Op 31 oktober 2022 17:21:09 schreef Brightnoise:
@FET kan vast wel [...]
Haha, ja ik vind zulke dingen wel leuk.
Van de BB910-grafiek in Rob z'n link https://utcdn.utsource.info/goods_files/pdf/16/16081_PHILIPS_BB910/3.j… kun je met een online digitizer de waarden voor een aantal X- en Y-punten uitlezen (zie plaatje).
Volgens de wiki is de capaciteit van een varactor heel goed te beschrijven met C= C0 / (1 + U/U0)n
Voor die BB910 hierboven vond ik met hulp van Excel dat die voldoet aan C0 = 47 pF, U0 = 5,7 V en n= 1,8 (nauwkeuriger hoeft niet; de afwijkingen tussen diode-exemplaren onderling is groter).
Om verder te rekenen zou ik dan het hele schema van de oscillator moeten weten, dus wat er nog meer aan C'tjes en spoel aanhangt, en welke tor en hoe die gevoed en gebias'd wordt.
Maak ik met de diode hierboven bijv. met alléén een L van 200 nH een afstemkring (dus ik doe alsof er verder niets aan hoeft), dan kan ik met een spanning van 1 tot 10 V afstemmen tussen 60 en 130 MHz. Met een stuurspanning van ca. 4,8 V zit ik dan op 90 MHz, en voor 75 kHzp daaromheen moet ik ca. 10 mVp modulatie hebben.
De vervorming op die zwaai is dan... onmeetbaar klein.
Nu kan je denken: als ik de zwaai door de varicap 'verdun' met parallel- en/of seriecondensatoren, dan moet de varicap voor dezelfde zwaai, verder uitgestuurd worden; waarschijnlijk wordt de vervorming dan groter. Dat is een redelijke gedachte, maar zelfs als ik 100x zo ver zwaai, dus plus en min 7,5 MHz, is de vervorming nog steeds niet te meten.
Het rechterplaatje laat zien wat ik deed. Helemaal links de stuur+modulatiespanning (4,8 VDC voor 90 MHz, en 100x 9,7 mV voor 100x 75 kHz zwaai). Het volgende blokje stelt de BB910 voor; de uitgang is het aantal pF dat de diode 'vertoont'. Het laatste blok is de afstemkring (alleen de varicap en een spoel van 200 nH). De uitgang is het aantal MHz.
Op die uitgang kun je dan gemiddelde (frequentie), peak-to-peak (2x zwaai), en vervormingsmetingen loslaten.
Het verbaast mij wel, dat de vervorming zo laag blijft - al is het een feit dat ik ook in de praktijk nog nooit audiovervorming in een FM-modulator met varicap heb gemeten, maar goed, dat waren meestal marifoons, die minder zwaaien.
Maar misschien wil iemand het bovenstaande eens nalopen. Hoe dan ook, ik denk toch dat het wel losloopt.