Dit topic is gesloten
Banned
mijn versterkertje begint eindelijk vorm te krijgen. toch maar een bestelling bij dick best geplaatst, (oa potmeter knop) en wat spul van mijn opa gekregen.
Op 1 augustus 2009 11:59:13 schreef Tidak Ada:
WAt is toch die antipathie tegen 90° hoeken?
Kun je de argumenten geven?. Ik kan dat als 'herintreder' niet volgen.
@Tidak Ada:
Bij dit soort kleine projecten zul je er niets van merken.
op het moment dat je met meer vermogen en hogere frequenties gaat werken gaan deze samenkomsten van sporen werken als een soort van anthennes. Hierdoor kun je grotoe storingen crearen op je print maar ook in de omgeving. Tevens ga je meer last krijgen van capacatieve werking als er meer van dit soort sporen naast elkaar liggen.
Bij mij op de opleiding (HBO EE&D=Electronic Engineering & Design) word hier 2 complete vakken aan geweid.
Dit is even heel kort en bondig waarom, je snapt dat er natuurlijk nog veel meer achter zit anders werden er op een HBO geen 2 vakken aan besteed
En T-verbindingen dan? Of kruisende verbindingen?
Via's zijn al benoemd: gewoon doen maar niet gebruiken in het GHz gebied.
/edit:
Met Brady tape ging het heerlijk om ronde bochten te maken. Eigenlijk waren rechte verbindingen taboe: veel te veel omweg!
Mecanorma was moeilijk, er waren wel transfers met concentrische ronde hoeken. "Luie" ontwerpers maakten 45° bochten.
Spitswerking is nog niet genoemd: HF en HV Daar hebben ronde profielen zeker voordelen!!
Experimenteerprint: een en al rechte hoeken!!
Op 1 augustus 2009 12:15:07 schreef Alexander Verbeek:
mijn versterkertje begint eindelijk vorm te krijgen. toch maar een bestelling bij dick best geplaatst, (oa potmeter knop) en wat spul van mijn opa gekregen.
Waar zijn al die LEDjes voor en is het de bedoeling dat de laatste drie van de balk wat verder van de rest af zitten?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 1 augustus 2009 15:31:11 (36%)
ik gok op een VU-meter met al die ledjes. en midden op dat printje een LM3915 tussen die grijze draden.
jean
[Bericht gewijzigd door elektrojean op zaterdag 1 augustus 2009 12:50:33 (38%)
Banned
is idd een VU-meter, en die chip is een lm3915. die opening was een boorfoutje, ik had het goed afgetekend, maar het voorboren (met 2mm) ging ietsjes scheef, en daardoor is het uiteindelijke gat (7mm) iets verschoven.
ledje boven de schakelaar is gewoon aan-uit
Tip:
Voortaan een dubbelgevouwen stukje lap tussen boor en plaat leggen: Voorkomt "driekante gaten" en verplaatsing bij grotere gaten
Moderator
Even een centerpuntje in tikken, en voor grote gaten ben ik nog steeds erg blij met dit boortje :
Banned
ja zoiets lijkt me erg handig, bedankt voor de tips iig.
@sine heb je een linkje waar je zon ding kan kopen?
@Alexander: http://www.drillspot.com/tools-and-hardware/
gewoon even kijken waar het plaatje vandaan komt kom je een eind
en anders een andere zaak die het waarschijnlijk ook wel heeft: www.gerritse.nl
@Sine: Helemaal mee eens ^^ das echt een super uitkomst
voor een vaste maat heb ik een gatenboor: 24mm, dit is de maat die je nodig hebt om D-chassisdelen te monteren (XLR, JACK, etc...)
[Bericht gewijzigd door Red-E op zaterdag 1 augustus 2009 13:47:19 (11%)
Hier kun je ze ook krijgen, maar kijk eerst eens bij winkels voor (auto)plaatwerk en industriële gereedschappen bij je in de buurt. Dat is vaak een stuk goedkoper.
Schrik niet van de prijs van 30 à 40 Euro per stuk.
Vergeet ook Herman Buitelaar niet!
/edit:
Ik heb de mijne bij Koninklijke Hollestelle in Goes gekocht.
Overigens doet dat me eraan denken dat een ontbraamapparaatje ook een goede investering is.
Volgens mij moeten we een nieuw toppic openen met als titel:
Goed gereedschap, een must voor de hobbiest
maar idd... dat zijn ook dingen die je echt moet hebben
ik heb nog een hele lijst met gereedschap staan wat ik nog aan moet schaffen... komt allemaal wel in de loop der tijd... wil meteen iets goeds kopen waar ik lang mee vooruit kan
[Bericht gewijzigd door Red-E op zaterdag 1 augustus 2009 14:03:32 (51%)
Alexander,
Ik heb ook nog een tip voor het boren van gaatjes voor onze projecten:
Leg een stukje gaatjesprint (experimenteerprint) op je frontplaat of kastje. Met een dun boortje (1 mm) kan je dan heel makkelijk een rij leds of een patroon maken voor koeling of een microfoon/luidsprekertje.
Daarna grotere boren gebruiken totdat bijv. een ledje erin past.
Banned
ow ja das ook wel een goed idee.
Nog een tipje voor je VU-meter (als je het hebt liggen) laatste 5 ledjes vervangen door oranja/geel en rood.
Dan krijg je dus r,r,gl,gl,gl,gr,gr,gr,gr,gr.
Zo is een VU meter op een mengpaneel of ietsdergelijks vaak ook ingedeeld. geeft duidelijker aan in hoevere je je uitgang belast.
Banned
ja dat heb ik eerder bij een andere vu ook zo gedaan, heb alleen even geen andere kleuren 5mm ledjes liggen.
Moderator
Op 1 augustus 2009 11:59:13 schreef Tidak Ada:
WAt is toch die antipathie tegen 90° hoeken?
Kun je de argumenten geven?. Ik kan dat als 'herintreder' niet volgen.
Onderetsing in de hoeken waardoor plaatselijk het printspoor smaller wordt (of verdwijnt).
Dat zou dus op te lossen zijn door de buitenhoeken uit een 3/4 rondje te maken en daar de sporen overheen te leggen?
Misschien denk ik nog te veel in plakken en overwrijven?
(de witte stukjes zijn ook printspoor, maar geven duidelijker aan wat ik bedoel)
In ieder geval blijft de spoorbreedte zo overal gelijk.
Moderator
Op 1 augustus 2009 18:20:52 schreef Tidak Ada:
In ieder geval blijft de spoorbreedte zo overal gelijk.
Voor het etsen wel, na het etsen niet meer, zie onderetsing, het vreet in de scherpe hoek meer weg.
Dus in de binnenhoek? Ik dacht dat juist de buitenhoek zou onderetsen, vandaar mijn oplossing. Niet dus.
Op 1 augustus 2009 13:44:48 schreef Red-E
voor een vaste maat heb ik een gatenboor: 24mm, dit is de maat die je nodig hebt om D-chassisdelen te monteren (XLR, JACK, etc...)
Een Trekpons werkt veel mooier op plaatmateriaal.
Klopt, heb ik ook liggen ^^ ben van allemarkte thuis wat dat betreft maar niet al het plaatmateriaal laat zich netjes ponzen... vandaar mijn oplossing met 24mm gatenzaag,
en sinds ik die heb en een malletje heb om alles 100% netjes recht uit te lijnen doe ik het lieven met de gatenzaag
Ter illustratie even een printwerkje van mij uit 1975 van onder de scanner vandaan, dus sorry voor de kwaliteit.
Layout met Mecanorma op 2:1. Daarna geforografeerd op kleindeeld en vergroot met hetzelfde objectief (Vermindering van vertekening) op 1:1 op omkeerlijnfilm.
Geëtst in FeCl3 in een verwarmd bubblebad. Chemisch vertind.
Flux verwijderen werd toen niet aan gedaan.
Het is een 7 digit 50MHz counter in TTL.
Helaas is er oxidatie opgetreden in zo'n dure Augat IC-connector, waardoor ook twee dure HP 5082-7300 display's (55 gulden per stuk) met ingebouwde latch verrot zijn.
Einde verhaal!
Moderator
Netjes, inclusief patches, tja daar ga je niet nog een keer uren voor plakken, jammer van de kapotte displays.
Dit topic is gesloten