evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Zag afgelopen weekend in het SBS6 programma het beste idee van Nederland
Dat programma kan dan beter "Het meest achterhaalde idee van Nederland" gaan heten.
In een café waar ik 40 jaar geleden regelmatig kwam hadden ze dat al.
Hehe,
Ik kom ineens op een idee: zo'n opblaaspomp voor strandballen en luchtbedden enzo. Daar zit een centrifugaalventilator in. Kan een redelijke druk opbouwen en heeft een kanaal van ruwweg 20mm.
Te koop bij veel buitensportwinkels. Werkt op 12V en kun je eventueel wat dimmen. Trekt ook niet teveel stroom. 20W bij 12V.
Gr.
PaulAGM
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb deze ooit gebruikt, geven ook aardig wat druk: https://www.conrad.nl/nl/radiaalventilator-12-v-1528-mh-75-cm-tmc-0371…
Op 26 oktober 2015 22:17:01 schreef Man Bijt Poes:
Hoi , de systeem moet de shit stank afzuigen in de wc pot tussen bril en pot.
Net als dit.
www.clo-vent.nl
Of dit.
www.aspidor.com
En Geberit heeft ook zo'n systeem, dat zijn de bedenkers.
Pentium-Pro
Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
Op 19 november 2015 21:43:13 schreef DK:
Hij zet de motor stil als deze te warm wordt omdat de motor anders afbrandtLijkt me niet echt slim om die eruit te slopen
Zeker niet slim om hem te verwijderen.
Die sensor zit op het verwarmingsdeel niet op de motor!
Hij zorgt ervoor dat als de motor stopt, door wat dan ook, dan stopt ook de luchtstroom langs het verwarmingselement en dan gaat het verwarmingselement verbranden omdat als het ware zijn luchtkoeling is gestopt!
Die sensor schakelt dan, net voor er brand uitbreekt en de hele zaak smelt, de boel uit.
't is maar dat je het weet!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 19 november 2015 22:17:36 schreef Man Bijt Poes:
[...]de warmte lucht moet door een ronde slang 10a15 seconden blazen met 2 gaatjes
Als hij dan te heet wordt en afschakelt, zul je een andere oplossing moeten zoeken die in die korte tijd niet te heet wordt. Je zou het vermogen van het element bijvoorbeeld kunnen verlagen. Vaak zit er al een standenschakelaar op, die zet je dan in een lagere stand.
Op 20 november 2015 16:16:47 schreef Pentium-Pro:
Die sensor zit op het verwarmingsdeel niet op de motor!
is dat geen 2e? Zie namelijk niet echt in waarom de motor stopt als het verwarmingselement overhit, dat is teminste nog iets van koeling
Zou genoeg moeten zijn om alleen het element uit te schakelen
Of is het gewoon bezuiniging, 1 sensor voor beide
Thevel
Golden Member
Zie namelijk niet echt in waarom de motor stopt als het verwarmingselement overhit
De (laagspannings)motor staat parallel over een gedeelte van het verwarmingselement.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Da's ook de reden waarom veel fohns in de stand 'koud' toch nog lauwe lucht blazen; zonder element kan de motor niet werken... 
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 20 november 2015 17:03:00 schreef DK:
[...] is dat geen 2e? Zie namelijk niet echt in waarom de motor stopt als het verwarmingselement overhit, dat is teminste nog iets van koeling
Zou genoeg moeten zijn om alleen het element uit te schakelen
Of is het gewoon bezuiniging, 1 sensor voor beide
De motor kan altijd stoppen door een defect aan of in de motor.
Wordt in deze situatie het verwarmingselement niet uitgeschakeld dan komt vast de brandweer heel spoedig langs als je die beveiliging hebt overbrugd.
@vergeten eehm ja? ik weet niet waarom mijn quote erboven staat maar je schetst ongeveer de tegenovergestelde situatie. erg offtopic
@arco & thevel, bedankt, was we nooit opgevallen eigenlijk dat de meeste föhns geen zuiver koude lucht kunnen blazen
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Oh, ik dacht dat de motor wat inefficient ontworpen was, en dat ie gekoeld wordt door z'n eigen lucht. De motivatie om een betere motor er in te zetten is natuurlijk afwezig.
Arco
Special Member
't moet nu eenmaal goedkoop... 
Meeste goedkope fohns hebben maar 4 onderdelen: motor, element met temp switch, diode (voor halve kracht), meerstandenschakelaar.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik was in mijn laatste bericht de motivatie achter de boodschap vergeten. Is heel simpel. De beveiliging slaat aan omdat hij te heet is, dus als je hem zo gebruikt dat hij te heet wordt, moet je hem minder heet laten worden.
hoi, kan iemand zeggen van , persluchtfles 3 liter is dat zelfde als co2 luchtfles 3 liter , met kracht en niet snel leeg 15 seconden sproeien\nevel dan stopt , met water resovuoir
Is toch allemaal afhankelijk van opgeslagen druk?
Maar denk je nu ook al aan een compressor? Je 'stille' systeem wordt zo wel behoorlijk luidruchtig
Hallo, hoeveel minuten kun je met een batterij 9 v blok , een sproeipomp 6 v laten sproeien . 4 mm slang fijne sproeier
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 28 januari 2016 23:16:57 schreef Man Bijt Poes:
een sproeipomp 6 v laten sproeien
Een pomp die volts sproeit, dat heet toch Tesla coil 
Ik neem aan dat je een 6V pomp op 9V wilt laten draaien. Ik zou zeggen, probeer het gewoon. Multimeter er tussen en stroom meten.
Mijn kristallen bol komt met 22,45768 minuten masar ik denk dat hij een beetje overbelast is door de enorme hoeveelheid informatie.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Oh, ik wilde schatten: 0.5A, 3W voor die sproeipomp.
Met ruim 30gram voor de batterij, en E=mC2, zit daar dus 2.7PJ aan energie in, en met 3W doe je daar dus 900Ts mee (give or take een paar miljoen jaar).
Op 29 januari 2016 15:12:17 schreef fred101:
[...]Een pomp die volts sproeit, dat heet toch Tesla coil
Ik neem aan dat je een 6V pomp op 9V wilt laten draaien. Ik zou zeggen, probeer het gewoon. Multimeter er tussen en stroom meten.
Mijn kristallen bol komt met 22,45768 minuten masar ik denk dat hij een beetje overbelast is door de enorme hoeveelheid informatie.
Hoi , pompje 6 v sproeit waterstraaltje van 30 cm ver en 20 cm breed, 30 seconden ,stop met sensor, en het is meer nevelsproei effect maar batterij moet nog al kracht hebben voor die functie na 5 min. moet batterij weer opladen , misschien 2 batt.