Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Ik ben ze ook al eens tegen gekomen. Vandaar dat ik weet dat het een so8 versie is. Kon zo het datasheet niet op mijn tel downloaden maar wist het vrij zeker dat het de automotive/ind grade c16 is.

@arco: zou de bovenste geen fake zijn?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Met spatie klinkt als industrial grade uitvoering, zonder spatie klinkt alsof er te weinig ruimte was voor een spatie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 juni 2017 12:53:50 schreef Arco:
Schijnen met en zonder spatie te bestaan...

En die twee fotos zijn alletwee van "echte" ST chips?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Hoe zou je dat moeten weten? (als jij dat kunt zien of ruiken vind ik dat heel knap. Meestal zet iemand er niet bij "hallo, ik verkoop namaak-chips!"... :) )
De eerste lijkt wel een gestempelde chip (verklaart de vaste posities van de cijfers), de tweede eentje die geprint is. (makkelijker aan te passen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Accoord. Je zegt dat ze bestaan en niet dat ze echt zijn....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
flash2b

Special Member

Vandaag gekocht. Merk: Knick, zelfde naam als mijn Stromgeber waarop ston Knick Berlin. Handgeschreven label "S-12" en op het piepschuim "H64 1KΩ" verder "Gepr 17 12 66" (17 December 1966 denk ik dus).

Aansluitingen (niet op de foto) Rood en Blauw, dus waarschijnlijk de voeding. Aan de korte kant zitten 4 verzilverde schroef terminals waarvan er 3 naar de piepschuim cilinder gaan.

Helaas ontbreken op dit moment een goede schroevendraaier.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03942sm.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03943sm.jpg

Weet iemand wat het is? Ik zal aan een OCXO te denken, maar dan zou er toch geen 1KΩ op staan? Een gekachelde weerstand?

Laat het maar horen, en thuis gaat die zeker open.

er zit een epoxy print in, dat was indertijd nog duur spul, wrs iets wat tegen vocht moet kunnen zonder te verlopen. in de cylinder zit iets met een contact zou ik denken, rood en geel zit parallel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
flash2b

Special Member

Goed gezien en inderdaad. Als het dezelfde Knick is als mijn andere instrument, dan zal het iets van een ultra precisie "dinges" zijn.

Knick bestaat nog steeds: https://www.knick-international.com maar kan op hun website niet zien of ze in 1966 al bestonden.

De verkoper wist ook niet wat het was, en omdat het er zo Blackdog achtig uitzag (inclusief de blauwe verf/lijm maar zonder de getwiste draden) moest ik het wel kopen.

De linker aansluiting zal wel een uitgang zijn misschien is de massa de behuizing ?

Het zou ook 1988 kunnen zijn, war beter kijken met een loupe. Dan zou epoxy ook wat meer voor de hand liggen. Het stempel zit half op de sticker en op het piepschuim.

Zoeken op knick s12 levert o.a. dit: http://www.bestellsdir.de/produkt/Knick-Przisions-Spannungsquelle-S12-…
Zou het een onderdeel uit dit apparaat kunnen zijn? Dat piepschuim is waarschijnlijk bedoeld als warmteisolatie. Misschien is dat een oventje waarin de spanningsreferentie op een contante temp. wordt gehouden.

Op 9 juni 2017 12:53:50 schreef Arco:
Schijnen met en zonder spatie te bestaan...

Afbeeldingen zijn van UTSource. Bij hen heb ik al een hoop fakes zien staan. En bij hen gemeld, maar die geven geen antwoord. Dus ook bij ebay gemeld maar die doen er ook helemaal niets aan. Wat niet wil zeggen dat deze foto een fake component is, heb ik niet onderzocht.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zaterdag 15 juli 2017 21:48:19 (11%)

flash2b

Special Member

@KlaasZ

Dank voor je link, goed gevonden! Op de module staat S-12 en daarna zit de verzegeling erover heen geplakt. Dus dat S-12 label moest wel af-fabriek zijn.

Gisteren dus een Stromgeber gevonden en vandaag dus een Spannugsgeber. Ik denk dan dat de module een spanning referentie is en dat de rest van het oorspronkelijke apparaat een spanning deler + buffer is. Op de foto's van jouw link staan ook de gegevens voor de externe spanning.

Hewlett

Honourable Member

Dat onderdeel komt inderdaad uit een Knick precisie spanningsbron en werd in meerdere spanningsbronnen toegepast. In mijn S2 (uit 1957) 1V precisie spanningsbron zit ook zo'n constructie:

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
flash2b

Special Member

Hewlett, dank je wel voor de foto's

Heb je daar een schema van?

Wat is de voedingspanning van de module, waar zit de uitgang en zijn de schakelaar en potmeter alleen spanning deling zonder een buffer ?

@ flash2b, all

in mijn Knick S1, Nr. 10654 idem. Is een 1V bron. Die datum van 1968 zou kunnen kloppen. Op mijn ex. staat Gepr.(ueft) 07.11.67. Ook maar even een plaatje van de weerstanddeler(s). Ik had hem nog nooit opengemaakt, maar ziet er mooi geconstrueerd uit allemaal. Helaas geen schema.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
Hewlett

Honourable Member

@flash2b Nee, ik heb helaas geen schema's. Hier staat ook nog een S16 van Knick (10V bron), deze heb ik nog nooit open gehad, kans is groot dat daar ook zo'n constructie in zit.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Via via aan dit apparaat gekomen.
Zo te zien is het een 12v to 220v inverter. Maar waar om zou er een volt selector op de achterkant zitten?
En wat is het nut van 220DC?
wie kan mij er iets over vertellen?

Mvg.

flash2b

Special Member

@NKHteB
Jij ook bedankt voor je foto's.

Klopt het dat de voeding slechts een trafo + gelijkrichter is? Daaruit komen een blauwe en rode draad die na de zijkant van een doorvoer gaan. Wat is de spanning ?

Op de foto's zie ik dat er geen enkele buffering is. Op de foto van NKHteB gaan een rode en zwarte draad richting de schakelaar/potmeter en komen als een witte en blauwe terug naar de aansluitingen aan de achterzijde. Het lijkt op Hewlett's exemplaar dat deze aansluitingen naderhand naar de voorzijde zijn verplaatst. In beide exemplaren zit een lettertang label.

Enig idee voor mijn S12 module wat de uitgang zal zijn. Aansluiting 4 waar geen draad nog op zit, maar wat zal de massa dan zijn ?

Op mijn Knick stromgeber zat ook een lettertang label en ik vermoede dat die in een andere kast is over gebouwd. Maar misschien werd het af-fabriek al wel zo gedaan, het ziet er een beetje hobbyachtig uit.

Had hier op CO nog nooit iemand over Knick gehoord, maar nu blijkt het dus dat er mensen zijn die er eentje hebben.

Misschien moet ik als ik thuis ben een apart topic hiervoor openen.

een blessing inverter, dat ding kan weleens een noodverlichting achtergrond hebben, dat is tenslotte wat blessing maakt. ding zal eind 70's of begin 80's wel halen zo te zien.

die V compensatie achterop kan zijn om een spanningsval te compenseren door de 20A aan stroom aan de 12V zijde bij 250va last, en leeg rakende accu. er komt dan meer spanning uit de voorzijde als die knop wat hoger staat.

je kunt het ding toch testen? 12VDC erop en er zou voor 230V gelijk en 230V wissel uit moeten komen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@flash2b,

ik ga er aan meten zodra ik wat tijd heb. We hebben n.l. AOW (Altijd Onder Weg), hi.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

@ flash2b e.a.

belofte maakt schuld. Vanmiddag even wat onderzoek gedaan aan mijn Knick S1 Spanningsbron. 1V / 0.05% nauwkeurigheid.

Bij mijn exemplaar zit de netschakelaar op de achterzijde. De bedrading zit deels onder de trafo.

De trafo levert 12.56V AC. De spanning naar het kastje (rood en blauw) is 14.84V DC. De afvlakcondensator (68 µF) zit in het doosje.
De uitgangen aan de rechterkant: rood t.o.v. blauw -1.027V DC. Deze draden gaan naar het geheimzinnige styropor item.
Rood t.o.v. zwart +1.233V DC. Zoals je kunt zien zijn zwart en rood doorverbonden. Rood en zwart gaan naar de schakelaar links op de voorzijde, 10 - 0.
Onderuit het kastje komen 2 draden, blauw en wit. Die gaan naar de andere schakelaar op de voorzijde rechts 100 - 0.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Mijn exemplaar is van 1967 (!) en wordt dit jaar 50. Nog steeds still going strong.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Hoi, ben bij het opruimen van het huis van mijn opa dit apparaat tegengekomen:

Vanbinnen ziet hij er zo uit:

Er zit geen voeding aan, lijkt me een soort variabele weerstand/condensator? Hij lijkt mogelijk zelf gebouwd te zijn.

Hubie

Special Member

Dat is een preselector voor betere ontvangst\selectiviteit t.b.v. een kortegolf ontvanger en is tussen de ontvanger en antenne gekoppeld ,gezien de plaatafstand van de draaicondensatoren komen deze uit een omroepdoos.
Een antennetuner voor QRP werk (zenden met 5 Watt of minder)zou ook nog kunnen.Ik neem aan dat je opa iets met radio had.?
Edit\Is zonder enige twijfel zelfbouw.

Linksboven zie je een onderdeel met D6SAA of D6SA4 en 12A37A er op. Het zal wel een zekering zijn. Weet iemand welke?

Edit: Duh: Foto toevoegen.

Edit: Sukkel Eerst alleen op D6SAA gezocht met D6SA4 kom je op: http://www.nec-schott.co.jp/english/cutoff/sh_type/d6sa.html

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 24 juli 2017 17:31:26 (28%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 juli 2017 21:26:16 schreef Hubie:
Dit is een preselector voor betere ontvangst\selectiviteit t.b.v. een kortegolf ontvanger en is tussen de ontvanger en antenne gekoppeld ,gezien de plaatafstand van de draaicondensatoren komen deze uit een omroepdoos.
Een antennetuner voor QRP werk (zenden met 5 Watt of minder)zou ook nog kunnen.Ik neem aan dat je opa iets met radio had.?
Edit\Is zonder enige twijfel zelfbouw.

Bedankt voor de info! Hij was inderdaad vroeger radiotelegrafist op zee en later ook zendamateur. Naast dit apparaat had hij ook een zendinstallatie. Iemand hier toevallig een idee welke mensen ik daarmee blij kan maken? Zelf hebben we er niet zoveel mee.

Hubie

Special Member

Kan je even een paar foto's maken? of merk en type van de apparatuur opschrijven.

Dit topic is gesloten