Hi Radiohead,
Ik denk dat je een punt hebt betreffende de sense aansluitingen.
Ben daar nooit voor labvoedingen blij mee geweest.
Ik laat je opmerkingen even bezinken over de referentie 0, om daarna te beslissen wat ik er aan ga doen.
Als je verder mijn topic bekijkt zie je dat ik al zeer veel metingen gedaan heb wat betreft de stabiliteit.
Groot deel is ervaring maar geen uitgebreide berekeningen.
Het uitganspunt is onder meer opamps te gebruiken met grote fase ruimte en een breedbandige powersectie zodat je de mooie fase ruimte van de opamps niet sloopt.
Dit is mijn inziens geslaagt.
Verder heb ik al meerdere keren aangegeven dat ik het wel mooi kan maken, maar wat de opbouw zeer veel uitmaakt.
Ik heb laten zien wat de stabiliteit is bij testen met geen bedrading tussen een van mijn active loads en met een active load met 2x 50CM getwiste bedrading.
Verder heb ik wat test instrumentjes gebouwd om de fase ruimte netjes te kunnen meten, ook dit heb ik op het forum beschreven.
Dank je voor de tips, ze zijn waardevol!
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hier vast de laatste versie van het schema zonder dat dit is aangepast aan de hand van jouw opmerkingen.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-100.gif
Hieronder de opmerkingen betreffende het laatste schema,
Shoot @ it
Hieronder wat aannamen betreffende de aanpassingen van het schema.
Een aantal aanpassingen zijn nog niet uitgebreid getest door mij.
Maar zoals wel vaker wil ik jullie het hele ontwerp proces laten meemaken.
Beveiliging nummer 1!
Als eerste zijn nu beide beveiligingen tegen ongewenste in en uitschakel verschijnselen
in het schema aangebracht.
Q5 in dit schema zorgt er voor, dat er voor bij het in/uit schakelen,
dat er geen stroom meer naar de basis van de powertransistoren kan lopen.
De 5ma van de stoombron wordt door de collector van Q5 naar de "0" van de referentie schakeling afgevoerd.
Inschakelen
De beveiliging voor het inschakelen gebeurd door C5, deze is leeg bij het inschakelen
en wordt door D10, R16 en de basis emittor overgang geladen, hierdoor verzadigt Q5
en is er geen stroom meer beschikbaar voor de power transistoren, dus de uitgang blijft nog even 0V.
Als C5 bijna vol is, komt er weer stroom beschikbaar en kunnen de U en i opamp hun werk gaan doen.
Deze zijn ondertussen goed ingesteld, daar zij eerder voeding kregen dan de powertransistoren en ondertussen uitgesetteld zijn.
R4 en R8 zorgen er voor dat zowel C5 als C6 volledig geladen worden en hierdoor houd ik een veilige 0,6V mage over.
Kleine (langzame) spannings dippen/pieken komen niet bij de basis van Q5 aan.
De rede is de drempelspanning van D10, D11 deze is ongeveer 0,6V. (Worden er misschien 2 diodes)
De 100Hz rimpel is hier < 50mV, dit is dus geen probleem, de diodes raken hierdoor niet in geleiding.
Snelle schakelpulsen worden gedempt door R16 en C12, R16 dient behalve voor het instellen van de basistroom
voor Q5 ook als een laagdoorlaat filter samen met C12.
Uitschakelen
Bij het uitschakelen gaat de -van C4 richtinge de "0" van de referentie schakeling,
hierdoor wordt C6 via D11 en R16 via de basis van Q5 ontladen.
Ook nu wordt hierdoor de stroom voor de power transistoren naar de "0" van de referentie schakeling afgeleid.
De uitgansspanning word nu netjes en beheerst "0V".
De waarden voor de componenten m.b.t. de glitch beveiliging moeten nog geoptimaliseerd worden aan de hand van testen.
Beveiliging nummer 2!
Deze bestaat uit Q6, deze zorgt er voor dat er nooit meer dan een bepaalde piekstroom door de powertransistoren kan lopen.
Hier wordt de stroom bepaald door R17 en R18 samen met de be spanning van Q6.
De max stoom, als de versterking van de powertransistoren enigzins gelijk is, komt uit op 12 tot 14 Ampere.
Dit is de Max stroom die uit de voeding kan komen in een fout situatie.
Q6 trekt dus net als Q5 de stroom die uit de stroombron komt naar de referentie "0".
Zodat korte tijd voor dat de stroom-opamp het kan overnemen er geen hoge piekestromen kunnen voorkomen.
Bij vele voedingen zit je snel over de 100 Ampere door de veel te trage stroom-opamp schakeling in werking treed.
Mijn stroom-opamp is snel, maar ik wil in de eventuele vreemde situaties toch deze extra beveiliging er in hebben.
Mocht mijn stroom-opamp niet werken zoals bedoeld en er zich kortsluiting voordoet,
dan loopt er korte tijd 12 tot 14 Ampere waarna de zekering van 10 ampere smelt.
Beveiliging nummer 3!
Ik ga uiteindelijk een 5A versie maken waar ik dan uitgebreid mee ga testen, kastje en trafo zijn reeds aanwezig.
Waarom niet meteen een 10 a 15-Ampere versie?
Dit heeft te maken met de materialen die ik reeds beschikbaar heb en de voeding hier op de LAB-bank moet passen.
Als je het goed schaalt kan je ook er een 50-Ampere versie van maken als je dit wilt...
OK, terug naar beveiliging nummer 3, dit is nu dus een 10-Ampere snelle zekering.
Mocht de bovenstaande beveiligingen niet goed gewerkt hebben dan gaat als laatste deze zekering er uit.
Beveiliging nummer 4!
Dit is een power Fet over de uitgang.
Deze heeft meerdere functies, als eerste dient de "Body Diode" als beveiliging tegen b.v. een verkeerd om
aansluiten van een accu, als je deze wilt laden, (laden doe je natuurlijk altijd via een geschikte diode!!!!)
De 0,1 Ohm weerstand in serie met de Fet begrenst de stroom een beetje.
Dit geld ook als de gate wordt aangestuurd door b.v. te hoge temperatuur of b.v. te hoog gemeten spanning op de uitgang.
De electronica voor het aansturen van de gate moet ik nog ontwerpen.
Waarschijnlijk ga ik deze Fet ook gebruiken als ik de uitgang mute, maar wat ik al zij, hierover moet ik nog "brain stormen"
Beveiliging nummer 5!
Er is een diode bijgekomen en wel D18 die er voor zorgt dat de basis sturing voor de powertransitoren
niet te veel negatief kunnen worden en hierdoor voorkomt dat de basis aan de ingang van de compount transistor kan gaat zeneren.
(meestal bij 6 a 7V, zal niet snel gebeuren maar kost maar 1 diode)
Sneller maken van de regel eigenschappen van de opamps.
Verder heb ik nagedacht over een opmerking die iemand hier maakte op het forum, ben vergeten wie dat was...
Dit ging over de diodes die nu over de opamps zitten.
Deze diodes zorgen er voor dat de opamps, als een van de twee niet in werking is, de uitgang niet verzadigt.
Stel de voeding staat ingesteld op 16 Volt en de stroom die geleverd word, zit nog beneden de ingestelde limit.
Dit houd nu in dat de uitgang van de stroom-opamp, bijna aan de plus pen van deze opamp hangt.
Dit is de verzadigde toestand, en het kost altijd meer tijd om hem hier uit te krijgen t.o.v. de niet verzadigde toestand
Dit houd in als de verbruikte stroom boven de limit komt het langer duurt voor dat deze opamp de stroom naar max ingestelde waarde terug regeld.
Het zelfde geld voor als de voeding als stroombron staat ingesteld,
Nu hangt de spannings-opamp wat uitgang betreft aan de plus, ook hier dus de verzadigde toestand.
Ook hier zorgt de diode er voor dat de opamp in zijn lineare gebied blijft.
Dit moet nog worden uitgemeten/getest.
Het testen komt er op neer wat de "normale" spannings niveaus zijn van de opamp uitgangen.
door één of meerdere diodes op te nemen in serie met de LED's kan ik het aanpassen.
Gegroet,
Blackdog
Ik hoop dat het een beetje leesbaar is, mijn hoofd werkt niet mee vandaag