Buffertrap praat

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Zoals gewoonlijk weer bezig met allerlei stoute dingetjes!
In dit geval een buffertrap nu zit daar een spoel in van plus naar Collector
Plus 12V 10nF ontkoppeld transistor BFR96 Basis 330R naar min 2K7 naar plus.
Van Emitter 22R min
6 wDg, 8MM, 13MM lang 1MM maar gestel ik doe daar 5wDg, 6MM, 1MM,
Hoe kwalijk is nu zo iets?
Moet wel zeggen er is een aftak. 1,5wDg
( bij de 4 trapper is dat een spoel van 4,5wDg, 6MM, 1MM, aftakking 1 1/3 )
Trimmer van 4/40pF er over.
MAAR wat is het verschil?
Met een trimmer kun je niet helemaal het zelfde maar kun je de kring afstellen.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo Rob,

Je bedoelt deze:

Erg veel verschil maakt het niet je hebt alleen wat meer capaciteit nodig.
In plaats van een 40pF trimmer zou je er ééntje van 60pF kunnen gebruiken, of door een extra condensatortje over de trimmer heen te zetten van 10..22pF.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin ja inderdaad,
Ik zelf heb dat trapje gemaakt(afgekeken van andere schema’s!)
maar dan met 5wDg 6MM Diam 1MM en 10pF uitgang tussen Colector en spoel naar plus(trimmer naar min)
en om eerlijk te zijn vind ik die spoel zo groot en dus vroeg ik mij af…..
Wat ik eerlijk gezegd ook vind is dat die 2K7 is in allerlei andere schema’s rond de 10K( en dan direct naar de plus! )
Die 330 is meestal 3K9…3K3, en de 22R is meestal 100R in en uitgangs C 10nF of 10pF
Niet lelijk bedoelt maar ik vind die verschillen zo goot!
.
een van mijn voorbeelden waar ik van afkijk:
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
.
En wat ook niet leleijk bedoelt is, maar er werd gezecht je moet eens van die ouwe troep af!
Maar voor mij is een BF199, BF494, 2N2222(A), 2N2219(A) of een 2N3866 enz enz...
nog steeds geen rommel.
ik vind darintegen die schema's op het internet van tegenwordig met BFR96 BFR91 (vind ik!) rommel!
MAAR misschien heb ik het wel helemaal fout!

( Wat ik wel mooi vond van die BF494 dat die het niet goed meer doet op 200MHz –
Dus dan bedenk ik mij kun je ook geen foute dingetjes doen daar op 200MHZ! )
Dit idee haal ik hiervandaan:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/68304
Vroeg mijzelf ook af heb je er niet eentje die maar tot 100MHz gaat?

( dit is eigenlijk niet tegen jou hoor Martin! Je weet wel waar ik het over heb misschien )
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik zelf heb dat trapje gemaakt(afgekeken van andere schema’s!)
maar dan met 5wDg 6MM Diam 1MM en 10pF uitgang tussen Colector en spoel naar plus(trimmer naar min)

Het verschil is dat jij een spoel gebruikt van 87nH (naar boven afgerond) en in mijn schema is dat 132nH.
Met jouw spoel zou je een capaciteit nodig hebben van 39,3pF om in resonantie met 86MHz te komen (ik neem aan dat je die frequentie wilt gaan gebruiken ipv. 100MHz).
Het verschil tussen die beide spoelen is niet zo groot, het lijkt veel meer als dat het in werkelijkheid is.

Wat ik eerlijk gezegd ook vind is dat die 2K7 is in allerlei andere schema’s rond de 10K( en dan direct naar de plus! )
Die 330 is meestal 3K9…3K3, en de 22R is meestal 100R in en uitgangs C 10nF of 10pF

Die DC instelling van de BFR96 heb ik berekend, de BFR96 heeft een Hfe van ik denk 80. De basisstroom is dan 350µA.
Ik pas een spanningsdeler toe waar een stroom loopt van 3,9mA, dat is dus een factor tien maal zo groot.
Je zou ook een kleinere stroom door die spanningsdeler kunnen toepassen van 1,4mA.
De 330 ohm wordt dan 1k ohm en de 2k7 wordt dan 8k2 á 6k8.
Wanneer de emitterweerstand verhoogt wordt van 22 naar 100 ohm, trekt de transistor een vier maal kleinere stroom.
Dan komt er ook viermaal zo weinig uit, niet doen dus.

De niet-ontkoppelde emitterweerstand zorgt ervoor dat de ingangsimpedantie opgetild wordt, dus hoger wordt. De belasting welke de voorgaande trap heeft vormt dus nauwelijks een belasting.
Met een ontkoppelde emitterweerstand wél.
Bovendien is de spanningsversterking nu ingesteld op tien maal, bij een ontkoppelde emitterweerstand zal die versterking nog hoger uitvallen.
Het gevolg is nog meer vervorming van het uitgangssignaal.

Dat de 2k7 basisweerstand op de collector is aangesloten is omdat je zo extra tegenkoppeling verkrijgt.
Wanneer die weerstand direct naar de plus gaat heb je dat niet, je hebt zo iets meer vervorming van het signaal.

Oh en dit versterkertje is niet een buffertrap maar een gewone HF versterker.
Een buffertrapje ziet er toch wel iets anders uit.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

PFffffffff of de duivel er mee speelt, blaas ik dat printje op!!! 8)7
Tis niks dat mijn ogen minder worden maar man man man….
Mooi netjes dat trapje gebouwd, 5Volt ICtje enz….
Soldeer ik een Ctje aan de 5V regelaar soleer ik gelijk een draadje los en die veert van ingang 12V naar uitgang 5V,
denk zal het even testen, ik kreeg nog niet eens rook te zien!!! %&@#&*@% :X
Al moet ik er strakjes 230~ op zetten maar ik MOT ROOK!!! >:)
Nou, op naar het volgende printje dan maar?
Heb er nog eentje liggen en er is er nog eentje onderweg, zal er nog maar bestellen (al gedaan!)
MAAR hij deed het wel, HEEL EVENTJES!!!
.
Ik denk zal een beetje middenweg nemen 6WDG, 6,5Diam. 1MM, Tak van + op 1,5WDG –
Ik kon hem goed trimmen maar inderdaad nog wel met 100 Ohm zal het nog verwisselen als ik de tweede er in heb!
Ik had ff op een stukje print 50 Ohm, Ctje, trimpot, 2 diodes, VU metertje -
de oscillator gaf minder dan het trappetje en ik kon het mooi regelen!
.

Oh en dit versterkertje is niet een buffertrap maar een gewone HF versterker.
Een buffertrapje ziet er toch wel iets anders uit.

Ik ben echt in de veronderstelling dat dit een buffert is!? hoe zit dat?

Tot zo ver weer heel eventjes!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Dat is pech hebben daar.
Maar als ik het goed begrijp heb je die versterker gebouwd.
Dat is mooi want ik ben zelf nog niet in de gelegenheid geweest om dat te bouwen en te testen.

Wanneer je een redelijke buffertrap wilt die ook nog wat versterking geeft kun je onderstaande schema eens proberen.

De beide transistoren zijn BFR91, voor Q3 is het wellicht beter om daarvoor een BFR96 te nemen aangezien de collectorstroom nogal krap is voor een BFR91.
De HF transformator heeft een wikkelverhouding van 2:1 en de kern is een tweegats varkensneusje type BN61-2402 (van ferriet materiaal nr.61).
Voor die transformator gebruik ik niet een zelfgemaakte maar een commercieel type.
De ingangs impedantie is vrij hoog. Met een junction Fet zou dat nog hoger kunnen, maar ik heb hier gewone BJT HF transistoren gebruikt.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

.
Hallo Martin,
.
De afbeelding is een beetje klein sorry! even doorklikken voor groot!

Tja het was lullig zoals het ging, ik sloot de 5Volt regelaar kort! Dus alles stond op 12V.
Zit mij te bedenken moet ik die regelaar even nameten! Die is waarschijnlijk ook naar de haaien denk ik!
Als het me lukt zit het schema zoals ik het heb er nu bij, rode waardes is mijn gebeunhaas!
.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/65101/forum-post
Wat ik niet goed snap, waarom zitten er geen spoeltjes geen trimmertjes meer in die,
Wat heet het? Buffer, Trapje buffertrapje of wat dan ook? Dan is of word het toch breedbandig?
Dan kunnen de spiegels harmonische of hoe je dat ook noemt gewoon mee door de versterker?

Als dat andere printje komt ga ik weer verder met mijn spiegel/harmonische generator!

Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hoi Rob,

Waarom heb je de weerstanden veranderd van die BFR96 versterker?
Werkte het niet goed of zo...
In feite heb je nu de instelling van de transistor veranderd, de collectorstroom is nu iets lager ingesteld van 28 naar 22mA.
De versterking is nu ook nog maar 6dB geworden omdat de emitterweerstand verhoogt is naar 100 ohm.

Waar gebruik je die 5 Volt regelaar voor?
Is dat de spanningsregulator voor de oscillator?

Wat ik niet goed snap, waarom zitten er geen spoeltjes geen trimmertjes meer in die,
Wat heet het? Buffer, Trapje buffertrapje of wat dan ook? Dan is of word het toch breedbandig?

Een ideale buffer moet aan de volgende specificaties voldoen:

-een zo klein mogelijke belasting vormen voor de oscillator.dat wordt bereikt met een zo hoog als mogelijke ingangsimpedantie.
-een lage uitgangsimpedantie, zodat de koppeling met andere trappen/versterkers geen invloed heeft.
-zo min mogelijk terugwerking van versterkers op de ingang van de buffer. dat beïnvloed de frequentie niet van de oscillator.
-breedbandig; geen frequentie bepalende componenten in de schakeling van de buffer.
-zo min mogelijk vervorming van het sinus signaal; een lage lineaire vervorming bereikt men met een klasse A instelling.

Dat er in de schakeling van de buffer geen spoelen en trimmers worden gebruikt is ook niet nodig, het is een breedband versterker. Harmonische uit de oscillator zijn ongeveer op -30dB tegenover de eerste harmonische (werk frequentie).

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin,

Waarom heb je de weerstanden veranderd van die BFR96 versterker?

Je bedoelt de 100 Ohm neem ik aan?
Ik kan niet alles weg rekenen dus wat dat betreft loop ik mijn neus achterna.
Ik dacht met die 10pF tussen de oscillator en de basis BFR dat ik inderdaad de oscillator niet te veel belast.
Ja die 5Volt was voor de oscillator inderdaad! maar EN die 5V regelaar EN dat oscillatortje zijn opgeblazen.
( komt wel goed! ) de regelaar heb ik verwisseld en aan de oscillator word ook gewerkt.
Ik had in dat andere schema ook 100 Ohm gedaan omdat ik had geen vermogen nodig!
( ik heb dit nu per ongeluk nagedaan! )
Normaal was het osc. buffer, buffer, MRF237 ( ongeveer zoals viertrapper maar dan met MRF )
Wat ik nu gedaan had was osc, buffer, buffer, buffer, MRF237 ( weet niet wanneer het te veel word/is? )
Die BFR96 was/is eigenlijk te veel, maar omdat ik de tik in mijn hoofd had na de oscillator wil ik een buffer hebben om de oscillator af te schermen/stabiel te houden. ( noem het maar de kronkel van rob)
En ik noem het een buffer waarom weet ik ook niet, altijd zo genoemd, komt uit 3Meter tijd!(wist/weet ik veel!)
MAAR ik pas die weerstand wel aan als dat nodig is! Moet ook nog even kijken hoe nu verder!
Ik zat zelf te denken aan een 2N2222A/2N2219A ( heb het allemaal nog liggen! )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Met die BFR96 kun je direct een 2N3866 aansturen, die vervolgens een 2N3553 aanstuurt.
Of je kan de 2N3553 vervangen door een MRF237.

Wanneer je even geduld heb dan zal ik binnenkort een topic openen van een stuurzender met de BF961 in de oscillator.
Daarachter BFR91 en BFR96 als buffer, vervolgens de BFR96, 2N3866 en 2N3553.
Mogelijk heb je interesse om dat eens te proberen en te bouwen.
Het ontwerp alsmede de onderdelen is nogal old-school, tegenwoordig bouwt men toch anders.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Ja altijd interesse, als het maar schoon is!
Ik heb geen haast moet zo ie zo even geduld hebben, ik kijk absoluut wel mee.
Weet eerlijk gezegd nog niet eens wat er uit een BFR96 te halen valt, hoeveel…mW?
Is een BFR96 vergelijkbaar met…… een 2N2222A? ( kga nu niet stiekem kijken, ga ik straks wel doen! )
;)

tegenwoordig bouwt men toch anders

Ik vind(LET WEL als gewone knutselaar!) dat als je iets ziet van schema’s of zie je printen en zie dan maar weinig spoel!
Zitten er wel filters op/in vraag ik mij dan af?
Ben ik nu geen goeie moraalridder? O-)

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Bert jan

Special Member

Er is genoeg -speelgoed- te koop..??
https://nl.aliexpress.com/item/32995678509.html
Er is ook een 7 watt versie.

rob007

Yarr, Matey!

Hee Hallo ook Bertjan weer!
Aliexpress is inderdaad tegenwoordig soms goedkoper dan ebay heb ik gemerkt!
Ik gebruikte van die kleine printjes en zet daar dan trapjes achter,
Maar ja tis eigenlijk bijna de moeite niet meer waard om het zelf te maken.
.
Ben in ieder geval niet de eerste die dit toepassen:
https://www.youtube.com/watch?v=fxVPjaPGBm0
.
(mijn trimmers raken trouwens op, 4/40pF-6/60pF waar halen jullie die het goedkoopst vandaan?)
Heb nog wel ceramische maar die ga ik hiervoor niet gebruiken! (vind ik onzinnig!)

VrGr Rob

Heb er trouwens nog maar zo een printje besteld!
Zal er waarschijnlijk nog wel wat meer aanschaffen maar dan voor babyfoon te gebruiken,
lekker makkelijk in kastje en in ergste geval 1 BFR er achter als het bereik echt niet voldoet.
.
https://www.youtube.com/watch?v=i8re0nc_FdY

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo Rob en Bertjan,

Weet eerlijk gezegd nog niet eens wat er uit een BFR96 te halen valt, hoeveel…mW?

Niet zo heel veel maar tussen de 50 en 100mW moet hij wel kunnen leveren.

Is een BFR96 vergelijkbaar met…… een 2N2222A?

Nee beslist niet een 2N2222a is een transistor voor algemene doeleinden, het is zeker geen HF transistor.
Een 2N4427 kan ongeveer 1 Watt afgeven, een 2N3866 ook.

Ik vind(LET WEL als gewone knutselaar!) dat als je iets ziet van schema’s of zie je printen en zie dan maar weinig spoel!
Zitten er wel filters op/in vraag ik mij dan af?

Tegenwoordig worden er veel breedband versterkers gebruikt, een voorbeeld daarvan is een MMIC welke 20dB versterkt en 20dBm (100mW) aan uitgangsvermogen geeft.
Dat die MMIC 20dB versterking heeft is mooi want die wordt direct op de oscillator aangesloten, vaak met een verzwakker netwerk omdat de oscillator al enkele milliwatts levert op zijn uitgang.
Dat is voldoende om een RD06HVF1 Mosfet aan te sturen die er 6Watt van maakt.
Ook die trap is dan een breedband versterker, waardoor er helemaal geen trimmers meer nodig zijn.
Harmonischen uit de oscillator zijn altijd een stuk zwakker in amplitude, -30dB of meer.
Dat wat overblijft aan harmonischen wordt na de eindversterker gefilterd.
Doordat geen enkele versterker overstuurd wordt en er geen spurs zijn hou je een schoon signaal op de uitgang over.

Er is genoeg -speelgoed- te koop..??

Dat zal het probleem ook niet zijn om iets voorgeschoteld te krijgen wat door iemands anders (Chinees) is bedacht en ontworpen en gebouwd te gaan gebruiken.
Neem nu die stuurzender van Dutch RF Shop, een heel mooi printje en het zal vast prima werken.
Het is een bouwpakket, alle onderdelen worden erbij geleverd inclusief print.
Maar dan is voor mij de lol er snel vanaf, ik wil zelf iets bedenken en zelf testen en bouwen, dat is altands mijn hobby hierin.
Zo'n bouw pakket is wel mooi en ik kraak het niet af, maar experimenteer graag en zo blijft er niets te veranderen/te experimenteren over.

(mijn trimmers raken trouwens op, 4/40pF-6/60pF waar halen jullie die het goedkoopst vandaan?)

Dat is hier ook een probleem, trimmers zijn goed leverbaar maar voor de prijs van 4 euro per stuk.
Dat wil ik er niet aan uitgeven, laast nog webshops vergeleken hoe dat ze met hun prijzen zijn.
Ik kwam uit bij Haje electronics, die zijn niet zo duur als andere webshops met hun folie trimmers.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubie

Special Member

Bij Amazon.de een mix van 20 stuks Kemo trimmers voor 4,80 euro.Daar zitten ook keramische trimmers bij.Ik geef het maar even door. ;-)

Dutch rf shop of amateurradioshop,hebben beide trimmers in het assortiment
Zelf bouwen/bedenken /knutselen is harstikke leuk maar je moet niet proberen het wiel opnieuw uit te vinden maar ieder het zijne.
Stuurzenders ga ik zelf niks meer zitten bouwen,ja een bouwkitje in elkaar zetten maar verder niet.
Eindtrap wel maar ik ben meer van de buizen

rob007

Yarr, Matey!

Hallo mensen,

Ik heb de Kemo trimmers gekocht maar dan via ebay dan koste het ietsjes duurder 5,25€
maar Amazon.de die bezorgt het niet op mijn locatie stond er, en bij ebay kreeg ik die melding niet.
Er zitten inderdaad keramische maar ook folie trimmers in het zakje met een beetje geluk niet slecht:
https://www.ebay.nl/itm/Assorted-Trimmer-Capacitors-Ceramically-Approx…
Wat ik wel zal gaan doen is kijken om trimmers uit diverse probeerseltjes en brouwseltjes weer er uit te halen,
Misschien ook wat gieriger te worden op dat spul ( vaste Ctjes in plaats van… )
.
Wat vinden jullie van dit spul?
https://www.ebay.nl/itm/Trimmer-Capacitor-6mm-5PF-10PF-20PF-30PF-to-12…
Ik weet het niet, maar het lijkt me rommel? of....?

Dankjewel voor de tip Hubie en Saturnus!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

Beetje moeilijk te beoordelen vanaf een foto maar mijn eerste indruk is goedkoop okkiewokkiespul.
Neem voor folie Philips trimmers of beter nog,keramisch.

Ik heb makkelijk lullen natuurlijk,heb nog een paar bakjes vol liggen.

rob007

Yarr, Matey!

okkiewokkiespul
Er is nog niet echt paniek,
ik heb nog wel wat en heb ook veel probeerseltjes experimentjes met vooral ceramische trimmers.
( denk als ik echt ga graven komt er nog wel wat tevoorschijn! )
Heb ook nog een boel vrienden die dat spul nog hebben staan maar er niks mee doen,
Zal eens vragen aan ze.
Maar deze soort van trimmer heb ik ook nog nooit gebruik inderdaad omdat ik toch ook dezelfde –
Gedachte had.
Zal eens kijken of ik er ergens eentje heb dan sloop ik hem om te kijken hoe die in elkaar zit.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Welke trimmers zoek je ik heb folie keramisch en lucht.
Van de Philips folie heb ik alle waardes zo'n 250 per waarde van keramisch heb ik klein 1,2....8 pF zo,n 180 van keramisch groot heb ik alle waardes 400 stuks per waarde.
Verder heb ik diverse johanson variabele condensators verguld en zilver van 0,2..... 120 pF en van Tronser diverse modellen en waarden zo,n 500 stuks.
Dus roep maar _/-\o_
Ik zie dat je ook naar de BFR96 op zoek ben ik heb de BFR96S die een factor beter als de BFR96 scheelt voor een lineaire versterker 15...18 dB IMA 3 zender meet methode!
Daarachter een BFQ34 is goed voor 600 mW.

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op vrijdag 15 januari 2021 20:48:37 (20%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het meest betaalbare en praktische is een trimmer van 2 tot 30pF bij Dutch RF shop. Typen met een hogere capaciteit zijn flink duurder en vaak niet leverbaar.
https://dutchrfshop.nl/nl/trimmers/829-folietrimmer-2-30pf.html
Ik weet niet waarom maar gewone folietrimmers zijn opeens bijzonder duur en zeldzaam.

Aha ik zie dat Henk wat gepost heeft, dat is wel interessant.
De BFR96 is obsolete dat Henk die heeft is natuurlijk heel mooi.
Tegenwoordig gebruikt men ipv. BFR96 de BFG135 of de BFG591 maar die is in SOT23 SMD en heel klein..

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Ja ik heb nog wel iets van dat spul BFR96S misschien iets meer als 100 en die BFQ34 misschien stuk of 50 incl koelvin....
Die trimmers zijn allang obsoleet eigenlijk kan je wel zeggen alles met draadjes of pennetjes is verouderd :(
Die SMD zijn zeer goed er is ook een BFR96S in SMD ik weet zo even niet de nummers!

Ferriet materiaal varkensneusjes heb ik heel veel diverse maten en µL .
Maar ook gewikkeld kant en klaar dus voor een brug of als richtkoppel element of verdeel element tap demping -10 dB -16 dB -20 dB frequentiebereik van 1 MHz tot 2700 MHz.
Dan heb je tenminste niet 20 van die ferriet kralen nodig :D
Voor heel laag van DC tot 30 MHz kan je een gewone wheatstone brug gebruiken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hee Hallo Henk,

Word jij onze nieuwe leverancier? LOL ;)
Nogmaals nog geen paniek hier!
En dan nog ik zou gek genoeg zijn om zelf iets te maken al is het maar voor de LOL,
Zou het te doen zijn? een soort postzegel trimmer of zo?
Zal voor de fun eens kijken of ik dat gedaan krijg, een soort uitdaging zeg maar.
( zal nooit iets bruikbaars worden maar och…. Gwoon voor de fun )
.
Ik zou ook gek genoeg zijn om eerst een trimmer te gebruiken,
en eenmaal wetende dat het werkt een vaste C die het zelfde resultaat geeft er bij te zoeken.
Trimmers van 2….3 Euro kom es op zeg, nee hoor! 8)7
Ja of het moet hoge kwaliteit zijn waar vermogen doorheen gaat,
Maar die heb ik ook nog wel liggen hier.( niet veel maar nog wel genoeg! )
MAAR grote vermogens is niet mijn ding, een 100Watt koopdoos vind ik al erg gek.

En wat doen we morgen? De slee uit het vet halen? :+

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik zelf gebruik al vanaf de jaren 80 een combi met BFR90 en BFR96 en geeft bij mij ruim 300mW
Een paar weken geleden heb ik voor de gein een zendertje gemaakt uit een oude FRM (febr 1984)
kant en klaar printje gekocht bij hf-electronics.nl en ook gelijk de folie trimmers en 2N4427 gekocht de rest had ik nog :)
De 1watter met balans oscillator met daarachter 2 x 2N918 2N4427 en 2N3553
Werkt echt super netjes en geeft ruim 1 watt en een redelijk schoon signaal op mijn sepctrum analyser
Blijft toch veel leuker dan die breedband zenders van nu