Hi necessaryevil,
Hierbij de link naar de Varistor bij Conrad.
https://www.conrad.nl/nl/schijfvaristor-s20k250-390-v-epcos-b72220s251…
PDF van die Varistor serie.
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/500000-524999/500387-d…
Waarom 250V en niet 300V of 320V die ik hiet ook heb liggen, allemaal afwegingen!
De 250V houd beter de pieken tegen, dus meer bescherming voor mijn 230V aparaat dan een 300V type.
Varistors slijten door de pieken die optreden, maar omdat deze voeding niet constant aanstaat bij mij,
kies ik voor een betere beveiliging en een degelijker type(groter vermogen).
Als je een 230V stekkerblok hebt en deze zou willen beveiligen,
dan zou ik voor een iets hogere spanning gaan, omdat dit stekkerblok waarschijnlijk 24/7/365 aan staat.
Er is zeer veel info te vinden over deze componenten, maar heb het even niet bij de hand.
Met de elco en de trafo's voor gebruik bij deze voeding ben ik deze week nog even bezich geweest.
Ook met de opmerking als ik relais zou gaan gebruiken, deze te schakelen rond de "0" doorgang.
Ik zit snel met redelijk wat kosten als ik het met relais ga doen, dit komt omdat de trafo die ik wil hebben eigenlijk niet te koop is...
De trafo die ik wil, als je met relais gaat schakelen, zou 4x 7,5 tot 9V moeten zijn bij 300VA.
Die is er gewoon niet, dan krijg je b.v. 2x een trafo van 2x 7,5 tot 9V, van 150VA, maar dan zit je weer aan hoge trafo kosten.
Dus ik denk dat ik toch voor de dissipatie gegrenser ga met de powerfet,
dan kan je 1x 30V of zeg 2x 15V trafo gebruiken, simpel en met waarschijnlijk een hoger rendement dan met relais.
Dan komen we ook uit op de bufferelco grote, dit houd hier ondermeer verband mee.
Waar ik wat testen mee heb gedaan is, de 47.000uF omdat ik er een paar van heb liggen.
Ik denk dat voor 5-Ampere 22.000 voldoende zou moeten zijn.
Waar ligt het nu allemaal aan, dat is de energie die dynamisch beschikbaar is en de benodigde minimale spanning over de power transistoren met daarbij ook een minimaal verlies aan warmte.
Hoe groter de elco, des te meer weerstands verliezen krijg je ook in je bedrading en je trafo, gelijkrichter enz door de hoge piekstromen.
Ik ga dus verder testen met de print die ik al aan het maken ben, met de electronische voorregeling.
Voor de indruk, hier in Nederland met 50Hz netfrequentie is de rimpel op een elco 1V Tot-Top per 10.000uF.
Bij 5-Ampere, de maximale stroom waar ik deze voeding voor ga gebruiken, betekend dat bij 10.000uF er 5v Top-Top op de elco aan rimpel staat.
Wat het precies gaat worden, komt hopelijk uit de testen die ik ga doen.
De brug wordt ook electronisch(LT IC + 4xFet), dat is de gene die ik al eerder besproken heb in dit voedings topic.
Ik heb met deze brug veel minder verliezen en kan dan waarschijnlijk gewoon een
30V trafo gebruiken voor 30V DC uitgangsspanning bij 5-Ampere.
Dus, kan ik je hierover nog geen tips geven, maar het wordt uit gevoel eerder 22.000 dan 10.000uF
Handige functies & help
Dan nog dit, ik weet niet of er hier mensen zijn zie zouden willen helpen om zeg een PIC of Arduino te willen programeren voor schakel funties in voedingen zoals deze.
Ik denk dan aan de sensing voor het schakelen van relais voor de dissipatie begrensing.
Sturen van een mute relais, temperatuur aflezing, ventilator sturing enz.
Ik heb het hier dus NIET! over stroom en spannings instellingen/ uitlezingen.
Daar ga ik niet aan beginnen voor deze voeding, daar moet dan weer veel voor worden omgezet.
De processor toevoeging mogen de specificaties van deze voeding niet aantasten.
Er maag GEEN PCM uit deze processor komen.
Ik heb wat zitten zoeken en kwam op de goedkope PIC16F1503-i/p uit of zeg een Arduino Nano
Mijn kennis van programmeren is nihil, maar alles wat op een processor moet worden aangesloten is geen probleem.
Ik heb echt geen hulp nodig voor het aansturen van een relais uit een Arduino
Ik zou het leuk vinden dat jullie met opties komen en dan het programeren op jullie nemen.
Gaarne zinnige opmerkingen/adviezen, ik sta zeker open voor opties waar ik zelf helemaal niet aan zou denken!
HELP input!
Gegroet,
Blackdog