[CO voeding 2019] discussie topic

Ook hier is stilaan wat vooruitgang.
1e poging, er is leven:

https://i.ibb.co/mGJq2sg/20190523-222437.jpg

Als er binnenkort nog tijd vrij gaat komen, dan volgt er meer

Testfit.
Over het front komt nog een extra cover van fotopapier met plakfolie, wat er nu op zit was voor het boren etc.
Het is krap, maar ik denk dat het moet lukken.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 22 mei 2019 21:10:33 schreef buckfast_beekeeper:
Wel 1 vraagteken. Blaas ik lucht van buiten de voeding er in (ventilator op buitenzijde) of blaas ik naar buiten toe (ventilator in de kast).

Wat betreft de koeling zal de stroomrichting niet uitmaken.

Maar als de ventilator in de kast zit zal dat minder geluid produceren en hoef je ook geen rooster te plaatsen om te voorkomen dat je in de ventilator grijpt.

reading can seriously damage your ignorance

@MAH
Ik zou de hoofdprint een kwartslag draaien, als dat past. Geeft je kortere bedrading en net wat meer afstand tot je trafo. De kleine trafo zou ik op achterpaneel monteren, ook weer ivm strooiveld.
Mijn 5ct, je hebt vast een goede reden om zoals afgebeeld te bouwen.

[Bericht gewijzigd door markce op vrijdag 24 mei 2019 14:06:30 (15%)

Sine

Moderator

@Pascal4,
It's alive, aliiive mwuhahaha ... hum

@markce,
Ik weet niet of je daar veel mee wint, dan worden de aansluitdraden naar het front weer langer namelijk.

Het trafotje draaien kan natuurlijk, maar hoeft niet, de veldlijnen lopen nu net in een stuk print waar letterlijk niets zit.

@Sine
Ik had de print voor positie van de kleine trafo al virtueel gedraaid :-)
De bandkabel bijna tegen de ringkern is niet fijn. Dan maar wat langer en tegen het frontpaneel dacht ik.

Het is krap en inderdaad de vraag of het heel veel uitmaakt. Het is wel leuk om met wat ontwerpoverwegingen te spelen.

[Bericht gewijzigd door markce op vrijdag 24 mei 2019 14:52:20 (25%)

Ja, ik heb al veel zitten draaien en schuiven. Überhaupt om het er in te krijgen maar dat lijkt nu mogelijk.
Op deze foto staat een andere overweging, hier wordt het 230 deel mooi compact gehouden.
Switchen naar één elco van 10000u zou nog iets meer speelruimte geven, oa. voor de zekeringen.
Wanneer ik in de vorige opstelling de elco's en de trafo wissel, dan is de trafo iets verder van het front.

[Bericht gewijzigd door MAH op vrijdag 24 mei 2019 15:25:12 (16%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Hi,

MAH
Ik zou voor een wat andere opstelling gaan, denk hier eens aan...

230V entree aan de andere kant.
Liever nog een vaste kabel via een wartel omndat je dan meer ruimte over houd, want het kastje is aan de krappe kant.
De rede is dan, dat je de ringkern zo veel mogelijk naar achteren kan zetten.

Jouw voorgestelde opstelling zit toch wel erg dit tegen de potmeter aan.
De ringkernen zijn beter in het veld binnen de kern te houden, maar jouw opstelling is de Goden verzoeken. :-)
En dan weer verder, kijk of de elco's dan tussen de trafo en de potmeters passen.

Wat de printopstelling betreft, bij de eerste blik dacht ik ook aan het draaien van de print,
maar als ik het goed heb onthouden zit de regel electronica bij deze opstelling zo ver mogelijk bij de trafo's vandaan.
En je bedrading naar je klemmen is zo ook lekker kort, dus ik zou de printopstelling in jouw kastje zo houden.

Een ding stoort mij wel aan je foto's *grin* en dat zijn de slechte aansluitklemmen die je gebruikt (of worden deze nog vervangen?)

Nog een tip, plastic kastje met een zware transformator, geen fijn plan i.v.m. de mechanische problemen.
Leg een plaatje aluminium ander de trafo om het kastje wat steviger te maken.
Als je dit kastje echt gaat gebruiken, stel ik voor deze aan de binnenzijde in te spuiten met grafiet spay en dit dan te verbinden met je massa punt voor wat afscherming tegen het electrische veld.
Een betere oplossing is het plaatje dat je voor b.v. de trafo zou gaan gebruiken, zo groot te maken dat het de bodem vult van het kastje,
dan heb je een redelijke afscherming voor je print en degelijkheid voor de trafo, win-win. :-)

Hennep
De bedoeling is dat je de warmte "uit" de kast trekt en daarmee voor een lagere temperatuur zorgt van de hele voeding.
Dat de ventilator dan met het draaien deel aan de buitenzijde zit, is niet zo van belang daar je daar natuurlijk een draadrooster plaatst.
Wat ik al eerder zij, het gaat om het totaal plaatje, hier een lijstje wat ik allemaal me weeg betreffende de koeling, vul aan waar nodig.

Koeling error budget
Grote van de behuizing, luchtinlaat en uitlaat.
Capaciteit van het active koel element
Te dissiperen vermogen in het koelelement
Type ventilator met zijn koelegenschappen en geluidsniveau
Soort ventilator regeling en regel eigenschappen
Warmte opgewekt door alle onderdelen behalve die op het koelelement
Mee berekening van de variatie van de netspanning, b.v als deze spanning 240V is bij max. belasting
De verwachte maximale omgevings temperatuur
Het geluidsniveau en het karakter hiervan wat acceptabel is voor de gebruikers.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Zo heb ik de boel weer terug staan, netentree vervangen door een wartel, aangezien het een entree was met een zekering komt die er nog los bij, maar het voordeel is dat ze zo boven de trafo passen.

Max 10 cm draad op de torren gaat niet lukken op deze manier helaas.

Elco's naar voren zodat er meer afstand is met de trafo.
Een bus zinkspray heb ik nog staan geloof ik, of grafietspray, voor afscherming zal ik het doosje inspuiten (maar pas wanneer alles er pasklaar in kan).

De aansluitbussen worden nog wel vervangen door iets beters, deze had ik bij de hand.

Deze trafo is al voorzien van een onderplaat en een bevestigingsmogelijkheid.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
RAAF12

Golden Member

Op 24 mei 2019 16:02:25 schreef blackdog:
Een ding stoort mij wel aan je foto's *grin* en dat zijn de slechte aansluitklemmen die je gebruikt (of worden deze nog vervangen?)

Beter te groot dan te klein, deze kunnen min. 60A aan. Ze komen uit de rommelbak.
Er is veel moois te koop, these days.....

Sine

Moderator

It is done ... (for now ;))

2x 35V 1,5A uit een 160VA ringkern.

De ringkern is uit een multimedia setje, en is behalve de 230V en een hulpwikkeling compleet opnieuw gewikkeld.
4x15V in 1mm, en 4x12V met wat veel dunners ;)

Gezien ik de proto's ook opgebouwd heb was ik al voorzien van een flink aantal onderdelen, en wat ik uit de rommeldoos kon gebruiken komt dan ook uit de rommeldoos.

Als je de voeding op deze manier opbouwt zorg dan voor knoppen die met een korte as overweg kunnen (spantang knoppen)
Origineel had ik de printen enkel aan de 4mm bussen hangen, maar dat is toch wat te wapperig, met een blokje plexi en een beugeltje zit het geheel nu ook in het midden nog een keer geborgd, geen overbodige luxe.
De 2x2,5A die ik origineel in het kastje had willen proppen ging echt niet gebeuren. De koelplaat kan dan niet mee en de warmteontwikkeling in het kastje was ook te veel geweest.

Ja, de voeding recht onder de ringkern heeft twee keer zoveel rimpel als die er naast. (0,13mV tegen 0,07mV) dus de trafo boven op de voeding bouwen heeft zeker invloed. Maar dat zijn nog steeds waardes waarmee ik helemaal tevreden ben.

En natuurlijk de verplichte onderkant.

Zo ... en nu jullie ;)

maartenbakker

Golden Member

Die ziet er uit alsof hij zo van de fabriek komt!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

Op 25 mei 2019 17:47:56 schreef maartenbakker:
Die ziet er uit alsof hij zo van de fabriek komt!

Heeft hij hem niet stiekem gekocht. ;-)
Super strak gemaakt Sine petje af.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hi Sine,

Mijn complimenten! :-)

Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
HarmP

Golden Member

Ziet er superstrak uit! Ik had gemist dat je de trafo zelf opnieuw gewikkeld had, ik kon al geen 4x12V of 4x15V ringkerntrafo's vinden....

Klein vraagje: Zijn de potmeters echte Bourns, of de Ali/Banggood/Ebay versie?

Bert_Camper

Golden Member

Hi Sine,

Klasse, ziet er perfect uit!

Groeten, Bert

Hewlett

Honourable Member

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
RAAF12

Golden Member

Heel mooi gedaan!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 25 mei 2019 19:39:20 (77%)

Sine

Moderator

@Maarten,
Incl gaatjesbord ;) Ik heb even getwijfeld om een paar pcbtjes te laten maken voor het gelijkrichter en elco bordje.

@HarmP,
Nee, dit zijn echte bourns die ik ergens uit gesloopt heb. Vandaar ook de verschillende waardes, 5k voor de U pots en 10k voor de I.
Ik heb toen ze net uit kwamen eens wat kloontjes geprobeerd .... maar die wil je dus echt niet hebben. Zeker gezien 2e hands amphenol of Litton pots voor 2 a 3 euro te vinden zijn op radiomarkten.

Ik weet overigens vrij zeker dat farnell in het verleden trafo's had met vier wikkelingen. Maar ik kan ze in ieder geval niet meer vinden.

@Allen,
Thanks :)

Nu zijn jullie aan de spreekwoordelijke bal, ik wil wat beters zien dan ik hier in elkaar geflanst heb.

Kruimel

Golden Member

Op 25 mei 2019 21:58:58 schreef Sine:
@HarmP,
Nee, dit zijn echte bourns die ik ergens uit gesloopt heb. Vandaar ook de verschillende waardes, 5k voor de U pots en 10k voor de I.
Ik heb toen ze net uit kwamen eens wat kloontjes geprobeerd .... maar die wil je dus echt niet hebben. Zeker gezien 2e hands amphenol of Litton pots voor 2 a 3 euro te vinden zijn op radiomarkten.

Die klonen zijn inderdaad om te huilen, alsof ze er zand bij in gestoken hebben ofzo, echt niet leuk meer. Het kraakt ook alsof er een éénrichtingsloper de andere kant op in zit, en exemplaren van dezelfde order verschillen onderling zelfs merkbaar in klank en gevoel. Liever een 'single-turn' dan een slechte 10-slags. Als alternatief voor een multiturn bouw ik mijn voeding liever om naar verschillende bereiken. Een 10mV instelnauwkeurigheid kan me allang niet meer schelen als ik 25V op de uitgang heb staan, maar wel als ik op de 0,8V zit. Dan is het IMHO alleen maar nodeloos gezwengel aan de pot om de spanning met een bruikbare hoeveelheid aan te passen.

Overigens mag je van geluk spreken als je goede "restpartijen" hebt gekocht, want ik kocht er in Rosmalen (2016 geloof ik) toch een paar rotte waar al eens teveel stroom doorheen gegaan was (ik kon precies meten waar). Die waren €5 per stuk. Dan staat er "niet getest" bij... Nou, ik kan je zeggen, die waren wel getest. :(

Ik heb overigens eens een tiental nieuwe 2k 10-slagen pots van SR Passives gekocht bij TME (link), en die bevielen bijzonder goed. De plastic as en de afwerking van de behuizing deden een beetje goedkoop aan (en met ~€30 per 10 waren ze dat ook), maar ze waren stevig (reproduceerbaar tussen de 3599 en 3601° draaihoek), betrouwbaar (geen meetbare onderbrekingen bij het draaien), nauwkeurig (geen enkele meer dan 45Ω afwijking op de totale weerstand*), lineair (op een paar Ω offset na) en reproduceerbaar (gelijke waarde in beide draairichtingen). Ze voelen ook goed, ze draaien niet "tegen hun zin" zoals die klonen van hierboven.

*Ik ken de calibratietoestand van mijn meter niet, dus dat kan natuurlijk nog altijd wat verschillen.

PS Nog niets gebouwd, dus helaas niets te showen van mijn kant, maar het verschijnt hier zeker als ik er toe kom.

Na aansluiten van de hoofdspanningen van mijn CO2019 voeding was ik wel benieuwd naar wat deze voeding gaat bieden. Het bepaalt ook hoeveel tijd ik er verder aan besteed.

Eerst een sessie met belasting en temperatuurmeting gedaan.
De voeding (trafo, koelplaat, binnenlucht) wordt warm onder volle belasting, meer dan ik hoopte, minder dan ik vreesde. Hier nog geen reden voor geforceerde koeling.

Dan het dynamisch gedrag.

Ik meet met 0.2A/0.8A 500Hz pulsbelasting.

[Bericht gewijzigd door markce op zondag 9 juni 2019 00:48:33 (28%)

Hi markce,

Zie ik dat nu goed...
Zakt de voeding 40mV in?

Kijk eens naar dit plaatje als referentie.
Let niet op de slinger verschijnselen, dat is de inductie van de bekabeling en niet de regel electronica.
Kijk naar de schaal, deze is 1mV/Div. en het middenstuk ligt hier op de zelfde lijn als voor en na de puls.
Mijn stroommeetpuls is meestal 10% tot 100% en de stroom was een paar ampere.
De gemeten voeding is mijn NA-01.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-196.png

Wil je ons laten zien hoe je gemeten hebt?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Daar gaat ergens wat mis, of in de voeding of in je meting.
De uitgangsspanning mag minder dan een mV inzakken tussen leegloop en vollast.

Onderstaande test zijn een resistieve belasting die met een snelle fet boven op 9% belasting wordt in en uit geschakeld.
Blauw is het signaal uit de funcgen.

9-90% belasting, inschakelen

9-90% belasting, uitschakelen

9-90% belasting, totaal

Bovenstaande is met tip122's, met snellere torren wordt dit nog beter, grijs zijn de tip122's

Nog even gecheckt: statisch hetzelfde - spanning neemt toe bij grotere belasting. Is er bij mijn exemplaar iets mis met sensing?
Morgen meer.

Edit:
Statisch is het stabiel.
Met "Even" maak je snel een meetfoutje.

[Bericht gewijzigd door markce op maandag 3 juni 2019 17:56:57 (21%)

Dips van 40 mV kun je krijgen door te meten aan de verkeerde kant van de aansluitsnoeren, of door overgangsweerstand op je bananen bussen.

Ziet er uit als een weerstand van een 60 milliOhm.