Uit de oude doos...

[offtopic]

Ok, dan verlaat ik deze discussie.

Ieder zijn ding, maar wel het vriendelijke doch strikte verzoek zindelijk om te gaan met deze onzin. Onzin kan zinnige zaken verdringen en zo een serieus negatieve impact hebben. Veel plezier verder!

RAAF12

Golden Member

Dank u, en hebt u een prettige, zinvolle, andere dagbesteding!
Een definitie geven van zinvol zou u niet misstaan alvorens de discussie te verlaten. Maar ik verlaat de polemiek ook, om andere reden.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 8 juni 2023 09:57:24 (14%)

Alex P

Golden Member

Wie wat bewaart die heeft wat:

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
fzwart

Golden Member

Als je licht wil hebben koop je een lamp.
Als je het donker wil hebben koop je een dunkelstrahler :)

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
revado

Honourable Member

Ik heb ook nog een blacklight lamp liggen, zo'n zwarte HPL 125 watt...

Op 8 juni 2023 13:45:10 schreef fzwart:
Als je licht wil hebben koop je een lamp.
Als je het donker wil hebben koop je een dunkelstrahler :)

Een darksucker zul je bedoelen? https://www.ise.ufl.edu/capehart/darksuck.html , jij was begonnen... (grap ook uit de oude doos, 1997)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Op 8 juni 2023 14:56:01 schreef revado:
Ik heb ook nog een blacklight lamp liggen, zo'n zwarte HPL 125 watt...

Nee, geen backlicht, maar licht van Zwart :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
revado

Honourable Member

Vandaag kreeg ik weer een leuk oud item.
Een schakelklok die je zelf moet opwinden.
Ding is van gietijzer en flink zwaar.
Hij komt van portiekverlichting of van OV dat is niet zeker.
Dat het ding heel oud moet zijn is wel duidelijk.
Herkent iemand dit en weet er meer over te vertellen?

Voor de jongste generatie: nee er zit geen WiFi op ;)

mel

Golden Member

Dat is echt antiek.. uit het stenen tijdperk :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 28 juli 2023 07:32:31 schreef mel:
uit het stenen tijdperk

Mwa, ik denk iets jonger, 1940-1960, maar ik laat me graag verbeteren :)

maartenbakker

Golden Member

EW.. Energiebedrijf Westland?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
revado

Honourable Member

Op 28 juli 2023 19:49:30 schreef maartenbakker:

Dat zou best eens kunnen inderdaad.
Ik kan er niets over vinden, zal eens met google foto zoeken.

kVA16

Golden Member

Op 28 juli 2023 19:49:30 schreef maartenbakker:

Nope, in die tijd had in Westland iedere gemeente z'n eigen Gemeentelijk Energie Bedrijf (G.E.B.).

revado

Honourable Member

Ik heb nog wat verder gezocht, het blijft toch knagen waar het ding vandaan kan komen.

Het apparaat vanmorgen maar eens open geschroefd en daar heb ik wel uiteindelijk gevonden wie de klok gemaakt heeft.
Er staat een logo op en dat is van Matthias Bauerle die de "Peerless" serie als de hoogste kwaliteit verkocht.
Uiteindelijk heb ik het logo gevonden bij een patentaanvraag uit 1903.
Het logo is later gewijzigd.
De bouwwijze van de klok zelf ( hij loopt nog gewoon ook) is nagenoeg gelijk uit klokken die ik kan vinden die ergens tussen 1910 en 1920 gemaakt zijn en ook dit logo hebben.
Zou het dan toch ergens jaren 20 gemaakt zijn?
Gezien de slechte linnen bedrading die er nog in zit is het hoe dan ook oud...

Er zitten 2 opwindveren in, de ene is voor de klok zelf, de 2e voor een mechanisme wat de contactveer snel omschakelt door de nok 45 graden te draaien.
Eigenlijk is dat het zelfde mechanisme als het slagwerk, met zo'n draaiende propellor er aan. Maar dan aangestuurd door het ruitertje in het schakel uurwerk.
Duidelijk een afgeleide van een "gewone" klok voor op de schoorsteen.

Tidak Ada

Golden Member

Heb indertijd een mechanische astronomomische schakelklok gehad.

Helaas wegegeven aan een kennis, die een tropische kas had. Er zaten excenters (of hoe heet zoiets), die redelijk nauwkurig zonsopkomst en -ondrgang volgde in het verloop van het astronomische jaar.
Was waarschijnlijk bedoeld voor de opnbare verlichting.

Op 3 augustus 2023 23:34:53 schreef Tidak Ada:
Heb indertijd een mechanische astronomomische schakelklok gehad.

Sangamo

Zoals deze, daar ben ik ook in bezit gekomen, in diverse modellen.
Een van de beste in degelijkheid en uitvoering.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
revado

Honourable Member

Ja, die ken ik nog wel, die hadden we hier in de flat ook zitten vroeger.
Helaas heb ik die ook niet meer in bezit.
Nu zit er een Paladin klokje, ook astrononisch en gruwelijk nauwkeurig.
Toen de TF ontvanger vorig jaar het veld moest ruimen heb ik die er in geschoefd.

Ik heb het broertje van de klok die @Gerard laat zien hier wel liggen, zelfde merk en splinternieuw in het doosje ( of beter "de oude doos" )
Ding is van Schlumberger.
Maar helaas de niet astro uitvoering ;(

die oude ronde mechanische klokken weet ik nog wel een stel te zitten, doen niks meer, maar anders zit er een groot gat in de kast. tegenwoordig geen schemerschakelaar en klok meer, maar alleen een astroklok in de kast. de c15 van grasslin gebruik ik meestal. die hoef je ook niet meer 2x per jaar goed te zetten, want dat was standaard zo voor decennia bij digitale klokjes.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Herinner me nu ineens dat mijn oude heer ooit thuis kmwam met een schakelklok met slingeruurwrk. Hij dacht daar en klok van te maken, maar dat is nooit klaar gekomen.

revado

Honourable Member

Slingeruurwerk, ja dat blijft ook mooi.
Zo hangt deze TN moederklokal jaren en jaren aan de muur hier.
Bij een school ( werkend) van de muur gehaald en vervangen door een digitale klok voor de lestijden, dat was toch makkelijker aan te passen dan de ruitertjes steeds verzetten :)
We hebben voor de slave pulsklokken een digitale moederklok met DCF van Bosch terug geplaatst, een flink prijzig geval.
Ook die heb ik liggen, uit de school weggehaald toen deze gesloopt moest worden, in het nieuwe gebouw kwamen losse klokken te hangen.
In de oude school hingen tientallen TN pulsklokken.
De moederklok loopt nog prima, alleen de slingerveer heb ik een keer vervangen toen de klepel met donderend geraas in de kast viel en de tijd wel in eens heel snel verliep.
Opwinden doet het ding met een flinke spoel die een gewicht een duw geeft over een tandwiel, dat geeft een gangreserve van een half uur ongeveer.
Dus om de 20 minuten hoor je een geluid als de magneet weer aantrekt.
Bij interesse maak ik er een paar foto's van.

Tidak Ada

Golden Member

Nee, niet zo'n schoolklok, maar iets voor een boiler of verlichting of zelfs voor hoog/laag tarief.

Op 8 juni 2023 14:51:45 schreef Tidak Ada:
Ah, Zwart licht :+ O-)

Daarmee heeft men zwarte gaten gevonden. Probleem wat nog niet opgelost is, is het zien waar dat zwarte gat nu precies in zit, want (stond een d, foei mezelf!) de ruimte is leeg en hoe kan er dan een gat in iets zitten dat er niet is?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
mel

Golden Member

Op 5 augustus 2023 11:05:59 schreef Gerard*:
[...]
Daarmee heeft men zwarte gaten gevonden. Probleem wat nog niet opgelost is, is het zien waar dat zwarte gat nu precies in zit, wand de ruimte is leeg en hoe kan er dan een gat in iets zitten dat er niet is?

Zo werkt de elektronika, geleiding door gaten :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 4 augustus 2023 23:42:30 schreef revado:
Bij interesse maak ik er een paar foto's van.

Eén scherpe foto van dat spaakwiel zou ik wel leuk vinden. Ik kan me niet herinneren ooit zo'n klok gezien te hebben.