Ok, ik ben wat aan het meten geslagen in verband met de drift in de referentiespanning die blackdog initieel vaststelde. Zoals gezegd had ik voordat ik de schakeling initieel testte de TL081 voor de referentiespanning al met een OP07C vervangen en de spanning was zeer stabiel. Ik was wel nieuwsgierig hoe erg het probleem nu wel niet zou zijn met een TL081. Die hebben volgens de datasheet van TI (dat merkje stond er op) een offset van zo veel als 20mV over het hele temperatuursbereik en 15mV op 25°C. Op zich veel (een µA741 van TI is wat dat betreft tweemaal beter), maar niet dramatisch. Bovendien specificeren ze de typische (niet de maximale) offset drift, en die is 10µV/°C 18µV/°C, wat tussen 20 en 70°C dus slechts 0,5mV 0,9mV verschil zou maken (getallen aangepast, blijkbaar is de TL082 datasheet anders dan die van de TL08x
). Dat wordt weliswaar viermaal versterkt in de schakeling zoals ik hem heb (met R5=10k en R6=3k3), maar dan is de drift over 50°C nog steeds maar 3,6mV, wat ik eigenlijk goed zat vind. De LM329 zou met tussen de 50 en 100ppm/°C aanzienlijk meer driften, dat komt op 345 en 690µV/°C neer.
Ik heb de OP07C dus uit zijn voetje getrokken en de meegeleverde TL081 ervoor in de plaats gezet. De ingestelde uitgangsspanning was 15,99-16,00V* (het flikkerde tussen beide), en met de TL081 was het opeens 15,89V. Dat is gek, want de offset zou maar met 4x versterkt moeten worden, maar dan zou het offsetverschil tussen beide chips 25mV moeten zijn. Dat kan eigenlijk niet, want de OP07C (datasheet) zou er max 150µV naast mogen zitten en de TL081 max 15mV.
Toch heb ik de instelling weer naar 15,99-16,00V gedraaid en de stroom aangezet met een last van 1,7A en heb de schakeling daarmee laten opwarmen. Niet alleen flikkerde de LSD van mijn metertje opeens tussen 15,99 en 16,01V, de schakeling begon ook langzaam richting de 16,02V te driften. Niet een enorm drama, maar voor een chip die niet enorm heet werd (hij heeft de 70°C zeker niet gehaald, misschien 30°C) is een drift van 10-20mV best veel. Veel meer dan de typische 10µV/°C. De spanning ging ook weer omlaag toen ik het IC koelde met een druppeltje IPA en een fan.
Als 'sanity check' heb ik een TL081C van ST uit mijn eigen voorraad genomen en die in de schakeling gezet. Diens offset spanning was volgens de spec net wat lager, maar de typische offset drift zou gelijk iets minder moeten zijn met 10µV/°C. Met dat IC stond de referentiespanning ook stabiel als een huis, met geen meetbaar verschil in instelling bij opwarming. Het lijkt er dus op dat er iets mis is met de TL081 die bij mijn kit geleverd werd. Wellicht heb ik hem mishandeld, maar misschien is er voor mijn voogdijschap ook al wat misgegaan.
We kunnen trouwens op basis van de specificaties ook vaststellen dat een TL081 misschien best wel voldoet als referentie-opamp, want de drift is volgens de spec helemaal niet zo slecht, en de waarde van de offset is in die schakeling toch niet relevant door de grote tolerantie van de LM329. Ruisgedrag kan ik heel wat minder over zeggen, maar daarin zal de TL081 zich waarschijnlijk wel laten verslaan door de OP07.
En natuurlijk heb ik de sfeer vastgelegd, daar gaat het op een forum natuurlijk allemaal om. Op de foto is ook te zien dat het opschrift van de weerstand opgelost is in IPA. Dit is de eerste keer dat ik iets heb gehad waarvan het opschrift oploste in IPA, apart...

*Ik heb besloten daarmee te testen omdat ik daar ook eerdere tests mee deed. Volgende keer zal ik een waarde onder de 10V kiezen, want dan kan ik in een lagere range in mV meten.
edit: Ik heb even een aantal opampjes omgewisseld, en het lijkt er op dat de andere bijgeleverde opampjes dit probleem hebben, maar het ST exemplaar niet. Geen idee waarom, mogelijk is er ook iets aan het oscilleren. Als ik mijn scoop gemaakt heb zal ik dat eens proberen te achterhalen. Ik dacht eerst dat het een effect was doordat ik de opamp te zwaar belastte, mijn spanningspotmeter is maar 2kΩ ipv 10kΩ. In theorie echter zou dit moeten kunnen, en het bleek ook geen verschil te maken voor de referentiespanning toen ik de potmeter volledig ontkoppelde. Op dit moment hebben de opamps een offset van ~50mV als ze als referentiebron aan het werk zijn, maar niet elders in de schakeling, en ik kan niet verklaren waarom. Er gaat ook geen meetbare stroom de input pin in. De ST heeft op dezelfde plek een offset van 4mV. Wat gaat er hier mis?