Direct drive generator

Maar een condensator om zeg bij 20V en 10A een max-ripple van zeg max 1V te bewerkstelligen is best wel een prijzig ding. Als je de tijd niet meerekent is dit goedkoper.

Oké op die fiets. Dat extra werk is het dan wel zeker waard.

Nouja, de powerfactor in de wikkelingen wordt slechter: de belastbaarheid/max vermogen van je wikkelingen wordt lager.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je de motor/generator ooit nog wilt aansturen met een motorregelaar, omdat je daarmee de molen wilt opstarten bijvoorbeeld, wordt het erg moeilijk na de modificatie. De regelaar die ik eerder voorgesteld heb, is echter prima te gebruiken voor 7-fasen, of welk aantal dan ook als je simpelweg meer diodes en MOSFETs toevoegt.

Tada:

Als ik er 10 bestel, met 2 lagen van 70um koper (2x de normale dikte), kosten ze ~4 euro per stuk inclusief verzending (voor alleen de PCB uiteraard; de componenten moeten daar nog bij, en handmatig gesoldeerd worden, dat ga ik niet doen).

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 14 december 2019 11:16:28 (11%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@Spog2,

Axiaal denk ik dat ik moet vasthouden aan mijn uitvoering die ik eerder toonde ( zie blz. 11 )
Maar omdat bij de professionele molens veelal een radiale generator wordt toegepast zou ik die ook wel eens willen maken.

Op 14 december 2019 11:12:03 schreef SparkyGSX:
De regelaar die ik eerder voorgesteld heb, is echter prima te gebruiken voor 7-fasen,

Ohhh! sjiek! je krijgt dan ook power-factor-correctie!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 december 2019 00:11:21 schreef Spog2:
[...]
2)Kragten heeft spoelen op een vaststaande stalen plaat geschroefd. Hij spaart een luchtspleet uit. De constructie wordt veel eenvoudiger omdat de montageplaat aan de buitenzijde vrij is voor uitsteeksels zoals moeren en coildraaddoorvoer.
Zie: https://kdwindturbines.nl/kd-reports/ kd571, kd608, kd 631
Hij verdient respect voor deze ontwikkeling. Echt slim!

Inderdaad, hij heeft een wervelstroomrem uitgevonden! Fantastisch!

3)Nu komt mijn idee: als je die vaste plaat opbouwt uit een gewikkelde strip (bijvoorbeeld geslitte verzinkte strip is op rollen te koop) krijg je een rondlopend lamellenpakket.
Dan ben je de eddy currents grotendeels kwijt.

Dat lijkt me een veel beter idee. Een ring die je op deze manier maakt wordt wel veel dikker en zwaarder dan nodig.

Het resultaat moet worden een generator met luchtspoelen gelijmd op de buitenkant van je blikpakket.
(Voor de stevigheid kan je er nog een dunne wikkeling carbon of glasvezel omheen doen.)
Uiteraard moet er nog een rotorschijf met magneten op ongeveer zoals de buitenste schotel van de LGwasmachinemotor.
Je hebt nu een simpeler blikpakket, dus weinig eddy currents en je bent totaal verlost van de cogging.

Helaas, de ringen van de blikpakket hebben op deze manier de optimale richting om de wervelstromen te maximaliseren; ik verwacht geen noemenswaardig verschil met een massieve stalen ring.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 16 december 2019 17:32:46 schreef SparkyGSX:
[...]
Inderdaad, hij heeft een wervelstroomrem uitgevonden! Fantastisch!

[...]Dat lijkt me een veel beter idee. Een ring die je op deze manier maakt wordt wel veel dikker en zwaarder dan nodig.

[...]Helaas, de ringen van de blikpakket hebben op deze manier de optimale richting om de wervelstromen te maximaliseren; ik verwacht geen noemenswaardig verschil met een massieve stalen ring.

Sparky,

Ik vond Kragten's vaste schijf slim in die zin dat het constructief veel vereenvoudiging brengt.
Dat van die wervelstroomrem klopt denk ik wel zo'n beetje. Elk voordeel hep z'n nadeel he.
Vandaar dat ik die plaat uit opgerolde strip (coil) wou maken.
Als die ring zwaarder is dan nodig is volgens jou, dan maak je hem toch minder zwaar? Neem je de strip smaller. Ik moest even zoeken, maar deze kan sltten vanaf vanaf 5mm breed:
http://www.meka-steel.nl/nl/producten/metaal-op-maat
Het zou me verbazen als je niet ergens ook 3mm breed kan laten slitten, en anders huur/leen/koop/maak je zelf zo'n slitwiel.
Je kan ook nog breed rollen en smal zagen.

Als je vindt dat het wel werkt op een horizontaal gecoilde schijf en niet op de cilindrische omtrek van een stapel schijven zoals bij stap 4 dan snap je het waarschijnlijk niet wat ik probeer te beschrijven.
Het magneetveld, spoel en de lamellering zijn tov elkaar dan namelijk precies het zelfde, alleen is het stelsel nu niet axiaal maar radiaal gericht.
Net zoals bij een modelbouw outrunner. Alleen ligt de spoel niet om de tanden, maar is verplaatst naar de buitenkant (in de luchtspleet dus). Uiteraard wordt de luchtspleet dan groter, want die is gevuld met koperdraad.
Ik kan me wel voorstellen dat het wat onzinnig overkomt als je denkt in spoelen met ijzerkern en outrunners, maar het volgt uit de voorgaande denkstappen.
Bij het nadelig effect van die grote luchtspleet heb je als voordeel dus coggingvrij (daar ging het om) ook nog een positief effect dat het magneetveld en koper helemaal aan de buitenkant zitten.
Bij een kortsluitanker bijvoorbeeld zit veel materiaal om een relatief klein rotortje.

Die revival van m.bouwer heeft me toch wel weer aan het denken gezet.
Ik heb eerder een ontwerpje gemaakt van een axiale flux coreless
https://www.circuitsonline.net/forum/view/141259#highlight=generator

Die gedachte dat de actie zoveel mogelijk naar de buitenkant moet heeft tot gevolg dat ik nu bekijk hoe een radiale flux coreless generator er uit moet zien.
Ik zie daar aardig wat voordeel in.
Die ontwerp ik weer op uitwendig D=100mm zodat je ze kan vergelijken.

Om eens een Fisher & Paykel-type te kunnen testen ben ik nu een proefopstelling aan het maken.

Het frame voor de ophanging van de stator.

Nu kan ik de as voor de rotor maken en de ophanging van de lagers.
Wat de aandrijving betreft: welke aandrijfmotor kan ik hier dan toepassen?

@m.bouwer
Als ik het voor mijzelf moest doen zou ik gewoon de draaibank nemen als aandrijfmotor en meetopstelling.
Ik zou gewoon een dunne gladde as nemen en die in de drieklauw zetten. Als je te weinig ruimte boven het bed hebt gebruik je de vrije kant van je draaibank (die vast wel een holle as heeft).
Voor lichte metingen zou as van 5mm al voldoen, maar ga je tot het uiterste dan zou ik toch wel 20mm nemen.
Ik heb als vuistregel: asdiameter = 1% windmolendiameter.

Laboratorium opstelling. Rotor en stator zou ik elk van een plaat voorzien met een glijlager snel gemaakt uit een stukje kunststofstaf.

Ik zou de rotor er binnestebuiten op monteren om de lagerwrijving te meten. Gebruik een arm met gewicht op een keukenweegschaal. Als je weegschaal omhoog beweegt en omlaag moet je de lagerwrijving kunnen vaststellen. Of je draait de draaibankas heen en weer.

Vervolgens zou ik de rotor in de normale positie brengen en op dezelfde wijze de cogging meten (die is dan inclusief wrijving die je eerder had bepaald).
Dan heb ik een antwoord op mijn vraag: hoeveel cogging heeft ie? :D

De laatste stap is de as verdraaivast aan de rotor te zetten.
Dan gaat die as in de drieklauw, stator erop en een reactiearm er aan.
Je gebruikt de draaibank als aandrijfmotor en de reactiearm met keukenweegschaal als koppelmeter.

Verder heb je draaibank toerental en electrische belasting als variabelen om te meten wat je nog meer wilt weten.

Mijn bedoeling is eigenlijk om de proefopstelling draagbaar te houden.

De as met de meenemers heb ik passend gemaakt op de magneettrommel.

De ophanging van de lagers wil ik nastelbaar maken.

Dat ziet er goed uit. Het lastige van zo'n motor is dat je maar heel weinig speling hebt tussen de rotor en stator. Dus het na stelbaar maken is een zeer goed idee.

Het lijkt alsof je as vast zit en de rotor wel kan draaien via dat lager. Maar hoe ben je van plan dat te laten draaien? Je zou een v snaar om de rotor kunnen doen, maar weet niet of die motor dat kan hebben. Denk dat dan de rotor snel de stator gaat raken.

@#Jeffrey#,

Bij deze proefopstelling wil ik de as laten draaien.
Die as kan ik dan ook aandrijven.

Met deze ophanging van de achterste lager kan ik de as radiaal en axiaal stellen.
Nu verder met de voorste lager. Daarna kan de magneet-trommel om de spoelen draaien.

[Bericht gewijzigd door m.bouwer op zaterdag 21 december 2019 15:08:10 (98%)

Rondom tussen de magneten en de spoelkernen 1mm.
Nu de aandrijving.

Sommige handboormachines-met-snoer hebben een nette toeren & koppelregeling die je ook vast kan zetten als je de machine niet vasthoudt.
Als je je as een stukje op 13mm draait kan je die er op klemmen.

Opspanbok
(Wel een beetje prijzig tegenwoordig (~€50)...)

Als je de boormachine zonder verdere ondersteuning op de as klemt kan je die opspanbok nog als reactiearm gebruiken om het koppel te meten.
Een handgreep die je op de hals klemt is daar natuurlijk ook geschikt voor.

Mijn bedoeling is om de hele opstelling voor metingen naar Rew toe te brengen. Zo mogelijk compleet met aandrijving.

@Spog2,

Handboormachine met opspanbok heb ik wel.
Maar hoe zit je dan met het toerental?

Is dat nu mijn wasmachine motor? Ik was van plan om die in de opstelling als motor te blijven gebruiken. Als /ik/ daar een generator test-opstelling van moet maken, dan zet ik er een "RC hobby-motor" op. En andersom kan dat ook. Energie de andere kant op, geen probleem. Ik heb ook een 10kW motor in een test-opstelling. De test-belasting daar moet makkelijk rond de 100kW piek kunnen hebben bij 1500RPM (*). hihi.

(*) Rem uit een auto.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Deze kan op laag toerental (tot 750/min) 290 Watt mechanisch afgeven.
Ik denk dat je daar een eind mee komt, maar om vollast te meten heb je denk ik wat meer nodig.
Ik meen dat de NieuwZeelanders met hun F&P iets van 500Watt bij 500/min doen. Maar wellicht kan hij meer als je het niet zo nauw neemt met de toelaatbare temperaturen (oververhitting). Een professional wil graag weten waar de grenzen liggen. dus je moet hem kapot maken met een dikke motor. :) :) :)

Als je er geld in wilt steken is een draaistroommoor met frequentieregelaar daartoe vast in staat.
Anderen hier weten daar meer van als ik. Ik ben geen electotechnicus.
Maar je ziet wel dat er een heel feest aan je as komt te hangen.
Ik zou toch overwegen om wat fijnzinnige metingen zonder die ballast op bv een draaibank te doen.

@rew,

Is deze aslengte voor jou geschikt om hem als motor te gebruiken?

Jazeker, daar valt zeker wat mee te beginnen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/