een gezamenlijk rf project?

Dank voor uw reactie @Hobby Luc, ik heb inmiddels uw mail beantwoord.

Wat ik nog even kwijt wil aan de andere lezers is dat Coilcraft spoelen maakt met of zonder afscherming en die kun je gewoon bestellen.

https://www.coilcraft.com/en-us/products/rf/tunable-rf-inductors/
Nu is het wel zo dat de spoelen uit de U.K. komen waarvoor extra belasting (inklaringskosten) betaald moet worden aan de post.
De spoelen bestaan uit één enkele spoel en is dus niet te vergelijken met middenfrequent transformatoren er zit namelijk geen koppelspoel in.
Maar er is wel ruimte vrij op de spoelvorm en ongebruikte aansluitingen, dus als je een beetje handig bent zou je die alsnog erbij kunnen wikkelen.

Coilcraft heeft nog veel meer producten zoals wideband RF transformers in SMT en TH:
https://www.coilcraft.com/en-us/products/transformers/wideband-rf-tran…

Hier heb ik zelf een groot aantal van die ik met regelmaat gebruik in allerlei transformatie verhoudingen.
Op zich niet zo bijzonder je zou ze ook van bijvoorbeeld Minicircuits kunnen bestellen.
Of desnoods zelf kunnen wikkelen op een ringkern of een tweegats ferriet varkensneusje.
Maar die kant-en-klare typen zijn toch mooier en zijn gespecificeerd tot een bepaalde bandbreedte.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Dat is per tube of tray 50 / 500 bijvoorbeeld een Uni 5 € 3,86 x 50 = € 193,- en de slot 7 € 3,59 x 500 = € 1.795,- ,
dat is voor een hobby niet te doen !
Het is dan ook mijn grootste kop zorg in het project.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Het 31 MHz LPF met de 2 Toko spoeltjes kan beter.In de µBITX zit ook een LPF maar die moet nog net de 10 meterband doorlaten en moet dus sneller eerder afvallen,heeft meer polen en zit bij 50 MHz al op -70 dB onderdrukking (plaatje 1)
Ter vergelijk,het 31 MHz LPF met de 2 toko spoeltjes is plaatje 2.
Plaatje 3 is de hardware van het ubitx LPF.

Even een vraag: Zijn er meer mensen die deze software (NanoVNA-Saver) gebruiken ? Ik krijg het niet voor elkaar om,bijvoorbeeld,marker 1 precies op - 0,1 dB (rimpel Chebychev) te plaatsen met de muis.Ook een marker exact op het -3 dB punt van een filter plaatsen lukt niet,de stapjes zijn gewoon te groot.Kan ik die stapjes ergens instellen in de software ?

edit\Plaatje 4 = Schema bitx 30 MHz LPF.

Ha Hubie,

Misschien onder sweep instellingen, als ik je plot bekijk dan zit je op 28,8 MHz -4,0 dB dat zou net te krap zijn !
Je moet iets opschuiven dan ben je iets minder diep ≈ -45 dB is het maximum voor een 7e orde.
En dat is slecht voor het rendement je afgegeven vermogen halveert hierdoor ruim ;(
Je tweede 30 MHz waar wordt die gebruikt, en is dit ook een 7e order ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Op 4 juni 2022 01:32:55 schreef Hubie:.....
Ik krijg het niet voor elkaar om,bijvoorbeeld,marker 1 precies op - 0,1 dB (rimpel Chebychev) te plaatsen met de muis.Ook een marker exact op het -3 dB punt van een filter plaatsen lukt niet,de stapjes zijn gewoon te groot.Kan ik die stapjes ergens instellen in de software ?

Dat is normaal bij een spectrumanalyzer en VNA. Je kunt de marker alleen zetten op de meetpunten uit de sweep.
Een verbetering zou kunnen zijn om meer punten te laten meten in een sweep. Het dubbele aantal punten geeft twee keer meer resolutie (en een dubbele meettijd :-) )
Maar dan nog zou het toevallig zijn als jouw -0,1dB of -3dB precies op een meetpunt valt...

Hubie

Special Member

OK,bedankt miedema,tja logisch eigenlijk.
Dat verklaard meteen de minimale verschillen die ik (bij elke nieuwe sweep) zie als ik de sweep op repeterend zet.
Ik doe altijd meestal een 'single sweep' want anders blijf je (zinloos)aan het meten.;-)

Ha Martin V,

Dat is per tube of tray 50 / 500 bijvoorbeeld een Uni 5 € 3,86 x 50 = € 193,- en de slot 7 € 3,59 x 500 = € 1.795,- ,
dat is voor een hobby niet te doen !

Nee hoor Henk, je kunt gewoon per stuk bestellen, voor de proef kun je zelf gratis bestellen door te samplen.
En de prijzen zijn ook per stuk.
Als je er gelijk 500 besteld, tja dan ben je wel een flink bedrag kwijt, dat is niet te doen voor de hobby.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubie

Special Member

Na de 3 bandfilters komt het low pass filter en daarna de passieve ringmixer.Ik weet niet of het wat is maar ik
kwam deze DBM tegen in het boek 303 schakelingen van Elektuur.
Hoe je TR2 moet wikkelen en aansluiten staat in de tekst maar geen woord over TR1 maar ik ga er van uit dat dit 8 wdg primair en 8 wdg secundair moet zijn?
Kortom,dit lijkt me wel een experiment waard. ;-)

mel

Golden Member

En waar haal je varkensneuzen vandaan. Hoewel het ook wel met een andere spoelvorm zal werken. :).En de transistors zou je bf199 kunnen gebruiken, denk ik.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Mwa,die BFR torretjes heb ik wel op voorraad en ik heb nog een paar FT37-43 ringkernen.

blackdog

Golden Member

Hi,

Een BF199 is niet te vergelijken met een BFR91 of een BFR96! kijk gewoon in de datasheet.
Ja, het zijn allemaal HF transistoren, met een Opel Kadet kan je niet het boeren land omploegen,
ondanks dat een tractor en een kadet ieder vier wielen hebben. :+

Kies ook vooral het ferriet materiaal niet te klein, er is voor een High Level mixer veel vermogen nodig, dus ook kernmateriaal dat het goed aankan.
De FT37-43 lijkt mij dus wat klein voor High Level toepassingen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Hubie

Special Member

Ja idd Bram daar heb ik ook al naar gekeken,dan zou ik mss beter ferriet -61 kunnen gebruiken,zie foto.

Hubie

Special Member

Op 5 juni 2022 07:39:04 schreef mel:
En waar haal je varkensneuzen vandaan. Hoewel het ook wel met een andere spoelvorm zal werken. :).En de transistors zou je bf199 kunnen gebruiken, denk ik.

Ik heb ooit een keer varkensneusjes gekocht bij Kent maar heb er nog nooit aan gemeten,geen idee wat soort ferriet het is maar mss herkend iemand ze?

Die helemaal links zijn bruin van kleur niet ferriet "grijs"

Met een high level mixer moeten wel de transistoren precies aan elkaar gelijk moeten zijn, anders ontstaat er geen symmetrie.
Mijn mening is dat je ipv. NPN bipolaire deze beter kunt vervangen door Fets evt een BF256, maar dan wel met source weerstanden voor de DC instelling.
Mijn pre-selectie versterker in mijn transciever is een balans versterker met de BF256, vertoont veel overeenkomsten met deze balans mengtrap.
Zoals opgemerkt is het wel makkelijker en beter om met iets grotere ringkernen te werken zoals de FT50-43.

Maar waarom al die moeite doen om een mengtrap te ontwikkelen, high level balans mengtrappen zijn gewoon kant en klaar te koop.
De symmetrie krijg je nooit zo perfect als bij een fabrieks type.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubie

Special Member

Weet ik,kreeg gisteren de AD831 binnen,kost nog geen tientje.Ik weet ook dat ik dit nooit,never,ever zelf zo perfect kan maken. ;-)
Dus als mijn zelfbouw DBM niets gaat worden gaat de AD831 er gewoon in.
Edit\ Het zelf maken van een DBM zie ik meer als een experiment,perfect gaat die nooit worden,het is meer een poging tot\toe ;-)

Hubie

Special Member

Op 5 juni 2022 13:03:14 schreef blackdog:
Hi,

Een BF199 is niet te vergelijken met een BFR91 of een BFR96! kijk gewoon in de datasheet.
Ja, het zijn allemaal HF transistoren, met een Opel Kadet kan je niet het boeren land omploegen,
ondanks dat een tractor en een kadet ieder vier wielen hebben. :+

Kies ook vooral het ferriet materiaal niet te klein, er is voor een High Level mixer veel vermogen nodig, dus ook kernmateriaal dat het goed aankan.
De FT37-43 lijkt mij dus wat klein voor High Level toepassingen.

Groet,
Bram

Hoi BD,bedoel je nu de fysieke grote van de kern of juist de frequentiekarakteristiek van het ferriet materiaal ?\edit:wss allebei.
Ik zie vaak dat ze in mixers ferriet XX-43 gebruiken maar dat begint bij 40 MHz al te dempen maar is bruikbaar als wide band rf trafo tot 50 MHz.
Maar de eerste LO is vaak al 45-75 MHz,die gaat zo de(xx-43) mixer in.Als ik daar ferriet XX-61 voor gebruik mis ik het stukje 10 KHz-200 KHz.
Mss een xx-43 en een xx-61 op elkaar plakken?

Ha Hubie,

Ik zie dat je nog een aantal onbeantwoorde vragen heb die, best relevant zijn.
De eerste die ik zo gauw tegen kom is toch nog een opmerking van je omtrent de ingangsfilters

Nee Henk ik denk niet dat dit dan automatisch lukt ik weet zeker dat dit lukt simpelweg omdat dit al een jaar of 20 -30-40 geleden door Eric.T.Red ontworpen uitgerekend en gepubliceerd is.

Mijn opmerking was bedoeld in de richting van je eerste prototype die werkt ook met iets meer focus !
Ik weet niet of de auteur dit heeft gebouwd ik heb daar geen gegevens van, wel kan ik nog minstens 3 artikelen naar je mailen,
( QST, Ham Radio, de laatste ben ik even kwijt ) waar exact het zelfde concept wordt beschreven !
Als ik ( en dat heb ik al gedaan ) iemand credit zou willen geven dan is het Anatol Zverev wel.

Ik denk persoonlijk dat de prentjes dan ook een verzamelbak van ideeën zijn, en laat dat nu net de insteek van mij zijn om de richting aan te geven !
Van meed af aan heb ik aangegeven dat dit niet de bedoeling is te veel spoelen en te lomp qua structuur.
Nu heeft niemand de wijsheid in pacht en om een concept neer te zetten kost veel tijd en heel vaak maak je gebruik van de theorie van je voorgangers dat noemen we wetenschap.
Iets wat al bedacht is en bruikbaar voor je project en je mag het gebruiken prima is leerzaam en verstevigt je opleiding / inzicht, toch denk ik denk vaak aan de volgende wijsheid......

De waarde van een goede opleiding is dat je zelf kunt nadenken.

Nu de tweede vraag omtrent de commutator / schakelaar ( H-mode mixer ) de VQ1001JP dat is een lastige,
de gegevens zijn niet echt uitgebreid de schakelsnelheid aan de Gate zegt niets over de bandbreedte.
Maar als ik naar de Ciss en de Coss met beiden ≈ 50 pF gemiddeld en een,
Crss van 20 pF gemiddeld.
Zal het niets verbazen dat voor hoog het werken kan maar voor laag < 5 MHz verwacht ik problemen zeker in de vervorming.
Neem de proef op de som zet hem aan en meet met de MiniVNA wat de frequentie karakteristiek doet.
Wel belasten i.v.m. het stroom pad !

omdat ik begin van het jaar / project heel veel aandacht heb besteed aan de mixers het volgende.
Ik heb jou chip niet, maar wel de SD5000 Si8901 P8002 VMP1 hier allemaal mixers mee gebouwd.
Eigenlijk kennis ophalen uit het verleden, overigens kan je niet een van de boven genoemde FET's gebruiken qua eigenschappen en ze worden al lang niet meer gemaakt.
Later vat ik een en ander samen want dit geldt ook voor de P.I.N. diode en varactor !

Het kern materiaal luistert heel nauw en is de bottleneck, het is niet te doen om over de octaven die wij willen bestrijken een optimale configuratie te creëren, het blijft een compromis......
Om de complexiteit te duiden van de 100 fabrieks-mixers zijn er twee bruikbaar.
Ik heb diverse trafo's van mini circuits maar die geven teveel vervorming laag in het frequentie gebied.
Die bruinen kunnen van Siemens zijn die zijn goed maar wel met de restricties die ik genoemd heb.

Eerst een vraag wat is jou idee qua techniek om een schakelende mixer te gebruiken van een zo'n hoog level ?
Wel eens de voor en nadelen op een rijtje gezet, ik ben bang dat het net als met de balans diode mixer of de differentieel versterker ( Gilbert cel ) is, het past in een tijdsbeeld en ieder loopt achterelkaar aan.

Ik kom uiteindelijk op een actieve mixer balans van twee keer een J-F.E.T. met dezelfde eigenschappen als boven genoemde concepten Iip3 43 dBm maar een Lo stuur niveau van -10 dBm !
Dit geeft een veel netter resultaat de straling is een stuk minder geen 30 dBm Lo niveau maar -10 dBm.

Voor ik de discussie verder ga zou ik graag willen weten maar ook van andere meelezers waarom je zo'n hoog niveau nodig heb ?
Of zijn er andere mogelijk heden om de mixer aansturing onder controle te houden....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

electron920 schreef:Voor ik de discussie verder ga zou ik graag willen weten maar ook van andere meelezers waarom je zo'n hoog niveau nodig heb ?
Of zijn er andere mogelijk heden om de mixer aansturing onder controle te houden....

Groet,
Henk.

Hoi Henk,dat is inderdaad een hele goede vraag.
Waarom zo'n hoog niveau nodig? Misschien omdat dit een voorstel van jou was ? (IP i3 +35 dBm )
Zie screencopy van je eigen post d.d.20 december 2021 ;-)

blackdog

Golden Member

Hi,

De kernen moeten het vermogen lineair aankunnen, Henk legt het verder goed uit.
Eigenlijk heb je daar wel een aantal goede apparaten voor nodig om dit te testen, Henk heeft die en ik maar in hele beperkte maten.
Mixen van kernen(twee op elkaar) heb ik wel al meerdere keren over gelezen, maar op een enkele keer na niet nooit toegepast.
Het kern materiaal wordt ook bepaald door de band waar je nog goed op wilt kunnen werken,
1,8MHz steld andere eisen dan b.v. als je ook op de langegolf band wilt werken.

Het is nogal complex zoals Henk ook aangeeft, zover ik kan inschatten aan de hand wat Henk hier geschreven heeft,
houd hij met veel zaken rekening en ik ga er vanuit dat hij het goed doet, met verkrijgbare componenten.

We zullen nog even moeten afwachten, ik weet uit ervaring hoeveel tijd het kost om iets te ontwikkelen dat boven de middelmaat moet uitkomen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Hubie

Special Member

Hoi Bram,het stapelen van 2 ringkernen heb ik uit het ferriet info boek(pe1abr) * Bijvoorbeeld voor een 1:9 balun Un-Un aan de antenne voor een ontvanger krijg je met 1 ringkern nooit een bereik van VLF tot 50 MHz,dat is onmogelijk.Met 2 ringkernen gestapeld is dat wel mogenlijk.

*
https://people.zeelandnet.nl/wgeeraert/ferrietNL.htm

Ha Hubie,

Volgens mij heb ik duidelijk geschreven dat zowel het idee van bandfilters als mixer maar ook de oscillator niet meer van deze tijd zijn !
Ik heb verleden jaar een seriële Colpitts met @Martin V gemaakt deze wekt veel beter dan degene die ik heb laten zien.
Al die prentjes zijn als illustratie en geven dan ook de richting van de beweging aan....

Eerst even terug naar het IC deze kan je meten misschien is de bandbreedte groot genoeg 30 MHz is niet zo heel hoog in frequentie !
Het probleem zit hem in laag laat ik zeggen onder de 1.....2 MHz daar moet je veel moeite doen om een geschikte kandidaat te vinden.
Maar vergeet de sturing niet dit is heel complex, bij jou IC is geen substraat naar buiten uitgevoerd en bij,
de SD5000 is deze met de Gate verbonden alleen bij de Si8901 is het gescheiden.
Ik kon dan ook door de substraat te regelen ( bias ) de intermodulatie afstand een heel stuk verbeteren !

Jou vraag over het kern materiaal en het aantal windingen, dit blijft een compromis alle kernen van ferriet zijn prima.
Je maakt een breedband BalUn geen hoge Q resonantie kring kleine kernen is het beste het is een misverstand om te denken dat,
een grote kern beter zou zijn wel moet ik er bij zeggen dat wat wij hier in Europa ( HAM Radio ) kunnen kopen veelal de standaard Amidon kernen zijn.
Maar ook dat spul is flink verouderd ik krijg weleens de indruk dat wat over is qua productie goed is voor de onderkant van de markt !

De kernen die ik gebruik laat ik uit Canada komen af fabriek maar vergis je niet dat is minimaal 4000 stuks maar ja kost ook niet veel........
Die bruine kernen zij lekker klein en volgens mij heb ik er daar ook een paar ( 1000 ) van.
Het aantal windingen hou als reactantie 4 keer de systeem impedantie aan dat is prima 200 Ohm of zo aan de andere kant ben,
je niet getrouwd met 50 Ω dit geldt ook voor je filters :D

Gewoon proberen je kunt goed meten als je niet helemaal weet hoe de opstelling geef een gil dan maak ik een tekening, dit geldt ook voor je schakelaar.
Niet te moeilijk doen een F.E.T. meten als aan / uit schakelaar.
Maar omdat die niet meer gemaakt wordt kan ik hem niet toepassen voor een iets groter publiek !
Tot zo ver de vragen, kijk je zal eerst een concept moeten maken daar ben ik mee bezig ( het gaat weer beter ), de laatste opmerking over zo'n high level mixer.

Jij en de andere mee lezers weet ook wel dat als we een sinus gebruiken om een schakelaar aan te sturen het gebied waarbinnen interactie tussen signalen kan plaats vinden lang duurt.
Dit betekend dat er veel energie rond gaat in dat schakel moment tijd / frequentie drift hierdoor ontstaan veel meer producten.
We noemen deze actie een harmonische generator dit gebeurt ook als je een snelle puls in een langzaam ( lange drift tijd ) onderdeel stopt.
Met de blok snelle flank hebben we in theorie geen drift, schakelaar gaat open en gelijk weer dicht alleen in de praktijk is dit niet haalbaar.
Door de laat en met name de ontlaat tijd zal er iets van een gedeeltelijke sinus ontstaan.
Er zullen dus ook hier producten ontstaan dat is niet anders maar minder dan met een zuivere sinus.

Dit heeft niets te maken met het niveau dat wil zeggen een klein signaal F.E.T. kan op 0 dBm beter werken dan een power F.E.T. op 30 dBm.
Waarom dan een high power mixer als je een mixer in een zender gebruikt kan hij zeker nut hebben maar ook als je geen selectiviteit of A.G.C. systeem gebruikt.
Maar in een ontvanger zijn er andere manieren denk aan de vertraagde amplitude regeling,
het enige nut van een grote ingangsmarge is dat je redelijk fluctuatie in amplitude aan kan !
Door een slimme A.G.C. ( regelversterker ) te gebruiken speelt dit probleem niet en kan het Lo niveau op een hanteerbare waarde bedreven worden.

Dit is een van de onderdelen die betrekking hebben op het concept en dat is net het kip en ei verhaal omdat we zelf onderdelen ontwikkelen zullen we de bouwstenen eerst moeten meten.
Volgende week ga ik verder waar ik gebleven was de varactors meten daar had ik even een probleem met de amplitude uit de zenders.
Maar door het toepassen van een andere meetmethodiek is het opgelost ( ik gebruik A.M. ) dan heb ik twee signalen extra !

Daarna de schakeldiodes en P.I.N. diodes meten op intermodulatie ik heb 200 diodes kunnen kopen van HP op Ebay dit is een van de weinige die van af 300 kHz begint.
Maar hier speelt het zelfde probleem als waarschijnlijk met je schakel F.E.T.
Voor de band schakel diodes BA xxx heb ik ook een twee tal types gevonden maar hier gaat 100+ uren in zitten.
Ik heb ook nog een paar bus schakelaars SN 74 ABT 16245 € 5,40 per stuk die is er ook in 4 voudig heeft een bandbreedte 500 MHz maar de schakel frequentie is 20 MHz jammer maar voor de aan / uit situatie prima !
Ook vandaag 10 relais besteld bij Conrad klein signaal € 2,20 incl. van Omicron 5 V.
Eerst deze meten wat het doet ik heb van Nais H.F. relais voldoende 250 stuks voor de na bouwers maar die kosten normaal € 5,70 per stuk dat is niet te doen.

Volgende week 20-06 kan ik je printje maken want ik druk ( print ) dan gelijk mijn afstembare filters en F.E.T. balans mixer mee.
Dat A4 foto film kan je maar een keer gebruiken Konica Minolta laser printer en dat vind ik zonde van de film voor zo'n klein printje....

Als laatste de mixer die laat zien, is goed bruikbaar maar met dezelfde beperkingen onder de 1 MHz niet te gebruiken en eigenlijk vanaf 5 MHz bruikbaar.
Dit probleem had ik ergens begin van dit jaar ook al benoemd het is tegenstrijdig om snel / hoog in frequentie en laag in frequentie te zijn.
Dat botst met elkaar het kan wel door de lengte / breedte goed te kiezen ( dat moet de chip fabrikant doen ) maar de tijd van lange, midden, en korte golf is voorbij !
Dus de hele lage band wordt een up converter zeg van 10 Hz tot 100 kHz en van 100 kHz tot 1,5 of 2 MHz.

Tot zover ik zal morgen een stukje blokschema uploaden waar ik redelijk zeker van ben.
Het ligt in de bedoeling ijs en weder dienende dat binnen zeg drie maanden het gehele ingangsdeel op print moet staan.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Hoi Henk,tja achterhaald,klopt,mss hadden we achteraf een andere afslag moeten nemen maar tin.soldier is al met de printjes bezig en heeft daar een hoop tijd in gestoken.
Dus wat mij betreft moeten we op het gekozen pad voortgaan.
De ingangsfilters hadden ook allemaal simpeler kunnen zijn zoals foto 1.( mijn Russisch is wat roestig maar ik denk dat dit een pre-selector is.)
Ik heb er vertrouwen in dat de 3 bandfilters 0-2,2-10,10-30 MHz met de Toko spoeltjes gewoon gaan werken.
Het LPF filter 0-30 MHz is gebouwd en gemeten en doet wat het moet doen.
Dan komen we bij de mixer,zelf maken of gewoon kopen?
Het zelfbouwen van een goede mixer is nog niet zo simpel.
En dan de frequentiefabriek die de mixer aan moet sturen.
DIT(plaatje 2) gaot em nie worre vrees ik.

Mss een Arduino Nano met een SI 5351 gebruiken als LO ? (plaatje 3)
(mel begint nu te steigeren,huhh,een µP in een ontvanger? )

Die si5351 moet je niet gebruiken hoor ik nu al roepen,te veel "jitter" maar mss is er een betere clockgenerator?

Over mixers:De Racal RA-1792 heeft als 1e mixer 4 x de BSV81 FET.Het is een geweldige goede ontvanger maar begint ,door het grote aantal tantalium elco's ,na 20 jaar een geheel eigen leven te leiden. ;-)

Ik spreek uit ervaring...

Ha Hubie,

Leuk die Russische uitvoering die had ik nog niet gezien zo zie je maar, jammer dat je niet de tekening van het bandfilter heb,
of daar ook de verbinding gemist wordt dan zou het dezelfde bron zijn alleen 20 jaar later !
Als je dat laagdoorlaatfilter gebruikt ben je breedbandig en dan is de keuze van een hoog niveau mixer op zijn plaats of dit voldoende is ?

Maar als je het laagdoorlaatfilter en de twee bandfilters gaat gebruiken dan zou je met een iets minder heftige mixer uit kunnen komen!
Een mixer kopen tja...... actief / passief.... kopen / maken dat is wat ik bedoel met een concept neerzetten,
nu door de keuze van de hoogfrequente selectie heb je een weg ingeslagen en dat is prima maar,
dan zal je daar de verdere eigenschappen qua dynamiek op moeten baseren....
Het gaat er uiteindelijk om of je een gewenst zwak signaal verstaanbaar kan maken of je dit nu doet door middel van,
radio frequente filters of op een andere wijze dat maakt niet uit.
Je moet hierin onderscheid maken tussen stoorbronnen die zich op de zelfde frequentie bevinden ( Co Chanel ) of, storing die je zelf heb veroorzaakt !
De eerste categorie kan je weinig aan doen maar de tweede categorie woord veroorzaakt door niet-lineaire effecten bijvoorbeeld 3e orde vervorming.

Het is dan ook goed opletten wat zijn je eisen en daar op acteren, vandaar dat ik volgende week eerst verder ga met,
het meten van de schakeldiodes en de P.I.N. diodes.
Ik geef de voorkeur aan de HP HSMP-3814-TR1G omdat deze bij 100 kHz begint te werken, de meeste doen laag niets meer gaan gelijkrichten !
Het voordeel van de diodes ik kan deze aan de ingang op twee manieren gebruiken.
Ten eerste als schakelaar maximale demping en ten tweede als regelelement voor de vertraagde A.G.C. !

Maar misschien kom ik qua eigenschappen wel op een relais uit die heb ik zoals geschreven gisteren besteld,
Omron G5V-1 deze is geschikt om 1 mA te schakelen Single crossbar Ag + Au-clad alleen niet afschermt .
Voor de mee lezers als je een relais voor klein signaal nodig heb altijd met goud contacten dit relais is zilver verguld en dus geschikt voor lage stromen.
Het laatste is heel belangrijk je te realiseren, de contacten branden nooit schoon zoals bij de grote broertjes,
in meetapparatuur of audio zijn het vaak eerst de relais die problemen geven........
Maar bij ons speelt er nog een ander aspect de overspraak demping tot 30 MHz dus ook hier eerst weer meten.

Even terug komen op de mixer het aansturen is complex twee fase Lo of 4 keer hogere Lo frequentie en flip flops.
Ook de 4 F.E.T.'s moeten geselecteerd worden dat is best een klus en niet voor een ieder weggelegd dus voor het project niet te doen.
Als je die N-F.E.T. heb dan is die goed te gebruiken heeft het substraat aan de behuizing hier kan je,
een bias generator ( stroom bron ) op aansluiten en de vervorming actief regelen.
In de jaren 70 heeft Ulrich Rohde in Ham Radio hier al iets over geschreven, en ook hier het punt van de lage frequenties.
Een passieve mixer welke diode dan ook doet het voor laag en hoog tegelijk niet ik heb twee types kunnen vinden die,
vanaf 100 kHz beginnen op de 100 die ik bekeken heb !

Ik gebruik een actieve mixer rond een J-F.E.T. wel dubbel en in een speciale configuratie hier kan ik,
nog niet zoveel over vertellen omdat een en ander nog in onderzoek is.
Ik maak gebruik van een 2e, 3e orde distorsie generator ik maak dus bewust in een pad vervorming om deze later in tegen fase in de mixer te cancelen........
Maar ja vele ideeën worden hier ook gecanceld.

Dan als je zover ben de oscillator dat schema daarvan heb ik begin van het jaar een experiment mee gedaan.
Volgens mij heb ik niet veel kort daarna ook vermeld dat dit een ver achterhaalde oplossing is met,
de nieuwe schakel technieken is het makkelijk te doen om uitgaande van mijn 45 MHz kristal filters als Lo 45 MHz tot 75 MHz in een keer te bestrijken.
Dit is minder dan 1 octaaf, wel altijd bij de les blijven een varactor is een uiterst niet lineair element en kan je,
nooit tot de uiterste capaciteit bedrijven zowel naar beneden als naar boven !
Als je toch van het hele bereik gebruik wil maken dan zal je een predistortion netwerk moeten gebruiken.
Maar beter is het om meerdere diodes te gebruiken en altijd tenminste back to back schakelen.

Een ander punt met betrekking tot de oscillator waarom een P.L.L. ik ga helemaal niet uit van een lock systeem.
Ook dit is een afweging die je zelf zal willen maken ben je van plan om 24 uur naar de zelfde zender te luisteren dan is een stabilisator wenselijk.
Maar als het de bedoeling is om een uur of 2 naar een net te luisteren is een stabiele V.F.O. meer als voldoende,
door temperatuur compensatie en goede isolatie is voldoende stabiliteit te waarborgen.
Later kan je altijd nog een frequentie / fase vergrendeling toepassen lijkt mij.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Henk, Hubie en andere meelezende,

voor de oscillator, waar Henk vorig jaar mee experimenteerde zou je heel goed de Clapp oscillator kunnen gebruiken. Dit type oscillator is een Colpitts type, altands daar stamt deze vanaf en heeft een veel betere frequentie stabiliteit als een Colpitts.
Ik heb deze nu gebouwd voor 84-92MHz en de afwijking of drift is slechts 300Hz, wat verbijsterend goed is.

De oscillator kun je stabiliseren door een Huff-Puff stabilisator schakeling.
Waarvan hier nog een tweede link.

Een geheel andere benadering is door een AD9850 DDS chippie te gebruiken, met een Arduino eraan voor de besturing.
Die AD9850 zit al op een printplaatje die je zo koopt, dus feitelijk hoef je niets te bouwen.
Alleen aansluiten en klaar ben je.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubie

Special Member

Op 12 juni 2022 14:42:45 schreef Martin V:
Hallo Henk, Hubie en andere meelezende,

voor de oscillator, waar Henk vorig jaar mee experimenteerde zou je heel goed de Clapp oscillator kunnen gebruiken. Dit type oscillator is een Colpitts type, altands daar stamt deze vanaf en heeft een veel betere frequentie stabiliteit als een Colpitts.
Ik heb deze nu gebouwd voor 84-92MHz en de afwijking of drift is slechts 300Hz, wat verbijsterend goed is.

De oscillator kun je stabiliseren door een Huff-Puff stabilisator schakeling.
Waarvan hier nog een tweede link.

Een geheel andere benadering is door een AD9850 DDS chippie te gebruiken, met een Arduino eraan voor de besturing.
Die AD9850 zit al op een printplaatje die je zo koopt, dus feitelijk hoef je niets te bouwen.
Alleen aansluiten en klaar ben je.

Hoi Martin.
Ja ik (her)ken de huff&puff schakeling van Klaas Spaargaren (pa0kls) maar ook hier geld het gezegde:Garbage in = garbarge out.Als je er troep instopt komt er troep uit.Je moet al een verdomd goede stabiele oscillator (rocksteady)maken voor de input want anders bakt de "bijsloffer"er ook niets van.