[CO voeding 2019] discussie topic

RAAF12

Golden Member

Op 8 mei 2019 05:51:08 schreef buckfast_beekeeper:
Mijn andere hobby heeft nu voorrang. Vrijdag ongeveer 200kg honing van de volken halen. Vrijdag en zaterdag slingeren. Maandag of volgende week woensdag de volken naar huis halen. Volgende donderdag beginnen met koninginnenteelt om 24 koninginnen op 1 juni naar Holwerd te brengen.

/offtopic Hee wat leuk, die gaan naar een Fries eiland? Bestuiven van gewassen kan de mensheid redden, jij bent goed bezig!!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 9 mei 2019 12:51:00 (19%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

off-topic inderdaad. Buckfast bevruchtingsstation Ameland. Pietje Miedenweg voor die het eiland wat kennen. Vlak aan het vliegveld.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Even nog OT.
Mijn versie van de CO-2019 voeding begint wat leven te tonen.

Het was niet meteen foutloos. Een segmentje bleef donker. Let heeel goed op bij montage van de potmeters. Het is erg krap naast de ICL.

Ik gebruik enkelzijdige gelijkrichting voor de hulpvoeding. Op deze manier kan ik mijn transformator met dubbel shield ook voor de hulpvoeding te gebruiken. Omdat de 3e wikkeling een enkele 18V is, heb ik de buffer-elco's vervangen door 35v type. Voor de 10uF elco's heb ik een 105C Nichicon versie gebruikt.

De multimeter geeft de spanning over een 10 ohm serie-weerstand, wat 0.236A eff is. Dit is 1:3 verdeeld tussen - en + 12V.

Hieronder het gereedschap dat ik gebruikt voor SMT en niet voor TH nodig heb.

Verder een loeplamp en solderwick, maar die gebruik ik wel vaker. Soldeerbout is een Weller TCP net getoonde 0.8mm beitel punt.

En het resultaat:

Hi,

Ik heb een extra "hack" gedaan aan mijn CO-2019 ringkern trafo.
Deze aanpassing wou ik niet in dit topic zetten maar is in een nieuw topic te zien.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/145135

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
buckfast_beekeeper

Golden Member

In de BOM voor de 30V versie staat R58 169k verkeerdelijk als 1963 dit moet 1693 zijn.

Edit: Eagle librarie toegevoegd met de volledige transformator reeks die blackdog heeft gebruikt. Ze zijn wel niet allemaal bij Reichelt verkrijgbaar. De aangegeven zekering waarde primair is zoals aangegeven in de datasheet.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zaterdag 11 mei 2019 19:49:55 (48%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Met de 18V (2x9V) hulpvoeding kom ik buiten de ontwerpgrenzen van de CO-2019 voeding. De warmte-ontwikkeling van de +12V is groter en heeft koeling nodig. Mijn oplossing hiervoor is het sub-frame waarop ik de PCB monteer als koeling te gebruiken. U1 zit bij mij daarom op de achterkant van de print.

Daarna even de temperatuur van de regulator IC's nagemeten bij Tamb = 16.5C:

U1 = 29,2C
U2 = 43C
U9 = 41C

Hoogste verwachte temp bij een Tamb=40C is dan 66C.
Ik zie niet veel reden om hier extra te koelen.

De temperatuur van de TL431 wordt bij mij 31C. De referentiespanning loop na inschakelen 4mV op, wat minder dan 0,1% is.

[Bericht gewijzigd door markce op zondag 12 mei 2019 07:17:53 (17%)

Sine

Moderator

Nette oplossing, beetje tricky met montage.

Progress update:

De displays nog, en het zaakje kan in elkaar.

Heb je nog een speciale reden om een diode in TO220 behuizing te gebruiken op de positie van D120 (waar in het schema een 1N5401 zou moeten)?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Sine

Moderator

Niet anders dan dat ik geen 1N5401's heb liggen maar wel een hele berg BY-iets diodes.
Ik heb ook geen kit onderdelen dus ik grabbel het spul zoveel mogelijk uit voorraad bij elkaar.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 14 mei 2019 12:13:44 (36%)

Sine

Moderator

Nog niemand met een complete doos?

Ik ben een eind op weg, een paar onderdelen moeten nog binnen komen.
(onder andere iets om die belachelijk grote knoppen te vervangen)

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 19 mei 2019 13:42:32 (29%)

Hi Sine,

Nog geen complete doos hier, gaat ook nog wel even duren voor ik weer aan het project verder kan.

Ziet er trouwens netjes uit, en ik vind je knoppen wel lekker groot, dan grijp je niet snel mis... *grin*

En, al metingen gedaan aan het stoor/rusniveau zoals hij nu is samengesteld?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@Sine,
Duidelijk het "grote broertje van" ...
Ziet er indrukwekkend uit, een heel mooie koelplaat ook.
Bevallen die chinese drukschakelaars?

Ik ben nog druk met kastverbouwingen, dus een toonbaar resultaat laat nog even op zich wachten.

LetterHenk

Golden Member

Prachtig Sine :)
Hoe zitten de display pcb’s vast aan het front?

Action expresses priorities LH

Dat ziet er erg netjes uit!
Nog niet verder gekomen dan even in het doosje gluren voor de maten.
Voorlopig heb ik koelplaten en een voedingstrafo besteld.

Op 19 mei 2019 13:41:51 schreef Sine:
Ik ben een eind op weg, een paar onderdelen moeten nog binnen komen.
(onder andere iets om die belachelijk grote knoppen te vervangen)

Mooi en netjes werk Sine

(thanks to Arco voor het duimpje)

I love it when a plan comes together !

Ziet er netjes uit Sine, moet helaas nog starten. Er is een andere grotere kostenpost tussendoor gekomen (Auto) dus het moet even op zich wachten nu :(

Sine

Moderator

@blackdog
Drukdrukdruk? Vond je al verdacht stil de laatste week.
Ik heb nog niet precies aan ruis en rimpel gemeten, komt er aan.

@markce,
Het kleine tweeling broertje, deze is 2x 35V 1.5A

Chinese drukkers bevallen prima, bestel ze hoe dan ook met LED, er zit een aparte houder in die je anders niet gaat vinden als je er zelf een led in zou willen prikken.
Als je ze besteld met 6V leds kun je ze zonder aanpassingen in de voeding gebruiken.

Het mechanische deel vergt inderdaad het meeste werk.

@LetterHenk,
Momenteel hangt de front print enkel aan de bussen, maar wellicht dat ik nog een blokje plexi achter op het front lijm zodat ik ze nog een extra steunpuntje kan geven.

@allen
Thanks http://www.gigawatts.nl/co/smile/heart.gif
Als het ding echt af is zal ik er wat betere picjes van schieten.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Koelprofiel aangekomen.

Komt nog een temperatuur bewaking op en een pwm schakeling voor de ventilator.

Ongeveer 0,11K/W dikste deel profiel 11,5mm dik. Datasheet. Is een LA V6 200mm 24V.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Hi buckfast_beekeeper,

Ik zie graag je afwegingen hier op het forum, hoe je de transistoren plaatst en hoe je de koeling/ventilator gaat regelen.
Ook hoor/zie ik graag van je wat het geluidsniveau is bij b.v. 20 a 30-Watt te koelen vermogen.

Is dit een 8x8cm koelprofiel?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@buckfast_beekeeper
De lengte van de tunnel van je LA-V6 koelaggregaat is 150mm?
Welke 60mm Papst fan zit er op?

[Bericht gewijzigd door markce op woensdag 22 mei 2019 18:51:04 (13%)

RAAF12

Golden Member

41dB(A) geruis van de fan en de maten staan in de link. De lengte is 200mm. Tenminste, dat maak ik er van, met de ogen wijd open. Maar ik ben ook razend benieuwd naar die tunnel. Die ELV en Elektor voeding hadden ook zoiets.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 22 mei 2019 18:50:04 schreef markce:
@buckfast_beekeeper
De lengte van de tunnel van je LA-V6 koelaggregaat is 150mm?
Welke 60mm Papst fan zit er op?

Ik heb de 200mm met voorkamer. Die doet het net wat beter als dezelfde zonder die kamer. Fischer website.

Deze fan staat er op in 24V en 12V.

De fan zal alleen 41db(A) halen bij volle aansturing. Bedoeling is een µC de temperatuur te laten uitlezen van een DS18BS20 of vergelijkbaar. Als de temperatuur stijgt moet de fansnelheid ook omhoog. Ik ben ook benieuwd bij welke snelheid de temperatuur effectief gaat zakken.

[off topic] Alles gaat nu wat op de langere baan. Morgen de aanhangwagen nog verder in orde maken. Verlichting opnieuw aangesloten. 2 LED werklampen van 30W bijgeplaatst. En de bovenste LED controller uit PDF vast geïntegreerd. Morgen de afstandsbediening voor de werklampen nog aansluiten en testen. Vorderingen zullen er pas komen als er wat verloren tijd is.

Edit: fan start en loopt mooi vanaf 13V. Mocht de airflow te laag zijn, dan kan er nog steeds de wat zwaardere 614JH op. Van 56m³/h naar 70m³/h.

Wel 1 vraagteken. Blaas ik lucht van buiten de voeding er in (ventilator op buitenzijde) of blaas ik naar buiten toe (ventilator in de kast).

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 23 mei 2019 09:21:44 (12%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Voor zover ik weet zijn de meeste fan's beter in blazen dan in aanzuigen. Voor het beste rendement zal hij vrije lucht moeten hebben aan de inlaatkant van de fan.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Met mijn zuinige bril op had ik de 12V versie van reichelt op het oog. Het is de 24V/200mm dus, wel een prijs...

Ik heb al eens uitgebreid gexeperimenteerd met 60mm fans, zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/137540.

Omdat je met een tunnel koelt moet al bij een kleine belasting de fan draaien. Eventueel een upgrade naar een 80mm of groter is te overwegen (met een verloop) als dat te veel geluid geeft.

@buckfast_beekeeper
De fan moet (meestal) naar buiten blazen. Je wilt niet de hete lucht over je stabilisatorschakeling en elco's.

Hi,

Hoe kleiner de ventilator hoe meer geluid hij gaat maken voor voor de gewenste luchtverplaatsing.
Je kan ook experimenteren met zoiets dat buckfast_beekeeper laat zien met zijn "voorkamer".
Mijn experimenten gaven aan dat meestal 1cm ruimte al voldoende was om het extra geluid door de turbulentie te dimmen.
Dan kan het nog steeds zo zijn dat 3cm ruimte het maximum aan verplaatsing oplevert zoals b.v. het kamertje van buckfast_beekeeper.

Kijk altijd naar het totale plaatje, obstructie van de lucht inlaat gooit altijd de performance van je koelelement het raam uit. :-)
Je hebt ruim voldoende "lucht inlaat" nodig in je kast, en de inlaat van je tunnel moet ook goed vrij zijn.

Monteer de sensor van je ventilator regelsysteem "in" het koelblok vlak bij een van de warmte bronnen,
dit levert je de mooiste regelkarakteristiek op bij een goed gekozen regelschakeling.
Lijm of klem de sensor in het koelblok, bij klemmen gebruik wat pasta en zorg er voor dat die pasta er niet uit loopt.
Voor de indruk hoe ik het doe, kijk hoe ik sensoren voor regelingen monteer in mijn koelblokken en oventjes.

Als je PWM gaat gebruiken, zet je regelelectronica hiervoor vlak bij de ventilator draden en ontkoppel de voeding goed tegen storingen.

Wil je een analoge regeling wilt, kijk dan op de onderstaande pagina voor een simpele analoge regelaar met een MOSFet en 100K ntc.
Zet over de NTC nog een kleine elco in dit schema, ik kan op het ogenblik niet bij mijn schema's, anders had ik de laatste versie van deze regelaar laten zien.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/121539/2#highlight=regeling+…

Maak gaten rondom warm wordende onderdelen in je voedingskast, zoals je trafo en je brugcel.
Kijk ook of je er voor kan zorgen dat er wat lucht langs de + en - 12V regelaars loopt of monteer deze b.v. tegen de kast of op je koelblok.
Als de trafo voor de stuur electronica wat meer geeft dan de 12V en je ook een hogere netspanning hebt, dan loopt de dissipatie voor de 12V regelaar lekker op.

Ik hou minimaal 150% oppervlakte aan van de lucht uitlaat van mijn koelsysteem, de warme lucht wordt bij mij uit de kast gezogen.
Dit zou voor mijn ventilator een iets lager rendement op kunen leveren (heb het niet getest) maar de totale warmte huishouding en geluid is voor mij meer van belang.
Daarom kies ik nog steeds voor de meegeleverde ventilator van het koelblok dat ik voorstelde.
Ondanks dat ik een aantal ventilatoren heb die het beter doen, waarom? dit gaat om het geluids niveau dat is prettig van de meegeleverde ventilator.
En ik heb ruim voldoende marge in de koeling van mijn opset.

buckfast_beekeeper
Ik denk dat jouw ventilator voor de meeste toepasingen in de ruststand zal staan, dus iets boven het minimale toerental.
Jouw koelblok heeft voldoende massa en een hoog rendament.

Ik zou wat testen doen zoasl ik dat b.v. gedaan heb, dikke 50-Watt weerstand tijdelijk op het koelblok monteren(pasta gebruiken) en kijken wat de temperatuur verhoging is bij b.v. 30-Watt te dissiperen vermogen.

Speel dan met je ventilator snelheid (neem de tijd voor deze metingen) en je komt er achter hoe snel je ventilator moet gaan draaien.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.