Arduino stopwatch

Ik heb gelijk een pickit 2 mee genomen bij voti en ga daar eens mee aan de slag. Ik ga eens kijken als ik wat kan vinden van een segment hoe die aangesloten zit.

Deze morgen met een heldere geest opgestaan en een oplossing gevonden.
Hier het programma dat het zou moeten doen dit weekend ;)

Met gewone 7seg display's zag je daar niks van, die grote displays zijn veel feller en leds reageren razendsnel.

LDmicro user.

Oke waarschijnlijk ben ik dan niet eens een weerstand nodig. Ik heb een extra 16F876a meegenomen alleen moet ik mijn pickit 2 nog aan de praat krijgen. Helaas heb ik nog geen goede download gevonden daarvoor enkel telkens de pickit 3 download. Heeft er iemand misschien een link daarvoor?

Hier heb je alle files die ik gebruik voor mijn pickit2

Korte handleiding:

Voedingsspanning van de print halen
Pickit aansluiten (JUIST aansluiten!!!)
Pickit2V2 bestand opstarten
Hex file importeren (chrono..)
En Write aanklikken.

edit: Gmail wil onder geen beding die ZIP opsturen, er zit een EXE file in en als ik die hernoem naar een andere extentie wil die nog niet.
Geen zip's, exe of rar's meer denk ik.

edit2: als je verder doet met pic's koop dan ook eens zo'n adapter, gebruik ik ook veel, makkelijk als je met breadboard werkt.
..

LDmicro user.

Ik heb de pic voorzien van een nieuwe hex file. Echter blijven de niet aangestuurde segmenten zwak tot bijna niet oplichten. Het is niet storend alleen de counter teller waarvan de segmenten niet worden aangestuurd gaan zwak mee lichten met de seconde teller. In Ieder geval het bestandje in de pic schieten lukt al :P.

Ook gelijk een filmpje van de werking.

Hier nog een filmpje van het zwak oplichten van de niet aangestuurde segmenten.

Arco

Special Member

Dat 'ghosting' wordt meestal veroorzaakt door verkeerde volgorde van aansturing bij multiplexen...

Juiste volgorde is:
1) alle displays deselecteren
2) data voor display 1 op poort zetten
3) display 1 selecteren
4) wachten tot tijd om is
5) display 1 deselecteren
6) data voor display 2 op poort zetten
7) display 2 selecteren
...
enz...

Als je bijv. 5) en 6) omdraait, krijg je dit soort verschijnselen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij kan dat niet meer aan de software liggen, want voordat de segmenten gestuurd worden alle digits uitgeschakeld, de ingangen van de UDN2981 worden op 0 gezet, dan wordt de data op de ULN2803 gezet en dan pas wordt de geselecteerde digit op 1 gezet.

Ik heb nu geen tijd meer want moet nog pinten gaan pakken ;)

Als ik tijd heb zal ik dit WE eens de scoop aan de pic hangen.
Ik denk dat er iets aan de schakeling/voeding/ontstoring niet klopt, ik kan enkel maar raden.
Heb jij een scoop? misschien kun jij eens zoeken.

Bedankt voor de filmpjes in elk geval.

Wordt vervolgd...

edit: je hebt de bedrading toch goed van die UDN2981?

LDmicro user.
Arco

Special Member

Het kan ook door de UDN2981 worden veroorzaakt. Die heeft een leakage current van 20uA, ruim voldoende om goede leds op te laten lichten...
Oplossing: weerstandje van 10k van alle anodes naar gnd.

Kan ook nog zijn omdat de UDN traag is, heeft een 'turn-off delay' van 2...10uS. (die tijd moet je dus wachten voordat je de data verandert)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 11 oktober 2019 19:37:03 (27%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De 10k helpt niet dan zou ook alle segmenten het moeten doen volgens mij. Als alle digits 0 is dan lichten de segmenten g niet licht op, enkel als er 1 daarvan een 8 is bijv.

Arco

Special Member

Heb net even het filmpje gekeken, dat is dan bijna zeker de traagheid van de UDN (aangenomen dat alles in het multiplexen goed gaat)
Een delay tussen display uit en data veranderen is dan de oplossing...
Als de microcontroller het display uit zet, gaat het pas 10uS later werkelijk uit. Daardoor krijg je 'ghosting' met data van het volgende display.
(Dit ook doordat de ULN veel sneller is als de UDN)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is de voeding wel goed genoeg ?

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Een slechte voeding krijg je geen ghosting van...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik wil hier toch wel even een compliment plaatsen voor MGP, die zomaar even een complete applikatie uit zijn mouw schudt.

En TS lijkt de hardware ook goed voor elkaar te hebben.

Mooi als er zo een team ontstaat.

@de kees, bedankt voor de complimenten, geeft toch een goed gevoel ;)

Het project van de TS is ook top en daar wil ik mij nog eens voor inspannen, ook zijn gedrevenheid siert hem.

@TS Deze morgen de filmpjes enkele keren laten afspelen en ik heb nog eens een poging gedaan om de software aan te passen zonder meten.
Hieronder de nieuwste versie.
Graag feedback wat die ook mogen zijn.

LDmicro user.

Na het herlezen (met een houten kop ;) ) van de reply's van gisterenavond.. met deze nogmaals een aanpassing gedaan aan de software.

Nu worden UDN2981 en ULN2803 inputs op 0 gezet, dan een delay-10µs en daarna de selectie- en segmentbytes op de ingangen gezet.
Probeer dit eens als je tijd hebt.

Zo leer je meteen ook vlotjes een pic te programmeren :)

edit: een extract van de UDN2981, en dat is, denk ik, precies wat hier aan de hand is, maar we gaan dat oplossen..zeker weten.

EDit: ik heb alle voorgaande versies verwijderd zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Dat is de 'vloek' van moderne led displays... ;)
(oudere led displays waren veel minder gevoelig/helder, dan was het niet eens opgevallen, zo'n kort flitsje...)

Is een samenloop van omstandigheden. Als i.p.v. de UDN een echte switcher gebruikt was als de 2N2222, dan was er ook niets gebeurd.
(de 2N2222 heeft een off-time van 10nS t.o.v. de UDN met 10 uS...)-

Ik heb een paar keer gehad dat eerst de data werd veranderd en dan van display switchen. (da's maar 250nS ofzo, en toch zie je dat...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 oktober 2019 11:28:48 schreef Arco:
Dat is de 'vloek' van moderne led displays... ;)
(oudere led displays waren veel minder gevoelig/helder, dan was het niet eens opgevallen, zo'n kort flitsje...)

Inderdaad de huidige leds zijn heel gevoelig, binnenkort lichten ze op als je ernaar zult kijken :) :)
Die techniek gaat zeer snel..en maar goed ook, zijn enorm energiebesparend in de wereld van display's en tv's.

LDmicro user.

Bedankt voor de complimenten. Het is een mooi projectje geworden zo! mijn dank gaat ook zeker uit naar @MGP

Bij de laatste versie hex bestand lijkt het opgelost te zijn! Ik ga nu eens kijken naar een gemodificeerde remote control. Het werkt mooi zo maar het zal ook vast met wat kleinere relais moeten kunnen of op een andere manier.

Goed nieuws... misschien nog een filmpje in het donker als dat kan.

Ja inderdaad, de vertraging bij afstandsbediening is heel vervelend als je snel wilt op- en aftellen.

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 14 oktober 2019 19:44:56 (22%)

LDmicro user.

Ik zal even een filmpje maken. Ik wou nog een update toe voegen en dat is als volg soms gebruik ik de ronde telling niet en soms de stopwatch niet dus ik wou die 2 digits of de andere 5 uit kunnen zetten. Het kan natuurlijk met een relais tussen de common maar zou het ook eventueel kunnen met de bestaande reset knoppen en die bijv. 5 sec ingedrukt houden zodat dan de digits niet meer aangestuurd worden.

Snelservice: hier is uw programma zoals je gevraagd hebt het werd enkel gesimuleerd omdat mijn opstelling al afgebroken is en nu verwacht ik een filmpje.
5sec drukken op de reset van de respectievelijke digits, 5s voor 'uit' en 5s voor 'aan' en beiden kunnen samen of apart uit.

LDmicro user.

@SteelWood

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2111284#2111284

Omdat je geen e-mailadres hebt ingevuld in je gegevens vraag ik het dan maar hier. Het gaat wel over iets anders maar komt voort uit dit topic.

Ik heb hier een LED screen van 64 x 32 en ik heb daar aluminium inbouw profielen voor nodig. (buitengebruik)

Kun jij mij helpen aan adressen waar ik deze profielen kan kopen?

Als andere forumgebruikers mij op weg kunnen helpen dan graag via mijn
e-mailadres om geen topic kaper te zijn.

I love it when a plan comes together !

Mijn email adres is bij deze zichtbaar, Stuur maar wat je precies wilt dan kunnen we kijken hoe of wat.

Gr. Steelwood

Op 21 oktober 2019 13:11:14 schreef MGP:
Snelservice:

Inmiddels het HEX bestand in de PIC geschoten dus ga hem eens testen en dan zal ik straks ook even een video sturen.

Helaas is dit een geknipte video want het bestand was te groot, helaas ook nog na het converteren.

[Bericht gewijzigd door SteelWood op maandag 11 november 2019 08:50:08 (18%)