OK, ze zien er uit als het geadverteerde product. Dat is alles wat we nu weten... :z

Hetzelfde argument geldt als je ze koopt bij Conrad, Reichelt, Mouser, Farnell, enz. :)

Ze wijken toch wel af van de echte. De inkeep deukjes zijn veel groter en de eindkappen zijn gegraveerd. Font is kleiner en gecentreerd qua hoogte.
Deze is uit een Bussmann folder:

[Bericht gewijzigd door fred101 op (15%)]

De eindkappen van de originele fuses zijn ook gegraveerd of gestanst.

Tegenwoordig krijg je deze, recent aangekocht via een dealer die vermeld staat op de website van Fluke:

Die zijn van littelfuse, niet van Bussmann

Ik denk dat ze niet altijd hetzelfde gemaakt werden, dus plaatjes zijn telkens anders. Hieronder Newark $ 17,10.
https://canada.newark.com/fluke/fuse-440ma-1000vb5/fuse-replacement-44…
Ze passen wel! :)
Edit; plaatje vervangen voor link. Mag niet gekopieerd worden.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (39%)]

De 1A/600Vac (rood) en 15A/600Vac (bruin) fuses van de Fluke 87 waren toen ook al van resp. Cooper Bussmann en Littelfuse.

Op 20 april 2023 15:16:54 schreef fred101:
Die zijn van littelfuse, niet van Bussmann

Inderdaad, dit was enkel om aan te tonen dat Fluke niet enkel met Bussmann samen werkt.

ze zijn ook niet echt little.....

Ze wijken toch wel af van de echte. De inkeep deukjes zijn veel groter en de eindkappen zijn gegraveerd.
Font is kleiner en gecentreerd qua hoogte.

't Is geen beeldende kunst, wat maken die verschillen nu uit... :)
(je kunt moeilijk verwachten dat er in tientallen jaren niets verandert)

Ik heb nog ergens een Fluke liggen, daar zitten gewoon goedkope zekeringen in, boeit me niet.
(of er een paar ms of mA verschil in zit is niet belangrijk)

Ik begrijp die fascinatie nooit ('Ik moet een originele zekering hebben'...)

Dan begrijp je het niet. Ze verkopen ze als de echte, dat is oplichting. Importeren daarvan is zelfs strafbaar. Dat vind ik kwalijk. Maak ze dan gewoon met je eigen opdruk. Maar nee, dat doen ze niet, de moderne electronicus wordt blijkbaar graag opgelicht en heeft (nog) een plank PCB voor zijn hoofd..

Een paar mA of ms maakt geen bal uit maar als jij niet te beroerd bent om fakes te maken is het maar de vraag of het ding ook maar in de buurt van zijn specs komt. Ze verkopen ook refurbished opnieuw gelaserde defecte componenten.Zou zomaar kunnen dat er een stuk VD draad inzit. Dat is de veiligste manier om de boel op te lichten. Niemand die klaagt dat het ding te snel kapot ging. Daarnaast kunnen ze het zand weglaten en kan de mantel brandbaar zijn. Het kan een perfect werkende zekering zijn met alleen een fake label, het kan ook iets gevaarlijks zijn. Je weet het gewoon niet. Ik neem dat risico niet. Origineel hoeft van mij niet, maar wel gegarandeerd de specs uit de folder en niet ongespecificeerde waarschijnlijke vervalsingen van ali etc. Als ze echt waren zou de prijs heel wat hoger liggen, Bussmann gooit zijn eigen glazen niet in door hun zekeringen ver onder de prijs van hun distribiteurs en dealers te leveren. Als het ding bv 10 inkoop kost en het voor 20 bij de dealers ligt dan kan een echte geen 2 of zelfs 5 euro op Ali kosten.

Op 20 april 2023 16:27:54 schreef fred101:
Een paar mA of ms maakt geen bal uit maar als jij niet te beroerd bent om fakes te maken is het maar de vraag of het ding ook maar in de buurt van zijn specs komt.

Een belangrijke specificatie, in dit geval, is de mogelijkheid om grote stromen te kunnen onderbreken zonder dat de vlamboog in stand blijft of er een steekvlam/explosie komt.

Het risico op ongelukken door een fake zekering loop je niet als je alleen 5V DC meet. T zal ook wel meevallen als je thuis de weerstand van je WCD gaat meten door een bedieningsfout (in NL afgezekerd op 16A). Dat is een ander verhaal als je in een grote installatie met zware voorbeveiligingen gaat meten. Of aan grotere accu's/accupakketten.

Ik heb een (2e hands Fluke), mede omdat die robuust zijn, maar ook omdat ze veilig zijn. Die veiligheid houd ik in stand als ik een zekering moet vervangen door weer een originele terug te plaatsen.

De prijzen variëren wel veel (procentueel gezien), tussen leveranciers die ik allemaal betrouwbaar acht. Ik dacht dat jaren terug Distrelec euro's goedkoper waas dan Farnell, zoiets. Maar goedkoop zijn ze nooit.

Hier worden jaarlijks heel wat toestellen gekalibreerd (allerhande merken). Alvorens de kalibratie te beginnen worden de batterijen standaard vervangen en worden de zekeringen gecontroleerd of deze niet defect zijn (logisch ook of het heeft geen zin om de kalibratieprocedure te starten omdat je halfweg dient te stoppen bij de stroommetingen om het toestel te openen). Waar mogelijk en indien beschikbaar plaatsen wij de originele zekeringen indien deze defect is.

En waar niet mogelijk en/of niet beschikbaar: wat gebeurt er dan…?

PS. Nooit gedacht dat een klein vraagje omtrent een fuse zoveel reacties zou voortbrengen ;-)

Ik had ook al een financieel probleem met de prijs van die zekeringen.
https://nl.farnell.com/littelfuse/0flu011-t/fuse-fast-acting-11a/dp/99…  
Het is dan wel littlefuse maar toch, € 57,83 ex btw gaat voor mij heel veel te ver :(
Meten aan High power High voltage applicaties doe ik niet.

Ik heb een alternatief gemaakt en een gesneuvelde Bussman zekering van 11A 10x38mm uitgehold en geschikt gemaakt voor 5x20mm zekeringen.
Er zit een stukje M6 messing draadeind in, in serie met de zekering.
Nu kan ik er ook elke waarde in stoppen, van 5x20mm, fastblow, ceramisch, zandgevuld etc.
Uiteraard ga ik niet hoger (liever lager) in stroom dan de meter aankan :)

Dan is het simpeler om die van Ali te kopen... ;) (10 voor 3.50)
https://nl.aliexpress.com/item/1005003076114647.html

Op 20 april 2023 22:25:33 schreef Arco:
Dan is het simpeler om die van Ali te kopen... ;) (10 voor 3.50)
https://nl.aliexpress.com/item/1005003076114647.html

Kan jij of kan ik niet rekenen :)

Per stuk € 1.57 maar inderdaad toch veel voordeliger! :)

Vergeten, dat heb ik ook gedaan bij mijn Agilent. Ik meet nooit stroom met die meter maar er moet een zekering in om hem te kunnen laden. De goede zekering is toen in een andere meter geduwd en de kapotte omgebouwd zodat er een gewone keramische zekering in kon in de Agilent gedaan.

Op 20 april 2023 21:26:54 schreef pa3hfu:
En waar niet mogelijk en/of niet beschikbaar: wat gebeurt er dan…?

PS. Nooit gedacht dat een klein vraagje omtrent een fuse zoveel reacties zou voortbrengen ;-)

SIBA heeft ook een mooi gamma aan zekeringen , er zijn mogelijkheden genoeg... los daarvan als het kan plaatsen we het origineel.

En dan heb je de ASTM zekeringen die Dave Jones (de ultieme multimetersnob) aanbiedt voor multimeters:

Link: EEVblog shop

Op zich geen slechte deal voor AU$25, maar op dit moment niet te krijgen en het versturen uit Australië kost ook wat (en ze moeten natuurlijk in je meter passen).

edit: Datasheets toegevoegd.

Al die verschillende merken en soms zelfs Fake/namaak/rebranded fuses.
Waar het om gaat zijn de afschakelspecs met tijden.
Waar zijn de datasheets met die gegevens?

We hebben nu:
Bussmann
Siba
Littelfuse
ASTM

Op 20 april 2023 14:57:43 schreef fred101:
Ze wijken toch wel af van de echte. De inkeep deukjes zijn veel groter en de eindkappen zijn gegraveerd. Font is kleiner en gecentreerd qua hoogte.
Deze is uit een Bussmann folder:
[bijlage]

Interessant, ik heb net de zekeringen die ik in mijn Brymen BM869s kreeg op de foto gezet en die lijken optisch meer op die van ijzerhersteller:

De details zijn niet identiek, maar ik neig te concluderen dat je door gewoon te kijken niet echt kan zien of ze van de plek komen dat ze zeggen.

@fred101: Jij hebt toch ook zo een meter ergens liggen? Misschien eens vergelijken?