Uit de oude doos...

Tidak Ada

Golden Member

Op 5 augustus 2023 11:05:59 schreef Gerard*:
[...]
Daarmee heeft men zwarte gaten gevonden. Probleem wat nog niet opgelost is, is het zien waar dat zwarte gat nu precies in zit, want (stond een d, foei mezelf!) de ruimte is leeg en hoe kan er dan een gat in iets zitten dat er niet is?

Maar die Dunkelstrahler van jou, kan je alleen maar je vingers mee verbranden. Er verdwijnt verder niks in.:P

@mel: Dat geldt alleen voor halfgeleiders. In vacuo vinden de elektronen zelf hun weg wel.

@Nordrack: Zo'n klok als @revadao showt, hadden we op school, voor de bel: "Tassu inpakkuh!"

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 5 augustus 2023 16:33:30 (17%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
revado

Honourable Member

Op 5 augustus 2023 15:18:52 schreef NordRack2:
[...]Eén scherpe foto van dat spaakwiel zou ik wel leuk vinden. Ik kan me niet herinneren ooit zo'n klok gezien te hebben.

Bij deze :)
Het uurwerk kan er zo af genomen worden dus het is het mooi te zien.
Hoe het werkt:
De magneet , 3e foto, krijgt spanning via een contactje zodra het spaakwiel bijna in de eindstand staat.
Het gewicht trekt aan het spaakwiel en zorgt zo, via een as, voor de kracht die de klok nodig heeft.
De magneet geeft dan een slinger tegen de "pin" op het spaakwiel, foto 2, rechtsom zodat het gewicht weer opgehesen wordt.
Er zit een palletje aan wat zorgt dat het wiel wel een duw kan krijgen , maar dan blijft hangen.
Het regelmatige "opwinden" van het wiel maakt een ratelend geluid om de pakweg 15 a 20 minuten.
Een mooi stukje techniek uit vroegere tijden.

@revado Ik vind dat altijd mooi om te zien hoe iemand vroeger heeft moeten denken om dit te bouwen.

revado

Honourable Member

Op 5 augustus 2023 21:59:58 schreef Peter112:
@revado Ik vind dat altijd mooi om te zien hoe iemand vroeger heeft moeten denken om dit te bouwen.

Dat is precies wat ik ook zo mooi vindt aan die oude apparaten.
En ze werken decennia lang zonder problemen.

Tidak Ada

Golden Member

Op 5 augustus 2023 22:16:31 schreef revado:
[...]

Dat is wat anders dan 'slappe software' *)! >:) Wijzigen gaat wel moeilijker dan bij software.

*) Is dat nu een pleonasme of niet?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hensz

Golden Member

Dat is dan misschien meteen wel de reden dat dingen beter ontworpen zijn. Het is namelijk knap moeilijk en duur om ze te vervangen of aan te passen. Het moet gewoon de eerste keer meteen Goed zijn.
Met software is aanpassen een fluitje van een cent. Nadeel is dat er regelmatig kinderziekten zijn én dat dingen, als ze dan eenmaal werken, nu nog zó bediend willen worden, maar volgende week of volgende maand weer zús en de maand later wéér anders. Tot je er gek van wordt. :S

Don't Panic!

Nu we toch met oudjes bezig zijn, hier van mij een oudje "Curtis & Horspool Leicester" die circa 150 jaar jong is.
Deze heeft een slinger van 100 Cm en daaronder een slingergewicht van circa 8 Kg.
Het loopt op een 1,5 volt batterij van 5 x 10 Cm, maar nu met een met netvoeding met een accupak.
Het geeft iedere 30 seconde om het uurwerk en eventuele nevenuurwerken aan te sturen.
Hij zit aan de muur vast met 1 punt boven en onder met twee punten, anders gaat de kast mee slingeren.
In de ruit zitten diverse luchtbelletjes, lekker laten zitten.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
revado

Honourable Member

Dat is ook een juweel Gerard!
Een op zich simpele constructie, maar ga het maar eens maken..
Een magneet die de stang van de slinger aantrek, dat scheelt een hoop tandwieltjes en een onrust ( balans) en dergelijke.
Schitterend!

Ik ben wel benieuwd hoe ze dat destijds gevoed hebben, batterijen waren er nog niet, zal wel een enkele accucel geweest zijn of iets dergelijks.

Een hele tijd terug heb ik eens uitgezocht hoe die moeder en nevenklokken werken, er zijn vele systemen.
De engelse werken inderdaad met een 30 secondenpuls die niet wordt omgepoold de nevenklokken staan in serie en er loopt iets van 220 mA ( even nagezocht, meer info op www.hetuur.nl ).
De klokken van TN (Telefon und Normalzeit, of later Telenorma) werken met een minutenpuls die iedere minuut van polariteit wisselt.
En zo zijn er nog veel meer systemen.
Leuke materie!
En... zoals gezegd, geen software die vergriept kan worden gelukkig ;)

Tidak Ada

Golden Member

Hadden ze toe al RIFA elco's en epoxyprint? O-)
Ik zou me wild gezocht hebben naar en plaatje donkerbruin pertinax en een zakje holnietjs ;)

revado

Honourable Member

_/-\o_ die is goed.

[Bericht gewijzigd door revado op 6 augustus 2023 15:06:26 (52%)

Ja dat is wat, die heb ik erbij geplaatst, omdat de spoel bij mij aantrok,
maar te snel afviel, en daar het uurwerk soms niet goed opkwam.

Zie hier

Curtis & Horspool.avi

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
revado

Honourable Member

Hoe bedenken ze het, een tandwiel met een verdiepte tand waardoor die meenemer iedere 30 seconden net de rechter arm wel mee neemt, de onderste valt naar beneden die dan daarna weer opgtetild wordt.
De tegenwoordige generatie ontwerpers kan dit niet eens meer bedenken vrees ik :)
Ik heb het filmpje een paar keer bekeken, mooi!

Schimanski

Golden Member

Mijn moederklok is heel wat moderner, desondanks ook al weer bijna 50 jaar oud. Ik heb er een impuls klokje aan hangen.
Systeem is ook uitgerust met de optionele DCF77 optie (een insteekkaart en externe ferrietantenne). Maar verwacht daar niet veel van, het DCF77 protocol wordt niet gebruikt, alleen de 1 sec. puls houdt de oscillator in de pas. Omschakelen zomer- wintertijd gaat met een sleutelschakelaar.
Het gelijkzetten (de DF77 optie doet dat dus niet) gaat omslachtig met twee drukknoppen. Stop knop: om stil te zetten of te starten op de juiste tijd. en met een X2 knop kan de klok met 2sec. pulsen snel (whats in a name) vooruit.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

Ah, zo'n uurwerkje uit een console. Dat heb ik ook nog liggen.
Heb jij een schemaatje en evntueel een printje voor de aansturing? Zou fijn zijn.
Kom je ook naar Roosteren of zie ik je pas in Bentheim?

Groet,
T.A.

High met Henk

Special Member

Als dit op 0 staat, doet eht dan ook BOEM?
Hoe heb je deze bij de EOD weg kunnen houden?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
revado

Honourable Member

Op 7 augustus 2023 15:30:11 schreef High met Henk:
Als dit op 0 staat, doet eht dan ook BOEM?
Hoe heb je deze bij de EOD weg kunnen houden?

;)

Schimanski

Golden Member

Op 7 augustus 2023 15:08:11 schreef Tidak Ada:
Ah, zo'n uurwerkje uit en console. Dat heb ik ook nog liggen.
Heb jij een schemaatje en evntueel een printje voor de aansturing? Zou fijn zijn.

De klok heeft 24V + en - pulsuitgangen, daar hangt klokje aan. Heb er niets voor hoeven bouwen, dus ik heb geen schema of printje voor je.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
revado

Honourable Member

Op 8 augustus 2023 00:30:56 schreef Schimanski:
[...]De klok heeft 24V + en - pulsuitgangen, daar hangt klokje aan. Heb er niets voor hoeven bouwen, dus ik heb geen schema of printje voor je.

Als het goed is zal dat ook een korte 24 volt puls zijn iedere minuut, waarbij de polariteit iedere minuut wisselt.
Ik heb nog ergens een printje liggen qls het goed is, en hopelijk ook het schema daarvan.
Ooit heb ik een oude Benzing moederklok omgebouwd met een print en dat ding staat ergens in een opslag.
Daar ligt nog meer van dat spul dus ik zal er eens gaan kijken :)
Dat laat ik je weten @TA.

laatst moest ik in het amc amsterdam zijn , daar hadden ze ook zo`n prachtige moederklok .
foto van internet geplukt , had mijn telefoon niet bij me , anders meer foto`s gemaakt

Tidak Ada

Golden Member

Op 8 augustus 2023 00:30:56 schreef Schimanski:
[...]De klok heeft 24V + en - pulsuitgangen, daar hangt klokje aan. Heb er niets voor hoeven bouwen, dus ik heb geen schema of printje voor je.

Jammer, Ik had in het bijzonder op een printje gehoopt. Voor printen heb ik niets meer voorhanden. Zelfs het Mecanorma en Brady materiaal heb ik aan de beurs geschonken.

@revado:
Ik ben benieuwd ;)

Lucky Luke

Special Member

Op Aarts site (aartsite.nl) staan behalve ander mooi historisch technisch materiaal, ook een paar dingen in het thema 'moederklokken':

http://www.aartsite.nl/2018/05/20/24v-h-brug-voor-nevenuurwerk/
http://www.aartsite.nl/2019/05/26/klokpulsgever/

(want: http://www.aartsite.nl/2020/02/16/uurwerken-op-de-sterrewacht/)

Zo'n H-brug als op de bovenste link is toch wel op een stukje gaatjesprint te zetten?

Er exact op tijd de juiste puls uit krijgen is een volgende uitdaging natuurlijk - voor het testen van een klokje is dat niet zo spannend als wanneer het daadwerkelijk gelijk moet blijven lopen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 8 augustus 2023 21:33:29 schreef Lucky Luke:
Zo'n H-brug als op de bovenste link is toch wel op een stukje gaatjesprint te zetten?

Zijn een paar onderdelen, dus dat moet wel lukken.

Er exact op tijd de juiste puls uit krijgen is een volgende uitdaging natuurlijk - voor het testen van een klokje is dat niet zo spannend als wanneer het daadwerkelijk gelijk moet blijven lopen.

Mogelijkheden genoeg om een nauwkeurige secondepuls te maken.
Hoe nauwkeurig wil je de tijd hebben? Eenvoudigste oplossing is de 50Hz van het lichtnet te delen naar 1Hz. Je kan ook vanuit een 32kHz of 10MHz kristal werken. Dan heb je nog de DCF77 zender of GPS zenders of je haalt de secondepuls van een internettijdserver.

revado

Honourable Member

Twee relais werken ook prima :)
Ik heb ooit, lang voor ik een echte moederklok had, zelf een pulsgever gemaakt.
Een synchroonmotortje met een contactje wat iedere minuut een pulsje geeft en daar achter een schakelingm met een paar relais die bij iedere puls van polariteit wisselen.
Het geval zit nog steeds in mijn UH30 telefooncentrale op een rekje maar is al heel lang uitgeschakeld en destijds door een andere klok vervangen ( zie de volgende post...)
Nu gebruik ik geen slave klokken meer.
Er hingen er ooit een stuk of 6 in de flat waar ik woon.
Ach ja, je hebt een hobby of niet ;)
Ik ben er even een foto van gaan maken, in de aantekeningen staat dat ik dat in 1985 gebouwd heb.
Toen al een eigen UH30 in huis na 2 TEKA-BB automaten, en 9-2-2- en 27-3-3 ( ook die heb ik allemaal nog bewaard.
Zelfs het orginele boekje van het UH bedientoestel ligt er, naast alle schemaboeken, nog in :)

revado

Honourable Member

Dan goed nieuws voor @TA!

Ik heb de bewuste klok gevonden.
Een Benzing moederklok .
De opvolger van de pulsgever zie ik zelf maakte.
De Benzing had een print met antieke torren , maar was zeer onbetrouwbaar.
Daar heb ik die bewuste moederklok print in gebouwd met wat hulpspul.
Zie de foto's
Ik heb er in aangetekend dat ik het in 2003 heb ingebouwd, dus 20 jaar oud.
Die print heb ik zelf in elkaar gesoldeerd destijds zover ik nog weet.
Ik heb er net spanning op gezet en, wat is oude elektronica toch betrouwbaar, het werkt gewoon nog :)
Keurig iedere minuut een puls op relais 1 en daarna relais 2.
Er zit ook een h brug in maar ik heb de relais er toen achter gezet vanwege lange bekabeling en 24 volt aansturing.
@TA, die print is voor jou!

Edit: Hier heb ik het ooit gekocht, was toch kant en klaar.
http://www.radioclockcontrol.com/tussen/Nederlands/moederklokken/moede…
De SR100 staat er niet meer op, maar de SR200 lijkt het zelfde.

Tidak Ada

Golden Member

Mooie printen, 'vies' gaatjes bord ;)
Opbouw op een weerstand bordje zou ook leuk kunnen zijn.

Ik zit me af te vragen of ik iets met een bi-stabiel relais kan doen. Ik heb er een aantal in SMD-techniek, hoewl gewone relais met een duidelijke klik wat meer klok idee kunnen geven.

't Wordt een wintrklus; eerst alles in huis afmaken....