10MHz OCXO Master Clock nabouw topic

Dat hij zal omklappen is inderdaad geen probleem. Ik vraag me alleen af of dat elke keer exact op hetzelfde punt gebeurt.
Zal eens in de oude voorraad op zoek gaan naar een 7413.

Wanner de sinus volkomen symmetrisch is, en een goede sinusvorm is dat dan klapt de comparator of een TTL poort ook om.
Dat hangt af van de threshold spanning; bij welke spanning je een actieve "0"of "1" nivo hebt.
De threshold spanning kun je bij een 74HC14 midden tussen de voedingsspanning in stellen dus op 2,5V met een spanningsdeler uit 2 maal 100k ohm.
Bij een ingangssignaal van 1Vpp heeft een 74HC14 of 74HC74 al voldoende signaal.
De LT1016 is verkrijgbaar bij o.a. Distrelec.

Telefunken Sender Systeme Berlin
miedema

Golden Member

Ha fzwart,

De 10MHz output is zeer stabiel, niet alleen de frequentie, maar ook de amplitude. Er zit geen ruis of storing op het signaal.
Elke oplossing met Schmitt-trigger of comparator met wat hysteresis lijkt me prima.

Temeer als je van plan bent om daarna toch verder te delen.

Enig punt van aandacht lijk mij om digitaal en analoog goed gescheiden te houden, met aparte voedingen.
Maar dat was je toch al van plan.

groet, Gertjan.

Tidak Ada

Golden Member

Nog even een slippertje naar mijn zijstraatje:
Die 75MHz oscillator zal zeker ook een sinus afgeven. Wie kan mij zeggen hoe ik daarvan een sinus maak? HP deed dat .et tunneldiodes, meen ik te herinneren, maar dat is een moeilijk te temmen, vreijwel obsoleet component. Bovendien moet ik dan een negatief ECL compatibel signaal zien te krijgen. Negatief zal niet zozeer een probleem zijn, maar ECL compatibel is wat anders, zeker bij 75MHz ...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@ Tidak Ada,

Ha deze zin snap ik niet zo goed

Die 75MHz oscillator zal zeker ook een sinus afgeven. Wie kan mij zeggen hoe ik daarvan een sinus maak?

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi Henk,

Ik denk dat behalve dat ik een doosje wijn van Tidak Ada heb gekregen, hij waarschijnlijk zelf ook graag er van geniet *grin*

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ja dat zou best wel eens kunnen maar ik denk dat hij ook een blokje wil.

In eerste instantie tijdje terug was de vraag om de 75MHz voor 10MHz te gebruiken.

Dit kan simpel door de 75MHz met 2 te vermenigvuldigen daar na door 3 te delen en daarna door 5 dit kan allemaal analoog dus geen moeilijke ic een aantal mmic's een paar spoeltjes en kaar is Tidak Ada.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@Tidak, je bedoelt waarschijnlijk van sinus naar blok.
Mijn ervaring met ECL delers (11C90, 95h90) is dat een sinus aanbieden net zo goed werkt. Je maakt eventueel een ECL deler wat gevoeliger, door de voedingsspanning iets te verlagen, in de prescaler van mijn oude frequentie teller zat daartoe een draadgewonden potmeter in de 5V voedingslijn.

Tidak Ada

Golden Member

:(

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 20 juli 2015 15:19:28 (100%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Ik kan je plaatjes niet zien!

De server zegt dat deze niet bestaan....

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Ah, goeie tip RD12Tf!

Ik heb me ineens bedacht dat ik dit nog had:

Er zit zelfs een LM320 5.2 op (-5,2V)
Dat heb ik in een grijs verleden gemaakt als prescaler voor een afstem sythesizer voor een FM ontvanger. Dat project is blijven liggen, omdat ik toen een QUAD FM3 heb gekocht.

Ik moet alleen nog uitspitten hoe ik die ingangstrap heb opgebouwd Ook moet dat veelkleurige tantaaltje preventief vervangen worden (Ik weet niet of dat na 40 jaqar nog goed is ;-) )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hewlett

Honourable Member

Tantaaljes zijn vrij stabiel en verouderen eigenlijk niet, dat is een van de positievere eigenschappen. Ik zou die 15µF 20V tantaal mooi laten zitten.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Tidak Ada

Golden Member

De discussies hier op het forum hebben mij tot die overweging gebracht. Oranje en 'bonte' tantaaltjes worden verdacht genoemd/(gemaakt?).

Hier nog het schema. Ik snap momenteel even het inganscircuit niet meer. Met nane de schakeing rond de beide shottkey clamping diodes. Meen het indertijd uit Electronic Design te hebben overgenoomen. Heb ik een foutje getekend of klopt het toch?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

HI Tidak Ada,

Even snel tussendoor, wacht bij een klant op het gereedkomen van een scan.

Je tekening mist een heel klein draadje naar beneden naar de gate.

De wat oudere tantaals zijn altijd al verdacht geweest.
Vooral als deze over voedingslijnen staan.

Een uitzondering hierop zijn de professionele types met een metalen huis en glasdoorvoertjes aan de zijkant.

Als ik het me goed herinner heb ik er hiervan maar 2 stuk gehad in mijn leven.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Henry S.

Moderator

Die keramische condensator van 100nF/16V kan je beter wel vervangen.

De tantaaltjes gaan na verloop van (veel) tijd ook problemen geven, maar ze verouderen alleen in bedrijf. Dus dat is een probleem voor over 20-30 jaar ;).

Op 20 juli 2015 20:29:06 schreef Tidak Ada:
De discussies hier op het forum hebben mij tot die overweging gebracht. Oranje en 'bonte' tantaaltjes worden verdacht genoemd/(gemaakt?).

Omdat bij de teveel rimpel (voedingslijnen) de Ta2O3 laag kristaliseert en microscopisch scheurt. Daardoor ontstaat doorslag, (bij moderne tantaaltjes wordt dmv een hulplaag MnO2 zo'n scheurtje weer opgevuld met MnO3, dat gaat goed totdat de MnO2 op is).

Hier nog het schema. Ik snap momenteel even het inganscircuit niet meer. Met nane de schakeing rond de beide shottkey clamping diodes. Meen het indertijd uit Electronic Design te hebben overgenoomen. Heb ik een foutje getekend of klopt het toch?

De gate van de eerste tor (waarvan ik het typenr niet kan lezen) zweeft nu, dat is niet goed.

Maar het lijkt me handig hier even een topic over te openen.

Ontopic: M'n OCXO (met beertje) is ook binnen. Ik heb hem getest met de gegeven testschakeling en afgeregeld op de door de leverancier opgeschreven waarde Vfc. De initiele stroomsterkte lag rond de 500mA, en ging na 5-6 minuten hard naar beneden naar zo'n 210mA. Daarbij viel me op dat de Vfc een beetje weggelopen was. Deze heb ik weer bijgesteld op de opgescheven waarde, waarna die niet meer verloopt.

Volgens m'n 'antieke' TR-5104 Takeda Riken counter is er een afwijking van zo'n 46.4Hz, vermoedelijk in de niet onderhouden counter ;).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hi Tidak Ada,

Klopt wat blackdog schrijft zo werkt het wel maar is zo doof als de nete!!

Vraag die 95H95 is een 10/11 deler hoe ga je verder je oscillator is 75MHz?

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hewlett

Honourable Member

Tidak, als je interesse hebt dan heb ik nog een Piezo 2920136 10Mhz OCXO dubbel (ik heb er ooit 2 gekocht) en voor een lekker doosje Blackdog wijn mag je die wel hebben :-) Output is TTL block en de voeding spanning 12V in sommige applicaties wordt deze oven op 24V gebruikt klik voor specs
Tja, wellicht niet zo'n uitdaging als om die 75Mhz OCXO naar 10Mhz te krijgen, maar uit de Piezo oscillator komt echt 10Mhz. Als ik later in de week tijd heb dan hang ik de OCXO wel even aan mijn GPS gelockte HP5345A teller en HP53310A modulation domain analyzer om wat statistieken meten.

http://www.uploadarchief.net/files/download/piezo%202920136.jpg

Tantaals gebruik ik regelmatig en die sla ik in Deurne altijd groot is, ik heb er geen problemen mee gehad. Ook niet in oudere apparatuur, tenzij de voedingen gaar zijn.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Tidak Ada

Golden Member

@elektron920:
Verrek, daar heb ik niet bij stilgestaan. Ik had de datasheet moeten opzoeken. Die '90' heeft mijn in de richting van de 7490 geleid en die is wel in staat andere delingen uit te voeren.

Opnieuw beginenn dus. (ik had zo graag die dure ECL's nuttig willen maken) ;(

@Henry het gng er hier om om die Marconi 75MHz OCXO van mij in te zetten voor het ontwerp van TS.
Maar je hebt gelijk het begint een aparte discussie te worden, die vraagt om een nieuw topic.
Eerst even brainstorme, dan komt het wel.

Overigens wil ik nog wel weten waarom die 100nF C niet kan. We gebruikten die in die tijd om alle TTL te ontkoppelen...

Eerste tor (FET) is een 2N5245

@Hewlett:
Het gaat mij eigenlijk in eerste instantie om die beide componenten (Marconi OCXO en ECL IC's) te gebruiken. Daar leek mij TS' ontwerp een goede start voor.
Ik zal over je aanbod nadenken. Het is toch geen piëzo oscillator (als die al in oven uitvoering leverbaar zijn)?
Is ruilen misschien een optie?

Ja, die KEMET (Union Carbide) tantaaltjes is wat anders. Die heb ik ook ingeslagen :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 20 juli 2015 22:08:15 schreef Tidak Ada:
Overigens wil ik nog wel weten waarom die 100nF C niet kan. We gebruikten die in die tijd om alle TTL te ontkoppelen...

Dit type condensator slaat nu regelmatig door, waarschijnlijk zijn ze een beetje hygroscopisch. En er zijn tegenwoordig veel betere, multilayers, te krijgen. Dit type is nog van ver voor de eerste multilayer van Siemens, en dat is al een hele tijd geleden ;).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

OK, thanks.
Things change, wat eerst het summum was is nu scrape :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
miedema

Golden Member

En dan volgt hier een dienst mededeling.....

Vanaf morgen ben ik 3 weken op vakantie.
Ik zal daar maar uiterst sporadisch internet verbinding hebben.

Gelukkig heb ik Blackdog bereid gevonden om hier de boel in de gaten te houden. Hij zal eventuele nabouw vragen of probleempjes net zo goed kunnen beantwoorden als ik.

Ben benieuwd wat ik over 3 weken aantref.....
Misschien is het leuk om van de afgebouwde masterclocks hier een fotootje te plaatsen. Leuk om te zien wat anderen er van gemaakt hebben.

Verder hoop ik dat we het hier redelijk on topic kunnen houden.....

Hartelijke groet & tot over 3 weken, Gertjan.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@Hewlett en anderen

Leuk, een ingangstrap voor en prescaler. Kwam er gister achter dat de ingangstrap van mijn eigen teller grote bagger is. (Ontwerp van de teller uit CQ-PA Sept 1980) Omdat die ingangstrap een serie weerstand mist blies ik mijn eerste IQXO oscillatortje uit Deuren op :-( Gelukkig had ik met een vooruitziende blik drie van die blikken doosjes gekocht waar ze inzitten, dus had er nog twee op reserve. :-) Meteen een 10K serie weerstandje tussen beide ingangen gesoldeerd. Vandaar ook mijn vernieuwde belangstelling voor prescaler ingangstrapjes. En zie daar vandaag op CO besproken.

Ik heb even een vervangingsschema getekend van het weerstand schottky gebeuren aan het begin van het schema van Hewlett. Als ik het goed heb zit de clue in het wel of niet in geleiding gaan van de Schottky diodes, boven of onder de dermple spaning van die dingen, bij een hoog en laag signaal. Bij laag signaal is de verzwakking ca 1. Bij hoog signaal ca 0,01 wat ik op zich wel een geniale oplossing vind om de signaal amplitude in passief te beperken en in de hand te houden.

Qua instelling van de ingangs JFET ben ik niet zeker van mijn zaak. Op zich mag je de gate van een JFET laten zweven, IDS stelt zich dan in op IDSS (drain current for zero bias). Nog geen ervaring of dat in een dergelijk ingangstrap handig is en waarom. Ben dus erg benieuwd of het schema klopt.

miedema

Golden Member

Beste Jinny, Henk en Patrick,

Bedankt! Gaat zeker lukken :-)

@ MacBart
Dit topic is specifiek bedoeld voor het nabouwen van de 10MHz master clock.
Misschien een nieuw topic openen voor een ander onderwerp?
Inmiddels zijn we al anderhalve page off topic, en zo dwalen we alleen maar verder af.....

groet, Gertjan.