Buffertrap praat

Ha Richard S,

Als ik het zeggen mag redelijk gelukt, dat klinkt milder dan redelijk mislukt >:)
Maar ze zijn wel bruikbaar zeker voor de proef ( serie ) !
Welke printer gebruik je en welk type film van Avery als ik de belichte printjes zie dan,
gaat het daar fout ik denk te lang belicht in relatie met de zwarting.

Maar je kunt er mee aan de slag.
Als ik van die kleine printjes heb tekening ik ze ( met een kleine ) tussen ruimte,
tegen elkaar je heb dan maar een keer te belichten, ontwikkelen, spoelen ( heel belangrijk ),
en etsen na het etsen heel goed spoelen waar spoel jij mee !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dank je voor de bemoedigende woorden ;) Maar echt blij kan ik er niet van worden. Heb inmidels vers etsmiddel besteld en ik ga dit zeker nog een keer testen daarmee.

Ik belicht mijn hele leven al 3 minuten met deze belichter en nooit dit probleem gehad. De printer is een HP970cxi en ik hoor duidelijk dat die langzamer print kwa snelheid dus de driver instellingen worden meegenomen naar de printer. Er zit dan wel een soort raster in het zwart maar zeker geen transparante spelden gaatjes, die overigens ook veel te random zijn kwa plaats op de print om in dit raster te passen.

De folie is Avery Zweckform 2502. Ik heb deze ook gebruikt bij de audio versterker die ik vorig jaar heb gemaakt en had toen ook geen problemen met spikkels in de koperbanen (net nog even dubbel gechecked).

Enfin de gaten zijn geboord in het vertinde kastje dus we kunnen nu eindelijk aan de slag met de opbouw van de printjes ;)

En ik spoel met (veel) koud water, stromend onder de kraam, zowel na het ontwikkelen als na het etsen waarna ik met spiritus de deklaag verwijder (na het etsen dus).

73, PA1RAM

Ha Richard S,

Ik heb even in het manual van de printer gekeken ik ga er vanuit dat je gekozen heb voor,
transparant en hoge kwaliteit.
Het is vreemd dat de inkt na het drogen afgeeft, dat betekend een te grote dosis inkt....
Ik denk is voor de volgende ronde de printjes zijn te gebruiken daar gaat het nu om !
Ik geloof niet dat je testpunten heb aangebracht tenminste ik heb er geen gezien,
overwegend doe ik in het prototype testpunten aanbrengen dank je gemakkelijk testen.
Die SMA busjes zijn niet zo duur meer ik gebruik SMB dat is de steek uitvoering.....
Maar ook soms een draadbrugje om te onderbreken en je stroommeter er tussen te schakelen.

Groet,
Henk.

Over de inkt hoeveelheid, ik denk dat het enigzins opwarmt in de belichter en daarom wat sticky wordt. Want koud kan ik er gewoon met de vinger overheen wrijven zonder dat het uitsmeert. Ik gebruik wel refill cartridges, dat zou het kunnen zijn?

Ik heb wel over die testpunten nagedacht maar heb er vanaf gezien omdat alles al zo compact is en ik geen extra RF lijnen wil op de print. Wat stroom betreft kan ik meten over de source of emitter weerstanden en die heb ik al bepaald in de testopstelling. Uiteraard zal ik de DC instingen dubbel checken.

Verder ga ik opbouwen vanaf de oscillator en direct de buffer erachter, dat is in dit ontwerp het meest kritisch, de koppelfactor. Hoe groot maak ik de opening in het tussenschot (tussen oscillator kring en inkoppelinsgkring van de buffer) en wat blijft er dan nog aan signaal over op de drain van de buffer. Ben erg benieuwd hoeveel er mee gaat komen van de harmonischen uit de oscillator in deze opstelling...

Ik ga dus een coax lijntje trekken van de buffer naar de BNC plug op de uitgang en dan met een 50 Ohm belasting kijken wat het resultaat is op de analyzer. Vandaar ga ik de RF trap of trappen (ik denk dat ik er 2 nodig heb voor 0 dBm) toevoegen en dezelfde metingen doen.

Dat is althans het idee...

73, PA1RAM

Omdat het, denk ik voor nu, nog experimenteel is, lijkt het mij ook meer dan goed voor een testopstelling.

Heb alleen nog een kleine toevoeging voor je tussentrap met de mosfet, want ik stel toch voor om op de gate nog een kleine weerstand ( 1 - 10 ohm ) op de G1 input aan te brengen.

Reden is redelijk belangrijk, zoals je uit deze video kan opmaken -> Why do we need to stabilize a MOSFET Transistor?

Ja ik heb dit wel gezien op een standaard breadboard zoals hij het ook gebruikt in de video, maar op mijn RF board had ik er geen last van. Met gewone bipolaire transistoren is het nog veel erger op zo'n standaard breadboard en was ik gedwongen om kleine capaciteiten over de BE aansluiting te zetten om dit de kop in te drukken. Zo'n breadboard heeft natuurlijk veel parallel lopende sporen en dan is het vragen om problemen ;)

Ik zal het monitoren en mocht het zich voordoen dan weet ik wat te doen.

Bedankt voor de tip.

73, PA1RAM

Ha Richard S,

Goed bezig leuk kastje maar ik heb iets niet goed begrepen denk ik :?
Hoe koppel je de oscillator en de buffertrap ?
Ik lees door een sleuf in het schotje of raak ik hier van de rails !

Groet,
Henk.

Nee hoor je hebt het goed, ik wil beide trappen inductief koppelen maar zo los mogelijk. Het is een idee dat ik in de vorige eeuw al had maar nooit meer in de praktijk heb gebracht. Toen ik zag hoeveel harmonischen er worden geproduceerd heb ik besloten om dit te proberen.

We gaan het zien of dit gaat werken...

73, PA1RAM

En de osillator zit in elkaar, was een hoop gepruts om alle onderdelen erop te krijgen. Ziet er leuk uit wanneer je een print ontwerpt, lekkere korte signaalbanen en zo maar in de praktijk kan je er soms maar moeilijk bij met de soldeerbout. Maar het is gelukt en heb nergens sluiting ;)

Straks nog een dubbel check doen en dan maar eens de spanning erop om te zien wat die doet...

73, PA1RAM

Zit je BF961 goed
Je drain lijkt op de source te zitten

Zoooo! jij hebt een scherp oog zeg. En ja je hebt gelijk...

Dank voor de waarschuwing ;)

73, PA1RAM

Herkansing...

Hoop dat de mosfet het heeft overleeft, de aansluitingen zitten vlak op de print, de mosfet is namelijk verzonken in de print.

En ik was nog een 6-gats varkensneusje vergeten...

Enfin, we gaan het zien...

73, PA1RAM

De oscillator werkt, best wel over een groot afstembereik van ca 130 tot 160 MHz met de trimmer, met de varicap schat ik ook wel 10MHz delta. De trimmer staat 90% uitgedraait voor 145MHz, ook niet echt ideaal dus...

De modulatie werkt ook, mooie brom wanneer ik de ingang aanraak ;)

Wanneer ik inductief (breedband) uitkoppel naar de spectrum analyzer zie ik alleen de 2e en 3e harmonische. Wanneer ik direct op de drain uitkoppel zie ik wel tot de 7e harmonische. Heb goede hoop dat ik dit alles onderdruk met een afgestemde inkoppeling op de buffer, we gaan het zien...

Ik ga nu eerst de buffer maken, dan kan ik meten zonder de resonantiefrequentie te beïvloeden. Maar ik denk wel dat er wat moet veranderen straks kwa bereik en finetuning. Eerst maar eens echt meten en dan terugrekenen.

73, PA1RAM

Ha Richard S,

Gaat goed kan je al iets meten koppeling is dan wel niet de werkelijke situatie maar.....

Groet,
Henk.

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Dank je wel Henry O-)

En nee Henk ik heb alleen wat snelle globale metingen gedaan. De bias instellingen kloppen met die van het breadboard en de oscillator start ongeacht de stand van de trimmer, wel is de output minder wanneer de trimmer minimaal staat maar dat had ik ook op het breadboard. Mijn bedoeling is om de trimmer minimaal halverwege te hebben voor 145MHz of groter tot 75% ingedraaid.

Daarna kan ik zien wat de varicaps doen kwa frequentie instelling en zwaai maar die metingen wil ik doen met de buffer erachter en ik denk ook de eerste RF trap om voldoende signaal te krijgen voor mijn frequentieteller die een beetje doof is op deze frequentie...

73, PA1RAM

Ha Richard S,

Ik heb vanmiddag je oscillator gebouwd ik kon verder toch niets doen i.v.m. de hectiek hier.
Maar op de schilder na is het gebeurt dus even de glas bekleding terug !
Ik heb i.p.v. een variabele condensator een varactor gebruikt gaat prima....
Volgende week kan ik dan ook iets van metingen doen mijn spoel is kleiner dan in jou model.

Ik ben benieuwd naar je uitkoppeling / overdracht dit is moeilijk inschatten voor mij zonder maten.
Maar ik zie er niet veel in even een snelle berekening gemaakt volgens Maxwell demping is te groot !
Je kunt geen resonantie creëren kamer is te klein.....

Groet,
Henk.

Hé dat is leuk dat je meebouwt Henk!

Ik heb zelf inderdaad 1 winding minder en ik denk dat ik nog 1 winding minder moet gezien de stand van de trimmer.

Ik weet het niet kwa uitkoppeling, ik hoor wat je zegt maar ik kan nu al inductief uitkoppelen naar de analyzer en heb dan iets van -40dBm, dat is dus alleen een spoel (ja en wat parasitaire capaciteit) maar zeker niet in resonantie. Het is in elk geval een leuk experiment en ik ben heel benieuwd.

Vanavond heb ik de via's gesoldeerd op de bufferprint, best wel een werkje maar het zit er nu in. Alleen nog de 2 bevestigingsboutjes die op de onderzijde worden gesoldeerd en dan kan ik bestukken.

Succes met de verbouwing en/of schilderwerkzaamheden, ik weet waar je in zit kwa hectiek/rommel etc...

73, PA1RAM

Via's gesoldeerd in de bufferprint zoals gezegd. Ik heb de signaalpaden maar even vertind gezien de gaatjes die in de sporen zitten. Daarnet nog de boutjes eronder gesoldeerd en de boel schoongemaakt. Het echte werk kan beginnen ;)

[Bericht gewijzigd door Richard S op vrijdag 21 april 2023 01:08:30 (20%)

73, PA1RAM

Ja inderdaad. Klein beginnen en steeds groter boren tot 5mm. Daarna ontbraamd met 8mm. Hoezo?

73, PA1RAM

Test 1,2 en poef! Voeding bromt, elco in de fik en een hoop stinkende rook. Daar ging een tantaal elco in rook op, kennelijk verkeerd om gemonteerd...]

Voor...

Na...

73, PA1RAM

Maar nu het goede nieuws.

De buffer werkt en hoewel ik nog geen schot-met-gleuf tussen de oscillator en buffer heb zitten ziet het spectrum er al een stuk schoner uit! Dit kan alleen maar verbeteren als ik de koppeling minder maak, ALS er tenminste signaal door de opening in het schot komt en dat zal moeten blijken...

Schotje gemaakt op de bufferprint tussen in- en uitgang

De buffertrap (met nog een hele tantaal elco...)

De huidge opstelling

Het huidige spectrum

De trimmerstanden van zowel de oscillator kring als de ingangskring van de buffertrap zijn minimaal, ik ga de spoelen dus nog wat inkorten zodat die halverwege komen te staan.

73, PA1RAM

Ha Richard S,

Dat ziet er goed uit :) en ik denk dat de buffer nog niet goed afgestemd is !
Ga je eerst de oscillator spoel en de spoel in de buffer aanpassen ?
Daarna eens kijken of het met het schotje gaat lukken ik verwacht te veel demping....

Groet,
Henk.

Dank je Henk.

Ik ga eerst de spoelen in de osc en buf aanpassen. Daarna wat experimenteren met het tussenschot, beginnen met een kleine opening en dan steeds groter maken. Mijn aandacht gaat dan vooral uit naar de invloed op de 2e en 3e harmonische want ik heb het vermoeden dat die er capacitief in lekken maar dat zal blijken.

73, PA1RAM