OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

maartenbakker

Golden Member

Dankje voor die uitleg! Net gelezen. Alleen gezien de CE markering vallen 1980 en 1990 naar mijn idee af.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Uit de stal van ELA Amplifiers een modulaire 19" oplossing voor professionele audioracks. De EL6540, EL6541 en EL6545. De spullen die wij uit deze serie in bedrijf hadden werden in maart 1964 geleverd.

Foto van een gevuld raam:

http://s21.postimg.org/bj7zh8vqv/EL6545.jpg

Ik heb even snel een PDF van de documentatie gemaakt, die staat hier:

http://www.filedropper.com/el6540el6541el6545philips

maartenbakker

Golden Member

Dankje! Leuk om te zien.

Ik heb in een ander topic juist een beknopte uiteenzetting gegeven over de opbouw van de bekende LBB 1000 t/m LNN 9999 typenummerreeks die voor producten van ELA (electro acoustiek) gebruikt werd. Deze typenummers werden rechtstreeks uit de commerciële 12NC's opgebouwd waarbij de 2e en 3e letter aan de hand van een vaste transliteratiesleutel werden bepaald.

Zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1761102#1761102

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er is lang niks gepost hier maar kreeg vanavond een doos ic's met bijna allemaal OQ nummering.
Is daar nu een omnummering voor?
Er zat een papiertje bij dat een OQ133 een 74LS75 zou zijn maar of dat waar is?
Verdere nummers ter aanvulling
OQ1305
OQ100N2

Moet de rest nog uitzoeken.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
maartenbakker

Golden Member

Zulke papiertjes willen nog wel eens kloppen, maar het zal dan wel een geselecteerd exemplaar zijn ofzo. Dus ook prima bruikbaar op plaatsen waar minder hoge eisen worden gesteld. Als het echt allemaal OQ.... is en geen ....OM dan zijn het custom- of geselecteerde IC's en hoeven ze niet altijd een equivalent te hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

Kwam ik vandaag tegen bij het zoek naar een netentree.
Afkomstig uit een Japanse radio/cassettespeler uit jaren 80.
Wordt nu de netentree van een 12V voeding.

12NC nummering in een Japanse radio....

Op de andere kant van het printje zit een brakke WIMA C.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

Oostenrijks, wat opzich wel kan bij een radiocassetterecorder, die is dan alleen niet Japans. Heb je nog meer info/onderdelen van die recorder of lag het al in de rommelbak?

Alternatief is het een netentree van een V2000 of VHS recorder van Philips.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

Voor zover ik mij kan herinneren was het iets Japans.
Ligt al jaaaaaaren in de rommelbak.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Met een Wima condensator... opmerkelijk.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
mel

Golden Member

Ik heb hier nog een mobilofoon, type CMT, van Philips. getransistoriseerd, met omvormer voor 28 volt voor de zender.
Ik weet niet of dat interessant is, maar werd in Hilversum gemaakt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

@mel: Alles is interessant ;)

@Henry en Hugo: Dat er ueberhaupt een condensator opzit vind ik opmerkelijk voor een radiorecorder, vandaar mijn sprongetje naar videorecorders dat ook ingegeven werd door de 3-letterige aanduiding (al sluit ik niet uit dat die op andere producten ook wel voorkwam).

Opzich is het niet onmogelijk dat het van een radiorecorder komt; die werden in Oostenrijk ontworpen zoals de 12NC aangeeft maar soms wel in Singapore of Hong Kong gebouwd. Niet in Japan, althans niet naar Oostenrijks ontwerp (daar werd ingekocht van bedrijven als Marantz, Foster, Hitachi, Toshiba, etc.).

Verder zoeken levert op dat een videorecorder toch wel waarschijnlijker is. Geen VHS maar een V2000. Kan natuurlijk wel dat iemand ooit een netentree daarvan in een radio heeft gebouwd waarvan de entree stuk was.

Of er is intern tussen Philipsfabrieken wat uitgewisseld aan ontwerpen, maar die kans schat ik kleiner in.

Motivatie:
Positie 5 en 6 wijzen naar een fabriek. Ik heb 10 t/m 14 op die plaats alleen aangetroffen op ontwerpen uit de Hornyfabriek (WD). Audiorecorders werden naar mijn idee voornamelijk in WR of WT ontwikkeld die ik associeer met cijfers 20 en 30 op die plek.

Verder gevonden printplaat met precies 1 nummer / 2 nummers lager: 3103 103 33060 / 8203 170 04576 en dat is een afstandsbedieningstranscoder voor de eerste generatie V2000 modellen. Chronologisch is de kans dus heel groot dat je deze netentree zult aantreffen in een VR2020 of een van z'n directe opvolgers.

Uitleg 12NC's:

31 = consumentenelectronica (opvolgers van HIG RGT)
03 = coderingscentrum Oostenrijk
10 = Horny?
33 = printplaat
307 = volgnummer (dus 306 is klem daarvoor geregistreerd)
0 = puntnummer

82 = schetsnummers
03 = coderingscentrum Oostenrijk
17 of 170? = Horny?
00459 of 0459? = volgnummer
3 = puntnummer, dus pas de 3e schets heeft in een print geresulteerd of er zijn 3 versies van de print geweest die te weinig verschilden om het puntnummer van de print op te hogen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 29 april 2016 18:42:25 schreef Hugo Welther:
Voor zover ik mij kan herinneren was het iets Japans.
Ligt al jaaaaaaren in de rommelbak.

Kijk, daar komt de twijfel :-)

evdweele

Overleden

Op 29 april 2016 19:48:00 schreef mel:
Ik heb hier nog een mobilofoon, type CMT, van Philips. getransistoriseerd, met omvormer voor 28 volt voor de zender.
Ik weet niet of dat interessant is, maar werd in Hilversum gemaakt.

Wat een ergerlijke dingen waren dat om te repareren :(
De kanalenkiezer waarvan de contacten het lieten afweten (die kanalenkiezer was waarschijnlijk afgekeken van de oude VHF-kanalenkiezers uit Philips tv's met de bekende "broodjes"), en axiale elco's op de printen die altijd afbraken.
De printen mochten eigenlijk de naam pertinax niet dragen, nieuw zag het er al uit als golfkarton.
Er was nog 1 type ergerlijker dan de standaard CMT (afkorting voor Comet); de CMT met mil.specs.
Kwistig waren met lijm allerlei componenten vastgezet die eventueel zouden kunnen bewegen. De lijm was echter aangebracht vóór het solderen. Met als gevolg dat om de haverklap componenten geen contact meer maakten.
Component uitsolderen, lijm verwijderen en opnieuw insolderen.
Ik denk dat de Philips CMT het onbetrouwbaarste product is dat PTI ooit heeft geproduceerd.

<Die frustratie moest ik 40 jaar na dato toch nog even kwijt> ;-)

Edit: In mijn archief staat nog de documentatie van het gammele product. Ik zal het eens scannen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Ik heb de originele documentatie, ook van alle variaties.1 kanaal, 10 kanalen, met kristaloven, en ook de portable uitvoering.Als er iemand interesse in heeft kan ik het inscannen,maar is wel een heel pakket
:)

De eenkanaal uitvoering, de ontvangstoscillator was heel goed te gebruiken met gewone scannerkristallen.Ik heb deze set jaren in de auto gehad voor de repeater Den haag,Toen werkte ik in het westland.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Heren, ik heb hier en Philips diode liggen met het ontwikkelingsnummer OF300 productie wk 44 in 1974 te zien aan de rest van de code.
Weet iemand wat voor diode dat is?

Dank,

Juul

maartenbakker

Golden Member

Geen idee helaas, maar wie weet duikt er wat op. Voor in de lijst, heb je de ongedecodeerde productiecode ook voor me? En voor de makkelijkere identificatie, in wat voor huisje zit hij?

Edit: 12NC beginnend met 3511 gespot in http://www.circuitsonline.net/aanbod/17137/overige/mooi-opgebouwd-ptt-… ; dit staat voor PTI Frankrijk. Ik noem hem ook even in dit topic omdat PTI hier net nog langskwam en het ook over een 12NC gaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 30 april 2016 21:41:18 (42%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dag Maarten,

De code die er op staat: OF300 E7444
Hij heeft een "stuud" (schroefaansluiting ). De bovenkant is van plastic.
Achter E744 staat nog een soort teken, het zou een "L" kunnen zijn.

Juul

hier ook weer een onbekend philips printje. er zat een ldr achterop.

8204 053 54014 is de 12NC

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

@Juul: die behuizing is wel zeer karakteristiek. Ik denk aan HF en/of HV.

@testman: in elk geval iets Belgisch, de 12NC is een schetsnummer dat naar mijn laatste inzichten ergens in de tweede helft van de jaren '70 in Hasselt is uitgegeven dus grote kans dat het uit een platenspeler komt wat ook wel kan kloppen met de LDR. Het HA-nummer lijkt een oud codenummer, geen idee waarom dat er staat, dat zou ik juist inplaats van een schetsnummer verwachten (in die toepassing liepen in veel fabrieken de oude codenummers langer door, zoals de 1W- en 3W-nummers op Nederlandse printplaten). Die PR-nummers heb ik vaker gezien, maar niet precies een idee hoe of wat. daar staat kennelijk PR inplaats van de eerste 7 cijfers van een 12NC.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik meen idd dat het printje uit een platenspeler kwam. kwam boven met zoeken naar een passende ldr..

de diode hierboven is een bekend model uit de 70's. heb er daar ook nog van liggen. dat zijn wel standaard typen als de by reeks

als ik hier kijk ligt er 1 die ook 300 en e7305 erop heeft staan. ik denk dat de diode hierboven gewoon een deel van de tekst mist. die ik heb is een byx 46, de 300 is gewoon de werkspanning welke toen erop stond.

philips had in de 60's, 70's, 80's nog componenten die als partijen naar opkopers gingen. er stond vaak niks op geprint, of er zaten misdrukken bij, of men wist niet wat het nu eigenlijk was. dat spul komt vaker boven water als hobbyisten opruimen. heb er zelf ook nog het eea van, daar zit een stickertje op met het typennummer. merendeel tda versterker ic's nog. toen waren de type prints ook niet super, kon je zo eraf vegen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Als ik de foto zo zie staat er echt OF en dat klopt prima met een custom- of geselecteerde diode dus geen aanleiding om te denken dat het een misdruk is. Wat ik wel vreemd vond omdat ik het niet kende is de grote ceramische kraag. Vandaar mijn vermoeden richting HF en/of HV. Dan zou 300V ook minder waarschijnlijk zijn.

Afvegen; grappig. Zelfde inkt als bij de buizen zeker :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bert_Camper

Golden Member

Erg veel Philips power diodes zaten in deze package in de jaren 70 en later. De witte kraag is keramisch materiaal.

evdweele

Overleden

De documentatie van de mobilofoon Philips CMT heb ik inmiddels gescand.
Als iemand belangstelling heeft hoor ik het wel.

[Bericht gewijzigd door evdweele op maandag 2 mei 2016 09:09:11 (98%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Dag Ed ?,
Wij als zendamateurs in 't Gooi gebruikten de CMT veel in de jaren 70.
Ik gebruik nu een LTS, de opvolger.

Juul - PE0GJG