Vergelijking PCB fabrikanten - Deel 2

Anoniem

Ik heb een bestelling geplaatst bij ALLPCB. Nu is het type en format van de Gerber file onjuist. Het type moet RS-274X zijn en het format ELA2.4.
Ik heb in Eagle 9 de optie voor het type gevonden, echter het format (ELA2.4) kan ik hier niet vinden.

Iemand enig idee?

Bij Seeed en Elecrow kan je een "CAM" file vinden. Die gebruik ik ook voor de concurrenten en dat gaat tot nu toe prima.

Ik ben er afgelopen week even iets dieper ingedoken dan voorheen: Als ik een "maak de gerbers" opstart dan duurt dat minuten lang. En gedurende die tijd doet eagle, de GUI vervelend. Ik kan wat anders gaan doen, maar hij haalt de focus terug naar ZIJN window. Zit je ineens weer tegen eagle te typen ipv wat anders....

Dus ik wilde eens proberen om commandline de cam files te genereren. Dat is gelukt. Het werkt nu lekker. Het is (mooi megenomen ... ik heb het op slechts 1 project gemeten) zo'n 20% sneller. En gaat dus rustig in de achtergrond verder, terwijl ik m'n computer kan gebruiken. Daarnaast gebruikt het 1 CPU voor 100%, terwijl ik er vier heb. Dus drie of 4 tegelijk is geen bezwaar. Via de GUI wel.....

Dusss..... die 2.4 herken ik als het nummer formaat. Deze formaten zijn van uit de prehistorie. Men bespaarde ruimte op de schijf door de decimale punt in de coordinaten in het RS-274X bestand weg te laten. 1.234 inch wordt dan dus doorgegeven als 012340 (Ja inefficient, want 1 karakter meer dan het origineel!) Ik denk dat die ELA een random toevoeging is. Ik denk dat je een eind komt met de CAM file van Seeed of Elecrow, OF de handleiding van JLCPCB. (maar ik zelf gebruik dus de elecrow CAM voor JLCPCB!)

Ik stuurde tot nu toe de filetjes die ook gegenereerd werden: .dri en .gri mee naar china. Doen ze niet moeilijk over. Maar daar staat "niets nieuws" in. Zo'n "waar moeten de gaten komen" bestand (".TXT") bevat gewoon aan het begin: Je hebt 5 boren nodig, de maten zijn: 0.3, 0.5, 1.2, 1.6 en 3.0 . En precies DAT staat nog een keer in de .dri. Idem voor de .gri: Voor iedere laag ontstaat dat bestandje en vertelt wat voor vormpjes gebruikt zijn. Maar dat staat ook aan het begin van het bestand van de laag zelf. (GBL, GTL, GBO enz.) En dus omdat ik 7 van die lagen opstuur, wordt dat ding 6x overschreven voordat ik hem in m'n zipfile stop. Ben ik dus zaterdag achtergekomen.....

("Camfiles maken duurt toch niet lang?" -- Bij mij wel: Ik heb een bitmap logo op m'n printjes staan. Dat duurt lang. ).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kunnen jullie nog inloggen bij JLCpcb ?
Zodra ik inlog en naar account ga krijg ik al een paar dagen "The network is busy, try again later"
Maak ik even een fake account aan de kan ik wel inloggen, maar dan heb ik natuurlijk geen order historie.

Anoniem

Rew, thanks voor de uitgebeide uitleg :)

bprosman

Golden Member

@2N3055
Had ik ook , alleen dacht ik dat het zo hoorde omdat ik laatst in het weekend probeerde.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@3055: geen probleem hier

Fabrikant : https://jlcpcb.com
Aantal besteld : 10
Afmeting (in millimeters): 100 x 82
Prijs per stuk : 0.2$
Verzendkosten : 12.41$
Levertijd : 11 dagen
Bruikbaarheid : 10/10
Kwaliteit : perfect

Doel :ESP8266 anemometer RX + variometer
Opmerkingen :
- de eerste keer dat ik op die manier printen laat maken, getekend met Target 3001 250pins freeware versie.
- V-score rechts iets te dicht bij PCB, maar waarschijnlijk doordat PCB outline te nauw getekend werd
- Horizontale V-score wordt na opladen Gerbers gedefinieerd bij JLCpcb zelf. Handig omdat je dan geen last hebt van pinlimiet.

Foto's (echte thumbnails graag):

[Bericht gewijzigd door Pertinax op donderdag 3 mei 2018 11:17:30 (93%)

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

[Vraag verwijderd]

[Bericht gewijzigd door oxurane op woensdag 9 mei 2018 19:02:51 (96%)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Had een print besteld bij MakePCB.
140×67,5mm 3mm FR4 70um CU

Krijg ik dit:

code:

-----Original Message-----
From: MakePCB <info@makepcb.com> 
Sent: vrijdag 18 mei 2018 15:27
To: h.elzinga@hero-elzinga.net
Subject: Re: MakePCB: Confirmation of Record - 8361

Dear Hero,

Our finance department already sent the full refund to you on PayPal, 
because our system need to be modified. We cannot offer service for only 
1 piece pcb any more. The minimum quantity is 5pcs. Please check the 
refund. If you need at least 5pcs in the future, please place new order 
on our website.

Kind regards,
Rebecca

Iemand recent nog ergens tegen redelijk bedrag (MakePCB koste €45) een enkele print besteld?

3mm is nogal dik.
Eurocircuits kan het maar dan betaal je de hoofdprijs.
Bestel gewoon bij Makepcb 5 stuks, dan ben je voor 50 euro totaal klaar.
Of neem iets dunners als het kan, dat scheelt een hoop in leveranciers die kunnen leveren.

Met de de kosten erbij toch totaal €66.

De dikte mag iets minder zijn wat mij betreft.

JLCPCB quote $45 voor 1.6mm en rond de 75 voor 2mm dik PCB (hun max). (En daarvan is $6 voor lead-free HASL en $20 voor "dubbel koper").

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 19 mei 2018 18:05:25 (33%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik kreeg van JLPCB een aanbod met gratis verzending.
Dan komt de prijs op $61 (geen lead-free optie gekozen daarbij).

Dat is geen gek aanbod weet ik inmiddels.
het kan echter goedkoper (zie hieronder).

Voor wie het interesseert.

Ik ben even (online) wat PCB boeren afgeweest.
Bij allen de prijs opgevraagd voor de volgende PCB.

Formaat 140 × 67,5 mm.
Aantal 1 en indien niet mogelijk het minimum bestelaantal.
Waar mogelijk een PCB van 2 mm met een koper laag van 70 um.

Leverancier Totaal prijs

HardTech € 39,51
JLPCB € 51,80
Elecrow € 53,42
OSH Park € 62,32
PCBCart € 63,64
MakePCB € 66,02
Seeed € 71,01
Wedirect € 76,35
Futurelec € 77,59
Beta Layout € 88,27
ITEAD € 94,56
Euricircuits € 101,53
Mijnprintplaat € 112,95
TinySine € 115,52

Zoals te zien is lopen de prijzen nogal uiteen.

Ik voel er veel voor om eens de service van HardTech (voorheen Vi-Rus) uit te proberen.
Hier is geen minimum aantal aan de bestelling maar een minimum oppervlakte (1,6dm²).
het kan dus interessant zijn om daar rekening mee te houden bij het ontwerp.
Mijn PCB is 0,945dm² dus moet ik er momenteel 2 van bestellen.

Ik snap niet dat je er echt maar 1 wil hebben. Ik heb hier een nieuwe print. We hebben er twee bestukt en... 1 werkt niet. In het onderhavige geval gooi ik die in een hoek met "werkt niet, zoeken we later wel uit". Maar voor debuggen is het ook handig om als de ene het niet goed doet naar een andere te kunnen kijken. Als jij er 1 zou bestellen, dan loop je het risico dat ie het niet doet, en dan zit je. En voor dat tientje extra bij JLCPCB heb je 4 of 9 reserve printen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Aan de ene kant snap ik je redenatie.

Echter.

Het is voor mij puur hobby.
Dus dan kan ik er best wat tijd in steken om uit te zoeken waarom als het niet blijkt te werken.

De print is ook relatief simpel en bevat :
4 diodes (full bridge rectifier)
3 elco's (buffering)
3 MKP's (filtering)
2 weerstanden tussen de buffer/filter stages
En 3 print connectoren voor het aansluiten.

Als daarin een probleem zit denk ik dat ik die wel weet op te sporen en te verhelpen.

Daarnaast.

Als je goed gelezen had had je gezien dat ik vanwege de oppervlakte eis 2 moet bestellen .
Dat is dus al een reserve en meer dan dat lijkt mij overkill.
Als 2 printen beide niet functioneren is de kans groot dat het probleem de print zelf is.

Op 20 mei 2018 22:17:59 schreef Snhel5:
Als je goed gelezen had had je gezien dat ik vanwege de oppervlakte eis 2 moet bestellen .

Nee, daar had ik (dit keer :-) ) niet overheen gelezen. Ik weet dat je nu 2 exemplaren MOET bestellen. Ik probeer je om te praten dat je 2 exemplaren WIL bestellen. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Voorlopig zie ik nog geen reden waarom ik dat zou MOETEN WILLEN.

Wellicht gaat dat veranderen op het moment dat ik de eerste print binnen krijg en ervaring met het opbouwen van een eigen ontworpen print heb.
Voor jou ligt het wat anders en zit er een commercieel doel achter dat begrijp ik maar voor mij is het een hobby en dan zoek ik naar de goedkoopste oplossing.

Alsde prints binnen zijn zal ik het resultaat hier melden.

Ik zie dat jullie veel ervaring met jlpcb hebben.
Kloppen deze prijzen?

Waar zit de adder? Ik heb nog nooit zo goedkope pcbs gevonden, en vooral de stencils zijn erg goedkoop!

bprosman

Golden Member

Maken prima printen hoor, inmiddels 2 batches ontvangen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

En wat is het verschil tussen een framed stencil en een frameless stencil?

Ik heb nog nooit stencils besteld. Ik wil de pasta nu met een stencil aanbrengen(aangezien ze zo goedkoop zijn) en daarna met de bakplaat met zand methode de print solderen. Ik hoop dat dit gedoe en tijd gaat schelen met hoe ik het normaal doe.

Welk frame is het beste om met de hand te werken?

Met frame zijn ze nogal lomp. Groot en onhandig om te bewaren. Ik heb ondertussen 40 stencils, dat is een stapeltje van 5cm, iets meer dan 1-met-frame...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oke dat snap ik. Maar wat is makkelijker met de hand? Het lijkt mij dat met frame makkelijker is omdat deze stencils gespannen zijn.
Maar ik kan het op internet nergens vinden.

Nu zijn mijn printplaten meestal kleiner dan 10x10cm dus zal het zonder frame ook wel lukken.

Door een aantal afvalprinten op je tafel te plakken met plakband maak je een plekje waar je de printen kan leggen. Door het stencil-zonder-frame met plakband ook aan de tafel te plakken hou je die (scharnierend) op z'n plek.

Dit zou iets nauwkeuriger kunnen als je er 1 met frame neemt en een stevige stalen constructie hebt waar je het frame in kan vastmaken. Die constructie moet dan spelingsvrij nog kunnen draaien dat je de printen kan verwisselen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Framed stencils worden over het algemeen gebruikt icm pasta machines. De methode die rew omschrijft vind ik erg fijn werken voor kleine series, de pasta komt hierbij meestal niet met de grootste precisie op de print te zitten maar zolang je geen 0201 weerstanden gebruikt zal dit geen probleem zijn. Zelfs printen waar de pasta vrij slordig op zit, komen meestal nog prima uit de reflow.

En waar kopen jullie je soldeerpasta?
Ik vind op farnell potten vanaf 90 euro, ik probeer liever iets goedkopers.

Wat vinden jullie van deze?
http://nl.farnell.com/chip-quik/smdltlfp15t4/solder-paste-sn-bi-ag-138…
Heeft een melting temperature van 138 graden, wat veel lager is dan alle normale pastas.

[Bericht gewijzigd door tysie op donderdag 24 mei 2018 23:38:42 (51%)