Op 16 maart 2023 17:49:48 schreef Frederick E. Terman:
[...]Klopt. Aan de andere kant: de Fluke trekt nu krap 100 nano-amperes uit de cel; de Fluke is immers >10 MΩ.
Ik vermoed dat het brugmeetinstrument - een (spiegel)galvanometer - , zolang er nog niet helemaal genuld was, méér uit de cel trok.
Ik had dit topic gemist dus beetje late reactie. FET, mijn set komt uit het voormalige kal lab van de RLVD Maastricht. Heeft +25 jaar uitgestaan.
Ik meet de mijne alleen met meters die meer dan 1 Gohm zijn (bv mijn K2000 of K7510) De originele opstelling trekt als het goed wordt toegepast geen stroom. Verzadigde cellen zijn de holy grale.
Mijn Guildline 9152T/4 werden gebruikt om kalibrators te kalibreren. Er werden nooit meters aan gehangen.
Er is verschil tussen verzadigde cellen en niet-verzadigde cellen. De laatste werden als werkstandaard gebruikt om bv meters te checken en hoefde niet rechtop vervoerd te worden. Deze hebben zelf ontlading en een beperkte levensduur. Mijn cellen zijn gesatureerd en hebben een H-vorm. Mogen niet anders dan rechtop en na transport moeten ze eerst weer stabiliseren. Dat transport was een kostbare zaak en door dat stabiliseren (zo'n 2 weken) duurde een "ijking" 2 tot 4 weken.
De opstelling is een te ijken volt-standaard met Kelvin-Varley divider aan de ene kant, dan een nul-detector (in 100M inwendige weerstand mode) en een "transfer-cel" aan de andere kant (er was er een die nooit gebruikt werd anders dan voor "zelf-calibratie" ) Tussen de cellen en nuldetector hing soms ook nog een soort KV divider zodat de eerste grove nulstelling met een andere standaard kon worden gedaan, bv een Fluke 731 of 732. (als ik dat goed heb begrepen) en er hing ook nog een kabel compensator tussen.
De KV werd ingesteld op de cel-spanning. Dat gaat tot op 0,1 uV. Vergeet niet dat de spanning van de te kalibreren standaards behoorlijk goed bekend was. Dat ging vaak om hooguit 10 uV verschil. De nuldetector (bv Fluke 845) werd eerst grof ingesteld op bv +/- 3mV volle schaal en uiteindelijk op bv +/-1 uV volle schaal (ja, dat lees je goed
) Nul meters zijn heel gave dingen want je kunt ze zelf justeren. Het enige wat belangrijk was is het nul punt en dat stel je gewoon in met een potmeter (nee, niet zo'n ding van Ali, een iets betere) De KV divider speelt een grote rol en dat waren heel erg kostbare apparaten. Ik heb er 1 van Fluke en een van ESI. De Fluke is de holy grale.
De cellen worden op temperatuur gehouden (30 graden C +/- 0,001 gemiddeld ) Er zit een thermometer op met 30 graden centre en +/- 0,2 graden schaal met 0,02 resolutie. Maar dat is alleen voor checks of de heater zijn werk goed doet. Bij kalibratie wordt de ingebouwde meetbrug gebruikt.
Helaas is de mijne op het moment werkeloos want de heater controller heeft het nu definitief begeven. De schakeling is niet complex maar zit nokvol hand geselecteerde onderdelen waaronder germanium torren en moet zowel op 12V als de ingebouwde netvoeding exact gelijk blijven. En de hele meetopstelling hoort in een geklimatiseerde ruimte te staan.
Ik zit nu op een boot en dat is niet de omgeving voor die cellen. Ik wil nog een keer de temperatuur regeling van Jim Williams bouwen die hij voor het bio-lab van het MIT gebruikte. En hem dan ergens veilig parkeren met KV divider en nuldetector zodat ik hem nog af en toe kan gebruiken voor kalibratie van mijn K7510 en Datron DMM kalibrator. Die laatste wordt in het najaar gejusteerd (door mijzelf en de eigenaar) in een officieel kal-lab tegen een 8,5 digit meter die dan net gekalibreerd is bij Fluke en tegen zijn andere standaards.
Mbv deze cellen en randapparatuur en veel rekenwerk omdat mijn lab niet geklimatiseerd is, heb ik een paar jaar geleden een Fluke 5101 kalibrator gejusteerd na reparatie (de VDC functie en weerstand) Deze is toen naar Fluke gestuurd voor kalibratie (a 1700 euro) en bleek op DC spanning binnen 0,1 ppm te zitten. en de rest goed genoeg om binnen de specs te vallen).
Er zijn eigenlijk twee soorten kalibraties, die van standaards/kalibrators en die van meters. Tegenwoordig is het verschil wat kleiner maar in de tijd van de standaardcellen waren het heel verschillende werkwijzen en apparatuur.