Fuse F1A voor Fluke 87

Sine

Moderator

Op 12 april 2023 19:31:01 schreef RAAF12:
[...]

Er zijn zelfs prutszekeringen met een weerstand in een buisje :-)
[bijlage]

Geintje hoop ik?

Sine

Moderator

Nee, een geintje dat dat pruts zou zijn.

Er zijn genoeg zekeringen met een lage waarde die gebruikmaken van een weerstand die zichzelf lossoldeert.
Vooral als netzekering bij trafo's kwam je die wel vaker tegen. (want traag en toch gevoelig voor langdurige overstroom)

Arco

Special Member

Voor 29 euro heb je hier 77 stuks... : https://nl.aliexpress.com/item/1005003076114647.html
Zijn ook 'fast blow', niet veel verschil zo te zien...

Nu gaan zekeringen in meters sowieso bijna nooit kapot. (ik heb tientallen meters gehad en welgeteld 1 kapotte zekering gehad)
Gewoon eerst kijken of alles goed staat en dan pas aanzetten, niet eerst aanzetten en na de 'plof' kijken wat er verkeerd zat... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Die zouden nog wel eens beter kunnen zijn dan een fake Bussmann. Als je fakes maakt heb je er blijkbaar geen moeite mee mensen op te lichten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 12 april 2023 18:12:46 schreef Bobosje:
De Eleshop fuses zijn volgens mij ook fake.
Wie zegt niet dat Eleshop haar boodschappen doet bij Ali?

Ze hebben me per email verzekerd dat (ook) deze fuses originele exemplaren zijn.
Dus toch maar 1 besteld...

Op 13 april 2023 14:05:58 schreef pa3hfu:
[...]
Ze hebben me per email verzekerd dat (ook) deze fuses originele exemplaren zijn.
Dus toch maar 1 besteld...

Dank voor de feedback.
Altijd goed om het na te vragen dan heb je zekerheid.

Ben zuinig op je Fluke zekeringen, je weet nu hoe "goedkoop" dat ze zijn. :)

Vandaag de door eleshop geleverde BBS1 ontvangen.
Zo te zien is het toch een originele, met zand gevulde Bussmann fuse.
Ik had geluk, want blijkens de site worden ze niet meer geleverd.

Kruimel

Golden Member

Mooi! Helaas voor de volgende die dit probleem tegen komt, maar dat zal ook een uitstervend ras worden denk ik. Welke versie van de 87 heb je?

Ik zat net even te kijken of die 1A dingen bij distributeurs wel te krijgen waren, maar ik vind eigenlijk helemaal niet zo veel beschikbaarheid van geschikte 1A zekeringen die 600VDC aan kunnen (vooral dat DC en de keurmerken is nogal een vereiste). Het lijkt er op dat Fluke maar voor een beperkt aantal oude meters een 1A zekering had voorzien:

Digikey heeft een 5-pack voor $33 als je een handeltje wil starten in 'vintage' multimeter-zekeringen: link. :P

Het lijkt er op dat de industrie gestandaardiseerd heeft op 440mA en 11A, want ik kon van Eaton Bussmann helemaal geen informatie over 1A multimeter-zekeringen meer vinden.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op vrijdag 14 april 2023 17:08:38 (10%)

Op 14 april 2023 17:07:00 schreef Kruimel:
Ik zat net even te kijken of die 1A dingen bij distributeurs wel te krijgen waren, maar ik vind eigenlijk helemaal niet zo veel beschikbaarheid van geschikte 1A zekeringen die 600VDC aan kunnen

600 Vac.

Kruimel

Golden Member

De 600VDC rating is de belemmering, niet de AC rating. Een multimeter moet (ook) beveiligd zijn voor DC stroom, en dat is lastiger goed te krijgen dan AC.

edit: Gezegd mag worden dat het met een handmultimeter werken aan sterkstroom DC systemen wat mij betreft ook een beetje een non-issue is, ik denk dat het moment dat je de DC stroom onderbreekt om je meter in het circuit te stoppen kritischer gaat zijn dan wanneer je zekering smelt.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op vrijdag 14 april 2023 18:03:48 (47%)

TS heeft de juiste fuse voor zijn Fluke 87 gevonden : 1A / 600Vac.

Ben er ook erg zuinig op! Ik ga in het vervolg eerst meten vanuit de 'A' bus! ;-)

mel

Golden Member

Ik heb een antieke Fluke, gebruik m nooit, maar daar zit een "gewone"glaszekering in, met de normale maten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Waarom de Fluke niet gebruiken als deze nog binnen de specs valt?

Alex P

Golden Member

Op 15 april 2023 13:29:47 schreef Bobosje:
Waarom de Fluke niet gebruiken als deze nog binnen de specs valt?

Ze (de 8000-reeks) hebben lagere resolutie, geen verlicht display, geen bar graph, geen autorange, CAT-rating was er nog niet maar met die glaszekering zou ik ze voor CAT IV-werk niet willen gebruiken. Kortom ze zijn binnen de specs, maar de specs zijn wél anders.

Onverwoestbaar (alleen de C's niet) en de batterij gaat lekker lang mee, dat dan weer wel :)

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

Op 15 april 2023 14:14:31 schreef Alex P:
[...]
Ze (de 8000-reeks) hebben lagere resolutie, geen verlicht display, geen bar graph, geen autorange, CAT-rating was er nog niet maar met die glaszekering zou ik ze voor CAT IV-werk niet willen gebruiken. Kortom ze zijn binnen de specs, maar de specs zijn wél anders.

Onverwoestbaar (alleen de C's niet) en de batterij gaat lekker lang mee, dat dan weer wel :)

Ok, maar voor hobby werk soms toch nog nuttig inzetbaar lijkt me.

fred101

Golden Member

Te modern voor Mel, die gebruikt analoge meters >:)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 12 april 2023 17:52:29 schreef Bobosje:
Het valt me wel op dat de fuses van Ali en Eleshop geen certificerings kenmerken (logo's) op het fuse label hebben staan.

En dat vind je serieus raar?

Op 12 april 2023 20:56:09 schreef Arco:
Nu gaan zekeringen in meters sowieso bijna nooit kapot. (ik heb tientallen meters gehad en welgeteld 1 kapotte zekering gehad)

Haha nou, op m'n werk bezwijken die dingen aan de lopende band. Apparatuur die nominaal maar 60 tot 80 mA trekt, heeft helaas een danige piekstroom bij opstarten dat menig zekering er uiteindelijk de brui aan geeft. De Fluke's gaan piepen zodra dat gebeurd en geven dan 'LEADS or FUSE' in het scherm, een teken wat je ook krijgt als je de meetpennen nog in de stroom-bus hebt zitten maar de meter naar spanning draait en andersom.

Griezelig is het dan als dat gebeurd terwijl je bezig bent met een meting. Dan gaat de meter ineens panisch piepen en denk je als eerste dat je sluiting maakt... Als je daarna ineens geen reactie meer krijgt van je instrument weet je voldoende...

Op 12 april 2023 20:56:09 schreef Arco:
Gewoon eerst kijken of alles goed staat en dan pas aanzetten, niet eerst aanzetten en na de 'plof' kijken wat er verkeerd zat... :)

Of je leert, zoals ik, meten met de analoge meter van pa, die op dezelfde bussen voor spanning en weerstand, ook stroom tot 1 Ampère of zo kan meten. Dan koop je als kind je eerste eigen meter die dat níet kan... ik heb er heeel wat zekeringen in de mA stand doorheen geblazen omdat ik zo gewend was aan het bijna-alles-kunnen-bereik op de spannings-bussen.

Op 14 april 2023 17:07:00 schreef Kruimel:
Het lijkt er op dat de industrie gestandaardiseerd heeft op 440mA en 11A, want ik kon van Eaton Bussmann helemaal geen informatie over 1A multimeter-zekeringen meer vinden.

Ik denk dat dat er aan ligt dat de eerste stroom-meetstand op de meeste multimeters ook maar tot 400 mA of zo loopt. Daarna moet je de Ampère-bus gebruiken.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 15 april 2023 14:39:28 schreef fred101:
Te modern voor Mel, die gebruikt analoge meters >:)

Cool, dan is de Fluke antieker dan de analoge meter. ;)

mel

Golden Member

Op 15 april 2023 14:39:28 schreef fred101:
Te modern voor Mel, die gebruikt analoge meters >:)

Dat is vintage :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

En die fluke/bussmann zekeringen (440mA/11A) kunnen best wel tegen een stootje, zie voetnoot hier onder uit de kalibratie manual van de fluke 287/289

Kruimel

Golden Member

Ja zo een bak zand is niet zomaar warm inderdaad. In dit geval zijn ze gemaakt om bij blootstelling aan een kortsluitstroom voldoende snel door te zijn dat de piekstroom (≈explosiepotentie) beperkt blijft. De meter hoeft zelfs niet heel te blijven, ze moeten alleen letselschade voorkomen. De regio net boven de maximale stroom van je meter is daarin geen weegfactor.

Op 15 april 2023 15:17:08 schreef weardguy:

Op 14 april 2023 17:07:00 schreef Kruimel:
Het lijkt er op dat de industrie gestandaardiseerd heeft op 440mA en 11A, want ik kon van Eaton Bussmann helemaal geen informatie over 1A multimeter-zekeringen meer vinden.

Ik denk dat dat er aan ligt dat de eerste stroom-meetstand op de meeste multimeters ook maar tot 400 mA of zo loopt. Daarna moet je de Ampère-bus gebruiken.

Op de >bouwmarktmeters die ik hier heb moet alle stroommeting via een µA/mA-bus of een A-bus, dus dat is volgens mij niet de reden. De wetmatigheid viel me toevallig op toen ik er op zocht. Eigenlijk zou het me juist logisch lijken dat de zekeringen ongeveer een factor 10 in waarde van elkaar verschillen, want dat doen de meetbereiken meestal ook. Ik vermoed dat het gewoon niet zinvol was om voor 440mA/44A te gaan.

Inderdaad, daar zeg je zo wat, letselschade voorkomen.

Hier onder een interessant filmpje waarin ze uit de doeken doen waarom het belangrijk is om onder andere de juiste zekering te plaatsen. Wie geen zin heeft om het volledig uit te kijken kan doorspoelen naar 5min 28 sec.

Voor alle duidelijkheid vermeld ik erbij dat een groot deel van het filmpje bij fluke zelf is gefilmd , uiteraard komt hun product er als de betere uit.

Los van alle marketing toch even het kijken waard.

https://www.youtube.com/watch?v=OEoazQ1zuUM&t=87s