Show your projects! Part 32

bprosman

Golden Member

Als in, die zat er niet? Dat zou het eea verklaren.

Was m inderdaad vergeten :-(
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Daar kan nog een hoop bij :)
Zou niet alles met 2114s doen. Vreten stroom.
bprosman

Golden Member

@Guidob

Heb Roland's YARRB liggen.
Overigens houden die kleine switchers (7805 vervangers) zich prima, worden maar net lauw met 12V input.

[Bericht gewijzigd door bprosman op 31 oktober 2018 21:51:10 (50%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

En als ik dan toch bezig ben, mijn Eprom Emulator maar eens afgemaakt/ingekast.
Frontplaat gemaakt met fotopapier, boeklon en aluminium frame'pjes om de frontplaat te beschermen tijdens het in en uitpluggen en ook het "rafelen" van de frontplaat rond de connectors te voorkomen.

Gebaseerd (zeg maar gewoon gejat) op een Elektuur ontwerp Jan. 2001.
De front LED is wat overkill (RGB led) , als ik de gordijnen open laat gaan er vliegtuigen landen.

De AT89C2051 vervangen door een Arduino, dat ontwikkelt wat makkelijker. Software nog afwerken.

Voorkant/Achterkant, kast zit niet 100% dicht vandaar dat je de uitsnijdingen in de achterkant net ziet. :




De binnenkant:

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

En de zelfgemaakt "Pod"




Menu
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Hier nog een klein projectje van mij.

Print met sensor:


Bovenkant print:


En de onderkant:


Iemand met 100KW aan zonnepanelen wil daar op gaan verwarmen met een warmtewisselaar onder de standaard ketel, om nu te controleren of de pomp wel of niet draait "als extra veiligheid tegen over temperatuur" is er een flowsensor in de retour van de verwarming geplaatst. Het relais op de print schakelt uit als er bijna geen of helemaal geen flow is, dit gebeurt doormiddel van een hysteresis. Onder een bepaalde waarde wordt het contact verbroken, en boven een bepaalde waarde wordt het contact gemaakt.

De voeding gebeurt via een 230/12VDC netadapter.

De ketel blijft ook gewoon nog op gas werken met al zijn beveiligingen, je moet het elektrische gedeelte zien om wat vermogen van de panelen weg te stoken.

Je moet het een beetje zo zien.
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Kan de je dan niet betrouwbaarder en simpeler gebruik maken van de overdrukschakelaar op de ketel en de temperatuursensor op de aanvoer en/of retourleiding?
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
Lambiek

Special Member

Je moet het zo zien: Als ze warmwater pakken, dan schakelt de driewegklep om naar de plaatwisselaar. Dan heb je dus bijna, of helemaal geen flow meer "ligt ook aan de grote van de installatie" in je verwarmingssysteem. De maximaal thermostaat die boven in de elektrische warmtewisselaar zit schakelt dan wel uit, dus dat is het probleem niet. De elektrische warmtewisselaar verwarmt het water tot +/- 80 graden, maar warmt door tot +/- 95 graden. Dus als de driewegklep weer omschakelt naar verwarmen schakelt de maximaal thermostaat van de ketel de ketel uit, wat niet wenselijk is plus dat de wisselaar in de ketel ineens een stoot warmwater van +/- 95 graden krijgt.

Als nu de driewegklep omschakelt stopt de elektrische warmtewisselaar direct, plus dat je op deze manier een extra veiligheid op je flow hebt. Als de pomp om wat voor reden stop, stopt het verwarmen via de zonnepanelen ook.
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
ik mis iets, een kortsluiting tussen aanvoer/retour. als de radiatoren dichtstaan heb je geen flow immers. als er thermostaatkranen opzitten gaat dit snel al voorkomen.

[Bericht gewijzigd door testman op 3 november 2018 11:04:43 (56%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 3 november 2018 10:46:33 schreef testman:
als er thermostaatkranen opzitten gaat dit snel al voorkomen.

Bij mijn weten zitten die er niet op.

Ik mis iets, een kortsluiting tussen aanvoer/retour. als de radiatoren dicht staan heb je geen flow immers.

Als er geen flow is hoef je ook niet te verwarmen toch.

En ik heb alleen het printje maar gemaakt en de software. :)
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Dus nu werkt het systeem al veilig zonder jouw printje?
Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Lambiek

Special Member

Het werkt wel veilig, maar niet goed.

Op 3 november 2018 10:09:48 schreef Lambiek:
De elektrische warmtewisselaar verwarmt het water tot +/- 80 graden, maar warmt door tot +/- 95 graden. Dus als de driewegklep weer omschakelt naar verwarmen schakelt de maximaal thermostaat van de ketel de ketel uit, wat niet wenselijk is plus dat de wisselaar in de ketel ineens een stoot warmwater van +/- 95 graden krijgt.


Als de flow sensor er straks tussen zit kan dat niet meer als het goed is.
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Bak met licht



30 x 2watt met CPU koeler achter op de print.

Print is voor 36 keer maar dat wilde deze voeding niet...

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op 13 november 2018 16:51:36 (31%)]

Een mini projectje gemaakt:
IR sensor voor mijn kogelbaan. Moest compact zijn, extra breedte 15mm (1 raster FT) en niet onderhevig zijn aan zonlicht. De keuze van de IR diode en foto transistor zijn types met een kleine openingshoek. Zo kan het ongewenste licht niet gemakkelijk binnen. De positie van de licht bundel is onderaan de bal. Voordeel is ook hier dat reflecties op de bal naar beneden gericht zijn, dus kunnen ook niet in de licht bundel. Minimale load voor de fototransistor moet lieft 4mA zijn en de IR diode moet minimaal 6 mA hebben. Ik gebruik 5 en 9 mA bij de 5V versie. Testen hebben uitgewezen dat dit perfect werkt:

https://farm5.staticflickr.com/4916/45210915654_e5140fe14c_c.jpg
HD: https://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/45210915654

https://farm5.staticflickr.com/4894/45885468312_86dee0f2d3_c.jpg
HD: https://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/45885468312

https://farm5.staticflickr.com/4869/32063668788_29222eb4e5_c.jpg
HD: https://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/32063668788

https://farm5.staticflickr.com/4902/32063668558_f198c8aff4_c.jpg
HD: https://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/32063668558

Geen PCB nodig, enkel een paar soldeer puntjes en een 3 pins female connector. Alle 3D print files staan ook op:
https://www.thingiverse.com/thing:3223760

https://farm5.staticflickr.com/4877/30997781587_1ae2148c81_c.jpg
HD: https://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/30997781587

Nota: De groene bal geleidingen op de foto zijn de originele FT, dus niet zelf geprint.
Frans.
bprosman

Golden Member

Weer mooi gedaan Frans, is dat met de Flashforge printer gedaan ?
Bevalt die ?
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Ja het is een Flashforge Finder 3D printer. Die is voor mij uitstekend geschikt. Ik moet mij niet bezig houden met de vraag gaat het nu goed geprint zijn, het is een tool, een gereedschap waar je kunt op rekenen dat het resultaat altijd juist is.

Ik had nooit gedacht dat 3D printen zo eenvoudig zou zijn. Alles wordt met Autodesk Fusion 360 getekend. Na de leercurve te hebben doorlopen is ook dit een super tool. Nu kan ik mij nog meer toeleggen op design, integratie, verkleinen en verfijnen van de stukken. Heb je iets nodig, gewoon tekenen en printen.
Lambiek

Special Member

Dat is weer mooi gedaan Frans, en een nieuwe hobby erbij, 3D printen. :)

Heb de review gelezen, een leuke printer voor relatief weinig geld.
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
De lange weg van idee tot werkend apparaat. De IV22 VFD Klok.

Het idee: Doe iets met old-stock VDF display's. Ik vind VFD display's fraai, je kunt veel nixie klokken vinden maar VFD types zijn wat zeldzamer.
Dus heb ik er zelf een bedacht en gebouwd. Hij moest aan de volgende voorwaarden voldoen:


  • Zo laag mogelijk stroom verbruik
  • Power save mode moet beschikbaar zijn
  • Automatisch geregelde helderheid op basis van omgevingslicht
  • Moet werken op een enkele 5V voeding, met goed verkrijgbare adapter
  • NTP tijd synchronisaie via eigen WiFi netwerk
  • Touch sensor om de datum te laten zien of andere dingen, nog bedenken
  • Automatische tijdzone en zomertijd correctie
  • Ontwerp een kast die zonder speciaal gereedschap gemaakt kan worden, of laten maken
  • Flexibel ontwerp wat in verschillende behuizingen gemonteerd kan worden
  • RGBW Led's achter de buizen , als status indicator en/of achtergrondlicht.
  • Eenvoudig in gebruik, moet werken als je hem aanzet.
  • Moet een werkend model opleveren die in de woonkamer kan staan, en kan blijven staan met goedkeuring van de medebewoners
  • Software updates mogelijk "Over The Air"
  • Leuk om te bouwen, geen haast


Ik heb een album gemaakt met verschillende foto's van het project. Ik hoop dat de link werkt.
Ik wil niet zoveel foto's in deze post zetten.
Nu nog een leuke naam voor de klok, iemand een idee?
Wil je meer informatie over de klok, vraag het!
Paar details, er zit een Wemos D1 mini in als controller, de software is gemaakt in de EP8266 arduino suite.
De klok verbruikt ongeveer 550mA bij 5V als de anodes op maximale helderheid werken en de led's uit zijn.
In een normaal verlichte woonkamer, s'avonds, is het stroomverbruik 270mA bij 5V, leds uit.

https://photos.app.goo.gl/gnLn7QdxzjhkCnPB9

De camera pakt de VFD display's veel te helder op, in het echt is het goed leesbaar.


Update 30-11-2018:
Ik heb dezelfde klokmodule nu ook in een Bamboe kastje gebouwd en voorzien van een "Glass Look" plexiglas front. Er zijn drie foto's aan het album toegevoegd.
Hubie

Special Member

Project is een beetje een te groot woord voor dit (komende)knutselwerk.
Een simpele DC 80 Meter RX.
Om daar nu een echte frequentieteller aan te hangen lijkt me wat overdreven,dat moet simpeler kunnen met een paar ledjes.
Idioot eigenlijk,ik heb hier een keur aan dure communicatie ontvangers in de radiohut maar het meeste plezier krijg ik toch van simpele ontvangers zelf bouwen. ;-)



338 receivers online https://www.sdr.hu/
bprosman

Golden Member

Mooi gemaakt Rolo.

Lucien (HTF Electronics) heeft ook weer wat Russisch NOS VFD spul.

https://www.htfelectronics.nl/nl/russische-componenten/
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Hier nog een klein projectje van deze kant. Het is een ir zender en ontvanger - dimmer voor op een jacht. Het is een twee kanaals zender ontvanger.

Hier de zender.


En de onderkant van de zender print.


Hier de ontvanger dimmer.


En de onderkant.
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

In de koffiecorner kwam het al ter sprake, projecten die projecten genereren die....

Voor mijn microprocessor projecten stond een ICE al heel lang op mijn lijstje. In het verleden heeft de Firma Trenz Electronic heeft een FPGA bordje gemaakt met een 40/48 polige DIL voet voor het emuleren van allerlei 40-poters , met name diegene die niet meer in productie zijn. Op het star.org forum (Acorn / BBC) heeft Dave "Hoglet" een ICE geschreven voor dit bordje voor diverse processors (6502, Z80, 6809) Nu is de DIL versie van dit bordje ook niet meer te krijgen maar de 2x50 IDC nog wel.

https://shop.trenz-electronic.de/en/TE0262-00B-GODIL50-XC3S5...50-pin-IDC

https://github.com/hoglet67/AtomBusMon

Mijn werk bestond dan ook eigenlijk niet uit meer dan een "verloopbordje" maken, en de software er in flashen maar ben wel blij met het resultaat. Een Acorn Atom die loopt op een 6052ICE.
Op naar mijn onwillige Junior Computer (Elektuur).





De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Op 4 december 2018 17:11:01 schreef bprosman:
Een Acorn Atom die loopt op een 6052ICE.6502ICE
Typefout.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Inderdaad, was om jullie scherp te houden :+
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Het ontwikkelen van een goedkoop handzaam VES (Vertical Electrical Sounding) apparaat is wat mij de laatste maanden bezig hield. Dit komt neer op het bepalen van dieptes van aardlaag soorten door middel van een reeks weerstandsmetingen.

Het apparaat bestaat uit een instelbare constante vermogensbron (met 10 W, 600 V en 200 mA limieten). Dit vermogen wordt met een full-bridge naar de uitgang geleid. Dit, samen met het stroommeetdeel is volledig galvanisch gescheiden (uitgezonderd enkele MOV's) van de spanningsmeter.

Door middel van bluetooth commando's kunnen stroompatronen worden opgewekt waarbij de stroom en spanning gesampled worden en weer naar een telefoon gezonden worden.