Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

RAAF12

Golden Member

Op 14 april 2021 19:58:08 schreef Shiptronic:
[...]

Even zelf de ijzerzaag in een moer zetten ?

Die 3M tape is tegen roteren/beschadigen? (zeker dat het niet dubbel zijdig is? Soms zit aan 1 kant een blanke laag.

Ja, je hebt gelijk, beide kanten hebben een folie die eraf kan. Stickertje is een beetje veerkrachtig. Zowel folie als rubber zullen de lak op de bumper niet beschadigen. Dan maar de camera vastplakken met de folie op de rubbervoet en dan het geheel vastschroeven?

@Henri62: email met info is gestuurd.

@Arco, het is zwart/blauw

Nee,

Het is blauw/zwart (blauw is de 1e band, zie datasheet.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dan kloppen mijn waardes in het plaatje niet.....

Op 14 april 2021 23:29:20 schreef Arco:
[...]
Nee,

Het is blauw/zwart (blauw is de 1e band, zie datasheet.)

Dan zijn er dus nog meer typen want die staat er niet tussen?

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Ik denk dat het alleen een blauwe band is, het zwarte deel telt niet mee...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Special Member

Zwart telt naar mijn idee mee, anders hadden ze die verf niet gebruikt. Enige vraag is of blauw/zwart iets anders in dan zwart/blauw.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als ik nog eens naar de datasheet kijk, heb ik de codering ook omgedraaid: De 1e band is blauw en de 2e is zwart!

Type dus onbekend?

Misschien helpt aan een ander exemplaar meten?

Jac

Het enige exemplaar in mijn bezit is defect.... Maar: wordt vervolgd!

maartenbakker

Special Member

Testen is nogal lastig, hoe heb je dat gedaan?

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Inderdaad ooit destructief door er zonder serieweerstand een hoge spanning op te zetten....

Deze keer met 220 k in serie vanuit 1500 volt piek wisselspanning (3 kleine trafo's in serie 230:18 volt vanuit een audio versterker gevoed, de 18 volt parallel en de 230 volt in serie). Audio volume regelaar is spanningsinstelling. Frequentie toongenerator is een vrijheidsgraad, maar 100 Hz is OK.

En met de scoop kijken wanneer de VDR begrenst. Of kan het anders?

Schijbaar hadden de nieuwere typen nog maar 1 kleurband:

2322564xxxxxa.pdf

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Special Member

Ja en nee, ze hebben gewoon de tweebanders uit het assortiment geschrapt.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Van Henri62 heb ik 37 VDR's ontvangen en nagemeten. Alle VDR's hebben een enkele kleurband, behalve de zwart-blauwe, zoals ik die in mijn eerste post had laten zien.

Mijn conclusie na meting is dat er geen verband is tussen de gemeten waarden (spanning bij 1 mA) en de Philips lijst met waarden en kleurcodes.

Kan het een ander fabrikaat zijn?

En nog iets eigenaardigs waar ik geen verklaring voor heb: twee VDR's in serie geeft als nieuwe spanning NIET de optelling van de "sperspanningen". Dat kan ik niet begrijpen.

maartenbakker

Special Member

Het moeten naar mijn idee toch haast wel Philipsen zijn.

Er staan wel een aantal kleuren tussen die ik op de foto en in het Philipslijstje niet kan terugvinden. Waar vind ik terug dat bruin/violet 1200V is bijvoorbeeld?

De enige dubbele band die ik naast zwart/blauw op de foto zie is iets dat op oranje/violet of oranje/grijs lijkt.

De metingen aan de gele lijken nog wel enigszins op waarde: je verwacht 240-360V en je meet 350-390V.

Verder zie ik wel ruwweg een patroon dat types met een hogere spanning ook wel een hogere spanning laten zien, dus wel een verband, alleen niet de spanning die je zou verwachten.

Heb je de spanning met de scope gemeten? En gecontroleerd of de probe en instellingen correct staan? Ik zou zelf een sterke voorkeur hebben voor gelijkspanning om de metingen uit te voeren.

EDIT: Het klopt waarschijnlijk toch wel, op misschien een paar kleuren na die niet in het lijstje staan of verkeerd afgelezen/verkleurd zijn. Ik heb even voor de groene gekeken in grafiek 7Z72033 . Bij 10mA is hij 470V maar bij 1mA kom je ergens rond 280V uit. Dat is relatief dicht bij de gemeten waarde. 580V voor de 910V VDR lijkt ook te kloppen. Eventuele resterende meetverschillen zijn mogelijk aan een onnauwkeurige meetstroom en/of golfvorm van de meetspanning te wijten (ze hebben het over pulse conditions, dus geen sinus).

Grappig is ook dat de blauwe (560V @10mA) en de gele (300V @1mA) dezelfde lijn delen in de grafiek. Het is dus niet zo raar dat je metingen aan de gele en de blauwe ook een overlap vertonen.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die oranje/violet die je noemt is echt geel/violet. Verder zitten er groene bij die pastel groen zijn ipv normaal groen (allerbovenste op de foto).
Alle VDR's komen uit sloop apparaten. Ik denk uit oude K7-K9 toestellen die ik vroeger gesloopt heb. Dus ik verwacht toch dat het Philips is.

Ik verwacht ook dat de te kleine stroom de oorzaak is van de "foute" spanningen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 18 april 2021 10:27:12 (17%)]

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Er moet een logische verklaring zijn voor een fout in de meting, want met DC kan het niet anders dan een optelling zijn.

Ik heb gemeten bij 200 Hertz en via 180 kilo Ohm. De scope kan maximaal 500 Volt (1000 volt p-p) aangeven, dus over de VDR heb ik een verzwakker gemaakt (1Meg + 1 Meg). Ik zie een mooie symmetrische begrenzing, heel duidelijk, alsof het een symmetrische zenerdiode is.

Die serieschakeling ga ik zo nog even bekijken. Het zou de stroom kunnen zijn, maar de begrenzing in spanning is goed en tamelijk scherp zichtbaar. Ik kom er op terug.

Met veel te lage meetstroom kan het resultaat van een meting veel te laag en wisselvallig zijn

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nou inderdaad: met een andere meetstroom krijg je andere waarden. Het is geen zenerdiode, al lijkt het er op. De curve ziet er met een hogere stroom exact hetzelfde uit: een mooie begrenzing van de spanning. Maar die begrenzing is geen harde spanning.

Een serieschakeling laat dus andere waarden zien. Achteraf verklaarbaar voor mij; voor jullie al vooraf......

De spanning en stroom hebben een exponentieel verband en de vorm van de curve blijft dan behouden. Dank Maartenbakker, Henri62 en Arco voor dit leerproces.

En vergeet mijn tabelletje!

Die laatste gegevens hebben betrekking op een moderne zinc-oxide varistor, die oude vdr's zijn silicon-carbide. (waarschijnlijk heel andere curves)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zie het. Maar de vorm van de curve blijft bij silicon-carbide gelijk (bij andere stromen) en een "soort van" exponentieel verband moet er zijn.

Ik heb aan 2 VDRs gemeten (zwart-blauwe band) en in een grafiek van de datasheet uitgezet.

Gedaan met hoogspanningsvoeding en µA-meter.

De karakteristieken liggen extreem dicht (exemplaar 1, rode lijn) en redelijk dicht (exemplaar 2, groene lijn) bij de specificatie.

Jac

Ja, gezien. Ik ben met beperkte middelen inderdaad pas laat tot de juiste conclusies gekomen.

Maar de Quad hoogspanningsvoeding is weer in orde! Met het circuit waar RAAF12 me op attendeerde (Quad versie 3).

Welk type diode zou dit kunnen zijn? Is vrij groot. Zowel op Farnell als op RS components is geen B35R te vinden. Komt uit een autoradio.

opruiming

Golden Member

Ik denk dat de documenten in bijlage uw diode beschrijven.
Type is Z6W27V, zie tweede document voor de uitleg van de markering.

Edit: bij nader inzien ben ik niet zeker dat het type Z6W27V is. Lijkt mij eerder Z6W35V. in elk geval denk ik dat het aan de hand van deze doc's mogelijk moet zijn om bij de fabrikant navraag te doen of zo.

Edit: taal iets verbeterd.