Geprogrammeerde levensduur of Planned obsolescence

bprosman

Golden Member

Rabobank 10 euro,-

//Offtopic, maar voor dat geld kun je wel 4...5... calculators halen, daar vraagt verder niemand meer om.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@EricP: In Belgie gaat dat wel lukken, daar is nog gezonde concurrentie tussen banken. Op testaankoop kan je zien wat een zichtrekening per jaar kost of opbrengt (!!!) bij de verschillende banken.

In Nederland word je altijd genaaid door de bank en is het enige verschil of het erg hard of een beetje hard gebeurt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja ik weet het, wij ook niet helemaal zuiver van blaam.

Van Apple bijvoorbeeld kan je nu zo een verzekering afsluiten tegen diefstal en verlies.
De directeur van die verzekeringsinstelling zei dat Elke keer er een nieuw model Iphone was, de aanvragen of klachten met meer dan 20 procent stegen.

Ze vonden dat erg verdacht en hebben dan een groot onderzoek ingesteld.
Ze konden of wilden dit niet langer toelaten, en nu krijg je als je bijvoorbeeld een Iphone 3 niet meer hebt, ook een Iphone 3 terug en geen nieuwe meer!! Dat vind ik best goed, ga zo door!

Ik ben ook geen Apple-beest, ik doe er niet aan mee, als je in de Apple zandbak kruipt is het enkel en alleen $$$...
En dan hebben we het nog niet over de privacy, nog zo iets. Je bent overal gevolgd, apps willen alles van je weten als ja klikt bij voorwaarden, wie je belt, waar je belt, wanneer je belt. Net als facebook teken je ook altijd ok bij voorwaarden, daar ga je akkoord dat ze alles wat je post mogen gebruiken! Je foto bij reclame of zo?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
EricP

mét CE

In Nederland word je altijd genaaid door de bank en is het enige verschil of het erg hard of een beetje hard gebeurt.

Yep. Maar voor die rekendoos... bij een nieuwe rekening een nieuwe rekendoos. Dag hoor.
En sinds ons SEPA door de strot gedrukt is, kun jij als Nederlander net zo goed een Belgische rekening hebben - overmaken is niet eenvoudiger of ingewikkelder. Dus wat let je?? Het zit hier in elk geval in de pijp. Eindelijk na vele jaren misère ook eens een voordeel aan die EU...

Het zit er wel aan te komen dat het makkelijker wordt, maar in de praktijk is het als buitenlander (bedrijf in elk geval) toch wat lastiger om een goedkope rekening in Belgie af te sluiten.

Maar terug on topic: Ik denk dat planned obsolescence in consumentenelectronica (uitgezonderd onder andere printers en fietsen) niet zozeer een ontwerpdoel is als wel een bijverschijnsel van prijsgericht bouwen. Het mag niet teveel kosten dus gaan ze geen onderdelen specificeren die duurder zijn dan strict noodzakelijk om een minimale levensduur te halen. Het effect is ongeveer hetzelfde, maar de insteek is om het geplande minimum te halen, niet om onder een maximum te blijven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor Henry S die meer info wilde: Ik denk dat dit het bewuste filmpje is dat je hier kan bekijken of downloaden tenminste!

https://archive.org/details/PlannedObsolescenceDocumentary

Er is zelfs een film van:
http://topdocumentaryfilms.com/light-bulb-conspiracy/

Dat niet alles bij de haren gegrepen is blijkt wel duidelijk lijkt me.

Het internet staat er bol van, lees en huiver.

http://economix.blogs.nytimes.com/2013/10/31/planned-obsolescence-as-m…

Ja het internet staat ook vol met bewijzen dat er nooit iemand op de maan is geweest
En het loch ness monster, en hoe chinezen je binnen 5 jaar komen ontvoeren in je slaap/de wereld overnemen

Er zullen altijd sceptici blijven, neem het allemaal met een korreltje zout

Misschien wel, maar openlijk op tv zeggen dat het waar?

Een grote reparatiefirma zij het op de tv, en Miele gaf ruiterlijk toe dat het waar is, dat sommige dit fabrikanten dit ECHT doen?

Dan liegen die volgens jou?

hoe exact die voorspelling van kapotgaan is, hangt wrs van het aantal gebruiksuren af. die goedkope elco's in smps voedingen zijn een mooi voorbeeld van uitval binnen de 10 jaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Meestal zijn dat verhalen van:
Persoon 1: we maken zo goedkoop mogenlijk producten die 2 jaar meegaan
Persoon 2: ze maken producten die maar 2 jaar mee gaan
Persoon 3: ze maken producten die na 2 jaar kapot gaan

Ik geloof niet dat het gebeurd vanwege 2 redenen,
Zijn genoeg mensen die zoiets bewust gaan zoeken, dus was er al ooit 1 gevonden/aangeklaagt
Als 1 fabrikant er niet aan mee doen, zegt iedereen oh die moeten we kopen want fabrikant X das rommel die na 2 jaar kapot gaat

En op tv is het zoiezo standaard: ja klopt iedereen doet het, maar wij niet wij gaan voor kwaliteit.. juist

Henry S.

Moderator

Op 8 januari 2014 20:27:18 schreef CrossFireX:
Een fabrikant gaf zelfs ruiterlijk toe dat dit gebeurt!
Na een bepaald aantal uren of cyclussen gaat er plotseling iets stuk!
De machine of apparaat blaast zichzelf op...

Op 8 januari 2014 20:38:23 schreef CrossFireX:
De fabrikant van Miele zei dit echt in beeld, en gaf ruiterlijk toe dat vele firma zich hier schuldig aan maken!

Is heel wat anders dan

Op 8 januari 2014 21:06:37 schreef Ghole:
De Miele woordvoerder gaf aan dat hij wel weet had dat andere fabrikanten het 'planned obsolescense' spelletje speelden. Miele zet volgens hem echter nog steeds in op kwaliteit (Immer besser).

En offtopic verwijderd.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
klein is fijn

Moderator

Ik denk dat het een beetje oorzaak gevolg is. Mensen willen goedkope spullen, dus worden er goedkope onderdelen in gezet. Made in China elco's bijvoorbeeld. En die houden het met geluk iets meer dan twee jaar uit.

Dus het is allemaal een beetje uit de lucht gegrepen dan?

Maar toch zijn er wel een paar dingen juist, zoals met de printers.
Toch laat het me ook niet met rust, omdat zelfs bekende firma dit toegeven op de TV.

Je staat toch niet zomaar voor miljoenen mensen leugens aan de camera te vertellen.

Ik geloof ook wel in marktwerking en niet zo in grote oplichting door veel fabrikanten. Voor Miele is het natuurlijk prachtig om hier commentaar te geven, zij steken immers met hun imago erg goed af bij dit soort verhalen.

Als het megagrote Samsung en LG echter flink gas gaan geven met goede en goedkope machines kan Miele het wel eens moeilijk krijgen en als je het merk dan nog aanschaft dan kan je wel eens minder waarde voor je geld krijgen.

En ga maar eens na of je altijd het dubbele wil betalen voor iets dat twee of zelfs drie keer langere levensduur heeft. Want dan draai je nu bijvoorbeeld nog je max 6 kilo wasje op max 1200 toeren zonder eindsignaal. Of rij je nog in een 15 jaar oude Benz zonder ABS.

Wat dachten jullie bijvoorbeeld van de besturingssystemen van Microsoft? Na 3 jaar moet je het vervangen

Onzin, ik heb hier een IBM P3 laptop met windows 2000 van >10 jaar oud en die werkt nog prima. Alleen de accu is 2 jaar terug vervangen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 8 januari 2014 23:33:02 schreef CrossFireX:
Toch laat het me ook niet met rust, omdat zelfs bekende firma dit toegeven op de TV.

Je staat toch niet zomaar voor miljoenen mensen leugens aan de camera te vertellen.

Dat is juist de functie van een woordvoerder.
Wat krom is recht praten en wat recht is krom praten.

[Bericht gewijzigd door defender1be op woensdag 8 januari 2014 23:42:58 (58%)

klein is fijn

Moderator

Op 8 januari 2014 23:33:02 schreef CrossFireX:
Maar toch zijn er wel een paar dingen juist, zoals met de printers.

Alles aan verbruiksartikelen waar er je er af en toe eentje van koopt zijn een melkkoe, dat is in het bedrijfsleven niet anders. Van de prijzen die wij voor standaard onderdelen in lab apparatuur betalen sla je stijl achterover. Maar de verkoper geeft wel lachend een paar duizend euro korting bij de aanschaf van een apparaat.

Ga dat de politiek maar eens wijsmaken.

software is een aparte tak van het verhaal, verkeerde drivers of een fout met wegschrijven en de boel is zo gammel en bokt bij elke muisklik. hier wisselt het van 1 maand tot een 3/4 jaar met 1 W7 installatie die goed loopt. op t werk staat een pc die nog wekelijks gebruikt wordt met xp er al 10 jaar op, traag als een bejaarde die contant afrekent bij de super maar loopt nog wel :)

Ik moet het filmpje nog maar even bekijken, maar het feit at ''Miele'' zegt dat dit gebeurt en hun waarschijnlijk niet? Is toch niets meer dan een glad vies glibberige marketingtruc waarmee ze gratis reclame kunnen krijgen?

Nu zal ik wellicht van een ''nieuwe generatie zijn'' maar ik vind het geen probleem om om de 2 jaar een nieuw apparaat te moeten kopen.

Ik weet nog dat we een jaar of 6 geleden één van de eerste redelijk betaalbare grote plasma tv kochten van ik denk 36'' voor enkele duizenden euro's Vorig jaar heb ik een 46'' led tv gekocht voor een paar 100. Naast dat de techniek en daarmee het product gewoon veel beter is ben ik wel eens benieuwd wat de besparing van energie zou kunnen zijn in de tijd.

Zo heb ik eens ergens een tv programma gezien (zou best de rekenkamer geweest kunnen zijn) Daarmee werd als voorbeeld een wasmachine genomen. Je kon een ''dure kopen van een paar 1000 welke wellicht 10 jaar mee zou gaan of om de 3 jaar één van enkele honderden. Conclusie was dat uiteindelijk dat het kopen van één om de 3 jaar goedkoper was dan 1 hele dure.

Nu gaat dit wellicht niet op voor alle producten maar ik denk wel voor een hele hoop. Veel consumenten willen nou eenmaal vaak iets mooiers/beters hebben en al helemaal als het beter groter mooier is dan wat de buren of familie hebben. We dragen er zelf aan bij voor een groot deel. Ook ik doe dat!

Hensz

Golden Member

Op 8 januari 2014 23:33:02 schreef CrossFireX:Je staat toch niet zomaar voor miljoenen mensen leugens aan de camera te vertellen.

Ja maar die Miele-meneer zegt het al helemaal niet zo keihard, maar suggereert alleen maar. En dan dus alleen maar dat anderen het doen, hullie zelf natuurlijk niet, dát zegt ie absoluut niet. Dat is geen liegen, dat is reclame. Niet dat er veel verschil is...
Ik heb die uitzending jaren geleden al gezien en kan me niet herinneren dat iemand iets toegaf over zijn eigen bedrijf.

Weel heb ik enkele keren van verkopers/vertegenwoordigers gehoord dat het gewoon een rekensom is. Hoeveel verdienen we als we het product beter maken, zodat er minder garantieclaims komen en hoeveel als we het slechter maken en er meer claims gehonoreerd moeten worden?

Don't Panic!

dat ze allemaal met concurrentie te maken hebben is een feit, ik merk ook wel dat dingen die ik dagelijks in m'n handen heb steeds goedkoper van materiaal worden. bijv abb inbouwdozen zitten in een bruine overdoos van dunner karton als voorheen. legrand heeft alle oude wandgoot en kabelgoot eruit gedaan, maar de vervanger is merkbaar dunner van materiaal. gezien ze het al 20 jaar voeren heeft het niks met toekomst te maken maar eerder met productiekosten die lager moeten. ook voor wago geld dat, de nieuwe lasdoppen zijn kleiner maar zijn ook anders van constructie geworden wat ook goedkoper is..

"de gemiddelde consument kijkt vooral naar de prijs" lees ik hier regelmatig. Dat is m.i. ook wel begrijpelijk omdat de markt volstrekt ondoorzichtig is, en het advies van de gemiddelde verkoper/dozenschuiver ook niet overhoudt. Zelfs voor ondergetekende met meer dan gemiddelde belangstelling voor electronica is het heel moeilijk om een beeld te krijgen van welke merken/typen apparatuur beter zijn kwa levensduur. Fabrieken geven ook geen extra garantietermijnen op producten die ze kwa levensduur vertrouwen.
Ik heb in de loop van jaren heel wat consumentenapp. onder handen gehad en bekeken. Ook bij de 'serieuze' merken waren er soms rare slecht ontworpen spullen bij. Laatst weer een Harman Kardon versterker met wel tien leeggelopen elco's en een serie gebarsten weerstanden. Apparaat is wel 15 jaar oud, maar toch...
Ik ben zelf iemand die lang met zijn spullen wil doen, en daar ook geld voor over zou hebben. Alleen door de ondoorzichtigheid van de markt heb ik toch de neiging om levensduur niet in de beschouwing te betrekken.

Voorbeeld 1. ik heb een HP laserprintertje uit 1998 die nog prima werkt. Uit die ervaring en die van anderen denk ik dat het merk HP op gebied van (laser)printers betrouwbaar spul levert. Echter HP updated haar drivers al lang niet meer (planned obsolescence) en de navolgers van dat printertje zien er aanzienlijk wrakker uit dan het oermodel wat ik bezit. HP betrouwbaar merk? Dacht het niet.

Voorbeeld 2. Ik heb hier een moederbord, (MSI) met 'military class components' en solid caps die 10+ jaar zouden moeten meegaan. Dat ziet er mooi uit, en als het klopt wil ik daar als consument ook best voor betalen, maar waarom krijg ik dan toch de standaard 2 jaar garantie? In zo'n geval lijken die 'military class' eigenschappen alleen maar reclamekreten.

Dat begrijp ik, je gaat je eigen bedrijf niet zwart maken.
Maar ik doelde op het reparatiebedrijf dat zei dat dit gebeurt!

Als je aan een slagerij vraagt of zijn vlees lekker is, dan weet ik ook wel dat hij niet zal zeggen: Mevrouw het is niet te eten gewoon...

Toch moeten jullie toe geven dat er wel degelijk iets aan de hand is.
En die meneer van Miele lachte eerst een beetje over zijn bedrijf en zo, maar op de vraag of dit gebeurt ging de lach van zijn gezicht en zei ja het gebeurt wel.

Van de printers, dat is al veel meer dan een melkkoe geworden, dat is niet meer genoeg.

Het klopt wel dat ze vertelden, iedereen heeft alles al in huis tegenwoordig, hoe moet je dan nog iets verkopen?

Iedereen moet toegeven dat er toch een reukje aan hangt...
Er is zelfs een wiki van, moeten we dan gewoon alles in de doofpot stoppen en zand erover?

Niemand van ons weet wat er ECHT gebeurt in die fabrieken, ik ben zeker dat er ook feiten zijn waarbij je steil achterover zou vallen.

ik weet toevallig heel goed wat onderdelen kosten van lab-apparatuur, mijn man werkt bij fanuc, enig idee wat die onderdelen kosten?
Daar kan je lab-apparatuur mee kopen!! Hij wil het ook niet zo toegeven, maar zei wel dat wel IETS aan de hand is.

Inderdaad Tinustech, daar zeg je alles: de nagel op de kop!

Bijna alle producten, niet alleen computer zijn na een aantal jaar voor de fabrikant afgeschreven en er zijn zelfs geen stukken meer voor. Of geen drivers te vinden, ik heb hier ook nog een hele oude zware en oerdegelijke scanner van HP die op het SCSI protocol werkt.
Die kunnen we nu toch nog gebruiken door dat er mensen zijn die er een driver in het open-source circuit hebben gemaakt. Maar HP? Na talloze mails, meeste onbeantwoord; obsolete product, tja en daar moet je het mee doen.

Geen enkele scanner nu op de markt benadert de precisie en resolutie van deze scanner.Die kan zelfs RAW scannen met bestanden die soms 40Mb groot zijn!!! Doe dit maar eens met een usb scannertje...

Jammer dat ze dit dan gewoon laten vallen, om te huilen gewoon.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 9 januari 2014 01:07:43 (25%)

Hensz

Golden Member

Op 9 januari 2014 00:36:13 schreef TinusTech:
...het advies van de gemiddelde verkoper/dozenschuiver ook niet overhoudt.

Misschien wel het understatement van het jaar!

Of is het van de afgelopen 10+ jaar en wie weet hoeveel er nog volgen? ;-(

Don't Panic!
bjokal

Golden Member

Op 9 januari 2014 00:45:50 schreef CrossFireX:
Dat begrijp ik, je gaat je eigen bedrijf niet zwart maken.
Maar ik doelde op het reparatiebedrijf dat zei dat dit gebeurt!

Als je aan een slagerij vraagt of zijn vlees lekker is, dan weet ik ook wel dat hij niet zal zeggen: Mevrouw het is niet te eten gewoon...

Nee, die slager zal zeggen dat het bij de buurman niet te eten is.
Zijn spullen zijn helemaal top.

Dat is eigenlijk wat die miele man zegt: De concurrent doet het, maar wij niet hoor ;)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"