Voeding aangeboden op Banggood

diode vervangen (1N4148) en de boel werkt weer.
getest tot 0,5A.
ik vermoed dat Q2 diegene is die de boel omzeep heeft geholpen. als de spanning op zijn collector lager is, krijg je daar geleiding van basis naar collector, en als de stroom hoger is dan wat D1 aan kan, sneuvelt D1.

of ben ik hier verkeerd? al de andere wegen hebben hoogohmige weerstanden en kunnen geen schade toebrengen.

ga wel eens knutselen om er een diode in serie op het einde mee op te nemen, en mijn voltmeter na die diode te zetten.
kan ik geen transistor of fet in serie opnemen? daar is de spanningsval maar 0.2V ipv 0.6-0.9V afhankelijk van de stroom

@bram: nee geen serie diode

[Bericht gewijzigd door fcapri op 13 maart 2018 07:37:00 (10%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Kruimel

Honourable Member

Interessant dat het ook echt alleen de diode was, dat zijn gewoonlijk vrij robuuste componentjes. En verder niets, dat is ook apart, misschien een rotte diode...

Wat je zegt zou kunnen, maar klinkt me niet aannemelijk in de oren. Want als die stroom in de collector is, waar gaat hij dan naartoe? In het ergste geval voedt hij een paar IC'tjes en een stroombronnetje. Ik zie niet hoe dit leidt tot een grote stroom (uit mijn hoofd kan een 1N4148 tot 100mA, maar ze smelten dan ook niet onmiddelijk).

Had je de voeding uitgezet of was hij nog aan? Want als die uit was kan de spanning op de collector dalen naar minder dan de uitgangsspanning, maar als je de spanning omlaag hebt gedraaid zoals je zei, dan zal de spanning op de collector nog steeds de volle gelijkgerichte elcospanning zijn.

flash2b

Golden Member

@fcapri

Het is een goed idee om een extra diode (1N4007) over Q4 zetten. Anode aan punt 9 en kathode aan punt 7.

[Bericht gewijzigd door flash2b op 13 maart 2018 10:21:24 (17%)

blackdog

Honourable Member

Hi fcapri,

@bram: nee geen serie diode

Dan is dat een leermomentje voor je :-)
En niet alleen voor jou, hele volksstammen denken daar niet aan...

Een dikke diode over je powertransistor in sper, zoals een 1N5407 series, helpt de meeste beschadigingen te voorkomen.

Groet,
Bram

Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed
flash2b

Golden Member

Dat zeg ik gamma... (15min eerder zelfde suggestie)

blackdog

Honourable Member

Hi flash2b,

Die heb ik niet gezien, topic stond al een tijdje open toen ik aan het typen was :-)

Groet,
Bram

Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed
Kruimel

Honourable Member

Ja maar de vraag blijft of hier de voedingsspanning uit is geweest: @fcapri: was de voedingsspanning uitgeschakeld of alleen de uitgangsspanning omlaag gedraaid? In dat laatste geval zou een seriediode ook niets hebben gedaan, want de stroom kan niet "terug" richting een voedingsspanning die hoger is dan de accuspanning.

voedingspanning verminderd, niet afgezet. ook geen andere componenten stuk buiten die diode

Weerstandswaarde R15 is te laag voor de gebruikte diode (1N4148). Of diode was slecht (China-kwaliteit). Stroom loopt van plus accu door D1, R15 en uitgang opamp U2 naar min accu. Uitgangsspanning opamp U2 is nul volt.

Dat verminderen van de stroom deed je pulserend, dan kan het zijn dat die diode bij elke keer pulseren een stroom vanuit de accu richting bufferelko leverde.
Als je er een seriediode in zet en het meetpunt voor de regeling achter die diode dan wordt die diodespanning vanzelf weggeregeld.

R15 is 1K, bij een accu van 13V kan er dan max 13mA lopen. kan een 1N4148 perfect aan

Op 14 maart 2018 01:36:56 schreef rwk:

Als je er een seriediode in zet en het meetpunt voor de regeling achter die diode dan wordt die diodespanning vanzelf weggeregeld.

dat was ik van plan, maar ipv een diode zou ik misschien een transistor in geleiding plaatsen. dan is de spanningsval maar 0,2V

[Bericht gewijzigd door fcapri op 14 maart 2018 07:05:10 (68%)

Een transistor is geen diode, dan zet je " gewooon" twee eidtransistoren achter elkaar, dan veranderd er niet veel, met een fet al helemaal niet, die heeft een paracitaire diode.
Maar ik begrijp dat je die 0,5V niet wilt/kunt missen, een schottky scheelt nog wat.

R15 is 1K, bij een accu van 13V kan er dan max 13mA lopen. kan een 1N4148 perfect aan

Als ik je rode lijntje volg D10, Q2 naar C1 dan zit daar geen weerstand tussen, blijkbaar hebben we het over verschillende paden.
Is die D10 er voor om bij het in of uitschakelen een effect te onderdrukken?
Misschien kan hij er wel uit, of "gewoon" een weerstandje net als R16 bij Q4.

Zelf zet ik er ook nooit een diode tussen om iets op te laden, gaat nog steeds goed.

Edit, Als je een vrijloopdiode over je eindtor zet kan die spanning over D10 en Q2 niet groter worden dan 0,5V en zal er ook niks gebeuren, behalve dat bij pulseren de accu steeds via die vrijloopdiode de bufferelko op spanning houdt, beetje forsere diode nemen dus.

[Bericht gewijzigd door rwk op 14 maart 2018 08:36:42 (15%)

D10, Q2, C1 klopt niet.
C1 staat geladen op 25V ofzo, dus langs daar kan ook geen stroom zolang de voeding aan staat.
die redering van mij hierboven is ook fout, daar kan nooit 11V staan aan de collector van Q2 tenzij de voeding uit is.

wat ik ook probeer na te rekenen, ik krijg die diode nooit stuk door gewoon de spanning terug te schroeven.
het kan bijna niet anders dan dat mijn voeding uit is geweest.

die R15 van 1K was over het antwoord dat ohm pi gaf, daar kan ook nooit genoeg stroom door om de diode te mollen

[Bericht gewijzigd door fcapri op 14 maart 2018 16:35:35 (12%)

Kruimel

Honourable Member

Het is een beetje een gekke situatie, ik had verwacht dat er meer dingen kapot zouden zijn die een eventuele stroomroute zouden verklaren, maar dat bleek niet het geval. Misschien was die 1N4148 gewoon een maandagmorgenexemplaar, maar het is nu niet bepaald een ingewikkeld component. Ik dacht eerst ook aan oscilleren door "versnelcondensator" C6, maar zelfs bij hoge amplitude kan ik zo snel geen laagohmige routes voor wisselspanning identificeren.

In verband met de onduidelijkheid over de weerstandswaarden heb ik hier het nagetekende schema met de componentwaarden ook even gepost:

https://farm5.staticflickr.com/4401/36295999242_d7e84e0932_z.jpg

Ik mis een paar posts waarin staat dat TS de voeding rechtstreeks uit een smps voedt en de laatstroom tussen 0,5A en 1A laat switchen.Haal twee topics van fcapri door elkaar.

[Bericht gewijzigd door rwk op 14 maart 2018 18:25:08 (15%)

Op 14 maart 2018 08:21:39 schreef rwk:
Een transistor is geen diode, dan zet je " gewooon" twee eidtransistoren achter elkaar, dan veranderd er niet veel, met een fet al helemaal niet, die heeft een paracitaire diode.
Maar ik begrijp dat je die 0,5V niet wilt/kunt missen, een schottky scheelt nog wat.

alleen zal die 2de transistor ervoor zorgen dat er geen stroom meer terug kan die de diode D15 laat sneuvelen.
als de voedingsspanning uitvalt terwijl er een accu aan de uitgang staan, valt gewoon die laatste transistor uit en is de accu afgekoppelt.

in het origineel ontwerp kan de accu via D15 wel stroom terugsturen.
hetzelfde principe als een diode dus, alleen met een spanningsval van 0,2V

Op 14 maart 2018 17:28:46 schreef rwk:
Ik mis een paar posts waarin staat dat TS de voeding rechtstreeks uit een smps voedt en de laatstroom tussen 0,5A en 1A laat switchen.

SMPS??? laadstroom switchen tussen 0,5 en 1A???

er zit gewoon een transfo in, en ik was de accu aan het opladen met 14V. ik heb de spanning terug gedraaid maar ik zag geen verandering op de voltmeter want die lood accu hield de uitgang op 13,5V.
ik zal de voeding waarschijnlijk terug gedraaid hebben tot 10-11V.

waarschijnlijk ben je in de war met mijn andere topic waar een 12V 1A schakelende voeding zelfmoordneidingen kreeg toen die mijn li-ion fietsaccu aan het opladen was met zo een laadcontroller (12V1A => 3S li-ion lader => 34S li-ion accu). het is die laadcontroller die pulserend oplaad met 0,5-1A en dat heeft mijn primaire SMPS van 12V 1A genekt

[Bericht gewijzigd door fcapri op 14 maart 2018 17:58:49 (12%)

Kruimel

Honourable Member

Ik denk dat je transistoridee niet gaat werken omdat de reverse breakdown spanning van een B-E overgang meestal in de ordegrootte 5-7V is (en eigenlijk verbazingwekkend vaak nog gewoon gespecificeerd zoals hier voor de BD909-12). Als de aansturing van de basis dan verder dan 5V zakt onder de aangelegde spanning gaat die zeneren en is vrij gemakkelijk stuk. Het schijnt schadelijk te zijn voor de versterkingsfactor van de transistor. Daardoor wordt de aansturing meteen weer een stukje complexer, want de basis moet wel ≥0,7V hoger zijn dan de emitter in geleiding (en in stroom begrensd), maar nooit meer dan een paar Volt lager. Verder los je dan alleen het probleem op als je een harde sluiting hebt van de ingangsspanning bij de aanwezigheid van een opgeslagen lading aan de uitgang.

Zat ook aan zoiets te denken als oorzaak voor de storing.
Wanneer je de spanning terug draaid, terwijl er een accu aan de uitgang zit, zal U2 de eindtor dichtsturen maar de uitgang kan niet volgen want daar zit de accu aan, U2 zal dus tot op de neg.rail (-5V) in verzadiging gaan.
Nu staat op de E van Q2 12V vd accu en op de basis -5V van U2,maar die wordt teniet gedaan door diode D10 en R15 zal daar de stroom beperken, nog geen reden dat D10 kapot gaat.
Resonantie bij het snel afvallen van de uitgang U2 (via C9) zal ook vrij snel uitgedempt zijn.

Zou het ook mogelijk zijn om deze voeding twee keer te bouwen met de optie ze in serie of parallel te schakelen, of te gebruiken als symmetrische voeding? Ik denk van wel, maar ik weet niet wat de limieten dan worden qua spanning. Ik heb nu een trafo gevonden met 2*19Vac secundair.

Kruimel

Honourable Member

Slechts als de wikkelingen van de transformator volledig gescheiden zijn. Soms zijn transformatoren ook een enkele wikkeling met middenaftakking, en dan gaat je trucje niet werken. Ook zal je moeten letten op D11, want als de stroombegrenzing niet precies gelijk is als je de voedingen in serie hebt (en dat zal die zelden zijn) zal je de volledige kortsluitstroom door die diode in de laagst ingestelde stromen, en die moet dat op duurzame wijze aankunnen. Een extern exemplaar monteren kan handig zijn, een TO-220 exemplaar is makkelijker te koelen. Parallel zal waarschijnlijk minder problemen geven.

De wikkelingen zijn inderdaad volledig gescheiden, dat is geen probleem.

Ik heb nog even zitten denken maar ik vrees dat het erg ingewikkeld gaat worden. Bij serieschakeling moet dus de stroombegrenzing identiek zijn en bij parallel moet de spanning hetzelfde zijn (en dus ook de stroombegrenzing?). Dit zou misschien opgelost kunnen worden met stereo-potmeters maar ik was eigenlijk van plan om 10-slagenpotmeters te gebruiken, dus dat is niet echt een optie.

Kruimel

Honourable Member

Het is allemaal niet zo een drama hoor, verondersteld dat je een beetje fatsoenlijke diode ingebouwd hebt is het ergste dat er kan gebeuren dat de stroom/spanningsregeling "getrapt" wordt. Bij parallel zal eerst de voeding met de hoogste spanning stroom leveren en als die aan zijn begrenzing zit zakt de spanning iets in tot die van de tweede voeding, die dan zijn capaciteit zal gaan gebruiken. In serie gebeurt hetzelfde met stroom. Ik zie niet heel veel wat er echt mis kan gaan, maar ligt aan de applicatie.

Anoniem

Hoe is de kwaliteit van de voedingen van Banggood? In een ander draadje worden
de voedingen uit China met de grond gelijk gemaakt.
Is de kwaliteit vanuit India beter?

maartenbakker

Special Member

Gemiddeld hetzelfde. Goed als er een grote naam achter staat, en kwaliteit kan van alles zijn als dat niet zo is. Ik weet niet welk draadje je bedoelt, maar in een ander recent CHinavoedingsdraadje komt een voeding langs die bij mij een rkap zesje zou krijgen. Er bestaan echt véél ergere voedingen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 12 mei 2018 12:40:53 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kwestie van gezond verstand. Hoe goedkoper, hoe groter de kans op problemen.
Ik heb er 2 gehad (1 van 12v/20A, ontploft na een dag), en een van 12v/6A, (die maar 1.2A leverde).
Banggood is geen shop, maar een verzameling van allerlei verschillende leveranciers. Kwaliteit valt dus niks over te zeggen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com