Uit de oude doos...

Op 1 juni 2023 19:42:21 schreef henri62:
Echt wit en niet grijs?

Grijs zit er inderdaad ook in. Linksonder zie je wit en grijs samen onder een schroef.
De foto rechtsonder is vreemd genoeg op de kop zodat de tekst rechtop staat.
Op dit stopcontact kon je aan de buitenkant ook aarde aansluiten denk ik, gezien de schroef die je boven links ziet op foto drie en vier.
Al met al weet ik niet zeker of het logo nu goed staat of op de kop.

mel

Golden Member

Op 1 juni 2023 19:42:21 schreef henri62:
Echt wit en niet grijs? Vroeger was het namelijk grijs(PE) icm rood(N)/groen(F).

Behalve als het Duits was..In Duitsland hadden ze vroeger ROOD als aarde..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Op 5 mei 2023 09:41:10 schreef revado:
[....]
En dan de lucht van verbrande seleencellen... ik heb de nodige EL64XX versterkers gerepareerd en die lucht vergeet je niet snel meer :)
[bijlage]

Ruikt als en paardenscheet....:r

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Op 16 maart 2023 17:49:48 schreef Frederick E. Terman:
[...]Klopt. Aan de andere kant: de Fluke trekt nu krap 100 nano-amperes uit de cel; de Fluke is immers >10 MΩ.
Ik vermoed dat het brugmeetinstrument - een (spiegel)galvanometer - , zolang er nog niet helemaal genuld was, méér uit de cel trok.

Ik had dit topic gemist dus beetje late reactie. FET, mijn set komt uit het voormalige kal lab van de RLVD Maastricht. Heeft +25 jaar uitgestaan.

Ik meet de mijne alleen met meters die meer dan 1 Gohm zijn (bv mijn K2000 of K7510) De originele opstelling trekt als het goed wordt toegepast geen stroom. Verzadigde cellen zijn de holy grale.
Mijn Guildline 9152T/4 werden gebruikt om kalibrators te kalibreren. Er werden nooit meters aan gehangen.

Er is verschil tussen verzadigde cellen en niet-verzadigde cellen. De laatste werden als werkstandaard gebruikt om bv meters te checken en hoefde niet rechtop vervoerd te worden. Deze hebben zelf ontlading en een beperkte levensduur. Mijn cellen zijn gesatureerd en hebben een H-vorm. Mogen niet anders dan rechtop en na transport moeten ze eerst weer stabiliseren. Dat transport was een kostbare zaak en door dat stabiliseren (zo'n 2 weken) duurde een "ijking" 2 tot 4 weken.

De opstelling is een te ijken volt-standaard met Kelvin-Varley divider aan de ene kant, dan een nul-detector (in 100M inwendige weerstand mode) en een "transfer-cel" aan de andere kant (er was er een die nooit gebruikt werd anders dan voor "zelf-calibratie" ) Tussen de cellen en nuldetector hing soms ook nog een soort KV divider zodat de eerste grove nulstelling met een andere standaard kon worden gedaan, bv een Fluke 731 of 732. (als ik dat goed heb begrepen) en er hing ook nog een kabel compensator tussen.

De KV werd ingesteld op de cel-spanning. Dat gaat tot op 0,1 uV. Vergeet niet dat de spanning van de te kalibreren standaards behoorlijk goed bekend was. Dat ging vaak om hooguit 10 uV verschil. De nuldetector (bv Fluke 845) werd eerst grof ingesteld op bv +/- 3mV volle schaal en uiteindelijk op bv +/-1 uV volle schaal (ja, dat lees je goed ;-) ) Nul meters zijn heel gave dingen want je kunt ze zelf justeren. Het enige wat belangrijk was is het nul punt en dat stel je gewoon in met een potmeter (nee, niet zo'n ding van Ali, een iets betere) De KV divider speelt een grote rol en dat waren heel erg kostbare apparaten. Ik heb er 1 van Fluke en een van ESI. De Fluke is de holy grale.

De cellen worden op temperatuur gehouden (30 graden C +/- 0,001 gemiddeld ) Er zit een thermometer op met 30 graden centre en +/- 0,2 graden schaal met 0,02 resolutie. Maar dat is alleen voor checks of de heater zijn werk goed doet. Bij kalibratie wordt de ingebouwde meetbrug gebruikt.

Helaas is de mijne op het moment werkeloos want de heater controller heeft het nu definitief begeven. De schakeling is niet complex maar zit nokvol hand geselecteerde onderdelen waaronder germanium torren en moet zowel op 12V als de ingebouwde netvoeding exact gelijk blijven. En de hele meetopstelling hoort in een geklimatiseerde ruimte te staan.

Ik zit nu op een boot en dat is niet de omgeving voor die cellen. Ik wil nog een keer de temperatuur regeling van Jim Williams bouwen die hij voor het bio-lab van het MIT gebruikte. En hem dan ergens veilig parkeren met KV divider en nuldetector zodat ik hem nog af en toe kan gebruiken voor kalibratie van mijn K7510 en Datron DMM kalibrator. Die laatste wordt in het najaar gejusteerd (door mijzelf en de eigenaar) in een officieel kal-lab tegen een 8,5 digit meter die dan net gekalibreerd is bij Fluke en tegen zijn andere standaards.

Mbv deze cellen en randapparatuur en veel rekenwerk omdat mijn lab niet geklimatiseerd is, heb ik een paar jaar geleden een Fluke 5101 kalibrator gejusteerd na reparatie (de VDC functie en weerstand) Deze is toen naar Fluke gestuurd voor kalibratie (a 1700 euro) en bleek op DC spanning binnen 0,1 ppm te zitten. en de rest goed genoeg om binnen de specs te vallen).

Er zijn eigenlijk twee soorten kalibraties, die van standaards/kalibrators en die van meters. Tegenwoordig is het verschil wat kleiner maar in de tijd van de standaardcellen waren het heel verschillende werkwijzen en apparatuur.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Ook uit den ouden doosch, drie ferrietstaven voor de gelijkstroombanden en een Meccano kettingtandwieltje.

Hubie

Special Member

In de RA17 ontvanger zitten ook Meccano tandwielen en 1 Meccano ketting ;-)

100 jaar geleden was er zelfs een Meccano Magazine lees ik net.

Prachtig spul.. ;-)

https://www.coverbrowser.com/covers/meccano-magazine

[Bericht gewijzigd door Hubie op 2 juni 2023 14:31:17 (17%)

RAAF12

Golden Member

Ja erg mooi spul, de rest is verder de familie ingegaan, dit is het enige wat rest. Mooi die ketting! En intern de Barlow (?) Wadley Loop, kan me vaag een uiteenzetting herinneren die in Radio Bulletin stond.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 2 juni 2023 15:57:34 (44%)

Hubie

Special Member

Realistic(Tandy) maakte ook comm.ontvangers met de Wadley loop,ben even het typenummer kwijt.En de Yeasu "frog" ook.En meneer Wadley zelf natuurlijk met de XCR-30.

https://webspace.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlbum/RadioCorner/Article…

[Bericht gewijzigd door Hubie op 2 juni 2023 21:30:45 (23%)

RAAF12

Golden Member

Infraphil lamp van Philips dat was bedoeld om spieren wat warm te stoken. Gekocht op de rommelmarkt voor €15

pics gemaakt met de telefoon.

revado

Honourable Member

Een echte uit de eerste generatie.
Later is dat een persglaslamp geworden.
Ik heb ergens nog een philips boekje liggen uit de jaren 60, daar staat dat ding in, zal het eens opzoeken wat het toen heeft gekost nieuw.

fred101

Golden Member

Die heb ik ook nog 1 ergens liggen. Wel een ander armatuur. Die is in ieder geval ouder dan 55 jaar.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
vergeten

Golden Member

Op 7 juni 2023 21:46:48 schreef revado:
Een echte uit de eerste generatie.
Later is dat een persglaslamp geworden.
Ik heb ergens nog een philips boekje liggen uit de jaren 60, daar staat dat ding in, zal het eens opzoeken wat het toen heeft gekost nieuw.

De infraphil persglaslamp kostte in oktober 1973    25,80 gulden bij Aurora Kontakt die toen winkels had in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, den Haag en Haarlem.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Alex P

Golden Member

Een slogan uit de oude doos: "Geen bil te kil voor een Infraphil!"

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
RAAF12

Golden Member

Op 7 juni 2023 22:02:11 schreef fred101:
Die heb ik ook nog 1 ergens liggen. Wel een ander armatuur. Die is in ieder geval ouder dan 55 jaar.

In een tweedehandswinkeltje zag een ander type liggen met zilverkleurig handvat en een groter Philips schildje die was iets duurder. Mocht iemand belangstelling hebben zoek ik het adres wel even op.
@Alex Dat is een goeie! Blijkbaar hadden veel mensen last van verkleumde lichaamsdelen.

Lambiek

Special Member

Op 7 juni 2023 15:35:26 schreef RAAF12:
Infraphil lamp van Philips dat was bedoeld om spieren wat warm te stoken.

Zoeen hebben wij er vroeger ook gehad.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hubie

Special Member

Ze zijn nog steeds te koop.Wel in een moderner jasje.

Op 7 juni 2023 22:46:27 schreef Alex P:
Geen bil te kil voor een Infraphil!

Da's een goeje! :) Daar zou je nu voor gestenigd worden.

De oudste Infraphil op Delpher is deze uit 1945 in den ouden spelling:

1956:

revado

Honourable Member

Prachtig die oude reclame!

En dan moet je het dus niet zo doen... die not-infraphil staat te koop op een website voor vintage spullen ( n.b. Vintage is een ander woord voor "iemand veel geld uitpersen voor oude zooi" ).
Kost 59 dollar.

Zelf heb ik er niets mee, ik geloof dat ik wel ergens zo een lamp heb. Mocht iemand er belang bij hebben: stuur een mailtje.
Voor de liefhebbers, ik was een paar jaar terug ergens, daar waren er een heleboel :P

[Bericht gewijzigd door Aart op 8 juni 2023 08:52:13 (14%)

revado

Honourable Member

Op 8 juni 2023 08:51:20 schreef Aart:
Zelf heb ik er niets mee, ik geloof dat ik wel ergens zo een lamp heb. Mocht iemand er belang bij hebben: stuur een mailtje.
Voor de liefhebbers, ik was een paar jaar terug ergens, daar waren er een heleboel :P

[bijlage]

:) :) :)
De jaarlijkse familie bijeenkomst!

RAAF12

Golden Member

Zonde inderdaad, maar gelukkig zijn er veel winketjes waar de oude modellen nog verkocht worden voor een grijpstuiver. En ze helpen tegen allerlei kwaaltjes volgens de advertentie.
Ook geschikt voor het bijverwarmen van hele jonge beesten of grow lamp voor een Cannabis plantje

edit: Aart. Een geweldig assortiment! Ze zijn wel 150W niet allemaal tegelijk aanzetten!

Volgens mij heb je voor wiet een wat breder lichtspectrum nodig. Puur op rood en infrarood groeit niets...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
RAAF12

Golden Member

Op 8 juni 2023 09:01:35 schreef Ledlover:
Volgens mij heb je voor wiet een wat breder lichtspectrum nodig. Puur op rood en infrarood groeit niets...

Deze kant gaat het op, het ChatGPT orakel in Bing:

Certainly, infrared lamps are commonly used for therapeutic purposes, such as pain relief, wound healing, and for treating conditions like seasonal affective disorder (SAD). They emit infrared radiation, which can penetrate deep into the body and increase blood flow, promote relaxation, and reduce inflammation. In addition, infrared lamps are also used in industrial and commercial settings for drying, curing, and processing materials, as well as in security systems and scientific equipment.

edit: Ledlover: tekst aangepast
edit: Het armatuur kan schuiven over de voetplaat daardoor is de lichtbron te richten.
1970 Aurora/Kontakt catalogus
@vergeten

[met excuses voor het offtopic]

Waarom plaatst u dit?
Het is evenals de rest van het ChatGPT nieuws volmaakt oninteressant, en staat u daarom vreemd.