[Robotica] Show je robot!

Op 5 juni 2009 08:39:07 schreef DJJeroen:
ik heb zo op het moment geen foto's van de binnenkant. Ben namelijk druk bezig met een vision systeem voor fieldrobot wedstrijd. Vandaar die lange paal.

ik vraag me nou telkens af: waar dient dat ding nu voor? Ik zie een camera module op een plateau zitten dat in hoogte verstelbaar is? en die module wijst omhoog? Wat doet het? :)

die camera kijkt omhoog in een bolle spiegel, waardoor je 360 graden de rondte in kan kijken.

je krijgt een rond plaatje, wat de software weer uitrekt tot een 360 panorama

zelfde principe gebruiken ze ook bvb bij vakantieparken. er wordt er gewoon 1 foto gemaakt:

http://www.centerparcs.de/DE/DE/ferienpark/port_zelande/virtuelle_tour

Op 3 juli 2009 15:48:56 schreef THW Mark:
[...]

ik vraag me nou telkens af: waar dient dat ding nu voor? Ik zie een camera module op een plateau zitten dat in hoogte verstelbaar is? en die module wijst omhoog? Wat doet het? :)

De camera staat naar boven gericht d.m.v. een bolle spiegel kan ik in één keer 360graden rond kijken. De camera zit vast.

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

Beetle, dat is de naam van mijn robot.
Hij was ontworpen om te stofzuigen maar hij is wat aangepast en kan nu o.a. dingen oppakken, stofzuigen enz.

Functies:
-dingen oppakken met zijn grijparm
-automatisch rijden en opstakels ontwijken met IR sensoren en bumper sensoren
-bestuurd rijden doormiddel van een RC zender
-stofzuigen

-Eigenschappen:
- Besturing: 1 pic16f628a, en voor de rest een rc ontvanger
- Programmeertaal: pic basic
- Voeding: 4 aa baterijen
- Sensoren: 2 IR sensoren en 2 bumper sensoren
- Actuatoren: 2 servo's voor de grijparm, en er zit 1 motor onder voor de stofzuiger
- Gewicht: 1.5 kg
- Afmetingen (LxBxH): 25cm
- Geschatte materiaalkosten: € 80,-
- Geschatte productietijd: best veel, hoeveel weet ik niet precies!
- Geschatte programmeertijd: 2uur, ben nog een beginner;)
http://i30.tinypic.com/2gtvl21.jpg
Dit was het,
Grt,Robert(eletro robert)

Knap gemaakt... Ik ben zelf bezig aan een stofzuigrobot, en vraag me af hoe jij het hebt aangepakt.

Ik heb een vacuumkamer, met een kleine gleuf onder de robot, en een motor+rad uit een kruimeldief.

Op die foto van jou zie ik niet duidelijk hoe jij het hebt gemaakt.

[Bericht gewijzigd door Breggie op zaterdag 18 juli 2009 22:41:14 (15%)

Ik zal morgen even foto's maken, maar het is gewoon een stofzuigerwiel(uit een handstofzuiger) met een motor samen in een afgesloten bak.
Het stof wordt dus opgezogen en blijft als het ware ronddraaien in de bak.

Grt,Robert.

Hallo iedereen,

Ik ben inmiddels een stuk verder met m'n robot en heb hem op youtube gezet:

http://www.cultuurdrukkers.nl/danny/yellow_robot/thumbnailforum.jpg

De code is nog niet helemaal optimaal en het is geen supercamera, maar laat maar even horen wat jullie ervan vinden..

Danny

[Bericht gewijzigd door Danny op maandag 3 augustus 2009 20:32:32 (15%)

Nice gemaakt Danny,

Wat je ook nog kan maken zijn 2 infrarood sensoren voorop je robot die naar buiten kijken.
Zo zorg je er voor dat als je robot een muur niet ziet of ergens overheen kijkt dat je infrarood sensoren het op pakken.

De robot die ik op school gemaakt heb vorig jaar had ook een bewegend hoofd, + nog 2 infrarood sensoren.
Hoewel we toen 3de jaars waren reed hij het beste. We konden hem in elke hoek zetten die we wilde hij botste nergens tegen aan en kwam er vrijwel altijd uit. De robot had rubs banden zo kan hij scherp sturen.

Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt

een TSOP1738 gebruikt werkt eigenlijk niet. Die dingen zijn eigenlijk specifiek gemaakt voor infrarood signaal. En werken niet zo goed met continue 38KHz signalen. Ik heb er een paar ja terug veel mee geëxperimenteerd maar werd niks. Beter een IR Led en Phototor (met IR filter) en dan een ADC. Die heb ik ook gebruikt op mijn Minibots (zie avatar)

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

ik geef de led ook geen continu 38khz signaal maar geef hem precies waar de tsop1738 om vraagt:

pic basic code:


IRcheck:

i = 0
  for i = 0 to 19
 high IRled
  delayus 13
     IRrecieved = IRreciever 
 low IRled
    delayus 13
 next
 delayms 2

   
   if IRrecieved = 0 then
      gezien = 1
    else
      gezien = 0 
   endif

 return

en moet zeggen dat ik daarmee toch een aardig eindje ver mee kan kijken, en heb hem nu teruggeregeld met een potmeter

@ lithium: ik zit inderdaad al te denken om daar een sensor of een bumper oid voor te maken, want hij heeft nu problemen met m'n (zwarte) bureaustoelpoot

Danny,

Zorg dat ze iets naar buiten gericht staan.
Wat ik destijds gedaan heb is een sharp ir sensor gebruikt, deze op een servo hetzelfde principe als jij gebruikt hebt, reed nergens tegen aan.
Zelfs de ir sensoren waren overbodig geworden, heb ze voor de zekerheid wel laten zitten.
Foto's staan hier wel ergens op.

Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt
help

Golden Member

Op 31 juli 2009 21:57:19 schreef Danny:

Ziet er netjes uit voor vier rijdende asbakken ;)
Ook de sleepmodus is erg grappig .. even m'n robot wakker schudden :D

Deze robot heb ik afgelopen maand gebouwd samen met 3 andere studenten. De robot kan autonoom tussen mais rijden en keren aan het eind.

Mooi ding. Nu nog een kleine cultivator er achter die aan het eind automatisch omhoog gaat en het is compleet.

Kijkt het bij het draaien ook echt hoever de rijen uit elkaar staan of zit er een vaste hoek voor een bepaalde tijd ingeprogrameerd voor het voorwiel?

Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil

We maken gebruik van een laser range finder voorop. Deze 'kijkt'hoe de rijen lopen en bepaald dan het te volgen pad. Om te draaien op het eind wordt gebruik gemaakt van een vaste hoek voor het voorwiel. Deze rijdt dan net zolang totdat de volgende rij wordt gedetecteerd.

hier in Belgie staan op de kopakker toch enkle dwarse rijen gezaaid, het draaien van uw robot lijkt mij niet direct mogelij in die situatie, ook is het net op die punten dat het veld wat minder oneffen is.

Ook zal dit in het schuine afwerkgedeelte van het veld zeker niet mogelijk zijn, daar komen plotseling schuine rijen door de volgrijen heen.

en wat gebeurd er met de robot als de zaaimachine even een zaadje of 5 is blijven hangen zodat er geen planten staan voor een meter of 2?

En zet er maar meteen een GPS oid op ook, als ie ergens vastraakt of een defect heeft lijkt het me niet leuk hem te zoeken in enkele hectaren mais van noemenswaardige grootte.

!overload! to much information in this signature!

Danny: mooi gemaakt hoor.
Heb je misschien nog meer code hoe je de servo + sensor interfaced in picbasic ?

Bvd

.

@eagle Eye: ik heb de code van mijn robot op internet gezet zodat je het kan bekijken.

de 2 codes:
master.bas waar de sensor (ir)leds en kwikschakelaar op aangesloten zitten
slave.bas waar alle servo's op aangesloten zijn

kijk maar of je er wat mee kunt.
Danny

Op 28 augustus 2009 08:30:25 schreef Petervb:
Deze robot heb ik afgelopen maand gebouwd samen met 3 andere studenten. De robot kan autonoom tussen mais rijden en keren aan het eind.

Heel mooi ! Waarschijnlijk heb je hieruit wel veel geleerd.

Den Dries www.hulens.be

Hallo, weer even een update:

Ik heb nu m'n robot "FreakyBot" omgebouwd tot "Yellow Freak Machine", een drummende robot.

Ik heb er 2 drumsticks opgemaakt, met een soort servo als motors(van oude speelgoed auto), maar dan met 1 tandwiel minder in de vertraging zodat ze sneller werken.

omdat de drumsticks dan voor de IR-sensor zouden komen kunnen ze nu inklappen d.m.v. een servo

Verder had ik nog een oude deurbel zoemer liggen, (zoéén met een magneet erin) daar maak ik nu een leuk "tik" geluid mee.

toen een heel creatief programma gemaakt in picbasic, en na wat proberen (o.a. met de timing van alles) had ik een deuntje:

linkje naar youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=W5C1tCiZPx4

Laat maar horen,
Danny

'he, wat hoor ik nou?' 'oh, dat is een drummende robot..' jaja..

mooi gemaakt! kijkt ie nu ook eerst zelf of hij er recht voor staat?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

hij kijkt nog niet zelf, dat is weer de volgende stap.

als ik meer tijd heb wil ik er ook nog meer deuntjes in programmeren

[Bericht gewijzigd door Danny op zondag 27 september 2009 20:24:48 (40%)

@Danny,
Ik vond het al een vette robot, maar da drummen maakt t helemaal af :P LOL

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
help

Golden Member

Super leuk uitgewerkt .. ! nu nog objectherkenning oid erbij in en dan ergens loslaten :P

Hoi Allemaal,

Ik heb ook eens een robot gemaakt. Is inmiddels wel 12 jaar geleden. Ik was toen 18 en heb toen van floppy drive stappenmotoren en alumium buizen van de praxis een robotarm gemaakt. Ook elektronica gemaakt om via de parallele poort de motoren te kunnen besturen. Quickbasic 4.5 software voor gemaakt en het werkte uitstekend :)
Een endeffector gemaakt waarmee ik suikerklontjes kon oppakken.
Hier een foto ervan:

http://www.arrickrobotics.com/robomenu/roboarm.jpg