Lijkt me nog steeds dat een goedkope ali zekering 10x38 net zo goed beschermt als eentje van Fluke... ;)

Prijs van bijna 30 euro is niet normaal voor een stukje draad in een buisje. (en beschermen van de meter doen ze beide niet (zeker), alleen de gebruiker)
Als je op 775v gaat meten zonder te controleren of je meter goed staat ben je sowieso al een apart geval...

Daarbij komt ook nog dat je een handheld meter bijna nooit in de hand houdt, staat bijna altijd op zijn standaard of hangt ergens aan. (meesten hebben geen 3 handen... :) )

Pff, zou ik niet van uit gaan als ik jou was, net zo goed als dat een rem van Ali net zo goed zou kunnen werken als eentje van Bosch of Brembo, maar dat ik daar op 130km/h niet op wil vertrouwen. Op AliExpress weet je het gewoon niet, dat is het probleem.

Anderzijds moet ik je zeker gelijk geven dat als je niet in de situaties werkt waar de problematische spanningen en kortsluitstromen niet voorkomen je met veel minder toe kan. Het verschil wordt pas duidelijk als je richting de grens van de specificaties werkt.

Op 17 april 2023 12:26:20 schreef Robbe de Smet:
https://www.youtube.com/watch?v=OEoazQ1zuUM&t=87s

Die had ik inderdaad al eens gezien, maar in dit specifieke geval betrof het wel een bouwmarktmeter waar men veel spanning (750V) zette op de Ohm-instelling (waar standaard toch al geen zekering in zit) en is dit resultaat het gevolg van slecht ontwerp. Er ging hier iets anders mis dan wat er hier besproken werd.

NB Wel een beetje demagogisch om eerlijk te zijn, want deze metertjes kosten zo weinig als €2 (AliExpress link) en ik zie iemand die aan 750V werkt niet snel zo een meter gebruiken. Zeker Fluke's simpele multimeters zijn echt overprijsd, met de prijzen van hun zekeringen zit ik veel minder.

Daarbij komt ook nog dat je een handheld meter bijna nooit in de hand houdt, staat bijna altijd op zijn standaard of hangt ergens aan. (meesten hebben geen 3 handen... :) )

Nou, ik wil toch regelmatig met mijn fluke "prikken" met een meetpen achter in het holster en een ander in de hand.

Niet aan dikke stromen natuurlijk ... want dat mag enkel met een duspol-achtige O-)

Bij bijv. de Aneng 8008 is het wel gevaarlijk met die dwergzekeringetjes... :)

https://www.markhennessy.co.uk/budget_multimeters/aneng_an8008_inside_small.jpg

Op 17 april 2023 12:52:18 schreef Kruimel:
Die had ik inderdaad al eens gezien, maar in dit specifieke geval betrof het wel een bouwmarktmeter waar men veel spanning (750V) zette op de Ohm-instelling (waar standaard toch al geen zekering in zit) en is dit resultaat het gevolg van slecht ontwerp. Er ging hier iets anders mis dan wat er hier besproken werd.

Daar heb je inderdaad een punt, vandaar dat ik schreef 'onder andere'. De uitleg over de zekering die in het filmpje volgt staat los van de proef.

Fair enough, ik wilde het alleen boven tafel hebben. De rest van het filmpje is niet slecht, maar een beetje getekend door het hogere doel Fluke er goed uit te doen zien terwijl ze zat in huis hebben om de lat niet zo laag te hoeven leggen.

Op 17 april 2023 13:16:08 schreef Arco:
Bij bijv. de Aneng 8008 is het wel gevaarlijk met die dwergzekeringetjes... :)

[afbeelding]

In een installatie zou ik je inderdaad afraden om deze dingen te gebruiken. De zekeringen zijn bovendien niet zandgevuld, wat de vlamboog moeilijker doet doven, dat heb ik eens ontdekt toen ik zo een Aneng zekering (in dit geval van een intussen overleden AN8002) heb herbedraad:

Dit raad ik als praktijk zeker niet aan als je meer wil dan triviale bescherming, maar ik vind het op hetzelfde niveau als een zekering van AliExpress kopen en zou met deze meter niet snel richting netspanning gaan. Ik werk zelden met netspanning en heb daar geschiktere meters voor, maar wel regelmatig met verschillende soorten accu's waar een zekering het verschil kan maken tussen een componentje vervangen en het wegsmelten van shunts, meetsnoeren en printbanen.

Op 17 april 2023 12:26:20 schreef Robbe de Smet:
Voor alle duidelijkheid vermeld ik erbij dat een groot deel van het filmpje bij fluke zelf is gefilmd , uiteraard komt hun product er als de betere uit.

Uiteraard, Fluke is de standaard waar anderen zich naar richten. Ik meen dat benleentje dat hier eens heeft geschreven dat je niet wordt binnengelaten bij Shell Pernis met andere meters dan een Fluke.
En wie geen zin heeft een nieuwe te kopen kan altijd een tweedehands kopen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (26%)]

6 april voor € 15,81 totaal besteld bij Ali.

OK, ze zien er uit als het geadverteerde product. Dat is alles wat we nu weten... :z

Hetzelfde argument geldt als je ze koopt bij Conrad, Reichelt, Mouser, Farnell, enz. :)

Ze wijken toch wel af van de echte. De inkeep deukjes zijn veel groter en de eindkappen zijn gegraveerd. Font is kleiner en gecentreerd qua hoogte.
Deze is uit een Bussmann folder:

[Bericht gewijzigd door fred101 op (15%)]

De eindkappen van de originele fuses zijn ook gegraveerd of gestanst.

Tegenwoordig krijg je deze, recent aangekocht via een dealer die vermeld staat op de website van Fluke:

Die zijn van littelfuse, niet van Bussmann

Ik denk dat ze niet altijd hetzelfde gemaakt werden, dus plaatjes zijn telkens anders. Hieronder Newark $ 17,10.
https://canada.newark.com/fluke/fuse-440ma-1000vb5/fuse-replacement-44…
Ze passen wel! :)
Edit; plaatje vervangen voor link. Mag niet gekopieerd worden.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (39%)]

De 1A/600Vac (rood) en 15A/600Vac (bruin) fuses van de Fluke 87 waren toen ook al van resp. Cooper Bussmann en Littelfuse.

Op 20 april 2023 15:16:54 schreef fred101:
Die zijn van littelfuse, niet van Bussmann

Inderdaad, dit was enkel om aan te tonen dat Fluke niet enkel met Bussmann samen werkt.

ze zijn ook niet echt little.....

Ze wijken toch wel af van de echte. De inkeep deukjes zijn veel groter en de eindkappen zijn gegraveerd.
Font is kleiner en gecentreerd qua hoogte.

't Is geen beeldende kunst, wat maken die verschillen nu uit... :)
(je kunt moeilijk verwachten dat er in tientallen jaren niets verandert)

Ik heb nog ergens een Fluke liggen, daar zitten gewoon goedkope zekeringen in, boeit me niet.
(of er een paar ms of mA verschil in zit is niet belangrijk)

Ik begrijp die fascinatie nooit ('Ik moet een originele zekering hebben'...)

Dan begrijp je het niet. Ze verkopen ze als de echte, dat is oplichting. Importeren daarvan is zelfs strafbaar. Dat vind ik kwalijk. Maak ze dan gewoon met je eigen opdruk. Maar nee, dat doen ze niet, de moderne electronicus wordt blijkbaar graag opgelicht en heeft (nog) een plank PCB voor zijn hoofd..

Een paar mA of ms maakt geen bal uit maar als jij niet te beroerd bent om fakes te maken is het maar de vraag of het ding ook maar in de buurt van zijn specs komt. Ze verkopen ook refurbished opnieuw gelaserde defecte componenten.Zou zomaar kunnen dat er een stuk VD draad inzit. Dat is de veiligste manier om de boel op te lichten. Niemand die klaagt dat het ding te snel kapot ging. Daarnaast kunnen ze het zand weglaten en kan de mantel brandbaar zijn. Het kan een perfect werkende zekering zijn met alleen een fake label, het kan ook iets gevaarlijks zijn. Je weet het gewoon niet. Ik neem dat risico niet. Origineel hoeft van mij niet, maar wel gegarandeerd de specs uit de folder en niet ongespecificeerde waarschijnlijke vervalsingen van ali etc. Als ze echt waren zou de prijs heel wat hoger liggen, Bussmann gooit zijn eigen glazen niet in door hun zekeringen ver onder de prijs van hun distribiteurs en dealers te leveren. Als het ding bv 10 inkoop kost en het voor 20 bij de dealers ligt dan kan een echte geen 2 of zelfs 5 euro op Ali kosten.

Op 20 april 2023 16:27:54 schreef fred101:
Een paar mA of ms maakt geen bal uit maar als jij niet te beroerd bent om fakes te maken is het maar de vraag of het ding ook maar in de buurt van zijn specs komt.

Een belangrijke specificatie, in dit geval, is de mogelijkheid om grote stromen te kunnen onderbreken zonder dat de vlamboog in stand blijft of er een steekvlam/explosie komt.

Het risico op ongelukken door een fake zekering loop je niet als je alleen 5V DC meet. T zal ook wel meevallen als je thuis de weerstand van je WCD gaat meten door een bedieningsfout (in NL afgezekerd op 16A). Dat is een ander verhaal als je in een grote installatie met zware voorbeveiligingen gaat meten. Of aan grotere accu's/accupakketten.

Ik heb een (2e hands Fluke), mede omdat die robuust zijn, maar ook omdat ze veilig zijn. Die veiligheid houd ik in stand als ik een zekering moet vervangen door weer een originele terug te plaatsen.

De prijzen variëren wel veel (procentueel gezien), tussen leveranciers die ik allemaal betrouwbaar acht. Ik dacht dat jaren terug Distrelec euro's goedkoper waas dan Farnell, zoiets. Maar goedkoop zijn ze nooit.

Hier worden jaarlijks heel wat toestellen gekalibreerd (allerhande merken). Alvorens de kalibratie te beginnen worden de batterijen standaard vervangen en worden de zekeringen gecontroleerd of deze niet defect zijn (logisch ook of het heeft geen zin om de kalibratieprocedure te starten omdat je halfweg dient te stoppen bij de stroommetingen om het toestel te openen). Waar mogelijk en indien beschikbaar plaatsen wij de originele zekeringen indien deze defect is.

En waar niet mogelijk en/of niet beschikbaar: wat gebeurt er dan…?

PS. Nooit gedacht dat een klein vraagje omtrent een fuse zoveel reacties zou voortbrengen ;-)

Ik had ook al een financieel probleem met de prijs van die zekeringen.
https://nl.farnell.com/littelfuse/0flu011-t/fuse-fast-acting-11a/dp/99…  
Het is dan wel littlefuse maar toch, € 57,83 ex btw gaat voor mij heel veel te ver :(
Meten aan High power High voltage applicaties doe ik niet.

Ik heb een alternatief gemaakt en een gesneuvelde Bussman zekering van 11A 10x38mm uitgehold en geschikt gemaakt voor 5x20mm zekeringen.
Er zit een stukje M6 messing draadeind in, in serie met de zekering.
Nu kan ik er ook elke waarde in stoppen, van 5x20mm, fastblow, ceramisch, zandgevuld etc.
Uiteraard ga ik niet hoger (liever lager) in stroom dan de meter aankan :)

Dan is het simpeler om die van Ali te kopen... ;) (10 voor 3.50)
https://nl.aliexpress.com/item/1005003076114647.html