E88cc ruis

Zoals gezegd is het een long-life buis (10000+ uur) en is 'ie bestand tegen schokken en vibraties.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Special Member

Op 20 oktober 2021 23:05:58 schreef RAAF12:
Het zal wel een vraag blijven wat er nou precies mechanisch anders is aan een SQ buis, behalve de vergulde aansluitpinnen.
Zonder de echte fabrieksgegevens van destijds te kennen ga ik er gemakshalve van uit dat de ECC88 en E88CC op de dezelfde productielijn werden maakt met dezelfde materialen. Behalve dan het vergulden van de pootjes en de opdruk op de ballon.

De opdruk van de ballon (wit krijt) gebeurde sowieso niet op de productielijn dus dat zou inderdaad nog achteraf gebeurd kunnen zijn. De permanente codering echter wel, en die geeft technische verschillen aan zonder hard verband met het later gestempelde typenummer. Ik sluit me aan bij TA, Arco en de datasheet. Zelfs als er sprake zou zijn van selectie, dan kun je daarmee niet de bruikbare levensduur van de kathode garanderen of de bestendigheid tegen trillingen.

Verder zou het zomaar kunnen dat je eventuele andere verschillen in de constructie door het glas heen kunt zien als je de buizen naastelkaar legt.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Dat heb ik gedaan maar ik zie geen verschil. Misschien zijn de gebruikte materialen van andere kwaliteit. 'Versterkte constructie' moet toch duiden op ander materiaalgebruik, dikkere anode, ander type roosterdraad ect. Maar zonder de juiste info van een oud medewerker of een geheim procedé archief zal het niet boven water komen. Geen ramp hoor, maar het zou leuk zijn om het te weten!

EgbertG

Golden Member

Onderstaande geeft iets prijs van de interne verschillen:

Valves were later developed with this problem minimised by using powder metallurgy to form highly controlled composition of the raw material. It appears that forming the usual tubular sleeves was not possible in this case, since sheet materials were used in such SQ valves - or at least those made by Mullard. At the Blackburn factory these were known as the "Lock-Seam" cathode, the making of which could be seen wondrously in the Mullard video, hosted by Techtube until their demise.

maartenbakker

Special Member

@RAAF12: je hebt niet AvE's Roentgenhamer gebruikt neem ik aan? Ik verwacht dat het levensduurverschil puur in de kathode zit. De verdere inwendige constructie durf ik niet in te schatten.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."