Fuse F1A voor Fluke 87

De 1 amp. zekering van mijn Fluke 87 is stuk. Op internet gezocht naar een vervangend exemplaar, maar ik ben geschrokken van de prijs. Bol.com vraagt er bijna 22 euro voor.

https://www.bol.com/nl/nl/p/fluke-830828-830828-zekering-multimeterzek…

Iemand een voordeliger tip? Dank!!

Arco

Special Member

https://aliexpress.com/item/32948226839.html

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 12 april 2023 19:20:37 (3%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ooit kosten deze fuses 1A (rood) en 15A (bruin) f10,- (€4,55) per stuk.
Toen al waren het absurd hoge prijzen, maar zo te zien kan het nog absurder hoger...

fred101

Golden Member

Niet alleen dat, die dure bij Bol ziet er niet uit als de originele Bussmann. Die heeft "gekrompen" hulzen en niet, in plaats daarvan, twee "deukjes". Zo te zien het verkeerde materiaal van het buisje en de verkeerde kleur label. Ze zeggen Fluke maar er staat geen Fluke op de zekering.

Echte high energy fuses hebben een soort van glasvezel huls en zijn gevuld met zand. Ik heb een fake gezien waar het zand niet inzat.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

De shop van de link van Arco heb ik verleden jaar een BSS-3 gekocht, zal er 'legit' uit.

Kruimel

Golden Member

Pff, soldeer er dan gewoon een draadje in... Als je juist op zo een component bespaart ben je IMHO fout bezig, zeker omdat die 87 iets van €500 kost. Die van Eleshop is €9,00 en dat is redelijk, goedkoper zou ik ze niet zoeken.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 12 april 2023 17:32:54 (12%)

Op 12 april 2023 17:27:11 schreef fred101:
Ze zeggen Fluke maar er staat geen Fluke op de zekering.

Op de originele Fluke 87 zekeringen staat geen Fluke label.

RAAF12

Golden Member

Klopt ze zijn van Cooper Bussmann. Rebranden doet Fluke niet aan. Overigens zijn de zekeringen die Fluke wederverkopers aanbieden vaak goedkoper dan de reguliere detailhandel. Kijk maar op de Fluke site.

Het valt me wel op dat de fuses van Ali en Eleshop geen certificerings kenmerken (logo's) op het fuse label hebben staan.
De originele Fluke 87 fuses hebben dat wel.

RAAF12

Golden Member

Klopt, ik koop origineel. Mijn Fluke's verdienen dat! Een paar reserve zekeringen liggen op de plank in huis maar die liggen er al jaaren :-) Zou niet best zijn als ik een grootverbruiker was.

Op 12 april 2023 18:02:00 schreef RAAF12:
Een paar reserve zekeringen liggen op de plank in huis maar die liggen er al jaaren :-) Zou niet best zijn als ik een grootverbruiker was.

Idem hier! :)

fred101

Golden Member

Zo ziet een Eaton Bussmann BBS1 er uit volgens Eaton zelf.

23 euro bij Farnell ziet er uit als op de datasheet
Mouser 29 euro, ziet er uit zoals in de datasheet.

Ik geloof nooit dat ze voor 9 euro of minder originele Bussmanns zijn. Hoog uit NOS. De rest incl die van Eleshop zijn volgens mij Fakes, alleen al vanwege het uiterlijk

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De Eleshop fuses zijn volgens mij ook fake.
Wie zegt niet dat Eleshop haar boodschappen doet bij Ali?

1A? Dacht dat fluke 440mA en 11A gebruikte?

Fluke 87 heeft 1A (rood) en 15A (bruin).

Op 12 april 2023 18:33:40 schreef MJN:
1A? Dacht dat fluke 440mA en 11A gebruikte?

Dat klopt!

Jac

Volgens mij moeten dit wel 1000 V type's zijn de meters die cat 3 1000 V zijn moeten ook zekeringen hebben voor 1000 V.

Dit natuurlijk alleen als voor de volle spec van Fluke gaat.

Gr.F_S

Blijkbaar zit er verschil in de revisie versies, in de 87-5:

Maar het zal op de achterkant van het apparaat geprint staan

Arco

Special Member

Ik zou er nooit bijna 30 euro voor betalen, belachelijk veel voor een stukje draad in een buisje... |:(
(is bijna 100% winst denk ik, als er voor een halve euro materiaal in zit is het denk ik al veel...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In de gebruiksaanwijzing van mijn Fluke 87 staat:

Jac

RAAF12

Golden Member

Op 12 april 2023 19:12:15 schreef Arco:
Ik zou er nooit bijna 30 euro voor betalen, belachelijk veel voor een stukje draad in een buisje... |:(

Er zijn zelfs prutszekeringen met een weerstand in een buisje :-)

De meter voldoet niet meer aan de specs als er geen goede zekeringen worden gebruikt. Lijkt me dat ze niet blij zijn op een raffinaderij als er een steekvlam uit je meter komt.

Geen idee of er in Nederland geleverd wordt, is ook één van de vele fluke dealers

11,37€ incl btw

https://www.gotron.be/catalogsearch/result/?q=FLUKE+ZEKERINGEN

gratis vanaf 75€ zie ik nu pas... iemand zoeken om meet te liften dus.

verkoopadressen:

https://www.fluke.com/nl-be/verkoopadressen