Buffertrap praat

Ja Rob je hebt gelijk dat in dat schema de aansluitingen verkeerd zijn, maar dat is niet mijn schema hoor maar een piraten schema van internet geplukt.
Klompenboer of zo iets.
Uit mijn blote hoofd weet ik de aansluitingen van de BF9.. dus op het schema hoef ik niet te kijken.

Ik heb nog even wat toe te voegen over mijn oscillator schakeling.
Mijn methode is een Clapp oscillator, een afgeleide van de Colpitts oscillator.
Al die andere schema's zijn Colpitts type oscillatoren.
Een Clapp heeft een (veel) betere frequentie stabiliteit als een Colpitts.
lees dat maar na op wikipedia.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Clapp-oscillator

Ik gebruik een Clapp oscillator op 52,8MHz als VFO voor een 2mtr tranciever, de stabiliteit is die van een kristal oscillator hooguit 10Hz drift.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Geen probleem Martin,

hij doet het nu! ;)
MAAR ga nu wel naar mijn nest want morgen erg vroeg op.
Word vervolgt! :Z

VrGr Rob

https://www.circuitsonline.net/forum/view/158505#highlight=f275b

[Bericht gewijzigd door rob007 op zondag 6 november 2022 00:18:24 (20%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Zoals gezegd hij doet het!
Ik heb gelijk die andere FET genomen, tis helaas wel een beetje minder mooi geworden!
( kunnen jullie het filmpje bekijken? )
https://www.youtube.com/shorts/xrZThnq9GLc
.
had ik nog geluk, ik sloopte( op beheerste manier! ) het oscillatortje uit elkaar –
viel er zo een weerstand uit elkaar!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ja dat is allemaal wel leuk en aardig dat filmpje, maar dat is het piraten ontwerp zoals je het nu gebouwd hebt.
En niet mijn ontwerp. Ik dacht niet dat je over een frequentie teller beschikt, jammer want zo kun je zien hoe stabiel het op de frequentie zit.
En als je dan toch geen frequentie teller hebt dan heeft het bouwen van mijn oscillator ontwerp ook weinig zin, omdat je toch de drift niet kunt uitlezen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

? ik heb jou verzie toch gemaakt? Wat is dan GEEN piraten verzie?
Maar goed ik heb hier wel een teller liggen maar ga nu voor mijzelf verder nu,
Ik bouw achter alles nog trapjes en dan ga ik later nog eens kijken voor iets als PLL.
;)
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Nu achter af valt hier het kwartje pas! |:(
Ik zat alles nog een terug te lezen en begreep nu pas dat Martin een ander schema bedoelde.
Voor duidelijk, ik dacht dat dit Martin zijn schema was:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/84309/forum-post
En dusss geef me de tijd en zal dan deze ook nog ff bouwen.
Ben wel nieuwsgierig wat het doet in vergelijking met...moet dan even van alles bij elkaar zoeken wel.
Hang me even niet op wanneer maar komt goed!

VrGr Rob
( mijn smoes is: ik word oud EN!!! ik ben word en leesblind! )

Afijn hij doet het! ;)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Aha het kwartje is gevallen. :) Dat schema van mij heeft een spoel in serie staan met een trimmer, dat andere (piraten schema) heeft de spoel en trimmer parallel naar massa. En ik gebruik andere waarden van de condensatoren van G1 naar source en van source naar massa.
Ik ben benieuwd hoe het bevalt.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Martin je moet me geloven ik dacht echt dat je dat andere schema bedoelde,
ja stom natuurlijk maar nu stuite ik op het schema er onder! 8)7
MAAR, hij werkt!
deze oscillator staat enorm hoog ik de band goed voor 2 meter denk ik,
ik moet juist omlaag als ik er iets mee wil doen!
spoel is 4 wdg - 1mm - 8MM Diameter deze keer ook met 6/60pF trimmer.
( misschien 5...6wdg – 1MM – 8MMD. ? )
Met een teller heb ik NOG NIET gekeken komt ook nog!
Wachten is op de ontwerper, want een modulatie gedeelte heb ik niet? ;)

VrGr Rob

Deze Varicap lijkt me wel geschikt voor FM modulator:
https://www.utsource.net/ru/itm/p/897402.html
Mijn Varicap
https://utcdn.utsource.info/goods_files/pdf/16/16081_PHILIPS_BB910/3.j…
Zou ik het goed kunnen hebben als er 2...3Volt op die varicap moet komen te staan?
(zodat deze ongeveer in het midden van zijn bereik staat)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Mijn spoel in de oscillator is zes en halve windingen zonder spatie over 8mm gewikkeld uit 1mm draad.
En die varicap die je hebt is uitermate geschikt, bijna hetzelfde als de BB809 die ik gebruik.
Ja die spanning op de varicap is wel goed, het liefste een beetje hoger zo rond de 6 Volt.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Die spoelgegevens werken voor mij echt PERFECT!
Modulatiegedeelte heb ik van ( zie schema ) gepakt omdat dat ook op 5V stond,
en heb ingeschat dat dit het wel zou doen met die varikap.
Zonder LF versterkertje is het een iets aan de zachte kant maar daar hou ik wel van,
spetteren kan altijd nog wel maar wil ik natuurlijk niet!
.
Alleen de trapjes van dat schema zijn denk ik voor mij wat te veel van het goeie!
( durf ik vrijwel zeker te zeggen! ) maar kon jij niet weten natuurlijk.
Ik heb denk ik alleen iets van en scheidingstrapje of zo nodig.

Dus ik moet een LF versterkertje en een trapje er achter maar niet met veel versterking(DENK ik!)
misschien zit hier wat bij:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/152825/7
en dan komt het strakjes hier aan vast:
https://vrtp.ru/index.php?s=648abba8dc7bb34a856056ab4301565c&act=A…

tot zo ver heel eventjes weer!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Om je een indruk te geven van wat 'oude Elenos bakken' ... maar ik denk dat je dit principe ook al eens gezien hebt bij de RDVV-tjes als het gaat om oscillator en buffertje.
Zou het niet moeten delen, maar toch .. FYI

rob007

Yarr, Matey!

Over dat schema:
Ik zal eerlijk zeggen begrijp dat stukje met die coax niet helemaal,
is dat als spoel zijnde? :?
Veel varicapjes, neem aan voor PLL of iets dergelijks en ook modulatie?
.
heb wel eens ergens ook iets gelezen of gehoord VEEL, varicapjes voor een mooie modulatie?

Echt moeilijk lijkt het me niet! ( *maar er is natuurlijk meer dan alleen dit!* )

Dankjewel voor het mee/inkijkje! :9~

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
harry64

Golden Member

Dat stukje coax vormt een stub, heb ik ooit van Frederik begrepen. De stub is een soort afgestemd filtertje. Bijn m'n 6 watt RDVV werkte dit prima, bij de 15 watter heel labiel, sloeg de oscillator vaak gewoon niet aan. 4x nieuw stukje coax er in, J310s vervangen en wat c's op dat ding, massa's aan de printrand doorgesoldeerd aan het blikje, maar nada, bleef labiel. Dus in de 15 watt stukje coax vervangen voor een spoeltje van 0,4 3 windingen op 4 millimeter. Toen was die stabiel met starten. Enige nadeel van zo'n spoeltje is dat je het hoort in de modulatie als je het blikje een mechanisch tikje geeft.

Vroeger wel eens geprobeerd in de plaats van een microfoon door de spoel heen te praten :)
In plaats van het stuk coax kun je net zo goed een koperdraad in U vorm maken van een kwart golf.
Met een PLL eraan heb je dan een mooie metaal detector.
En dat van die hele boel variacps parallel is gewoon onzin.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Elenos heeft ook ooit gebruik gemaakt van wat we noemen "Coaxial-Resonators" i.p.v. een daadwerkelijk stukje Belden coax als resonator.
En wat Harry64 ook al aangeeft, RDVV heeft op een bepaald moment (2010) dit 'truukje' met meer varicaps en een stuk RG178 van 16 cm afgekeken van deze grote jongen in dit gebied.
Toen ik voor het eerst deze RDVV onder ogen kreeg, dacht ik .. "dit heb ik eerder gezien". Beter goed gejat dan slecht zelf bedacht ;).
Rob007, hou er rekening mee, een kortgesloten coax is i.d.d een 'stub', en heeft ook zijn eigen resonantie punt. Coax is ook niets anders dan een spoel en condensator in 1 in deze opzet.

En Rob, i.d.d. op de 'VCO_Vcontr' komt zowel het PLL (LMX1501AM) als de modulatie binnen (MPX).

En als we het over 'Bufferpraat' hebben in dit draadje .. de eenvoud van Elenos met hun buffer en daarna 2x de ERA 3 naar de power trappen.

En Martin, het nut van meerdere varicaps ontgaat je een beetje .. hmm ... maar zou eens kijken naar een datasheet. De spanningsverandering t.o.v. de capaciteit ... het enige wat ik ga zeggen is lineaire frequentiezwaai bij modulatie gezien vanuit een single tone.

Nou ontgaat mij dus niet want als ik in de grafiek kijk; spanning versus capaciteit dan is deze een volledig rechte lijn, dus lineair genoeg, binnen een paar volt, wat meer als voldoende moet zijn.

Telefunken Sender Systeme Berlin

@MartinV: een rechte lijn op een LIN-LOG (Y-X) diagram? Dat zegt niets over de lineariteit dF/dV. En dan ook nog: in een LC-kring is de frequentievariatie alleen voor kleine zwaai lineair (delta_freq/delta_v-control).

@FET kan vast wel de juiste seriecondensator berekenen als functie van de V_bias van de diode. En dat geldt dan alleen voor die diode. En bij een grotere gewenste zwaai verandert dat optimum. En met een PLL zou je de tuning en de modulatie moeten scheiden. En de gevoeligheid neemt ook nog af bij hogere frequenties. Nogmaals: die rechte lijn op een LOG schaal zegt niets!

rob007

Yarr, Matey!

DDSFM Ik snap de coax bedankt voor jou informatie!
(zal geen gewoon stukje coax zijn denk ik!)
vroeg mij ook af wat is dat op die foto? (lichtblauwe achtergrond)

zat te denken Martin?
Ik heb dus nog een trapje achter jou oscillator nodig, zal ik doen?
Die van… deze? https://www.circuitsonline.net/forum/view/152825/12
of zeg je… nee iets anders? Linkje? (hou het nog even open in afwachting)

los daarvan ik gebruik meestal een 1 transistor versterkertje voor modulatie,
meestal een BC109 of zo dus vrij simpel.
Andere schema’s ookwel gebruikt voor modulatie:
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

rob007, het was in de oudere stuur gedeeltes echt gewoon een stuk coax, vaak van Belden 75 ohm. Daarna gingen ze over naar de 'Ceramic Resonators', zoals je kunt zien op die foto met blauwe achtergrond.
Deze 'Ceramic Resonators' zijn alleen behoorlijk aan de prijs, daarom zie je ze ook niet echt veel in het wild bij amateur gebruik.
De reden voor het gebruik was vooral stabiliteit, dus weinig drift door externe factoren.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 31 oktober 2022 17:21:09 schreef Brightnoise:
@FET kan vast wel [...]

Haha, ja ik vind zulke dingen wel leuk.
Van de BB910-grafiek in Rob z'n link https://utcdn.utsource.info/goods_files/pdf/16/16081_PHILIPS_BB910/3.j… kun je met een online digitizer de waarden voor een aantal X- en Y-punten uitlezen (zie plaatje).
Volgens de wiki is de capaciteit van een varactor heel goed te beschrijven met C= C0 / (1 + U/U0)n
Voor die BB910 hierboven vond ik met hulp van Excel dat die voldoet aan C0 = 47 pF, U0 = 5,7 V en n= 1,8 (nauwkeuriger hoeft niet; de afwijkingen tussen diode-exemplaren onderling is groter).

Om verder te rekenen zou ik dan het hele schema van de oscillator moeten weten, dus wat er nog meer aan C'tjes en spoel aanhangt, en welke tor en hoe die gevoed en gebias'd wordt.

Maak ik met de diode hierboven bijv. met alléén een L van 200 nH een afstemkring (dus ik doe alsof er verder niets aan hoeft), dan kan ik met een spanning van 1 tot 10 V afstemmen tussen 60 en 130 MHz. Met een stuurspanning van ca. 4,8 V zit ik dan op 90 MHz, en voor 75 kHzp daaromheen moet ik ca. 10 mVp modulatie hebben.
De vervorming op die zwaai is dan... onmeetbaar klein.

Nu kan je denken: als ik de zwaai door de varicap 'verdun' met parallel- en/of seriecondensatoren, dan moet de varicap voor dezelfde zwaai, verder uitgestuurd worden; waarschijnlijk wordt de vervorming dan groter. Dat is een redelijke gedachte, maar zelfs als ik 100x zo ver zwaai, dus plus en min 7,5 MHz, is de vervorming nog steeds niet te meten.

Het rechterplaatje laat zien wat ik deed. Helemaal links de stuur+modulatiespanning (4,8 VDC voor 90 MHz, en 100x 9,7 mV voor 100x 75 kHz zwaai). Het volgende blokje stelt de BB910 voor; de uitgang is het aantal pF dat de diode 'vertoont'. Het laatste blok is de afstemkring (alleen de varicap en een spoel van 200 nH). De uitgang is het aantal MHz.
Op die uitgang kun je dan gemiddelde (frequentie), peak-to-peak (2x zwaai), en vervormingsmetingen loslaten.

Het verbaast mij wel, dat de vervorming zo laag blijft - al is het een feit dat ik ook in de praktijk nog nooit audiovervorming in een FM-modulator met varicap heb gemeten, maar goed, dat waren meestal marifoons, die minder zwaaien.
Maar misschien wil iemand het bovenstaande eens nalopen. Hoe dan ook, ik denk toch dat het wel losloopt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ahhh, ik vergeet helemaal wat: nu heb ik nog niet gekeken naar de invloed van de HF-spanning op de varicap.
Die HF moduleert a.h.w. 90 miljoen maal per seconde óók de capaciteit. Door de kromheid die de varicap over meerdere MHz'en natuurlijk wél heeft, zou dat de gemiddelde frequentie van zijn plek kunnen trekken. Ik zie niet meteen wat daarvan de extra LF-vervorming zou worden, maar je weet nooit. :)

Nou, daar zal ik morgen eens aan gaan knutselen.
't Is altijd weer geiniger dan ik denk.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Ongelofelijk, dit is weer zo iets waarvan ik niks af weet!
Maar zijn deze * Ceramic Resonators * dan nog wel WFM te moduleren?
Ik ga aan nemen van niet! Want als ze al een beetje op een kristal lijken moet je al blij zijn met NFM –
( NEEM IK AAN? ) OF daarvandaan zoveel varicap diodens...
.
En als het ZO duur is zou ik ook zeggen dan neem ik wel coax.
.
los van dit probeer ik ook mee te lezen met wat FET en Brightnoise bespreken maar…
Het gaat weer boven mijn pet. 8)7

VrGr Rob

https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.amsat.org%2Famsa…
http://pe2er.nl/ldm-815-antennedipper/indexnl.htm
.
ik deed perongeluk Google met: coax resonator
https://www.google.com/search?q=coax+resonator&rlz=1C1GCEA_enNL992…
en van het een…
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fi.stack.imgur.com%2…

Met dat van die coaxlengte en dan in resonatie voor… zeg 90MHz
WEL intresant MAAR dit gaat op gegeven moment boven mijn pet,
zeker ook omdat ik wiskundig een grote NUL ben.
( we kunnen ook niet alles zijn!... Toch? ) ik leg mij daar bij neer (ik moet wel!)
een ander kijk naar FET is gewoon gezegend daarmee ( das gwoon een studiebol! ;) :+ )

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 31 oktober 2022 22:39:46 schreef Frederick E. Terman:

.....
Om verder te rekenen zou ik dan het hele schema van de oscillator moeten weten, dus wat er nog meer aan C'tjes en spoel aanhangt, en welke tor en hoe die gevoed en gebias'd wordt.

Maak ik met de diode hierboven bijv. met alléén een L van 200 nH een afstemkring (dus ik doe alsof er verder niets aan hoeft), dan kan ik met een spanning van 1 tot 10 V afstemmen tussen 60 en 130 MHz. Met een stuurspanning van ca. 4,8 V zit ik dan op 90 MHz, en voor 75 kHzp daaromheen moet ik ca. 10 mVp modulatie hebben.
De vervorming op die zwaai is dan... onmeetbaar klein.

Nu kan je denken: als ik de zwaai door de varicap 'verdun' met parallel- en/of seriecondensatoren, dan moet de varicap voor dezelfde zwaai, verder uitgestuurd worden; waarschijnlijk wordt de vervorming dan groter. Dat is een redelijke gedachte, maar zelfs als ik 100x zo ver zwaai, dus plus en min 7,5 MHz, is de vervorming nog steeds niet te meten.

Het rechterplaatje laat zien wat ik deed. Helemaal links de stuur+modulatiespanning (4,8 VDC voor 90 MHz, en 100x 9,7 mV voor 100x 75 kHz zwaai). Het volgende blokje stelt de BB910 voor; de uitgang is het aantal pF dat de diode 'vertoont'. Het laatste blok is de afstemkring (alleen de varicap en een spoel van 200 nH). De uitgang is het aantal MHz.
.......
.......
Het verbaast mij wel, dat de vervorming zo laag blijft - al is het een feit dat ik ook in de praktijk nog nooit audiovervorming in een FM-modulator met varicap heb gemeten, maar goed, dat waren meestal marifoons, die minder zwaaien.
Maar misschien wil iemand het bovenstaande eens nalopen. Hoe dan ook, ik denk toch dat het wel losloopt.

En dat heb ik gedaan; ook met SIMetrix. En ik zag dat de exponentiële formule de rechte lijn (dF/dV, dus niet dC/dV waar @MartinV naar keek) verzorgt. En dat een extra capaciteit pas een afwijking van de dF/dV curve veroorzaakt.

Overigens krijg ik de wortel-functie van het behavioral model niet werkend in SIMetrix (bij transient) en moet ik (ook) mijn toevlucht nemen tot DC-analyse en terugrekenen wat de vervorming zou worden.

Maar die is niet nul!!

Bijlage: de X-Y functie varicapspanning naar frequentie met als parameter de extra parallelcapaciteit (parallel aan de varactor).

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ha ha, ja mooi gaat dat he. Op die manier gebruiken we Simetrix eigenlijk alleen als superspreadsheet.. je went snel aan volts in plaats van MHz. :)

Nee, vervorming was niet nul, maar ik heb hier de boel op 3 cijfers na de komma, dus meer dan '0,000 %' zie ik niet. Omdat ik vermoedde dat bij de gemiddelde hobbyist de audioapparatuur niet beter zal zijn, heb ik er verder niet naar gekeken.

Ik heb wel gespeeld met de invloed van de hoogfrequent sinus op de varicaps. Dat leverde prachtige niet-lineariteiten op, tot Balthasar van der Pol-achtige proporties aan toe.
Gebruik dezelfde varicapformule in een 'arbitrary non-linear capacitor', maak een afstemkring met twee van die dingen in serie (de bovenste omdraaien!) - net als een gewone dual varicap dus; stuur aan met DC via een weerstand naar het knooppunt, en zet op de top, via bijv. 10k, hoogfrequent uit een sinusbron. Sim een transient.
Tot, zeg, 1V HF: niks aan het handje - hooguit verschuift de resonantie iets door gelijkgerichte HF. Probeer 10 V: chaos.
Natuurlijk is 10 V ook idioot veel, veel meer dan de afstemspanning. Maar ja, wetenschap hé. The Pleasure of Blowing Stuff Up.

Maar intussen ligt dat wel off topic vermoed ik, dus misschien later, elders. Maar 't was wel lachen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org