Vergelijking PCB fabrikanten - Deel 2

Ik heb een aantal keer bij Easyeda besteld (wat volgens mij een dochter is van JLCPCB) en ben daar zeer tevreden over.

Een drietal voorbeelden van bestellingen die ik heb gedaan:
20 x 34 mm, 50 stuks, 1.6mm, 2 lagen, ENIG finish, $92.63 inclusief DHL shipping
55 x 32 mm, 30 stuks, 1.6mm, 2 lagen, HASL finish, $72.61 inclusief DHL shipping
210 x 30mm, 10 stuks, 0.8mm, 4 lagen, HASL finish, $136.70 inclusief DHL shipping en TOP stencil

bprosman

Golden Member

Welke "default" spoorbreedte gebruiken "jullie" om tussen 2 IC pootjes door te gaan (0,1" DIL) ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat hangt af van de functie.
Voor power netten zo breed mogelijk als nog is toegestaan volgens de DRC van de fabrikant.
Voor niet kritische signaal netten 10 mil, dan kunnen er vaak 2 tussen twee pads.

Printjes waarbij ik ZAT ruimte heb, gebruik ik 16 mil baantjes (voor signalen). Als het krapper wordt, zak ik terug naar 12mil of zelfs 10mil. Dit is ruim boven de 6mil die ze kunnen. Ik hoop hiermee wat goodwil te kweken dat ze minder uitval hebben bij mijn printen. Zelfs de 16 mil past tussen pootjes door.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Fabrikant: www.pcbway.com
Aantal besteld/ontvangen: 10/11
Afmeting: 51 x 76 mm
Totaal incl verz.kosten: €11.43 ($13)
Levertijd: 16 dagen
Bruikbaarheid (bruikbaar/ontvangen): 11/11
Kwaliteit (perfect, goed, matig, slecht, bizar): perfect

Functie pcb: P1shield, interface voor slimme meter
extra functies:
- DS18B20 temp sensors, meerdere kunnen parallel
- AM2320 I2C temp. + humidity sensor
- BMP180 I2C barometric + temp sensor
- watermeter refective sensor of op 433Mhz
- water lekkage sensor
- MQ4 methaan sensor
- IR 38kHz sensor
- kleine buzzer
En dit printje moet in een kastje met doorzichtige deksel van AliE. komen .

En nu nog testen, software voor de Wemos D1 mini en Node-Red maken.
Lijken veel functies voor de D1 mini, maar niet alles hoeft tegelijk :-)
Enne ik doe niet alles alleen, maar met een clubje pensionado's van mijn oude werkgever.

https://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p1shield%20pcb.jpg

Ik heb ruim anderhalve week geleden bij Elecrow wat besteld. 2 dagen later bij jlcpcb: die waren voor die bestelling net wat goedkoper. En die eerste mogelijk vertragen door te vragen ze samen te voegen wilde ik ook niet. Anway. jlcpcb heeft de boel ondertussen verstuurd. Elecrow nog niet. Nieuw bij JLCPCB: onder "mijn account" staat nu bij je order: "shipped via: .... " en daar staat dan het tracking nummer.

En ze hebben een online gerber viewer en maken plaatjes van wat je instuurt. Nu nog afwachten of de v-score inderdaad gratis gewoon gedaan is, of dat ze het streepje in de silk hebben gezet.

(Vroeger moest je betalen voor een V-SCORE. tegenwoordig alleen als het verschillende designs zijn).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Fabrikant: JLCpcb
Aantal besteld/geleverd: 5/5
Afmeting: 127x93mm
Prijs per stuk: $2.73
Verzendkosten: $3.83
Levertijd: 9 dagen
Bruikbaarheid: 5/5 Kwaliteit (perfect, goed, matig, slecht, bizar): Goed (weet eigenlijk het criterium voor "Perfect" niet.
Doel: Wassmachine/droger timer
Opmerkingen: Was na 30 jaar weer mijn eerste prof. geproduceerde print. Valt me niet tegen (en dan meer mijn deel dan het bestellen).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik ben opzoek naar een bedrijf in nederland die gewoon voor een goede prijs pcb's incl assamblage kan maken.
En dan alleen maar through hole componenten.

Want ik heb een offerte vanuit china en een vanuit Nederland maar die in Nederland komt op 225 p/s waar ik er 20 in china heb voor het zelfde bedrag.

Maar ik heb wil eigenlijk batches van 200 bestellen. en dan zit je met invoer kosten gedoe en is het niet aftrekbaar.

Johan

Weer wat nieuws bij JLCPCB: 1 van mijn printen werd gecancelled. Gaten niet goed en kortsluitingen. Ik heb m'n design files (zoals ingestuurd) zitten bekijken, maar niets raars gevonden. Daarna uitgelegd: Ik heb een onderdeel wat er niet op hoeft, maar dan dus doorverbonden moet zijn. Daar heb ik een kortsluiting gemaakt, zodat ik tzt met de productie printen kan testen of het werkt met dat onderdeel er wel op. Anyway... Oh, nou dan bestel je gewoon nog een keer. Dat dus gedaan, en een paar dagen eea vergeten: "stuur maar gewoon samen, da's makkelijker". Maar ondertussen is de eerste lading onderweg en ga ik dus dus waarschijnlijk morgen of vrijdag krijgen. (DHL voorspelt nog steeds "maandag").

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Fabrikant: PCBCart
Aantal besteld/geleverd: 5/10 ?!?!
Afmeting: 160x100 mm
Prijs per stuk: €20,21
Verzendkosten: €25-ish
Levertijd: 11 dagen
Bruikbaarheid: 10/5
Kwaliteit (perfect, goed, matig, slecht, bizar): Perfect!
Doel: MCU DSP platform
Opmerkingen: Voor het eerst een 4 laags print besteld, met via's zo klein als ze maar kunnen op de proto pool: 0.2mm met 0.13mm annular ring. het ziet er bijzonder goed uit!

1 electron per seconde = 16 atto ampere!
bprosman

Golden Member

Fabrikant: JLCpcb
Aantal besteld/geleverd: 5/5
Afmeting: 178x128mm
Prijs per stuk: (kan even niet bij ze inloggen)
Verzendkosten:
Levertijd: 14 dagen (moesten afgehaald worden op het postkantoor)
Bruikbaarheid: 5/5
Kwaliteit (perfect, goed, matig, slecht, bizar): Goed (weet eigenlijk het criterium voor "Perfect" niet.
Doel: Backplane zelfbouwcomputer
Opmerkingen: Wat grote eilanden gemaakt a la de Elektuur "Omnibus".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Fabrikant: JLCpcb
Aantal besteld/geleverd: 10/10
Afmeting: 55x72mm
Prijs per stuk: $0,20
Stencil: $7,00
Verzendkosten: $13,58
Levertijd: 19 dagen (moesten afgehaald worden op het postkantoor)
Bruikbaarheid: 10/10
Kwaliteit: Uitstekend
Doel: Iot Temperatuur, luchtvochtigheid, luchtdruk (BME280) en lux (TSL2561) sensor node.

Opmerkingen: Stencil had ik 100µM besteld, maar 150µM gekregen. Zijn enorme lappen stencil 280x380mm, bijna net zo groot als een A3 ongeacht hoe groot je ontwerp is.

Heb je dit als 1 ontwerp ingediend? Ergo, ze doen niet moeilijk over long-slots met mouse bites?

If you want to succeed, double your failure rate.

Ze worden steeds makkelijker..... Ik doe dit al tijden, maar dan zonder de paar gaatjes in de bruggetjes. Ik heb een HBM plaatstaal knipper. Daarmee knip ik het dan door. Als mijn ontwerp 50mm hoog is, dan plak ik er twee boven mekaar en moet ik de hele breedte doorknippen, anders maak ik een stukje van zo'n 15mm wat ik doorknip.

Maar omdat tegenwoordig het gratis is om een V-score te krijgen als je ontwerp meerdere keren binnen een 10x10 past, doe ik dat met verschillende ontwerpen tegenwoordig nauwelijks meer. Heb ik een ontwerp van 50x25, dan gaat dat gewoon 8x en zij v-scoren de boel dat ik voor 11 dollar tachtig printjes heb....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 april 2018 20:30:46 schreef Jochem:
Heb je dit als 1 ontwerp ingediend? Ergo, ze doen niet moeilijk over long-slots met mouse bites?

Ik heb dit inderdaad als 1 ontwerp ingediend, hebben ze niet moeilijk overgedaan.
Als je 10 printplaten voor $2 verkoopt heb je ook niet veel marge om de klant nog te gaan mailen met moeilijke vragen. Gewoon produceren is dan het makkelijkste en waarschijnlijk ook het goedkoopste ;-)
Dit is trouwens wel de eerste keer dat ik mouse bites gebruik bij een ontwerp dat naar JCLpcb gaat, misschien dat ze het volgende keer wel afkeuren.
Ik heb wel meerdere printen met mouse bites laten maken bij Elecrow en daar was het zeker geen probleem.

Per bestelling is de eerste $2, de rest zijn $5....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Even een leken vraag van mij ..... wat zijn mouse bites?
V-scores zijn volgens mij de voorgefreesde breuklijnen, toch?

HIER staat een mooie foto.

Om twee printjes tegelijk te laten fabriceren maak je 1 ontwerp waar de twee designs met dunne stukjes printplaat aan mekaar zitten. Dan laat je een aantal gaatjes boren precies op de rand van de originele ontwerpen zodat de dunne stukjes verbinding met de hand afgebroken kunnen worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Op 1 mei 2018 09:55:34 schreef rew:
Om twee printjes tegelijk te laten fabriceren maak je 1 ontwerp waar de twee designs met dunne stukjes printplaat aan mekaar zitten. Dan laat je een aantal gaatjes boren precies op de rand van de originele ontwerpen zodat de dunne stukjes verbinding met de hand afgebroken kunnen worden.

Ah, duidelijk thanks.

bprosman

Golden Member

Is dit dan niet makkelijker ? Of breekt dat minder mooi ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat is die V-score waar rew het over heeft. Als ze dat voor je doen dan is het ook goed want het geeft een mooiere breuk. Een V-score kan echter alleen in rechte lijnen over het hele panel, waardoor je soms aangewezen bent op gedeeltelijk uitfrezen gecombineerd met mousebites.

@rew als je 2 verschillende ontwerpen als 1 design instuurt, kun je dan ook V-scores aangeven? Zet je dat in een aparte laag, of (met toelichting in tekst?) in de outline-layer?
Ik vind het sowieso bijzonder. De 10x10 printen zitten met meerdere in een panel, dus ze moeten wel het hele panel over met de V-score-zaag... Aan de andere kant, als die 10x10 in elkaars verlengde liggen en jouw hele bestelling een panel opvult dan kun je de hele V-lijn doortrekken ja.

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 1 mei 2018 11:40:15 (19%)

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

Ah ok. Hier nog een mooi voorbeeld uit de BBC computer groep :

Ben ook wel benieuwd hoe en waar je die v-scores aangeeft (Kicad).

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 1 mei 2018 14:03:33 (30%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@2N3055:
Als ik een slot heb dat niet direct grenst aan mijn board-outline komt hij in de gerber-preview van JLC niet te staan zoals verwacht. Dat wil zeggen: ik zie slechts een dun lijntje dat de contour aangeeft, met daarbinnen een groene kleur (PCB) waar ik wit (want weggefreest) zou verwachten.

Daarom wil ik je vragen:
- heb jij dat middelste stuk ook gewoon in je board-outline (.GKO/.GML) staan (en zo nee, waar dan wel)?
- Zie jij het ook niet netjes "uitgefreesd" (dus groen ipv wit) in de gerber-preview op de site van JLC?

Als het bij jou in de preview namelijk ook niet goed staat, maar het resutlaat van de productie wel in orde is, dan maak ik me niet zo'n zorgen.

Jouw PCB met pijl naar het slot dat ik bedoel:

Een stukje van mijn gerber-preview van een non-plated slot in het midden van de PCB (links) en een slot dat grenst aan de boardoutline (rechts) waar het dus wel goed gaat:

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit ontwerp heb ik in Altium gemaakt en daar gebruik ik altijd layer GM3 voor de board outline en GM10 voor het frees werk.
Nadat de gerbers zijn geplot hernoem ik .Gm3 naar .board en .Gm10 naar .milling en stuur deze samen met de andere gerber files mee.
Dan moet het voor de operator in China toch wel duidelijk zijn welke file wat is.
Op de website van JLC vul ik dan bij opmerkingen nog iets in als "Milling layer included".
De online gerber viewer laat dan ook bij mij het freeswerk niet zien, deze viewer heeft natuurlijk geen idee wat een .milling file is.

Op 1 mei 2018 11:38:50 schreef Jochem:
@rew als je 2 verschillende ontwerpen als 1 design instuurt, kun je dan ook V-scores aangeven? Zet je dat in een aparte laag, of (met toelichting in tekst?) in de outline-layer?

Ja, maar meerdere designs met v-scores is "extra dokken". Als het maar 1 design is dan is het gratis.

Ik heb zaterdag een aantal designs ingestuurd en ben dus aan het testen of ze de V-scores ook doen als ik er niet steeds in de comments om vraag. Ik heb de outline ("dimension") layer gewoon tussen de individuele bordjes staan. Vorige keer zei ik dan: "please V-score at X=50 and at Y=50mm", maar dat heb ik deze keer achterwege gelaten. Morgen zijn ze terug van 1-mei-vieren en gaan ze er mee beginnen. Vroeger ging Elecrow piepen als ik van plan was om ze zelf te knippen met m'n staal-plaat-schaar, als ik vergat die weg te halen. Dus kennelijk gaan er alarmbellen rinkelen daar als ik die dimension layer daar laat staan.

Ik heb vandaag een batch met geassembleerde printjes binnengekregen van Elecrow. 1 stekker op de verkeerde footprint gemonteerd :-( . Ik had het goed in de BOM staan. Ik had een foto bijgevoegd van hoe het moest. En toen ze "sample ter goedkeuring" fotos stuurden... is het me niet opgevallen. 130 foute connectors(*). :-( Ik heb 1 setje van drie (het zijn drie printjes die samenwerken) getest. Die werken. Morgen de rest testen.

(*) Als ik kan tellen: 131, maar ik had er 130 besteld....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/