Hi Ex-fietser,
Per buisvoet direct er aan drie kleine weerstandjes solderen en één ontkoppelcondensator moet voor een pro 20 minuten werk zijn.
Maar ja, je weet nooit waar nog meer de beperkingen van de ontwerper zitten, blijft lastig voor de TS en degene die er aan gaat werken om het probleem op te lossen.
En TS, ik zit ver weg en heb geen tijd voor je behalve de adviezen die ik gegeven heb.
Een mooi uitziende print betekend zeker niet een goed ontworpen print, je zal altijd rekening moeten houden met stromen, parallel lopende banen, extra capaciteiten op gevoelige punten enz, enz.
Weerstanden mooi recht naast elkaar ziet er wel leuk uit, maar dat garandeert geen goed printontwerp.
Het is een vak apart, een goede print maken, voor snelle digitale electronica is dat weer anders dan voor een RIAA of microfoon versterker, en dan heb ik het nog niet gehad over een ingangstrap voor een 6,5 Digit multimeter.
Piet, wat een willekeurige naam is kan b.v. prachtig met behulp van LT Spice een versterker ontwerpen en gaat ook aan de slag met een van de bekende CAD pakketten voor het maken van PCB's.
Daarmee kan hij dus flink de boot mee ingaan, dit omdat audio ook zo zijn speciale dingen heeft, als je printontwerpen hebt gedaan voor zeg HF apparatuur, gaat het met audio meestal wel goed.
Want dan ben je bewust van inducties en capaciteiten van printbanen en b.v. ook van ground bounce.
Piet kan dus zijn eigen goede ontwerp om zeep helpen omdat hij ook zonder voldoende kennis, het printje maken er bij doet, wat toch echt een vak apart is en meestal niet een goed resultaat oplevert.
Dat de print b.v. mooi vergulde banen heeft, maakt het ook geen goede print.
Ik vond het maken van printen is een leuke, maar ook regelmatig een frustrerende bezigheid, dit is lang geleden, meestal enkelzijdig en ik wou altijd zo min mogelijk jumpers/doorverbindingen gebruiken.
Nu is dubbelzijdig een eitje en via een via even heen en weerspringen is een koud kunstje, 50Ω baantjes, makkelijk, twisted pairs, makkelijk, ik wou dat ik dat 40 jaar geleden had.
Succes,
Bram