Ontwikkeling van de NA-01 Lab Voeding

blackdog

Golden Member

Hi!

NKHteB
Dank voor de vriendelijke woorden ;-)
Ik denk dat ik ook voor Gertjan kan spreken dat we bijde "bevlogen" bezig zijn met electronica/werk.
Wat voor ons allebij wel geldt, is dat we het goed willen doen, en dat we er voor kiezen liever iets meer uit te geven voor een goed eindresultaat.
Gertjan maakt prachtige printen voor zijn projecten en ik hoop hier komend jaar ook mijn printjes te laten zien.

Wat de processor sturing betreft, als het zo gaat als ik het wil staat de besturing los van de analoge functie, het is een toevoeging :-)
Uiteindelijk worden alle componenten obsoleet, dit geld zelfs de gebruiker...

Terug naar het voedings ontwerp!
Ik heb nog wat aanpassingen aan het schema gedaan voor de leesbaarheid en nog wat keuzes gemaakt om minder onderdelen te gebruiken waar dit kon.

Het schema is klikbaar en natuurlijk nog niet definitief.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-SCH-18-Klein.png

Ik heb de ferriet kerntjes uit het schema gehaald, mag alsnog geplaatst worden als nodig/gewenst.
De U opamp het ik iets hogere weerstands waarden gegeven, R29 en R30 zijn naar 3K32 gegaan.
Dit kan met de NE5532A wat hoger offset/bias fouten geven maar ik verwacht daar geen problemen.
Als de ADA4077-2 gebruikt gaat worden zoals ik dit ga doen, is het geen enkel probleem door de lage offset en bias stromen van deze opamp.
Waarom dit alles, ik wou iets meer veiligheid voor de opamp inputs want ik heb de twee dioden die aan de +ingang zaten van de U opamp verweiderd.
Deze dioden zitten al in bijna iedere opamp, de stroom die in of uit de opamp ingangen mag lopen is meestal rond de 10mA.
Stroom die loopt in og uit een opamp zullen sommige nu denken, is alweer de bliksem bij Blackdog ingeslagen?
Deze stromen treden op in bij fout condities, dus b.v. als een ingang boven of beneden de voedings rails worden getrokken.
De serie weerstanden dienen onder meer voor de stroombegrensing en R29 dient ook voor de compensatie om de voeding stabiel te houden.

R54 is er bij gekomen, als de opamps nog niet werken zorgt deze weerstand er voor dat er geen stroom loopt door de power sectie.
Q7 die de piekstroom beperkt is nu een 2N3904.

Het schema is ook weer een beetje netter/leesbaarder gemaakt en dit wordt trouwens nog verder angepakt.
De powersectie moet nog een kader krijgen zodat duidelijk wordt wat bij elkaar hoort.
Zie het maar zo, alles links van de 2N3904, Q7 dat is de power sectie, de vertikale groene stroombron lijn is de scheiding.
Je, het leesbaar krijgen en houden van dit schema kost veel tijd, maar het levert voor mij veel inzicht op.
Er moet ook nog ruimte komen voor de eventuele relais die gestuurd gaan worden uit een processor.
Dit kan ik ook oplossen door aansluitpunten op te nemen in het schema en met een tweede schema de optisch te tekenen.

Net Filtering
Dit blijf ik net als extra beveiliging waar ik het hieronder even over heb knap lastig om goede afwegingen te doen.
Ik ga nu uit van een metalen behuizing, dit houd in als de voeding goed gebouwd is dat de voeding al redelijk ongevoelig voor RF velden is.
Om de RF velden uit de voeding te houden zijn er zeker wat condensatoren nodig van de 230V naar de kast.
Bij de meeste commercieele filters kom je dan uit op 5 a 6nF aan capaciteit naar de kast, hoe groter deze condensatoren des te meer aardstromen e.d.
Dit vind ik aan de ruime kant, en denk er nu aan toch maar zelf het filter op te bouwen met 1nF condensatoren die aan de eisen voldoen
voor het ontkopelen van de 230V netspanning.
De waarden zijn weer aangepast, de VDR is verplaatst naar een positie direct over de trafo.
Dat is gunstig voor eventuele inductie klappen door de voorregeling en vanuit het 230V net heb ik nu onderdelen die de piekstromen
begrensen door de VDR.
Dit zijn de twee zekeringen en de 10mH commonmode spoel.
Er zijn ook nog uitgebreidere filters te koop, die b.v. nog een tweede commonmode spoel hebben zeg maar net voor de trafo.
Ik heb geen idee of dit zin heeft, het lijkt mij niet omdat het hier niet om een geschakelde voeding gaat.
Deze voding pust maar weinig energie richting het 230V net, bij een geschakelde voeding is dit heel anders.
Jullie mening hierover?
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/230V-Filter-01.png

Beveiliging
Electron920 tipte het al even aan, dat de beveiliging beter zou kunnen.
Waar ik vandaag naar gekeken heb, is onder meer een 33V TranZorb (TVS) diode, in de uni-directional versie over de uigang.
Dit is eigenlijk een dikke zener die hele hoge piekvermogens kan weerstaan.
De uni-directional geleid ook in "sper" stand, namelijk de normale diode drempel, dat zou dan mee helpen met de conditie die er kan optreden bij het in of uitschakelen van de voeding,
die als gevolg hiervan de uitgang negatief negatief trekt door de strombron.
Door deze TranZorb kan dit niet meer dan 0,7 V worden en dat is voor deze kortstondige toestand voldoende beveiliging.
Ook het ongekeerd zetten van spanning op de uitgang is hiermee beveiligt, die je dit met een accu dan brand de diode uit en waarschijnlijk de bedrading ook.
Maar iedereen weet toch, dat je accu's ALTIJD via een serie diode aansluit op een voeding, eigenwijsheid wordt altijd bestraft *grin*
Het plaatsen van spanning op de uitgang als de voeding niet aanstaat is ook niet wijs, de powerdiode over de 2SA1943-O zorgt er voor dat de power transitoren niet stuk gaan hierdoor (binnen een bepaalde marge).

Hi Emiel,
Leuk dat je ook mee wilt doen, twee plaformen mij best, ik kan beide hier testen :-)
Maak ook je ook niet te druk over de electronica die aan de processor komt, dat neem ik voor mijn rekening,
maar meedenken wordt altijd gewardeerd!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Heb nog eens het schema bekeken en was verrast van het gebruik van een LT4320, kende die niet, weer wat bijgeleerd.
De datasheet spreekt van:

CLOAD Selection
A 1μF ceramic and a 10μF minimum electrolytic capacitor
must be placed across the OUTP and OUTN pins with the
1µF ceramic placed as close to the LT4320 as possible.

Een Ceetje extra zal er nog wel bijkunnen denk ik.

Heb je die schakeling met de MCR100-8 al gemaakt? want ik vraag mij af of je die transistor dicht krijgt, aangezien de minimum spanningsval over de MCR ongeveer 0.8V is.

LDmicro user.
blackdog

Golden Member

Hi KeesD, :-)

Dankje voor je info.
Ik heb deze week nog wat TO92 317 IC, besteld en getest.
De uitkomst verbaasde mij niet, de FAIRCHILD zijn de beste tot nog toe.
Het type is de LM317LZ en het Farnell nummer is 2102583
25 - 99 stuks => € 0,1621/stuk ex btw.
De goedkoopste die er was, maar daarom is hij niet gekozen.

Mijn ervaring bij mijn vroegere werkgever, met FAIRCHILD stabilisator IC's, was dit dit merk meestal het beste product leverde, vooral de ruis/pruttle was duidelijk minder bij dit merk.
Ook had ik 25 stuks van TI besteld, vooral bij een kleine condensator aan de uitgang ruist deze duidelijk meer.
Niet alleen bij de TL431, LM317 enz. maar ook bij allerlij andere halfgeleider producten zijn tussen de verschillende fabrikanten flinke verschillen.
Ik kan van Analog Devices en Linear Technology zeggen dat de componenten ruim binnen de specs zitten met mijn ervaring.
TI verkoopt bv de LT1013, maar die is toch duidelijk minder dan die van LT.

Ik was vergeten om ook wat van ST te bestellen, maar ik vind het verder goed zo,
advies: als je verschillende type kan kopen en er is een FAIRCHILD bij, neem die dan.

Als je naar de stabiliteit kijkt van zeg bij 10V uitgangs spanning en een paar ampere uitgangs stroom, (zorgt voor warmte in de kast)
hou er dan rekening mee dat de LT1021 niet de enige is die de DC stabiliteit bepaald.
Je potmeter die de spanning insteld en de "Pull Up" weerstand van 3K16 doen ook lekker mee. (ik gebruikt een 15ppm weerstand)
Dus zorg er voor, dat er geen luchtstromen langs deze weerstand gaan en hou ook je U potmeter bij warme bronnen vandaan.
De spectrol Model 534 die ik aanraad, is ongeveer 20ppm/C, en heb geen idee of dit + of - is.
Dit geld ook voor de "Pull Up" weerstand, ze kunnen elkaar versterken maar ook opheffen,
dit natuurlijk weer afhankelijk van hoe de termische koppeling van die twee componenten is.
Dan mag je dit dan ook nog optellen bij het aantal PPM van de gebruikte referentie :-)

Je ruiswaarden zijn een beetje moeilijk te interpreteren, net als je foto's daar deze niet scherp zijn en de waarden op het display van je multimeter hierdoor moeilijk zijn af te lezen.

Dan nog even terug komend op de 8,2V regelaar met de TL431 of het 317 IC, het ruis/brom niveau op dit punt is zo laag,
dat dit eigenlijk nog maar weinig doet aan de totale ruis/brom van de voeding.
Ieder mag maken wat hij wil, de eerder voorgestelde TL431 regelaar (met de kans op meer ruis bij een slechte versie) of de 8,2V regelaar met de opgevoerde LM317LZ, ik ga in ieder geval voor de laatste versie.

Ik begrijp niet goed waarom je ontevreden bent :-)
Pak iedere prof voeding die je kan vinden, kijk naar de specs, vegelijk het met wat jij nu meet, welke is er beter?
Ik weet het wel...

Kan altijd beter naturlijk en ik hoor graag van je wat je heb bereikt met het tunen!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi MGP,

Het CER Ctje zit nu in mijn schema, de volgende versie op CO zie je hem zitten, dank :-)

De MCR100-8 heb ik al toegepast, maar er is kans dat het op de rand is van wat er mogelijk is, dus ik heb nogmaals in de datasheet gekeken.
Ik kon de "hold" spanning niet vinden...
Ik kan altijd de verhouding tussen de 3K3 weerstand en de 10K basis weerstand van de BD139 nog een beetje aanpassen.

Ik zal straks even zoeken naar een andere datasheet en beloof je als het printje klaar is,
dat ik nog even aan de MCR100-8 meet.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Mijn laatste versie van het schema voor vandaag.
Weer wat geschoven en ik denk beter gekadert, laat eens weten of dit duidelijker voor jullie is.
Plaatje is klikbaar!

http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-37-Klein.png

Gegroet,
blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dag Blackdog,

Bedankt voor je nuttige commentaar.
Ik ben trouwens helemaal niet ontevreden, integendeel !
Sorry dat het zo overkomt.
Dit is een goed ontwerp met uitstekende specs, en ik verwacht echt niet dat die makkelijk haalbaar zijn. Maar het moet kunnen, en het is een uitdaging om zoiets eens te doen. Maar klakkeloos nabouwen zonder het hoe en waarom te begrijpen vind ik onbevredigend, dus er wordt geexperimenteerd.
Ik ga door tot ik het goed genoeg vind.
Dat componenten tussen fabrikanten fors in kwaliteit kunnen verschillen weet ik, en ook dat je dat niet altijd in de datasheets terugvindt.
Goeie tip over Fairchild.
De prijs van een component vind ik niet zo belangrijk, soms is de verkrijgbaarheid een probleem.
Die Spectrol 534 zit er al in -ik had geen andere- :) .

Nogmaals, bedankt voor je nuttige info.
Groeten.

Misschien is niets geheel waar, en zelfs dat niet.
rbeckers

Overleden

Blackdog,
Ik zou graag een opmerking bij de filtercomponenten zien, namelijk
type (bijv. Y2). En een korte vermelding, verwijzing of waarschuwing over het waarom.

blackdog

Golden Member

Hi René, :-)

Ik heb als laatste vanavond gezocht naar condensatoren voor aan de 230V zijde naar de kast/massa.
Ben nog aan het lezen wat de Y1 en Y2 precies inhoud an wat ik zal specificeren.

Komt er aan en goede tip.

Ook de trafo types uitgezocht en dit komt in de volgende versie van het schema te staan.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Blackdog,
Heb je ook je schema gecontroleerd op punten die gevoelig zijn voor RF instraling?

Hi blackdog,

Ik weet niet of het verstandig is om een net filter te gebruiken welke voor een aansluiting met aarde ontworpen is dit betekend dat je de voeding alleen goed kan gebruiken voor de veiligheid als je aarde beschikbaar is.

Misschien handiger om iets universeler te ontwerpen dan is de voeding ook veilig zonder rand aarde :+

Gr Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Ha die Henk, :-)

Tja dat is het nu net, dit is een van de zaken waarop ik vastloop,
Hoe zou jij het aanpakken, schakelaar in serie met de twee condensatoren die aan massa zitten?

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Electron920,

Goede opmerking. Blackdog krijgt er weer een ontwerp vraagje bij. ;)
Maar ik zou de randaarde laten zitten. De meetapparatuur die ik tegenkom heeft toch heel vaak ook een randaarde.

De post over RF is er o.a. door de wens om een processor te gebruiken.

Heeft er al iemand aan gedacht dat er in die LT4320 ook een charge pump zit die aan het oscilleren is? en waarschijnlijk op HF gezien die een interne C gebruikt.
Daarom moet je een C plaatsen op de pinnen van de chip.

LDmicro user.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Wel/niet filteren met Y2 condensatoren naar aarde is inderdaad een dilemma.
Vooral omdat een groot deel van de Nederlandse huizen geen randaarde stopcontacten heeft (alleen in de tijdelijk vochtige ruimten), en alle recent gebouwde huizen wél alle stopcontacten met randaarde hebben. En je dus niet weet waar je voeding ingeprikt gaat worden......

Inderdaad gaat de meeste recente meetapparatuur uit van aansluiten op randaarde. En heeft dus die 2 C’s naar randaarde. Wel erg irritant als je zo’n apparaat inprikt in een niet-randaarde stopcontact, en er 110V lekspanning op je massa staat.

Zelf gebruik ik medische netfilters, filters zonder die Y2 condensatoren. Zo filter je wel (en dan maar niet tegen aarde), en is het gedrag altijd identiek, met of zonder randaarde.
Er is nog een extra reden: aardlussen via randaarde.

Als je een extra "kast aarde" aansluitbus op de kast van je voeding maakt, kun je bij gebruik alsnog aarden indien nodig/gewenst. Kun je nog kiezen of randaarde of de massa van je project in dat geval optimaler is :-)

Wel is het zo dat als je een apparaat zonder aarde uitvoert, je aan andere eisen moet voldoen. Dubbel geïsoleerd heet dat. Elektuur had jarenlang een standaard pagina waar alle aandachtspunten van geaard of dubbel geïsoleerd helder beschreven en getekend werden.

Als je toch die Y2 condensatoren naar aarde wilt gebruiken zou ik ze inderdaad zo klein mogelijk houden. Net groot genoeg om RF te filteren. Maar bij ongeaard gebruik blijft er halve netspanning op de kast staan. Alleen wat hoog-Ohmiger :-)

Groet, Gertjan.

Edit: ik heb die Elektuur pagina even voor je opgezocht en online gezet: http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/Veiligheid-Pages_…
Geaarde kast heet hier "Klasse I", en dubbel geïsoleerd heet hier "Klasse II".

rbeckers

Overleden

Gertjan, inderdaad. Er valt me nog een andere reden voor kleine Y2 C's in, aardlek schakelaars. Die valt sneller uit bij grote Y2 C's.

Ook R1(1MΩ/1W ?) is zo'n punt. 10MΩ , Drie stuks 3.3MΩ/1W in serie, is ook een optie. Eventueel een gas surge arrestor parallel aan R1 zetten.

Op 19 december 2015 10:27:43 schreef blackdog:
Geen enkel animo schijnt er aanwezig te zijn om te helpen om deze voeding op te leuken met een processor,
hier wordt ik wel een beetje verdrietig van...

Ik heb erg weinig tijd momenteel, maar lees wel nog steeds stilletjes dit topic mee. Omdat ik geen loze beloften wil doen heb ik niet gereageerd op je oproep.

Maar zodra ik tijd heb om deze voeding te bouwen (en dat ben ik wel een keer van plan) heb ik ook tijd om een stukkie software te schrijven, dat is dan geen enkel probleem. Maar misschien is voor die tijd al iemand anders opgestaan.

If you want to succeed, double your failure rate.

ATX-voedingen hebben ook een netfilter met C's naar de aarde. Officieel moet je PC's ook aansluiten op een stopcontact met randaarde. En eerlijk, wie gaat er nou een randaarde aanleggen voor een computer..?

rbeckers

Overleden

De randaarde is voor er de gebruiker en nier voor de PC.
Ik heb twee antwoorden in de vorm van wedervragen op de vraag:
- Wie legt er geen randaarde aan voor een apparaat?
- Waarom niet?

blackdog

Golden Member

Hi,

Kijk heren zo gaat het goed, zinnige info over hoe en waarom filtering aan de ingang!
Daar kan ik in ieder geval wat mee om er verder over na te denken.

Jochem
Ik vind het altijd leuk om te horen/zien wat een ander met mijn ontwerpen doet, ook al is dat niet binnenkort.

Aart liet blijken in een ander topic dat hij mijn schema's wat aan de drukke kant vond, ik af en toe ook..
Maar ik had steeds geen zin om knopen door te hakken wat kleurstelling betreft.
Dit heb ik nu wel gedaan, en het schema is er rustiger door geworden, dank Aart ;-)

Er is nu ook een betere scheiding aangebracht tussen de onderdelen, vooral tussen de Power Sectie en de Control Sectie.
Weerstanden R19 en R20 bevinden zich nu in de Control sectie, waar ze thuis horen omdat deze weerstanden direct aan de opamp
moeten worden gemonteerd.
Alleen de items die belangrijk zijn hebben een omschrijving met een heldere kleur, zoals de sense aansluitingen
en de condensatoren naar de kast van minimaal 250V en deze worden denk ik hoger in spanning als ik klaar ben met het uitzoeken van deze condensatoren.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-SCH-19-Klein.png

Nu weer aan het werk!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Blackdog, mooi schema. Nog de volgende puntjes:
- symbolen T1 en T3
- Geen T2
- D10 en de -6,8V. Waarom geen 337 of opamp i.p.v. D10?

blackdog

Golden Member

Hi René, :-)

Aan de transformatoren word nog gewerkt, ik denk dat ik de tekening van T-1 in het schema zal gaan gebruiken.
De nummering wordt later aangepast, misschien komen er wel drie trafo's in, omdat er bijna geen trafo's te krijgen zijn met meerdere spanningen.

Dan wat de -6,8V voeding betreft, het verbruik, dit samen met de "Power Off Glitch Protection" zorgt er voor dat deze schakeling betrouwbaar werkt bij het uitschakelen.
Kan dit worden omgebouwd naar een 78L06? Ja natuurlijk, maar dan moet ik weer vel testen doen.
Ik heb er voor gekozen om dit deel zo te houden, het is simpel, schoon en voldoet goed.
Als ik het helemaal opnieuw zou doen, dan zou er zeker zoiets als een 78L06 of een LM337 in komen.

Ik zou dan nog verder kunen gaan en de schakeling zo opbouwen als HARRISON en HP dit deed,
een stapeling van zeners en een enkele lineaire voeding, of ik dat dan zo mooi krijg als deze schakeling,
daar zou ik dan aleen weer achter komen na vele metingen.
De "0" komt dan van een knooppunt van de zeners.
Voordeel is ook de enkele trafo wikkeling die je dan nodig hebt voor de hele Referentie sectie.

Waarom dan uiteindelijk deze opbouw, ik krijg hierdoor in ieder geval een zeer schone referentie sectie en hij is goed te begrijpen voor de nabouwer en al goed getest :-)
Verder kan men er rustig op los experimenteren met verschillende 5V referenties als de nabouwer dit nodig vind.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
leime

Golden Member

Hallo mannen,

Hieronder een lijstje met processor suggesties.

Blackdog:

  • 2x16 Lc Display (liever meer karakters denk ik)
  • Mute functie
  • Arbitrary functies
  • Uitlezing temperatuur koelelement (koppeling met mute)
  • Uitlezing netspanning (koppeling met voorregelaar)
  • Sturing ventilator (vind zelf het irf540 schema van de dummyload ook mooi)
  • Tijdklok
  • Omschakelen naar tweede potmeter voor u en i

Leime:

  • Een 128x64 glcd misschien?
  • Een atmega328p processor, is door arduino goedkoop te krijgen.
  • Galvanisch gescheiden seriele uitgang.
    Nabouwer kan kiezen tussen com9, usb, wifi of ethernet. Com9 via een max232, usb met een FTDI chip, wifi met een esp8266 die zijn seriele poort via telnet verstuurt (heb ik al werkend), ethernet met een ENC28J60 + extra processor. Ook via telnet. (ben ik momenteel mee bezig, werkt bijna). Ook mogelijk zonder extra processor, maar de extra processor maakt het modulair.
  • Bovenstaande volgens SCPI
  • Spanning en stroom uitlezen
  • Ingestelde Spanning en Stroom uitlezen
  • Stroombereik schakelen met relais

Zoals blackdog altijd zegt shoot@it. Wat is te fancy en wat kan er eventueel nog bij?

Emiel

benleentje

Golden Member

Com9 via een max232

Als je er een arduno of nano inzet heb je al gelijk een com-poort

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hi blackdog,

Om je vraag te beantwoorden dat heeft de heer Miedema al gedaan :) dus geen Y2 en je filter opbouwen tussen fase en nul dan ben ook van het probleem af als er geen aarde aanwezig is.

Alleen de behuizing aarden het is een veiligheid aarde dus uiteraard los van je schakeling je aard alleen de behuizing als er aarde dan wel of niet aanwezig is voor de impedantie wat je filter ziet geen punt.

Het net filter dient om rommel afkomstig uit de elektronica te blokken en niet andersom dus ook hiervoor kan je best filteren tussen fase en nul.

Als je een goed ontwerp maak van de elektronica apparatuur dus schoon heb je geen net filter nodig alleen maar kans op defecten uiteraard heb je niet alles op het lichtnet waar je op aan sluit in de hand en kan een filter handig zijn.

@ leime,

Leuk lijstje maar dit kost echt veel elektronica meer als de gehele voeding :( als je tenminste waarde aan de uitlezing wil verbinden.

Ik heb een aantal voedingen ontworpen en in gebruik voor onderzoek ik weet wel is misschien niet te vergelijken maar ik kan op 1mV instellen dat betekend dat ik 5 digit resolutie moet hebben voor het meten van de spanning voor de temperatuur geldt het zelfde.

Een van de argumenten van blackdog is een fraaie uitlezing en lampjes voor het gezicht daar ben ik het in grote lijnen mee eens van uit commercieel oogpunt het ziet er fraaier uit maar mij persoonlijk gaat het om de kwaliteit en dat is in het ontwerp zeker aanwezig :P.

Ik denk dat ik alle wensen van blackdog behalve de digitale uitlezing in analoge vorm gestalte kan geven is snel en stil.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi,

Een kort bericht met alleen een update van het schema.
Opmerkingen van jullie zal ik waarschijnlijk morgen beantwoorden.

In het laatste schema hieronder staat de eerste versie hoe ik denk het 230V deel uit te voeren.
Ook is er op verschillende plekken wat piekspanning beveiliging aangebracht, de waarde van de componenten heb ik uit de datasheets gehaald.
Deze week komt een deel van deze componenten binnen en dan kan ik er wat testen op los laten.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-SCH-20-Klein.png

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.