Afgesplitst van het [Inkoop Actie] CO voeding 2019 topic.

De master / slave opzet zijn twee losse voedingen.
Een voeding is altijd master, de extra onderdelen kit maakt dat een voeding slave kan zijn.
Bij een dubbele voeding heb je twee voedingsprinten nodig en 1 slave uitbreidingskitje.

Dus je besteld normaalgezien één slave onderdelen kit minder dan het aantal voedingen wat je besteld. Of je moet reserve onderdelen leuk vinden ;)

Tracking doet stroom, spanning en enable.

Je hebt altijd een 'master' nodig om te volgen, en die heeft niets aan de extra componenten op de slave.
Biede voedingen zijn een op zich zelf staande voeding, eigen trafo eigen elco eigen alles.
Je kunt ze in tracking dus ook in serie of parallel schakelen.

Beschrijving / bouwinstructie volgen nog. Staan erbij :)

CO PSU, Main PCB.pdf

CO PSU, front PCB.pdf

Bouwbeschrijving v1 30-3-19.pdf

BOM_DIY.pdf

Er is een foutje geslopen in de front pcb, er moet een pootje gesnoeid worden van een display, zie de bouwbeschrijving.

Voor mensen met enkel PCB's, een CD4013 is geen HEF4013. (de CD heeft geen schmitt trigger op zijn clock ingang)

Dat kan inderdaad, deze hebben we bewust kleiner gekozen, dat heb ik in het verleden ook al bij andere voedingen gedaan, kijken of ik een picje kan vinden.

Uit den ouden doosch,

[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]

Mooie printen, dat gepruts met through-hole van de vorige versie was echt niet meer van deze tijd ;)

Zijn er maatvoeringen van met name de display/potmeter-print beschikbaar? Ik heb een voeding die zich niet meer netjes gedraagt en in plaats van deze te repareren kan ik hem misschien ombouwen naar de CO-voeding, als de boel een beetje in de kast past.

Op 14 februari 2019 11:40:50 schreef Jochem:
Mooie printen, dat gepruts met through-hole van de vorige versie was echt niet meer van deze tijd ;)

Zijn er maatvoeringen van met name de display/potmeter-print beschikbaar? Ik heb een voeding die zich niet meer netjes gedraagt en in plaats van deze te repareren kan ik hem misschien ombouwen naar de CO-voeding, als de boel een beetje in de kast past.

Ik zal ze vanavond even opmeten, ze zijn in ieder geval kleiner dan 80 x 95.

IA betekend Inkoop Actie.

Voor je tweede vraag, kijk even naar het plaatje en uitleg in de 2e post van dit topic.

Voor een dubbele voeding met tracking heb je twee kits nodig (want het zijn twee voedingen) en een uitbreidingssetje om 1 van die voedingen slave mogelijkheden te geven.

[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]

Nee, ik geen kit deze keer. Laat ik eerst maar eens de 2x CO2016 en de Banggood voeding afmaken.
Maar ga natuurlijk wel de opbouw en modificaties topics volgen (denk ik)

TonHek

Toch nog een vraagje voor de slave stand.

Wat houdt dit precies in? Is het domweg twee voedingen parallel maar bediend door één set V en A knoppen?

Of kun je ze ook in serie schakelen en met één set knoppen bedienen?

En hoeveel slaves kun je aansluiten?

Wat jammer dat ik geen 30V 4,3A ringkerntrafo's meer over heb... (maar wel een 2x15 + 2x30V voor 3 voedingen...)

Ga eens even naar een behuizing zoeken... en naar een reden voor nog een extra (slimme) voeding... ;)

@r-p

De instellingen van de slave volgen de master, dat geldt voor de set waardes (spanning/ stroom) en voor het enable signaal.

Dat kan erg handig zijn als je ze serie of parallel wilt zetten (voor meer stroom / spanning of voor een symmetrische spanning +15 0 -15 bijvoorbeeld)

Het serie / parallel schakelen doe je extern.

Je kunt zoveel slaves aansluiten als de master voeding van stroom kan voorzien, de scheidings versterker wordt gevoed door de master voeding.
In de praktijk kunnen er meer aan dan praktisch is, vier slaves aan een master is bijvoorbeeld geen probleem.

Wat jammer dat ik geen 30V 4,3A ringkerntrafo's meer over heb... (maar wel een 2x15 + 2x30V voor 3 voedingen...)

2x15V is perfect voor 1 voeding, als je de dissipatiebegrenzing wilt gebruiken heb je twee wikkelingen nodig van 12 of 15V. (of een 24 of 30V met middenaftakking)

Ik heb gisteren een leuk doosje gevonden, eens kijken of ik daar een dubbele voeding in geprakt krijg ...

Nuttige info, ik had me niet genoeg ingelezen om te begrijpen dat 2x15 t.o.v. 1x30V een noodzakelijk verschil is. Ik dacht dat het domweg was omdat 2x15 gangbaarder is dan 1x30...
Aanname is de moeder van alle blunders/vergissingen/misverstanden/...

Voor de goede orde, ik doe (nu) niet mee. Hoe gaaf ook, tegen de tijd dat ik een deuk heb geslagen in alle projecten die nog liggen wachten, is CO voeding 2020 al lang en breed bestelbaar.

Zal het wel met interesse blijven volgen!

Wat ik mis in mijn eigen voeding, is het kunnen aflezen hoeveel stroom er wordt afgenomen (bv 2A ingesteld, hoeveel wordt er op dat moment afgenomen door het aangesloten object).
Is dit ook te realiseren in dit ontwerp ?

Huh? Heb jij een voeding die alleen toont wat de instelling is, maar niet de gemeten waarde? Ik had het juist andersom verwacht... In elk geval geloof ik dat de voeding hierin is voorzien met een functie die de ingestelde waarde toont als de uitgang uitgeschakeld is:

Op 11 februari 2019 23:45:24 schreef MAH:
Belangrijkste aanpassingen:

• Weergave van instellingen, als de uitgang is uitgeschakeld worden de ingestelde stroom en spanning weergegeven

Wellicht is er ook nog ergens een aansluiting voor een knop om de instellingen te tonen zonder de uitgang uit te schakelen? Je zou een 'feature request' kunnen doen. Gegeven het feit dat de functionaliteit reeds bestaat zou het waarschijnlijk niet meer hoeven zijn dan het toevoegen van de pads om een schakelaar op aan te sluiten (maar dat is speculatie).

Ik heb nog een oude labvoeding staan die nodig aan een opknapbeurt toe is, dit klinkt als een goede upgrade. Aangezien de trafo die daarin zit niet precies is zoals aangeraden, een paar vragen:

Vraag 1: als ik naar het schema kijk, lijkt het alsof ik ook een trafo met enkele wikkeling kan gebruiken, dan gebruik ik simpelweg pinnen 1 en 2 van JP2, en laat ik pin 3 open. Zie ik iets over het hoofd? Ik snap dat de warmteproductie dan mogelijk wat hoger wordt omdat de dissipatiebegrenzing niet werkt, maar aangezien mijn trafo wat zwakker is, denk ik niet dat het een groot probleem oplevert.

Vraag 2: Mijn trafo levert minder spanning en stroom dan waar het ontwerp voor bedoeld is. Ik zit te denken om daarom een extra weerstand in serie te zetten met de U en I potmeters. Dat zou gewoon moeten werken toch?

Volgens mij weet ik de antwoorden al, maar een beetje zekerheid is toch wel handig

Op 14 februari 2019 17:49:54 schreef Sine:
Alles wat je nooit had willen weten.

Bedankt voor de moeite trouwens. Het past helaas voor geen meter in het front van mijn huidige voeding.

Misschien een domme vraag maar ik weet dat jullie niet snel een vraag dom vinden dus stel ik hier ben toch ?
Ik wil al een lange tijd een fatsoenlijke labvoeding. Vorig jaar zat ik ook al te denken om de co voeding aan te schaffen. Nu speelt "niet zo veel budget hebben" helaas altijd een rol bij mij.
Ik denk dat ik veel onderdelen (zoals koelblokken, behuizing, netfilter, gelijkrichter, schakelaars,behuizing e.d.) zou vinden, heb nog zo veel spullen liggen. En ik vindt het ook heel leuk om zo veel mogelijk onderdelen te hergebruiken ? Maar ik heb geen idee van de trafo. Hebben jullie een idee in welke prijsklasse ik moet denken voor een trafo? In wat voor soort apparatuur zou ik die evt kunnen vinden?
Ik heb interesse en zou liefst naar Rosmalen komen (maar dat is wel "gevaarlijk" ??)
Maar voor ik ja zou zeggen wil ik eerst een schatting willen maken van de kosten.
Ik zou denk ik wel dat beste is om voor de kit gaan. Ik denk niet dat ik veel bespaar door alle onderdelen los te zoeken. En sommige onderdelen zijn denk ik beter om nieuw te gebruiken.
Maar geen idee wat jullie daarvan denken.

Heb even gekeken in mijn bak met Ringkerntrafo's maar kom heel veel 30V modellen zonder middenaftakking tegen. Een zoektocht op het www levert ook wel wat zinvolle resultaten op, zoals deze https://link.marktplaats.nl/m1375547913

Mogelijk voor een groepsaankoop ook wel interessant, en nee ik heb geen aandelen!
Al zou er iemand in die regio ze op moeten halen en verdelen op Rosmalen, anders ben je het kwijt aan verzendkosten.

Of nieuw:
https://www.reichelt.nl/ringkerntransformator-120-va-2x-15-v-2x-4-0-a-…
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringkerntrafo/120va/172/2x-12v-ringk…

Ik twijfel zelf of ik deze 2019 voeding ook aan ga schaffen, de vorige CO voeding moet nog steeds van een fatsoenlijk huisje voorzien worden :-\

180VA is geen 180W...

Ik ben nog twijfelende over de CO-voeding omdat ik net een nieuwe Peaktech gekocht heb (ik had bijvoorbeeld die gammele Philips ook net zo lief overgenomen als die te koop stond, past beter in mn arsenaal en zou ik eerst nog proberen netjes te repareren, maar er was net niets te koop toen ik ernaar zocht). Ik hak de knoop uiterlijk de 20ste door. Opzich zie ik wel mogelijkheden voor zo'n CO-voeding.

Op 17 februari 2019 19:23:24 schreef maartenbakker:
180VA is geen 180W...

Da's waar, maar de opbrengst is wel opmerkelijk laag. Een PF van onder de 0,3 was in de jaren '70 ook opvallend laag. Misschien een voorregeling met een thyristor en wat lompe spoelen/condensatoren of zo?

Op 15 februari 2019 10:02:47 schreef Kruimel:

Op 15 februari 2019 09:51:51 schreef Diamon:
Wat ik mis in mijn eigen voeding, is het kunnen aflezen hoeveel stroom er wordt afgenomen (bv 2A ingesteld, hoeveel wordt er op dat moment afgenomen door het aangesloten object).
Is dit ook te realiseren in dit ontwerp ?

Huh? Heb jij een voeding die alleen toont wat de instelling is, maar niet de gemeten waarde? Ik had het juist andersom verwacht... In elk geval geloof ik dat de voeding hierin is voorzien met een functie die de ingestelde waarde toont als de uitgang uitgeschakeld is:[...]Wellicht is er ook nog ergens een aansluiting voor een knop om de instellingen te tonen zonder de uitgang uit te schakelen? Je zou een 'feature request' kunnen doen. Gegeven het feit dat de functionaliteit reeds bestaat zou het waarschijnlijk niet meer hoeven zijn dan het toevoegen van de pads om een schakelaar op aan te sluiten (maar dat is speculatie).

Gevonden! Op het schema van de voeding zou je voor een U/I-set functie pinnen 9, 10 en 11 van U4 moeten isoleren en daar een logisch signaal aanbieden zodat je kan schakelen tussen de ingestelde en daadwerkelijke instellingen zonder de uitgang af te schakelen. Een kleine pull-up serieweerstand en een schakelaar naar gnd op die node zou voldoende moeten zijn (zo op het eerste gezicht in elk geval).

De post krijgt het nog druk ;)

Op het schema van de voeding zou je voor een U/I-set functie pinnen 9, 10 en 11 van U4 moeten isoleren en daar een logisch signaal aanbieden zodat je kan schakelen tussen de ingestelde en daadwerkelijke instellingen zonder de uitgang af te schakelen. Een kleine pull-up serieweerstand en een schakelaar naar gnd op die node zou voldoende moeten zijn (zo op het eerste gezicht in elk geval).

Pull up was goed, en pen 9 zou ik laten zitten.

Maar dan kom je wel aan het pielen met extra draadjes en zwevende SMD pennen en meer van dat soort spul. Geen aanrader.

Op 19 februari 2019 18:31:57 schreef Sine:
De post krijgt het nog druk ;)

[...]

Pull up was goed, en pen 9 zou ik laten zitten.

Maar dan kom je wel aan het pielen met extra draadjes en zwevende SMD pennen en meer van dat soort spul. Geen aanrader.

Nee snap ik, maar misschien is het mogelijk de weerstand en een footprint voor een 2-pins 0.1" header te implementeren zodat je zonder de schakeling te hoeven modificeren je een set-knop mogelijkheid krijgt zoals op het front van die Deltavoeding die je aan het begin toont.

Ik bedoel een beetje zo (beetje met paint bij elkaar gecopy-paste, pin 9 niet aangepast):

Gegeven een ~22kΩ weerstand zou de schakeling volgens mij zoals ontworpen moeten werken, maar dan met de optie de knop op een willekeurig moment de weergave te kunnen overrulen.

Anyway, ik ben niet in het bijzonder belanghebbend bij deze functionaliteit en had er niet echt bij stilgestaan toen Diamon het noemde, maar omdat het me vrij makkelijk te implementeren lijkt en handig uit kan komen... :9~

Is het definitieve ontwerp van de voeding al bevroren?

Heb een mooie ringkern liggen van 2x25V 6,00A, maar helaas niet geschikt voor deze voeding (te hoge spanning).
De bloktrafo die ik ook heb liggen heeft meerdere uitgangen, dit zijn 8,6 en 19,5.

Wat zeggen jullie, zou dit een geschikte trafo zijn of gaat dit problemen opleveren. Qua vermogen is het onbekend wat deze trafo kan leveren.

Draai nu beetje in het ongewisse wat de huidige voeding betreft qua stroom, kan dus niet aflezen waar hij op ingesteld wordt.

Heb een mooie ringkern liggen van 2x25V 6,00A, maar helaas niet geschikt voor deze voeding (te hoge spanning).

Als bij de ringkern het gat in het midden niet is volgegoten met kunststof dan kun je vrij eenvoudig wikkelingen eraf halen om zo de spanning te verlagen.

Op 19 februari 2019 23:54:17 schreef Sine:
@Kruimel,

Jep, snap wat je bedoeld, en dat zal inderdaad werken zo.

Maar we willen niet meer te veel aan de versie zoals hij nu staat gaan verbouwen, het zou vervelend zijn als je hiermee onbedoeld wat smerigs introduceert. En voor nog een proto tussendoor is gewoon de tijd niet.
Extra geintje, alle bedieningselementen lopen over de 16 polige header, daar is geen lijntje meer vrij voor een extra schakelaar. Dus dan zou je die ook moeten verbouwen tot een 20p als je het netjes wilt doen.

Gesnopen, feature request voor de CO voeding van 2022 dan maar weer? ;)

Op 20 februari 2019 08:14:47 schreef Diamon:
Draai nu beetje in het ongewisse wat de huidige voeding betreft qua stroom, kan dus niet aflezen waar hij op ingesteld wordt.

Alleen als je de uitgang uitschakelt dus:

Op 11 februari 2019 23:45:24 schreef MAH:
Belangrijkste aanpassingen:

• [...]
  • Weergave van instellingen, als de uitgang is uitgeschakeld worden de ingestelde stroom en spanning weergegeven
  • [...]

Verder heeft het nieuwe ontwerp alles wat de vorige al had

Wat is eigenlijk de maximale AC ingangsspanning voor deze voeding?
Ik heb hier namelijk nog een trafo liggen met 18.6V + 16.2V, waarvan de center tap dus niet precies in het elektrische midden ligt.

Op 20 februari 2019 14:45:48 schreef MNM(tm):
Wat is eigenlijk de maximale AC ingangsspanning voor deze voeding?
Ik heb hier namelijk nog een trafo liggen met 18.6V + 16.2V, waarvan de center tap dus niet precies in het elektrische midden ligt.

Klinkt mij een beetje in de oren als een defecte trafo om eerlijk te zijn. Ik kan me geen enkele toepassing voor zo een trafo indenken. :?

De betreffende trafo komt uit een 0~30V/3A voeding (op basis van een LM723) die via een relais naar de extra 14.6V wikkeling omschakelt (de nul zit aan het uiteinde van de eerste wikkeling), zodra de ingestelde uitgangsspanning boven een bepaalde waarde komt. Ook een vorm van dissipatie-begrenzing dus.

------ 0
   C
   C
   C (18.6V)
   C
   C
    ------ 18.5V
   C
   C
   C (14.6V)
   C
   C
    ------ 34.6V

Onder een bepaalde uitgangsspanning instelling wordt de voedingsingang dus voorzien van 18.6V, bóven een bepaalde spanning krijgt 'ie 34.6V aangeboden.