijkheid is)
Als je een versterker voor onderdelen wilt, kun je beter een Philips slopen, omdat er daar genoeg van te vinden zijn. Dit is de eerste Siemens PA versterker die ik zie.
Ik zou 'm opknappen (koppelcondensator(s) vervangen, elco's controleren, de rest van de C's in de gaten houden) en gebruiken als klein gitaarversterkertje. Je hebt dan nog een 100v audiotrafo nodig (om de '100v' luidsprekeruitgang terug te brengen naar een lagere) die je gewoon kan kopen. Een normale voedingstrafo van 220v naar 24 of 18v werkt ook wel, even testen of de geluidskwaliteit dan goed genoeg is.
Als het goed is kan je op de microfooningang of de radioingang je gitaar aansluiten.
Het lijkt wel zelfbouw, oude buizen op een recenter chassis, bedrading en printjes passen ook niet bij die buizen.
De types van de buizen staan op het chassis geprint en verder lijkt alles wel heel erg orgineel te passen. De manier waarop de buisvoetjes, condensatoren, trafo's en prints bevestigd zijn lijkt zeker niet op zelfbouw.
Misschien nog tips hoe ik dit zou kunnen uitzoeken?
Ik heb verder nog een site gevonden waaruit ik opmaak dat het type versterker een Siemens SV 8 zou kunnen zijn. Ik heb de goede man gemaild met een verzoek om schema's, dus dat is even afwachten.
Edit:
Er zitten trouwens 3 knoppen op de versterker, de middelste lijkt me volume, de rechtse (3 standen) ingangselector, maar van de linkse, 4 standen, heb ik geen flauw idee.
De linkse is dus ingangselector, met 1 keuze (van de 4) aan ground, dus dan blijft de rechtse (3 standen) de vraag.
Zeker niet slopen.
Lijkt mij een filmprojector of een kleine versterker die bij voordrachten e.d. werd gebruikt. Een voorstelling in het dorpshuis met lichtbeelden. Opgeleukt met een grammofoonplaat voor de nodige verstrooiing.
Dit moet wel weer aan de praat te krijgen zijn.
Onderzijde: onderdelen zoals weerstanden zijn wel weer typisch vroeg jaren 50 (laat jaren 40). Gebouwd met de Deutsche Grundlichkeit.
Weerstandsbordjes zag je wel meer in die tijd. Ik heb wat Philips meetapparatuur van eind jaren 40 waar dat ook al in zit.
Op 19 mei 2009 22:27:31 schreef mace1337:
Ik heb een buisje waarvan ik graag wil weten van welke fabrikant deze is.
Het gaat om een 5670, ik heb hier een foto:
Iemand enig idee?
In elk geval amerikaans.