Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo Arco,

Dank voor je snelle reactie. Weer een hindernis genomen. Nu nog even puzzelen of dit de echte oorzaak is.
gr Antonian

Ik had niet doorgelezen voordat ik naar het plaatje ging kijken. Ik wilde gaan posten: "Wasmachine?"....

Dit printje is een "kleine frequentie omvormer".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo Rew,

Ja, komt van een Miele afwasmachine, circulatiepomp Mppw 01-31/4. Water in gekomen en het 4,7 uf elco-tje over de LM1117 was ontploft.
Hopelijk te repareren, anders vermoedelijk duur klusje...

Water en "alleen een condensator stuk" lijkt me "stug". Misschien het enige onderdeel wat zichtbare schade heeft.

Als die condensator op de uitgang van de LM1117 zit, dan zou ik denken: Het water heeft kortsluiting tussen ingang en uitgang gemaakt zodat de uitgangsspanning boven de max van de condensator is gekomen. Die condensator is dan het laatste wat stukgaat. Alsin... de rest van de schakeling is dan al kapot.

Maar goed. Ik hoop voor je dat je me kan verrassen met een geslaagde reparatie.. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je kon wel eens gelijk hebben. De LM1117 ook vervangen en de overleden Miele vertoont weer wat leven. Dwz, ik ik heb nu code F79: circulatie pomp, Interaction Fault. Dus er zal wel meer stuk zijn..
Op de print, in de deur,was nog een zekering doorgebrand, hopelijk beperkt dat andere schades. Maar het blijft een lastige materie bij gebrek aan schema's en meetpunten. Handig dat Miele ook alle draden in het wit uitvoert...
Maar nog tips? alles is welkom. Ik post deze uitdaging ook nog even in een andere categorie in het forum. wie weet..

groet Antonian

RAAF12

Golden Member

Weet iemand welk type kast dit is van Schneider? Nergens een type nummer te vinden. Ik wou de prijs opzoeken.

het lijkt me een omgestickerde attema kast.

https://hwimages.beslist.net/beslist-images/4DiP8NvYmvq3qGxQeVrWYK6AiuzH/394/F300/a072ad2b97eb26074f8f839fc67bfdf6/Meterkasten/Attema-Kast-leeg-220x350mm-2rij(en)-I.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Het is een kleinere en ik heb de prijs gevonden bij https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator/index/index/build-i… eenvoudige config en voorbedraad voor €155 incl.
Ik vind het een mooie kast en makkelijk open te maken. De beltrafo wordt trouwens niet gebruikt. Die configurator is wel geinig als je iets aanklikt wijzigt gelijk de prijs en ook geeft die aan als er een aardlek te weinig inzit.....
edit:
@Jochem ja klopt ik wilde aan de hand van de bestaande kast een soortgelijk exemplaar in elkaar gaan zetten. Dus het is de sluiting die niet bedrijfszeker is? Die kast hoeft maar een keer open en dicht ik ga er niet aan lopen klooien.

Op 17 november 2020 14:42:34 schreef RAAF12:
De beltrafo wordt trouwens niet gebruikt.

Je link en de genoemde prijs is ook zonder beltrafo.

Ik prefereer qua kastjes niet deze Attema-sluiting.

Een vergelijkbaar kastje van Eaton (4 groepen, 1 aardlek en HS) is ook €155 incl BTW en dat zou dan mijn voorkeur hebben. Is dan 220 hoog ipv de 270 van jouw kast trouwens.

If you want to succeed, double your failure rate.
hobby luke

Honourable Member

Iemand die meer info heeft over de onderdelen op de foto's?
De lamp is van het merk "Elevam", maar geen idee waaruit die komt of hoe die aangestuurd wordt.
Van de onderste onderdelen kan ik niets terugvinden.
Beide onderdelen zaten in een doosje met oude radio onderdelen (schaallampjes, oude zekeringen enz...).
Niet goed te zien op de foto's: uit de onderste onderdelen komen 6 draadjes.

MVG,
Luc.

Ha hobby luke,

Dat lampje daar heb ik geen verstand van de trafo lijk een audio trafo misschien plaatenspeler in of bandrecorder in / uit ik kan eens kijken of ik wat kan vinden.
Weet je nog het type radio ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
hobby luke

Honourable Member

Hallo Henk,

Ik weet geen type radio.
De onderdelen zaten in een doosje samen met allerlei andere onderdelen.
Ik had er zelfs geen idee van dat het een trafo zou kunnen zijn.

Groeten,
Luc.

RAAF12

Golden Member

Die SMT-3 lijkt een trafo te zijn. Zit ie in mu metaal? Je kan even meten aan de wikkelingen. Vaak heb prof audio trafo's een gebalanceerde, aardvrije input. Kan een line input zijn, of iets wat bij een pickup element werd gebruikt. Voor elementen van Ortofon bijv. werden step-up trafo's geleverd.
edit:
Als dat buisje een flitsbuis is én de trafo zat erbij, is het een ontsteektrafo! Die zet een hoge puls op de gemetalliseerde 'streep' op de buitenkant van de buis die dan ontsteekt.

Ha hobby luke,

Ooooo ik dacht dat je uit een radio bedoelde maar het is een radio onderdelen doosje :P
Dat buisje is een Cold Cathode Fluorescent Lamp (CCFL) en daar hoort een inverter bij misschien zoals @RAAF12 aangeef is het trafotje een onderdeel van de inverter ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

Het trafo'tje lijkt me een typische audiotrafo (microfoon of pickup).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Waar heb je dat witte buisje vandaan?
Is het echt een lampje of zit er een soort gruis in? Als het uit de hf hoek komt, dan zou het ook een TR-Cell kunnen zijn.
Dat is een onderdeel uit microgolf antennes om de zend-golf kort te sluiten voor de ingang, zodat de front-end van de ontvanger niet wordt opgeblazen. Wordt bij radar toegepast.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
hobby luke

Honourable Member

Geen idee waaruit het komt.
Het zat in een doosje met allerlei oude (radio) onderdelen (schaallampjes, oude zekeringen ...)
Van een kant het rubber verwijderd en ook de weerstand tussen de vier draden gemeten: allemaal oneindig.

MVG,
Luc.

Tidak Ada

Golden Member

Ha Luc,

Ik had het dus mis. Geen EHF Voodoo, maar gewoon een mini TL-buisje.

Kan uit een schaalverlichting of een andere backlicht zijn geweest.
Ik heb indertijd ooit zo'n buisje, maar dan zonder die eindkapjes Bij Conrad gekocht. Pré LED tijd, maar wel zuinig met stroom. Was een 5W buisje en kon gewoon met een weerstandje (en een C ?) op de 220V worden aangesloten. Geen starter nodig. Ik geloof dat ik het ooit aan het Beursteam heb gedoneerd.

Draadjes zijn aansluitingen van de gloeidraden. Helaas defect dus.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Maar op HF zal hij het nog gewoon doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Lampje is een CCFL uit een oud lcd schermpje, ik heb er ook nog ergens zo een liggen. Uit een van de eerste draagbare lcd tv'tjes.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Ik dacht dat CCFL buisjes twee draadjes hadden. Ik ken ze alleen uit scoopmeters en die hebben maar 2 aansluitingen. .

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Kan ook best een gewoon mini-tl buisje zijn geweest wat er achter die lcd zat.. (was van eind jaren '90)
Ik zal eens kijken of ik 'm nog terug kan vinden. (moet ergens zijn, maar waar. Meestal berg je zoiets ergens ver weg op...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Dan zou je de gloeidraden gewoon door kunnen meten! Werken die dingen zonder starter? edit: is al gedaan: oneindig hoog gemeten.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 25 november 2020 14:00:23 (20%)

Tidak Ada

Golden Member

Ik ben even met de kerstverlichting bezig.
Een 'guirlande' van de Action gekocht, die bleek een stroom van 1A uit de 3 AA-batterijen te trekken.
Nu was ik toch al van plan om de voeding uit een trafo te gaan halen, dus de batterijhouder open gemaakt. Daar blijkt dus een chippie in te zitten, een weerstand(?) en een kristal (onder het cirkeltje op de print).
Ik heb de indruk dat alle LED's parallel staan, wat de hoge stroom verklaart.
Action gewoon, staat er niets over op de verpakking, terwijl het schakelaartje wel 3 standen heeft wat, dan de verwachting schept dat er ook een knipper modus o.i.d. zou moeten zijn. Geen info daarover :(

Op de chip staat 868C en 191210 (datumcode) Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten