380v motor hefbrug (ster) wil niet omdraaien

Op 3 juni 2023 17:24:01 schreef mel:
Magneetschakelaar waar 1 kontakt van is uitgebrand waardoor het slecht kontakt maakt. dat lijkt me het logische.

lijkt me ook aannemelijk, dat relais is al niet heel ruim genomen en haalt wel een 30 jaren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb je de brug bij de vorige eigenaar in gebruik gezien?
De reden dat de wikkelingen niet op de standaard volgorde op de aansluitingen zijn aangesloten, kan er op duiden dat is geprobeerd via een condensator de motor op 1 fase en nul te draaien. Komen de draden in 2 groepje van 3 uit de motor?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Op 3 juni 2023 21:25:26 schreef benleentje:
Een motor die niet van draairichting wil veranderen mist een fase of is defect.

precies, dat roep ik al vanaf het begin.
Maar TS weigert tot nu toe de fasen na te meten zoals aangegeven en de informatie te delen.

Het kan, als de vorige eigenaar alles los gehad heeft, zelfs zo zijn dat er één spoel is omgedraaid.

Ik weet niks van motoren, maar... de hele spoel?

Jinny

Golden Member

Ja, als je de draden verwissel staat de spoel in tegenfase...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Met één spoel omgedraaid créeer je een toevalsgenerator die afhankelijk van de spoel het eerst spanning en de volgende een rechts of een links draaiveld opwekt.
Je motor heeft dan niet z'n volle vermogen en de motor word veel heter. Komen de draden in 2 groepjes van3 uit de motor, mag je aannemen dat de ene U-V-W is En de andere -X-Y-Z. Komt alles uit een 1 gat, wordt het een zoek plaatje.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ah, de draden. Ik dacht al dat het om de wikkelingen ging :X

Ik snap intuitief wel wat voor een rare gevolgen een enkele
"omgedraaide" spoel kan hebben. Als je van zo'n omdraaiing geen weet
hebt, ben je daar inderdaad wel even zoet mee.

Zoals TS: kijk dat nou eens na, tweegeestige!

U-V-W is driehoek, en X-Y-Z ster...? Nee, dat kan niet, want geen nul.
(Zie je wel: ik snap er niks van.)

EDIT: aanv.

[Bericht gewijzigd door schaafuit op zondag 4 juni 2023 11:43:49 (22%)

revado

Honourable Member

De stroom in die ene spoel zal, in het geval van een wisseling van de draden, dan toch ook hoger, of in ieder geval afwijkend zijn in tegenfase?
Ik zou de stroom per spoel eerst eens meten.
Aangezien er zwart-zwart, groen-groen, rose-rose op het blokje uitkomt lijken mij de spoelen zelf duidelijk en is meten niet zo moeilijk.

GJ_

Moderator

Op 4 juni 2023 11:19:08 schreef Hunebedbouwer: Komt alles uit een 1 gat, wordt het een zoek plaatje.

Dat valt wel mee:
eerst de draden van de drie spoelen zoeken. Dan met een DC voeding met stroombegrenzing (of een 9V batterij) één voor één DC op de spoelen zetten en een kompas op de motor leggen. Dan zie je hoe de spoelen in de motor liggen. Als je de plus en de min omdraait , draait ook het kompas om.
Kies een willekeurige kompasrichting en leg alle "plussen" aan één kant op het aansluitblokje, en de "minnen" één positie verschoven aan de andere kant van het blokje.
Da's minder dan 10 minuten werk.

Het enige dat je dan kan overkomen is dat de motor niet in de juiste richting draait, maar daar gaat niemand wakker van liggen.
(De draairichting is die van de belangrijkste uitgaande as, als je op die as kijkt.
Bij een motorreductor is het anders: daar is de draairichting die van de ventilator als je op de ventilator kijkt. Bij een rechts draaiveld moet de motor ook rechtsom draaien)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 4 juni 2023 12:20:38 (24%)

revado

Honourable Member

Op 4 juni 2023 12:14:37 schreef GJ_:
[...]Dat valt wel mee:
eerst de draden van de drie spoelen zoeken. Dan met een DC voeding met stroombegrenzing (of een 9V batterij) één voor één DC op de spoelen zetten en een kompas op de motor leggen. Dan zie je hoe de spoelen in de motor liggen. Als je de plus en de min omdraait , draait ook het kompas om.
Kies een richting en leg alle "plussen" aan één kant op het aansluitblokje, en de "minnen" één positie verschoven aan de andere kant van het blokje.
Da's minder dan 10 minuten werk.

Dat is een slimme oplossing!
Die ga ik onthouden.

GJ_

Moderator

Op 4 juni 2023 12:19:09 schreef revado:
Dat is een slimme oplossing!
Die ga ik onthouden.

Ik heb 'm niet zelf bedacht :-) Het is wel de belangrijkste reden dat ik een kompas bij me heb. Amerikanen zijn zo handig om geen aansluitblok in een motor te leggen. Daar komt standaard een losse flos touw uit. De bedoeling is dat je daar van die flutterige Amerikaanse lasdopjes op draait.
Na 10 jaar zijn de stickers weg, of zijn de nummers van de witte draden onleesbaar.
https://www.wikihow.com/Wire-a-Baldor-3-Phase-Motor

Nu ben ik nieuwsgierig: laat eens zo'n lasdopje zien...?

Hoe zijn ze precies slechter dan de ouderwetse lasdopjes die wij in
.nl kennen? Gewoon de kwaliteit? Of brakkere constructie?

EDIT: OK, plaatjes van de buitenkant gevonden achter die link. Ze zijn
geel i.p.v. zwart en ze lijken kleiner. Hoe zit het met het
binnenwerk...?

[Bericht gewijzigd door schaafuit op zondag 4 juni 2023 12:30:34 (31%)

GJ_

Moderator

Op 4 juni 2023 12:27:36 schreef schaafuit: Of brakkere constructie?

ze lijken op de gewone doppen, maar dan kleiner en geen metalen binnenwerk. Er zit gewoon plastic schroefdraad in. Echt volkomen ruk.
Zie link aanvulling in mn vorige post

Bij meertoerenmotoren is het echt helemaal een drama.

Plastic schroefdaad? Brakke zooi. Dank voor de uitleg.

Op 3 juni 2023 23:41:15 schreef Hunebedbouwer:
Heb je de brug bij de vorige eigenaar in gebruik gezien?
De reden dat de wikkelingen niet op de standaard volgorde op de aansluitingen zijn aangesloten, kan er op duiden dat is geprobeerd via een condensator de motor op 1 fase en nul te draaien. Komen de draden in 2 groepje van 3 uit de motor?

Niet in werking gezien, wel de aansluiting gezien en zat op 3 fase

Ik meet:

Op de in komende l1,l2 en l3 van de magneetschakelaar op de besturing nu:

l1-l2 407
l2-l3 406
l1-l3 407

Waarde is nu hoger, omdat de 90 zonnepanelen flink aan het werk zijn.

Op de uitgaande meet ik exact hetzelfde als de schakelaar bekrachtigd is.

Op de motor meet ik t.o.v. de aarde:

groen 231
zwart 232
roze 231

Ik heb helaas geen kompas ;-)

Ik merk aan de reacties dat ik moeilijk kan uitleggen wat ik bedoel, of het iig niet goed overkomt..

Als ik alles origineel aansluit, zie ik de motor de verkeerde kant opdraaien (wat ik ook doe). Er zit bij de motor ook een daalventiel, wat "gelijktijdig" open gaat om de druk kwijt te kunnen. Ik merk nu dat als de motor gelijk draait en het daalventiel niet gelijk open is, de motor de verkeerde kant op draait.

Als ik de motor los aansluit met een 2e magneetschakelaar, en dus het daalventiel bekrachtig en dan de magneetschakelaar, de motor prima draait en de brug alles doe wat ik wil.

Brengt me op het losse printplaatje met de defecte weerstand. Ik vermoed dat dat iets van een vertraging zou moeten leveren en het nu niet doet. Als ik de magneetschakelaar bekrachtig via een vertraagd inschakel relais op 0.5 sec, werkt alles perfect.

Over de wikkelingen in de motor, die zitten links en rechts per 3 gebundeld. Nu vertrouw ik inmiddels niets meer aan de besturing, dus zou de opmerking dat ze niet 1:1 kwa kleur moeten zitten, maar moeten verspringen zomaar kunnen kloppen. Kan ik dit zomaar doen?

Hier ook nog een foto van de hele besturing:

Los van alles, ik ben enorm verrast en blij met alle reacties die komen! Ben geen elektriciën maar IT'er (met wel PLC ervaring etc). Kennis van 380v motoren is nu rap aan het bijleren ;-)

[Bericht gewijzigd door erikvantrijp op zondag 4 juni 2023 13:50:22 (44%)

Wat is dat losse contact, doosje rechtsboven, onderkant midden?

Zit daar niet zelfs een blobje soldeer op...? (Foto is te vaag om het
goed te zien.)

Ben zelf programmeur, dus ik weet er allemaal nog minder van dan jij :)

EDIT: aanv.

[Bericht gewijzigd door schaafuit op zondag 4 juni 2023 13:51:33 (23%)

Op 4 juni 2023 13:50:44 schreef schaafuit:
Wat is dat losse contact, doosje rechtsboven, onderkant midden?

Zit daar niet zelfs een blobje soldeer op...? (Foto is te vaag om het
goed te zien.)

Je bedoelt op de trafo? Dat contact is niet in gebruik, alles werkt op 24v uit de trafo

Da's de trafo? O ja, te snel gekeken, te veel koffie.

Middenaftakking, geen blobje soldeer dus.

EDIT: aanv.

[Bericht gewijzigd door schaafuit op zondag 4 juni 2023 13:54:58 (34%)

Als ik de motor los aansluit met een 2e magneetschakelaar, en dus het daalventiel bekrachtig en dan de magneetschakelaar, de motor prima draait en de brug alles doe wat ik wil.

Motor zelf is dus gewoon goed.
Werkt brug omhoog (fase draaien eventueel) ook goed op deze manier?

Wat bedoel je met de weerstand op printplaat ?

Op 4 juni 2023 14:00:13 schreef HD13:
[...]

Motor zelf is dus gewoon goed.
Werkt brug omhoog (fase draaien eventueel) ook goed op deze manier?

Wat bedoel je met de weerstand op printplaat ?

Dat weten we nog niet zeker (zie posts hierboven)
@TS heb je een stroomtang ter beschikking?

Op 4 juni 2023 14:00:13 schreef HD13:
[...]

Motor zelf is dus gewoon goed.
Werkt brug omhoog (fase draaien eventueel) ook goed op deze manier?

Wat bedoel je met de weerstand op printplaat ?

Idd, brug omhoog, dalen etc etc werkt allemaal prima op die manier.

Op bovenstaande print is de onderste weerstand defect (geen weerstand meer). Waarde is niet te lezen, maar op advies een setje met weerstanden besteld, ondermeer 1K.

Op 4 juni 2023 14:03:54 schreef willamette:
[...]

Dat weten we nog niet zeker (zie posts hierboven)
@TS heb je een stroomtang ter beschikking?

Ik heb een multimeter met clamp idd

Om fouten in je motor uit te sluiten kan je de 3 stromen eens meten terwijl de motor draait. Die zouden gelijk moeten zijn om te kunnen besluiten dat de motor ok is. Zijn ze verschillend is er iets aan de hand met de motor.