OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

RAAF12

Golden Member

AF124 en 121! Toen begon Flipse ze in een kleine behuizing te stoppen en gingen ze ook de lange draden inkorten. Ken hem die FM14! Er waren ook leuke bouwsets versterkers in die tijd. Eerst met buizen, voor en endamp gescheiden en later transistorsets. Dat was goed spul. Niet te vergelijken met het latere silicium, natuurlijk. En veeel beter dan de absolute Amroh Robijn geranium rampenbak....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 26 mei 2019 14:15:46 (57%)

Ja, prima ontvanger. Heb 'em gisteren voor het eerst in zo'n 30 jaar weer eens aanesloten en hup........"spelen". Ik bouwde hem in julie 1972.
Maar hier veel storing op de MG tussen de weilanden met schrikdraad enz.

De ferriet staaf die je ziet heb ik niet aangesloten. Werkte wel destijds maar ja richt effect. Zal het van de week nog eens testen.
foto: "mijn FM14".

RAAF12

Golden Member

Prima, incl. het vlechtwerk van de kabelboom! Mooi! Heb je een FM antenne op het dak staan of zo'n lintkabel T model?
Ik heb er een in 1970/71 gebouwd. Dat was op de legerplaats 't Harde. Voor de ontspanning, de ontvanger stond achter de 'tap' van de afdelingsbar mét de bijbehorende versterker. Leuke klus wel veel afgeschermde draadjes strippen in de voorversterker :-)

Ja kabelboom maken heb ik geleerd bij Philips - PTI in Huizen nh.
Daar maakten we hele grote zenders en daar was heel veel mooi spul in omloop. Dat kon je als presoneel voor een "habbekrats" kopen op de afdeling ABR (AfdelingBruikbareRestmaterialen). Half geleiders voor een kilo. Ja echt waar. Ik heb er maar twee jaar gewerkt, 1965-1967, maar ik zit nog ruim in de "bejaarde onderdelen.".
Twee jaar, toen moest ik Militaire dienst in, Ede - de EliasBeekman.
Maar na twee weken werd ik naar huis gestuurd....."aanpassing problemen.
En toen volgde m'n carriere bij "de radio" tot aan 2005.

En nu neus ik nog regelmatig in m'n destijds verzamelde halfgeleiders.
Hier een klein deel van "de buit".

En, oh ja, ik woon om de hoek bij t'Harde, kwam er net nog langs........

Iedereen bedankt voor de antwoorden op m'n eerdere vraag.

Juul

dijkmane

Golden Member

de ABR, daar heb ik ook het nodige weggesleept.
elke donderdag meen ik.
gulden per kilo, maakte niet uit wat t was.

volgens mij is wat aan t einde overbleef uiteindelijk in deurne beland, want daar kwam ik weer veel tegen

In no Sense, Nonsense

Ja, een waar Walhalla was dat, vooral in H'sum en Huizen. Omdat er daar heel veel HF spul was.
Kwam van de week nog een hele rol RG188 coax tegen. Doet op Internet nu €2,50 p/m !!!!
En ik ben ook zendamateur dus al dat HF spul kwam en komt goed van pas.
Wat denk je van kilo's boutjes en moertjes..............
Enfin, "dat was toen"

Ik neus nog graag in m'n halfgeleiders, OC44,OC72, AFZ12, BLYxx en ga maar door.

maartenbakker

Golden Member

Over BLY gesproken, bij Display Haarlem hadden ze uitgesoldeerde zendtorren uit een of ander apparaat van Rohde & Schwartz met nummer ON495. Henk dacht dat het iets in de richting van BLX15, BLY90 of BLY94 zou zijn. Staat inmiddels ook in het lijstje.

@Nightwalker: ook weer bedankt, die normale CDROM drive is iets Acerachtigs. Ik herinner me dat ik die dingen ook wel onder hun eigen naam kocht in die jaren, ook in 48x. Ik weet niet helemaal zeker wel Acermerk het was, maar meen wel uit hun fabriek.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten,

Dat van die BLY - ON495 zou zo maar kunnen. Maar daar is wel achter te komen door 'em in een test schakeling te zetten.
Moet je wel een amateurzender hebben. Die heb ik dan weer wel. (PE0GJG)

Ik "sleep" al meer dan 35 jaar een ASZ15 power tor achter mij aan, maar dan als sleuelhanger.

@maartenbakker
Heb hier nog een PCB uit zo'n Philips-Acer cdrom van 1995. Zitten veel Philips ic's op, oa. een OQ8844.

Op 26 mei 2019 19:04:40 schreef Gottfried-Julius:
Ja kabelboom maken heb ik geleerd bij Philips - PTI in Huizen nh.
Daar maakten we hele grote zenders en daar was heel veel mooi spul in omloop. Dat kon je als presoneel voor een "habbekrats" kopen op de afdeling ABR (AfdelingBruikbareRestmaterialen). Half geleiders voor een kilo.

ken de verhalen van hoe het ging bij philips. de afdelingen die zelf apparaten bouwden hadden de regeling dat werkbank wegveeg rommel 25cent de kilo kostte. op vrijdags werd er goed gestrooid met de messing schroefjes en moertjes die philips indertijd had, menig hobbyist draait nog steeds op die schroefjes.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, boutjes en moertjes, ze werden ruimschoots gemaakt in Hilversum en ook die prachtige grijze alu kastjes. ik heb er veel van "mee genomen".
Voor Fl. 0,25 cent dacht ik. En ik gebruik ze nog steeds.

Juul

Maarten,
Even terug naar de ON495 power tor.
Hier staat ie bij. Komt van degene die nauw betrokken was bij de fabricage in Nijmegen ( toen) Nu NXP.

Juul

PE9SMS

Special Member

Inmiddels is dat Nexperia. NXP doet geen discrete halfgeleiders meer.

This signature is intentionally left blank.

Ik was wat van m'n retro computerverzameling tevoorschijn aan het halen en bleek nog wat meer monitors te hebben dan ik dacht. Meteen maar even de stickertjes gefotografeerd.
Verder nog een MSX-2 computer (VG8235).

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 11 juni 2019 19:13:04 (14%)

If you want to succeed, double your failure rate.

... en een Aristona CD-speler (de eerste die m'n ouders ooit aanschaften).

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Kun je uit het 12NC nummer van spoeltjes (weerstandmodel) ook de waarde aflezen? (ik vind ze nergens in een databoek terug)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

Op 27 juni 2019 21:02:37 schreef Arco:
Kun je uit het 12NC nummer van spoeltjes (weerstandmodel) ook de waarde aflezen? (ik vind ze nergens in een databoek terug)

Helaas, bij service nummers (4822, 5322 en 9965) gaat dat niet. Die werden binnen de subreeks op volgorde uitgegeven.

Arco

Special Member

Ik heb het nut van de extra servicenummers nooit begrepen. Ze hadden beter het originele 12NC kunnen gebruiken, eventueel met een 'S' ervoor of erachter.
Phlips drukte in schema's netjes de waarde bij bijna alle componenten, helaas nooit bij spoeltjes... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Tsja, zo heeft iemand het ooit bedacht en dat heeft 37 jaar zo gewerkt. Vóór 1963 en vanaf 2000 bestonden er ook wel servicenummers maar die werden vooral voor standaardonderdelen en/of ingekocht spul gebruikt.

Opzich is het idee erachter wel begrijpelijk; Het servicebedrijf wilde onderdelen kunnen remappen naar hun eigen voorraadartikelen om het assortiment zo klein mogelijk te houden en om opvolgers van onderdelen relatief makkelijk niet of juist wel te kunnen onderscheiden waar dat nodig was.

Intern waren er natuurlijk gewoon lijsten met door de fabriek gespecificeerde codenummers, maar die kwamen gedurende die periode nooit in de documentatie terecht (nouja er was bij invoering een korte overgangstijd waarin de met 48 beginnende codes zo nu en dan al gebruikt werden volgens een andere dan de latere indeling en zo nu en dan ook nog oude codenummers).

@Arco: om welk apparaat gaat het? Als je het apparaat hebt, kunnen er ook nog andere opschriften op de spoeltjes staan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

N4520 tapedeck...
Ik vraag me toch af of het toekennen van 2 nummers (waarvan 1 een 'placeholder' zonder nuttige inhoud) aan 1 onderdeel handig was...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

zo'n AT2300/11 hoogspanningsspoel. ... wat voor spanning zou er aan de primaire max aangelegd mogen worden? Zou dit een duty cycle hebben of mag dit constant op?
Zou het kunnen dat dit gebruikt werd voor anti_statisch zaken bv voor papieren vellen in een drukpers te bombarderen?

maartenbakker

Golden Member

Aangezien het een ontsteektrafo is, verwacht ik inderdaad dat je hem niet permanent mag bedrijven. Ook vraag ik me af of het vermogen groot genoeg is voor een drukpers. In oude kopieerapparaten zit een grotere trafo en dat is dan alleen voor een paar gram toner.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 juni 2019 23:35:57 schreef maartenbakker:

[...] Opzich is het idee erachter wel begrijpelijk; Het servicebedrijf wilde onderdelen kunnen remappen naar hun eigen voorraadartikelen om het assortiment zo klein mogelijk te houden en om opvolgers van onderdelen relatief makkelijk niet of juist wel te kunnen onderscheiden waar dat nodig was.[...]

Het gebruik van aparte servicenummers had/heeft inderdaad een logistieke reden, maar vooral een commerciele.
Er werden bijvoorbeeld andere (lees hogere) prijzen aan gekoppeld dan aan het "gewone" productie onderdeel of -module.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
maartenbakker

Golden Member

Op 13 december 2013 19:15:09 schreef Henry S.:
Ik kreeg gisteren ook een leuke op m'n tafel:

[afbeelding]

Een OQ0005 CCD met d/c H9614 uit een 'LMS 5.1 reader'

[afbeelding]

Let op de ingeslagen cijfers.

In de 9418 codereeks heb ik inmiddels diverse meetlinealen voor machinemontage en digitale uitlezingen gevonden met typenummers PE2462 t/m PE2480, en een 3D NC controller met typenummer PE2503.

Het lijkt me dus een meet- of besturingsmiddel voor machines.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."