Het is goed dat je meekijkt, glad vergeten in de haast wat sowieso al niet goed is. Dank!
Heb er een raster van doorverbindingen over heen gelegd en hier en daar een conflikt verschoven.
Dan is dit het resultaat
Ha Richard S,
Dat ziet er redelijk goed uit alleen de oscillator zie ik niet tenminste als je daar,
ook via's bij gemaakt heb ?
Weet je bij benadering de Q van de spoelen in het laagdoorlaatfilter ?
Groet,
Henk.
De oscillator staat een stukje hierboven en nee ik heb van de via's afgezien bij deze print. En nee ik heb me niet verdiept in de Q factor, spoelen zijn van 1mm CuAg. Die van 77nH heeft 1,5mm spatie en die van 85nH heeft 1mm spatie tussen de windingen. Beide hebben 5 windingen rond 6mm binnenmaat.
Ha Richard S,
Geen probleem dit is nog beter, nu heb ik de afmetingen kan ik een klein beetje mee rekenen.
Je kunt bij de oscillator print altijd tijdens het meten de verbindingen maken.
Groet,
Henk.
Ik heb de printontwerpen op folie geprint, voorheen deed ik dat op kalkpapier maar het valt me toch tegen kwa lichtdoorlaatbaarheid en resolutie. De via gaatjes zijn nauwelijk zichtbaar met een 0,3mm gat. Ik denk dat ik dit alsnog ga wijzigen in de ontwerpen en dan opnieuw en 2x printen zodat ik die afdrukken over elkaar kan leggen. Dat deed ik ook al met de de afdrukken op kalkpapier om ze lichtdicht te krijgen...
Ik heb de printontwerpen aangepast en de via gaatjes naar 0,6mm gebracht en dat is wel zichtbaar beter, tevens alles 2x geprint zodat ik ze over elkaar kan leggen om het minder doorlaatbaar te laten zijn. Nu een kwestie van 12 uur drogen en dan maar eens kijken of het gaat lukken om tweezijdig te belichten...
Yarr, Matey!
Zit stiekem mee te kijken maar die print daar ben ik ZEKER wel jaloers op!
Ik ben daar een miljoen jaar geleden wel eens mee bezig geweest,
om een universele experimenteerprint te maken voor zendertjes.
Erg mooi Richard!
VrGr Rob
Sprint-Layout ff onthouden!
Ha Richard S,
Ziet er netjes uit ik gebruik overhead folie dat neemt meer inkt op en is warmte bestendig.
Vroeger de Seikosha pen plotter omgebouwd voor lage snelheid klok door 4 delen !
Ook je inktjet of laser printer goed instellen voor speciaal foto papier....
dan is de print snelheid ook verlaagt.
Als je twee folies op elkaar legt let op de parallax dus juiste kant van de folies op de print !!!
Anders bestaat de kans op onder etsten, maak je gebruik van een dubbelzijdige belichter ?
Groet,
Henk.
Dag Henk, ik heb een belichter uit de vorige eeuw van Vogels's. Prijskaartje van Fl 439,75 zit er nog op...
Ik maak nu ook gebruik van folie voor overhead displays (merk Avery) en de juiste printer settings. Ik ga daar nog wel eens een keer mee experimenteren want ik zie op de folie duidelijk een raster met meer of minder zwart waardes. Vandaar dat ik er 2 op elkaar ga leggen. Dit heb ik ook jaren zo gedaan met inktjet afdrukken op kalkpapier. De printplaatjes komen onder druk tegen de glasplaat in de belichter en van parallax belichting heb ik tot op heden nog geen last gehad.
Helaas kan ik niet aan twee kanten tergelijkertijd belichten en met deze dubbelzijdige printjes wordt het nog een hele toer om dat goed te doen omdat ik ze dus moet keren tussen het belichten door. Ik heb kruislijnen op de layouts staan en ik heb de printen haaks gemaakt aan één zijde en de bovenhoek gemarkeerd zodat ik de folies hopenlijk op exact de juiste plek kan leggen. Het zal wel een hoop frustratie worden ben ik bang maar eens moet de eerste keer zijn...
Het zal een kwestie worden van zoals mijn vader altijd zei "Denkt aleer gij doende bent en doende denkt dan nog..."
Ik hoop een nauwkeurigheid van 0,2mm te bereiken tussen beide zijdes, daarmee kom ik nog wel weg namelijk
Fingers crossed...
Zoals verwacht zijn deze printjes toch een aardig klusje. Zit er nog midden in, morgen verder maar ik wil de eerste ervaringen even delen...
Wat als eerste opvalt is dat de inkt op de folie na ruim 12 uur uitharden toch nog op de koperlaag hecht, daardoor mislukte de eerste belichting. Vervolgens een extra folie ertussen gelegd en ging het een stuk beter.
Dan de methode met één zijde haaks gemaakt is niet de juiste weg, beter is om de print ruim groter te hebben dan de layout en de printplaat zelf te fixeren aan de layout met wat tape zodat het keren geen issue geeft. In mijn geval was de "afdruk" tekort op één kant en had ik weer een mislukt exemplaar...
En als laatste helpt het om verse ontwikkelaar te gebruiken, ik hergebruik dat spul maar op een gegeven ogenblik duurt het 30 minuten om te ontwikkelen. Inmiddels maar weer een verse hoeveelheid aangemaakt
Ik deed vroeger de filmpjes eenmalig uitlijnen met wat kleine stukjes (afval)print van dezelfde dikte op drie hoeken en dan de films met tape fixeren. Kon je de onbelichte print er zo tussen schuiven tegen de drie nokken en ook eenvoudig omkeren. En anders een stukkie (afval) print opofferen en daar een soort blokhaak van maken die tussen de twee films gefixeerd werd. Daar is ook wel eens een stukje aluplaat van dezelfde dikte voor gebruikt.
Ja dat is ook een goed idee, zeker wanneer je meerdere van dezelfde printen wilt maken, is sneller reproduceerbaar. Maar voor een enkel exemplaar is het werken met kruislijnen ook goed te doen heb ik gemerkt.
Ik baal er wel van dat de inkt aan de print blijft sticken, net de extra folie ertussen vergeten en weer een mislukt exemplaar, schiet lekker op zo...
Yarr, Matey!
Misschien nuttig?
Er werd even terug gesproken over een goeie voeding voor de oscillator.
En toen kwam de LM4040 ter spraken is misschien de TL431 ook niet te gebruiken en goed genoeg?
Is misschien ook wat makkelijker verkrijgbaar omdat die veel meer gebruikt word misschien?
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fupload.wikimedia.or…
Misschien is het wat? Kost denk ik ook wat minder…
En, Tjah zo wil ik mijn print ook nog eens maken!
Het fijne hiervan is geen gaatjes met onderdeeltjes er doorheen,
gewoon de onderdeeltjes er OP, solderen (ook de gewone onderdeeltjes) voordeel daarna nog makkelijk te verwisselen (voor het stukje experimenteel) en de print minder snel stuk.
VrGr Rob
Rob de TL431 is geen stabilisatie ic maar een instelbare zener diode.
Yarr, Matey!
Hoow ik dacht het Martin, dan heb ik mij verkeken:
https://www.google.com/search?q=lm4040&rlz=1C1GCEA_enNL992NL992&am…
VrGr Rob
Wat betreft de LM4040 daar heb je in dit geval ook weinig aan, dat is spannings referentie regelaar, dat is bedoeld voor micro controllers waar een A/D converter op aangesloten wordt. Hier moet de spanning exact ingesteld worden, want de spanning wordt door 1024 of 4096 gedeeld.
Een LM317 ruist meer als een 78M.. regelaar, maar deze regelaars zijn het beste te gebruiken, tegen de ruis kunnen we wat doen.
Yarr, Matey!
Weer wat geleerd Martin, bedankt!
Het kwam trouwens hier vandaan zo doendes:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2422159#2422159
VrGrRob
Vorig jaar liep ik tegen dat ruisprobleem aan bij mijn audio regelversterker, ik gebruikte de 7800/7900 serie met een standaard uitgang. Pas toen ik loei-grote elco's over de uitgangen hing werd de ruis acceptabel maar nog steeds hoorbaar.
Heb het toen maar over een andere boeg gegooid en het geheel met discrete componenten opgebouwd. De versterker is nu doodstil in zachte passages. Aldoende leert men...
De printen zijn ge-etst. Ben blij met hoe de lagen tenopzichte van elkaar zitten, de 0,2mm heb ik wel gehaald. Maar ik ben er toch niet tevreden mee, er zit namelijk een waas van een soort van speldenprikken over het koper waar miniscule gaatjes zijn ontstaan. Het komt niet van het folie want ik heb 2 identieke RF Amp printjes gemaakt en de patronen komen niet overeen.
Ze zijn dermate klein dat ik dat wel weghaal door de sporen te vertinnen maar goed is het niet
Ik weet niet of het goed te zien is op de foto's, kijk b.v. naar de sporen van de LPF print (meest rechtse)
Eerst dacht ik dat het kwam door het schuren van de print in de ontwikkelbak, heb er een laagje stof onder gelegd bij de 2e batch maar dat maakte niets uit. Zou het ouderdom van de printplaten kunnen zijn vraag ik me af? Ik zal eens terugzoeken hoe oud ze zijn maar ik schat dat het zo maar eens 5 jaar kan zijn...
De vermoedelijke oorzaak: In my experience, pitting, uneven etching, and general etching weirdness resulted from etchant being too weak: too used up in case of FeCl etchant, and not enough Hydrogen Peroxide for CuCl etchant.
Lees de details: https://www.pcbway.com/blog/Engineering_Technical/Home_made_PCB_etchin…
Ik heb inderdaad gewbruik gemaakt van eerder gebruikt etsmiddel. Too damn dutch at the end...
je ziet het ook als je inzoomt op de foto's, de randen van rechte stukken en van de circels zijn rafelig...